Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایش «قهوه برزیلی» اثری از کامران شهلایی به کارگردانی سمیه مهری در خانه هنرمندان به صحنه می‌رود.به گزارش بلاغ،نمایش «قهوه برزیلی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی سمیه مهری از نوزدهم خرداد ماه در خانه هنرمندان مجموعه استاد انتظامی به صحنه می‌رود.

این نمایش داستان دو دوست صمیمی است که بعد از مدت‌ها همدیگر را ملاقات می‌کنند اما این ملاقات حقایق دردناکی را برملا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شراره رخام ، زانیار قاسمی ، سهیل محزون و سمیه مهری در نمایش « قهوه برزیلی » ایفای نقش خواهد کرد.

نمایش قهوه برزیلی از ۱۹ خرداد ماه هر روز به غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۱/۳۰ در سالن خانه هنرمندان مجموعه استاد انتظامی به روی صحنه می‌رود.

*شماره‌ ۷۲ «فصلنامه‌ تئاتر» منتشر شد

هفتاد و دومین شماره‌ «فصلنامه‌ علمی ـ پژوهشی تئاتر» به مدیر مسئولی شهرام کرمی و سردبیری دکتر سیدمصطفی مختاباد توسط انتشارات نمایش منتشر شد.

در این شماره هفت مقاله به چاپ رسیده است که عناوین آن عبارت است از: شخصیت‌پردازی واقع‌گرای «زن» در آثار اکبر رادی با رویکرد انگاره‌های اگزیستانسیالیسم فمنیست سیمون دوبوار با عنوان زن در «موقعیت» (نویسندگان: تکتم نوبخت، فریندخت زاهدی)، تحلیل سطوح گفتمانی و جلوه‌های فراداستانی نمایشنامه‌ «از پشت شیشه‌ها» اثر اکبر رادی با رویکرد روایت‌شناسانه (نویسندگان: پریسا سردشتی، محمدجعفر یوسفیان‌کناری)

بررسی ماهیت مرگ و هستی کاراکترهای اصلی تراژدی‌های چهارگانه‌ شکسپیر براساس آراء هایدگر (نویسندگان: حسن خیری، اسماعیل شفیعی)، دراماتورژی شیزوفرنیک: تأملاتی در مورد متن و نا متن (نویسنده: علی‌اکبر علیزاد)،‌ «ایزد ماشینی» و مرگ تراژدی، بررسی چرایی انحطاط تراژدی همزمان با ظهور سوبژکتیویته در فلسفه (نویسنده: سعید نیکورزم)

قابلیت‌های نمایشی منظومه‌ «نصایح الاطفال» برای تئاتر تعلیمی از دیدگاه روان‌شناختی (نویسندگان: طاهره رضایی، علی آنی‌زاده)، ماسک به مثابه عروسک در تئاتر یونان باستان براساس تعریف هنریک یورکفسکی از خاستگاه و چیستی عروسک (نویسندگان: زهره بهروزی‌نیا، شیوا مسعودی)

شماره‌ ۷۲ فصلنامه‌ تئاتر در بهار ۱۳۹۸ با بهای ۱۰ ‌هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر منتشر و توزیع شده است.

*داوران گزینش آثار جشنوارۀ تئاتر آرخه مشخص شدند

نسیم ادبی، شهاب حسین پور، فرهاد تجویدی و حمیدرضا نعیمی، از فعالان برگزیده تئاتر ایران، نمایش‌های  نخستین جشنواره سراسری تئاتر آرخه را در بخش صحنه‌ای انتخاب می‌کنند.

نخستین جشنواره سراسری تئاتر «آرخه»، با شعار«انسانم آرزوست» در بخش خصوصی با برنامه‌ریزی و سیاستگزاری‌های تئاتر آرخه، با همکاری موسسه فرهنگی هنری چند منظوره خوش نگار و با دبیری رضا آشفته منتقد ، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ مرداد ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد.

