Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان همکاری اسلامی در چهاردهمین دور نشست خود، که در مکه مکرمه برگزار شد، بر محوری بودن مساله فلسطین تأکید و همچنین قدس و جولان را به عنوان سرزمین‌های اشغالی نام برد. ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اسکای‌نیوز، چهاردهمین دور اجلاس سازمان همکاری اسلامی، بامداد امروز- شنبه- با صدور بیانیه‌ای به کار خود در مکه پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان همکاری اسلامی در این بیانیه، بر محوری بودن مساله فلسطین و قدس شریف به عنوان پایتخت کشور فلسطین تأکید کرد.

بیانیه پایانی اجلاس مکه تأکید کرد، صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه به عنوان یک گزینه‌ استراتژیک هرگز بدون عقب‌نشینی کامل اسرائیل از اراضی اشغال شده فلسطین از سال 1967، و در راس آن قدس شریف، محقق نخواهد شد.

سران اجلاس اسلامی مکه «تجاوزات و جنایات هدفمند و گسترده رژیم اشغالگر و ارتش و شهرک‌نشینان آن علیه ملت بی‌دفاع فلسطین در سرزمین اشغالی فلسطین، و از جمله در قدس اشغالی، و نیز محاصره مستمر 12 ساله نوار غزه را محکوم کردند».

در این بیانیه پایانی تأکید شده است که سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل در سرزمین فلسطین صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده و وحدت دولت فلسطین را تضعیف می‌کند و همچنین چشم‌انداز دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز بر اساس راهکار تشکیل دو دولت را تهدید می‌کند.

سازمان همکاری اسلامی با تأکید بر اشغالی بودن قدس، انتقال سفارتخانه‌های آمریکا و گواتمالا به این شهر اشغالی و به رسمیت شناختن غیرقانونی شهر قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم و خاطرنشان کرد چنین اقداماتی «تجاوزی آشکار به حقوق تاریخی، قانونی و طبیعی ملت فلسطین و هدف قرار دادن آرمان‌های مشروع آن در دستیابی به استقلال و آزادی‌‌اش و نیز تجاوز به امت اسلامی و به حقوق مسیحیان و مسلمانان در سرتاسر جهان است؛ امری که امنیت و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کند».

سازمان همکاری اسلامی تحریم تمامی کشورهایی را خواستار شد که اقدام به افتتاح هیئت‌های دیپلماتیک در شهر قدس شریف کرده‌اند. این سازمان همچنین از کشورهای عضو، که با اسرائیل روابط برقرار کرده و گام‌هایی را برای برقراری روابط با اسرائیل در چارچوب روند صلح برداشته‌اند، خواست این روابط را قطع کنند و به هرگونه روابط اقتصادی و انواع عادی‌‌سازی با این رژیم پایان دهند.

سران حاضر در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در مکه، همچنین «تصمیم آمریکا درخصوص جولان سوریه از جمله الحاق آن به اسرائیل را محکوم و رد کردند و متذکر شدند که این اقدام، غیرقانونی و باطل است و هیچ اثر قانونی ندارد».

ترامپ فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان را امضا کرد

انتهای پیام/

R1016196/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط سازمان همکاری اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان همکاری اسلامی سازمان همکاری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۳۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی با حضور امیرعبداللهیان

نشست سران سازمان همکاری اسلامی در محل Sir Dawda Kairaba Jawara واقع در بانجول پایتخت گامبیا با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

امیرعبداللهیان در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات جهان اسلام و مسائل منطقه‌ای و بین المللی به ویژه وضعیت جنگ غزه را تبیین می‌کند.

همچنین در این اجلاس که با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسایل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارایه خواهد شد.

نشست مقامات ارشد مقدماتی برای پانزدهمین نشست کنفرانس سران اسلامی در بانجول از تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ (سه شنبه) آغاز شده است.

گامبیا ریاست نشست سران سازمان همکاری اسلامی را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • تأکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل دختران در افغانستان
  • شلیک ده‌ها موشک از لبنان به مقر فرماندهی لشکر جولان اسرائیل
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • حمله جدید حزب الله به سرزمین های آشغالی و بلندی های جولان با ده‌ها موشک
  • بندر حیفا را موشک‌باران کردیم
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تحریم تسلیحاتی و تجاری اسرائیل
  • نشست سران‌ سازمان همکاری اسلامی آغاز شد
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی با حضور امیرعبداللهیان