Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی در حالی وعده راه‌اندازی موزه ابریشم و موسیقی در استان را داده که هنوز سرنوشت موزه سینما در هاله‌ای از ابهام است. ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، موزه‌ها در زندگی مدرن امروز از جایگاه ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت صنعت جهانگردی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه‌های تاریخی علاوه بر جذابیت، می‌توانند عامل مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن جامعه باشند.

حفظ و نگهداری آثار باستانی و اشیاء عتیقه در موزه‌های بومی بی‌شک سبب رونق موزه‌ها و به دنبال آن زمینه‌ساز افزایش تعداد بازدیدکنندگان و توسعه صنعت گردشگری از یک طرف و تثبیت تاریخ و تمدن و حفظ و نگهداری یادمان‌های تاریخی و فرهنگی و انتقال این ارزش‌ها به نسل‌های بعدی آن دیار از سوی دیگر خواهد شد.

به همین بهانه پیرامون آخرین وضعبت موزه‌های استان خراسان رضوی با محمدرضا پهلوان؛ رئیس گروه امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: چه تعداد موزه در استان خراسان رضوی فعال است؟

پهلوان: در حال حاضر در ما در خراسان رضوی 81 موزه فعال داریم که بیشتر این موزه‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و الباقی توسط دیگر مجموعه‌ها مانند آستان قدس، محیط زیست، دانشگاه فردوسی، تربیت معلم؛ اوقاف و غیره اداره می‌شود. همچنین در شهرستان‌هایی مانند فریمان، تربت جام، خواف، تربت حیدریه، گناباد، کلات و درگز موزه‌های فعال داریم.

تسنیم: جایگاه خراسان رضوی در حیث موزه‌داری در کشور چگونه است؟

پهلوان: در ایران حدود 700 موزه فعال در حال کار هستند که از این تعداد 81 موزه متعلق به خراسان رضوی هستند. پس از تهران رتبه دوم موزه داری در کشور را دارا هستیم.

تسنیم: با توجه به اقبال از راه‌اندازی خانه موزه‌ها در کشور تا امروز در حوزه تبدیل خانه به خانه موزه‌ها آیا درخواستی در استان داشته‌اید؟

پهلوان: در این حوزه درخواستی به سازمان ارجاع نشده است. ما از این موضوع اتفاقا استقبال هم می‌کنیم و اگر درخواستی بشود در کمترین زمان ممکن به آن رسیدگی می‌کنیم اما تا امروز افراد حقیقی برای راه‌اندازی خانه موزه درخواستی نداده‌اند.

تسنیم: آیا شرایط خاصی برای راه‌اندازی خانه موزه وجود دارد؟

پهلوان: راه‌اندازی خانه موزه مستلزم تکمیل فرم‌های شخص و انجام کار کارشناسی است؛ اگر درخواست از طرف اداره دولتی باشد مراحل به یک شکل و اگر شخصی باشد هم فرم مشخص باید تکمیل شود و مراحل انجام شود ولو این که هیچ محدودیتی برای درخواستی و راه‌اندازی خانه موزه شخصی در صورت داشتن شرایط عمومی وجود ندارد.

زاهدان| نمایشگاه تخصصی حصیربافی در موزه منطقه جنوب شرق برگزار می‌شودساخت موزه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در اولویت استتقلای قابل‌تأمل مدیران شهرداری تهران برای افتتاح موزه دوست فرح پهلوی!

تسنیم: آیا خانه موزه‌ای در خراسان رضوی مشغول به فعالیت است؟

پهلوان: بله خانه موزه شهید مطهری که در حال بازپیرایی و طراحی بوده و به زودی بازگشایی می‌شود؛ خانه موزه قرائی در رشتخوار نیز به‌زودی افتتاح می‌شود.

تسنیم: ما در استان موزه خصوصی هم داریم؟

پهلوان: بله موزه بازیما در الماس شرق در حال حاضر فعال است؛ همچنین مجموعه هزاردستان در خیابان جنت که مجموعه پذیرایی و موزه است.

تسنیم: آیا برنامه‌ای برای تخصصی کردن موزه‌ها دارید؟

پهلوان: موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی زیرساخت همه موزه‌ها هستند اما یکی از اهداف اصلی ما نیز راه‌اندازی موزه‌های تخصصی است.

تسنیم: مورد مشخصی در برنامه دارید؟

پهلوان: در شهرستان بایگ به دنبال ایجاد موزه ابریشم هستیم. در منطقه تربت جام به دنبال ساخت موزه موسیقی هستیم که با ثبت جهانی دوتار همزمان به به بهره برداری برسد.