جشنواره سراسری تئاتر آرخه در بخش نمایش‌های صحنه‌ای در سه گروه بخش بندی و  ۳۰ نمایش توسط داوران برای حضور در جشنواره انتخاب می‌شود.

گروه بندی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره سراسری آرخه عبارت‌اند از : الف: تک گویی نمایشی با موضوع تنهایی انسان: در این بخش ۱۰ نمایش برگزیده در قالب‌های متنوع تک نفره به رقابت خواهند پرداخت و یک نمایش از این گونه نمایشی به عنوان برگزیده انتخاب خواهد شد. زمان مد نظر برای این بخش از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه هست.

ب: دو نفره با موضوع خانواده: در این بخش، یک زوج داستان زندگی مشترک خود را از دوران آشنایی تا مسائل و مشکلات دوران زندگی و حتی مراحل رسیده به جدایی و حتی پس از آن با انگیزه بازگشت به زندگی مجدد را به چالش خواهند کشید. در این بخش زندگی یک زن و مرد به بازی در می‌آید و در آن حضور نفر سوم و بیشتر از آن مقدور نخواهد بود. در این بخش نیز ۱۰ نمایش به طور رقابتی حاضر خواهند بود. زمان مد نظر در این بخش بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه خواهد بود.

ج: چند نفره با موضوع صلح: در این بخش نیز ۱۰ نمایش به طور رقابتی حاضر خواهند بود. زمان مد نظر در این بخش بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود.

مراحل ارائه و شرکت در جشنواره آرخه: ۱. ارائه فیلم آثار تا ۱ تیرماه ۹۸. ۲. بازبینی آثار و اعلام نتایج تا ۱ مرداد ۹۸. ۳. برگزاری جشنواره از تاریخ ۲۰ تا ۳۰ مرداد ۹۸.

راه‌های ارتباطی دبیرخانه: ۰۲۱۸۸۹۹۳۵۵۳ و ۰۲۱۸۸۹۹۳۵۵۲ و شماره تماس ۰۹۱۲۳۸۸۴۶۳۴ برای پاسخگویی به صورت آنلاین از طریق واتسپ و تماس به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شرکت کنندگان در جشنواره خواهد بود.

*طراحان نمایش «مولن روژ» معرفی شدند

در نمایش «مولن روژ» شیما میرحمیدی طراحی صحنه و لباس، حسام نورانی تکنیک، کیارش بختیاری طراحی صدا را بر عهده دارند.

شیما میرحمیدی طراح لباس نمایش‌های «الیور توئیست» و «بینوایان» بوده‌ است. نمایش «مولن روژ» نوشته آرش عباسی با حضور محسن تنابنده و احمد مهرانفر به کارگردانی حسین پارسایی و تهیه کنندگی محمد قدس از ابتدای تابستان در پردیس سینمایی باغ کتاب به صحنه خواهد رفت.

*مقالات پذیرفته شده در نخستین سمینار «مطالعات اجرا» معرفی شدند

لیست مقالات پذیرفته شده در نخستین سمینار پژوهشی «مطالعات اجرا» که به همت کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود، اعلام شد.

 هیئت علمی نخستین سمینار پژوهشی «مطالعات اجرا»، متشکل از فرهاد مهندس‌پور، کامران سپهران، آزاده گنجه و رضا سرور از میان ۴۹ چکیده‌ ارسالی ۱۲ عنوان را جهت ارائه‌ نهایی در این سمینار انتخاب کردند که به شرح زیر است: ۱- پریسا اخوان/ بررسی آموزش ابتدایی در ایران با نگاه به نظریه تعلیم و تربیت هانری ژیرو؛ مطالعه روش تدریس حسن نیرزاده نوری متأثر از تئاتر ایرانی.

۲- غزل اسکندرنژاد/ بدن نامتعارف به مثابه ابژه جنگ در آثار کازوئو اونو با تاملی بر ایده بدن بدون اندام ژیل دلوز. ۳- حامد اصغرزاده/ «سوژه شدن» بنیان «اجرای تراژدی» است: پژوهشی در باب نسبت قانون و تئاتر تراژدی به میانجی نظریه‌ سوژه‌گی میشل فوکو.

۴- مهشید حسینیان ـ محمدجعفر یوسفیان/ واکاوی مفهوم اجرا در دو ساحت فرهنگی ایران و هند. (با تمرکز بر مبانی اجرا در ناتیا شاسترا و نقالی ایرانی). ۵- محسن خدری/ بررسی تطبیقی تئاتر پست‌مدرنیستی جادسون با مولفه‌های زیبایی‌شناسی طراحی حرکت مدرن.

۶- علی رویین/ فهم اجرا از دریچه مفهوم آستانگی و گفتمان‏‌های حایل. ۷- هاجر سعیدی- میثاق نعمت‌گرگانی/ تبیین و تحلیل فرایند دریافت ژست از متن تا بدن بازیگر با رویکرد علوم شناختی. ۸- سپیده شمس/ بررسی امکان‌های اجرا در مناسبات جنسیت و بدن‌ها در ایران، با نگاهی به تبارشناسی بدن از منظر فوکو.

۹- علی شمس/ لات بازی؛ اجراگری و مُرافعه‌ آیینی. ۱۰- پویا شهرابی/ مطالعه سیاست اجراگری پناه‌جویان در برهم زدن نظم دولت و بررسی زبان اجراگرانه‌ در یک زیبایی‌شناسی وحشی. ۱۱- مهسا شیدانی/ مبدل‌پوشی برای تماشای یک اجرا یا آن زمان که تماشاگر به اجراگر تبدیل می‌شود: مطالعه‌ فمنیستی چرخش در قراردادهای هویتی تماشاگران علیه قراردادهای اجرایی تماشای بازی، در تماشای فوتبال. ۱۲- محمدرضا علی‌اکبری/ ناگهان ـ همیشه شاهزاده. (یک تاریخ‌نگاری). 

ضمنا در بخش مقالات مهمان نیز شش اثر حضور خواهند داشت که اسامی‌شان به شرح زیر است: ۱- مجید اخگر/ اجرا به‌مثابه‌ تجربه‌ تعلق اجتماعی. ۲- نریمان افشاری/ هویت و اجرا. ۳- علی تدین / جامعه‌ نمایش. ۴- حسام سلامت / اجراگری سیاسی و سیاست اجراگرانه در خیابان. ۵- علی‌اکبر علیزاد/ تقریر ویرانی. ۶- صالح نجفی/ نظری به برنامه‌های والتر بنیامین برای تئاتر کودکان پرولتاریا،

نخستین سمینار پژوهشی «مطالعات اجرا» از ۵ تا ۷ مرداد به دبیری میلاد نیک‌آبادی و دبیری علمی بهزاد آقاجمالی برگزار می‌شود.

*کمال تبریزی تهیه کننده نمایش «مختلف الاضلاع» شد

نمایش «مختلف الاضلاع» به تهیه کنندگی کمال تبریزی در تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود.

این نمایش به تهیه کنندگی کمال تبریزی و کارگردانی نادر فلاح خرداد و تیر ۹۸ در «روایتی چند وجهی از دوتایی‌های تاریخ» در تماشاخانه سپند به صحنه می‌رود.

در نمایش «مختلف الاضلاع»، نادر فلاح علاوه بر کارگردانی اثر به عنوان بازیگر در کنار میترا حجار بازیگر نام آشنای سینما، تلویزیون و تئاتر حضور خواهند داشت.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روز‌های پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تن‌هایی و تنهایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

عکس: امیرحسین میرزائی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • آغاز پیش‌ فروش بلیت اجرا‌های «امشب به صرف بورش و خون»
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!