تسنیم: در سال‌های اخیر چه میزان اثر حاصل کشف از قاچاقچیان  به موزه‌های استان تحویل داده شده است؟

پهلوان: تا امروز کشفیاتی که از گمرک به ما تحویل داده شده است حدود سه هزار اثر است؛ تحویل و ثبت اثر در موزه نیازمند تائید کارشناس  است تا اگر شرایط مهم تاریخی و باستان‌شناسی مهیا باشد، اثر وارد مخزن موزه و آماده نمایش شود.

تسنیم: در حوزه مجموعه‌داری استان دارای چه تعداد مجموعه‌دار است؟

پهلوان: در خراسان رضوی ما شش مجموعه‌دار ثبت شده داریم که مالک مجموعه‌هایی مانند ماشین‌های کلاسیک، مردم‌شناسی، فرش دستباف و غیره هستند. ثبت چند مجموعه‌دار نیز  در حال انجام است اما پیش‌بینی می‌کنیم حدود 30 مجموعه‌دار در استان حضور داشته باشند.

تسنیم: مزیت ثبت مجموعه برای مجموعه‌دار چیست؟ چرا بسیاری از ثبت مجموعه خود به دلیل ضبط توسط سازمان میراث یا غیره واهمه دارند؟

پهلوان: ثبت آثار مجموعه‌دار مانند ارائه کدملی به هر اثر او است که در صورت سرقت یا مفقودی به راحتی قابل پیگیری و شناسایی است؛ از آنجایی که مجموعه‌دار دلال و خریدار نیست بلکه شیفته و دلبسته آثار خود هستند به همین دلیل ثبت در سازمان میراث فرهنگی به حفظ و نگهداری آثار این مجموعه‌دارها کمک فراوانی  خواهد کرد.

در گذشته مجموعه‌دارها  موضع خوبی نسبت به ثبت مجموعه‌هایشان در سازمان میراث فرهنگی نداشتند اما مواضع در حال حاضر بسیار بهتر شده و به این باور رسیده‌اند که در میراث فرهنگی ما به هیچ وجه به دنبال منبع تهیه آثار نیستیم. حالا اگر بعدتر مشخص شود فلان اثر در حفاری غیرمجاز یا به صورت قاچاق تهیه شده این بحث دیگری است که در حوزه کار ما نیست.

تسنیم: سال گذشه بحث نمایش آثار موزه لوور بود که در نهایت لغو شد، امسال برنامه شاخصی پیش رو ندارید؟

پهلوان: برای موزه‌های شهرستان‌ها برنامه افتتاحیه داریم. امسال به دنبال این هستیم که هر شهرستان حداقل یک موزه داشته باشند یا شهرستان‌هایی مانند نیشابور یا سبزوار که ظرفیت بیشتری دارند را تقویت کنیم. همچنین بازپیرایی و به‌روزرسانی موزه‌های موجود استان را در برنامه کار داریم.

انتهای پیام/ح

R41347/P/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۶۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی موزه سینما، مستند «مرمت آثار باستانی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سهیلی و با حضور پژمان مظاهری‌پور، مستندساز و اسکندر مختاری، پژوهشگر و استاد معماری و مرمت و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه در قالب برنامه «شب‌های مستند» موزه سینما روی پرده رفت. پژمان مظاهری‌پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است. او آثار ماندگاری از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده‌یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران‌شناسی را در موسسه «ایران پژوه» که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند انجام می‌دادند. یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسید اما از نگاتیوهای آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصاویری به صورت هشت میلیمتری از روزهای تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستندسازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفرهای دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پور همچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فرد بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران تراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره‌شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند افرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان کرد: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهرهای ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او ۳۳ فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق‌محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است؛ سهیلی دارای نشان درجه ۲ هنری بود اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست اسکندر مختاری از استادان حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش‌اندوزی می‌پرداخت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم‌نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی اظهار کرد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکاران را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتارهای متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه‌ دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه‌گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری‌پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت ۱۶ میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه‌کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند. او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شناخته‌شده سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال‌شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور یادآور شد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزییات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی در پایان بیان کرد: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارایه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

کد خبر 6087717

دیگر خبرها

  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است
  • برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما
  • ساخت هزار و ۵۰۰ مسکن برای خانواده های کم درآمد مشهدی
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست