Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -

تاريخچه اسکيت درجهان
اسکيت به عنوان اسم (به انگليسي: Skate) به وسيلهٔ اسکيت و در حالت فعل (به انگليسي: Skating) به گروهي از فعاليت‌هاي ورزشي گفته مي‌شود که شامل سبک‌ها و رشته‌هاي گوناگوني مي‌باشد.
توضيح کوتاهي از تاريخچه اسکيت درجهان
اختراع کفش اسکيت در سال 1763 توسط يک بلژيکي به نام Joseph merlin)ژوزفمرلين) به ثبت رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که با سوار شدن بر کفشهاي جديد خود به يک مهماني در لندن رفته بود به ناگاه با آيينه اي بسيار بزرگ و قيمتي برخورد کرد و آنرا خرد نمود . به غير از مرلين مخترعين ديگري هم کفشهاي اسکيت با مدلهاي مختلف ساختند که اکثر اين کفشها داراي چرخهاي خطي بودند که کفشهاي تيغدار پاتيناژ را تداعي مي کردند.

انواع سبک‌ها و رشته‌هاي اسکيت
انواع سبک‌ها و رشته‌هاي اسکيت
اسکيت روي يخ:
اسکيت روي يخ يا پاتيناژ يا يخماله حرکت و سر خوردن بر روي يخ با استفاده از کفش و اسکيت‌هاي مخصوص اين ورزش است. کفش‌ها و اسکيت‌هاي اين ورزش داراي تيغه يا تيغه‌هايي است که سر خوردن بر روي يخ را ميسر مي‌سازد. اسکيت روي يخ مي‌تواند به منظور حمل و نقل، سرگرمي يا به عنوان ورزش صورت پذيرد و ممکن است بر روي يخ‌هاي طبيعي (همانند درياچه‌هاي يخ زده) و با محوطه‌هايي با يخ‌هاي مصنوعي و ساختگي انجام پذير است اين فعاليت در سالن‌هاي سرپوشيده يا فضاي باز و قابل انجام است.
انواع اسکيت روي يخ
پاتيناژ نمايشي
هاکي روي يخ
اسکيت سرعت روي يخ
اسکيت سرعتي مسير بلند
اسکيت سرعتي مسير کوتاه
اسکيت نورديک
باندي
رينگت
اسکيت نمايشي:
اسکيت نمايشي يا پاتيناژ يا يخماله نمايشي يکي از ورزش‌هاي المپيک است که در آن افراد به‌طور تکي، دو نفره يا گروهي به اجراي چرخش، پرش و ديگر حرکات چالش‌برانگيز روي يخ مي‌پردازند. اين ورزش از ورزش‌هاي رسمي المپيک زمستاني محسوب مي‌شود. اتحاديه جهاني اسکيت (ISU) مسؤول برگزاري مسابقات اين ورزش و پرورش داوران اين رقابت‌ها در کشورهاي مختلف مي‌باشد. مسابقات اين ورزش از سطح مقدماتي و پايه اي تا سطح حرفه‌اي چون مسابقات ملي و بين‌المللي و المپيک برگزار مي‌شود.
اسکيت سرعت:
اسکيت سرعت ( ورزش اسکيت سرعت ) (به انگليسي: Speed skating) يا يخماله سرعت ورزش رقابتي است که در آن شرکت کنندگان ( اسکيت بازان سرعتي ) يک فاصله مشخص را با استفاده از کفش اسکيت يخ Ice Skate طي مي‌کنند. اين ورزش انواع مختلفي بر مبناي مسافت طي شده دارد . مي‌توان از اسکيت سرعت مسير بلند، مسير کوتاه و ماراتون نام برد. در المپيک اسکيت سرعت مسير بلند تنها اسکيت سرعت Speed Skating و اسکيت سرعت مسير کوتاه را با عنوان مسير کوتاه ( short track ) مي‌خوانند.

بازي اسکيت
اسکيت سرعت مسير کوتاه
اسکيت سرعت مسير کوتاه (به انگليسي: Short track speed skating) يا يخماله سرعت مسير کوتاه نوعي از ورزش‌هاي رقابتي (مسابقاتي) اسکيت روي يخ و اسکيت سرعت مي‌باشد.
در رقابت‌ها، چندين اسکيت باز (به‌طور معمول بين چهار و شش نفر) در روي يک تراک بيضي شکل با مساحت 111/12 متر مسابقه مي‌دهند. پيست اسکيت حدود 60 در 30متر است، که به اندازه يک زمين هاکي روي يخ است.
هاکي روي يخ
هاکي روي يخ (در انگليسي: Ice hockey) نام يکي از رشته‌هاي ورزشي پرطرفدار است که در آمريکاي شمالي (ايالات متحده و کانادا) تنها هاکي ناميده مي‌شود. بازي هاکي، يک بازي تيمي است که بر روي يخ انجام مي‌شود. ورزشِ هاکي در کشورهاي سردسيري که فصل سرما و يخبندان در آنان طولاني است داراي محبوبيت بسيار زيادي است، به صورتي که در کشورهاي اسکانديناوي و کانادا هاکي ورزش اول آن کشورها به حساب مي‌آيد.
هاکي يکي از چهار بازي اصلي در آمريکاي شمالي است که ليگ فوق حرفـه‌اي آن کـه به ليگ برتر مشهـور است و بـا نـام ليگ ملي هاکي (NHL) و بـراي زنـان بـا نـام ليگ ملي هاکي زنان (NWHL) داراي محبوبيت و طرفداران زيادي است. بوفالو، ديترويت، پيتسبرگ، مينه‌سوتا، شيکاگو، بوستون، نيويورک، فيلادلفيا، تمپا، دنور، سن خوزه و کلمبوس از شهرهايي در ايالات متحده هستند که شهروندانشان به هاکي علاقه فراوان دارند.

اسکيت روي يخ
اسکيت رولر
رول‌اسکيت (به انگليسي: Roller skating) يا پاليزه که به صورت متداول تنها به وسيله واژه اسکيت ناميده مي‌شود يکي از ورزشهاي تفريحي است، و همچنين مي‌تواند به عنوان يک وسيله نقليه مورد استفاده قرار گيرد در اين ورزش از يک جفت کفش پاليزه استفاده مي‌شود که هرکدام معمولاً داراي چهار چرخ هستند. پاليزه‌ها در دو شکل اصلي پاليزه کواد و ديگري پاليزه اين لاين وجود دارند. طرح پاليزه در سده هجدهم ميلادي به وسيله يک مخترع گمنام انگليسي از روي يخماله (اسکيت روي يخ) که تا پيش از آن متداول بود براي استفاده روي سطوح خشک ابداع شد. گونه‌هاي ورزشي که در آنها از پاليزه بهره مي‌برند در زير نام برده شده‌اند:
رول‌اسکيت هنري
نمايشي
رقص
اسکيت هماهنگ
اسکيت سرعت اين لاين

اسکيت حرفه اي
اسکيت اگرسيو اينلاين:
ورزش اسکيت اين لاين اگرسيو (به انگليسي: Aggressive inline skating) يا اسکيت اينلاين چالشي يکي از رشته‌هاي ورزش‌هاي سبک افراطي مي‌باشد، که با اسکيت‌هاي اين لاين طراحي شدهٔ مخصوص و با تمرکز روي لم‌ها و تکنيک‌ها و استايل سبک اجرا مي‌شود. اين ورزش شامل انواع گوناگوني از رنده‌کردن‌ها (به انگليسي: Grind)، حرکات هوائي، لغزيدن‌ها يا سر خوردن‌ها (به انگليسي: Slide) و ديگر مانورهاي پيشرفته‌است. زير سبک‌هاي اين ورزش با توجه به محيطي که در آن انجام مي‌شود، به سبک‌هاي ورت (زمين عمودي)، پارک، و اسکيت خياباني تقسيم مي‌شود.
اسکيت بردينگ:
اسکيت‌بُردينگ يا اسکيت‌بوردينگ (به انگليسي: Skateboarding) يک ورزش مخاطره‌آميز است که در برگيرنده سوار شدن، کنترل و انجام حرکات نمايشي با استفاده از يک اسکيت بورد است. اسکيت‌بردينگ مي‌تواند به عنوان يک فعاليت تفريحي، يک کار هنري، يک شغل، يا يک روش براي حمل و نقل در نظر گرفته شود. اسکيت‌بردينگ در طي سال‌ها توسط بسيار از اسکيت‌بازان شکل گرفته و تحت تأثير قرار گرفته‌است. گزارشي در سال 2009 ميلادي نشان داد که بازار اسکيت‌بردينگ به ارزش تقريبي 4٫8 ميليارد دلار، در درآمد سالانه و با 11 ميليون و 80 هزار اسکيت باز فعال در جهان است. در سال 2016 ميلادي اعلام شد که اسکيت‌بردينگ در بازي‌هاي المپيک 2020 توکيوي ژاپن حضور خواهد داشت.
از دهه 70 ميلادي، اسکيت پارک‌هايي مخصوص براي اسکيت‌بازها، دوچرخه سواران BMX، اسکيت بازان اگرِسيو و اخيراً، اسکوتر بازها ساخته شده‌است.
گردآوري: بخش ورزشي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۲۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival

جشنواره اسب‌دوانی ترکمن هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود و هدف آن بزرگداشت یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب جهان و نماد غرور ملی ترکمنستان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره اسب‌دوانی ترکمن Turkmen Racing Horse Festival، هر سال در آخرین یکشنبه ماه آوریل برگزار می‌شود که امسال مصادف با بیست‌وهشتم آوریل (نهم اردیبهشت ۱۴۰۳) است. این جشنواره یک تعطیلات مهم و نماد غرور ملی است، اما در ترکمنستان یک یکشنبه کاری محسوب می‌شود و مدارس و ادارات در طول آن باز هستند.

ترکمنستان کشوری واقع در منطقه جنوب غربی آسیای مرکزی و همسایه قزاقستان، افغانستان، ایران و ازبکستان است. دریای خزر در امتداد مرز غربی این کشور قرار دارد و اسب‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ آن هستند، از این رو یک فصل کامل در آن به مسابقات اسب‌دوانی اختصاص دارد. نژاد اسب آخال‌تکه، افتخار ترکمنستان است که احتمال می‌رود یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب در جهان باشد.

نژاد آخال‌تکه حداقل سه‌هزار سال قدمت دارد و تکامل‌یافته نژاد اسب ترکمن هستند که در قرون وسطی به عشایر کوچ‌نشین ترکمنستان تعلق داشتند و اکنون منقرض شده‌اند.

این نژاد اسب به چند دلیل بسیار کمیاب است؛ از نظر تاریخی، به دلیل کمبود غذا و آب برای اسب‌ها و انسان‌ها، این نژاد مجبور بود برای زنده ماندن خود را سازگار کند و مقاوم‌تر شود. همچنین تعداد زیادی هم‌خونی در جمعیت این اسب‌ها رخ می‌دهد که منجر به آسیب‌پذیری یا تهدید شدن آن‌ها توسط اسب‌های برجسته شده است. امروزه تنها حدود شش‌هزار اسب آخال‌تکه در جهان وجود دارد.

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن ۱۴۰۳

تاریخ جشنواره اسب‌دوانی ترکمن در سال ۲۰۲۴ روز بیست‌وهشتم آوریل مصادف با نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ است.

تاریخچه جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌

جشنواره اسب‌دوانی ترکمن‌ها زمانی برای گردهمایی علاقه‌مندان به اسب و سوارکاری است و گرامی‌داشت نماد ملی ترکمنستان، اسب آخال‌تکه است. این نژاد بومی ترکمنستان و اسبی باشکوه و ایده‌آل به‌ویژه برای مسابقات اسب‌دوانی است، زیرا به سرعت، هوش و استقامت شهرت دارد. رنگ روشن آن‌ها، همراه با پوست بسیار براقی که از موهای بسیار ظریف و ابریشمی تشکیل شده است، به این اسب‌ها لقب «اسب‌های طلایی» را می‌دهد.

ترکمنستان یک سنت باستانی سه‌هزار ساله در مسابقات اسب‌دوانی دارد که مطابق با آن اسب‌های آخال‌تکه به‌دلیل ویژگی‌های برترشان مانند قدرت و استقامت، به‌منظور شرکت در مسابقات به‌طور انتخابی پرورش داده می‌شوند. این اسب‌ها در گذشته علاوه بر مسابقه، برای حمل‌ونقل نیز استفاده می‌شدند، اما امروزه به‌طور انحصاری برای مسابقه پرورش داده می‌شوند و نماد غرور ملی هستند، تا آنجا که عکس آن‌ها روی تمبرهای پستی، اسکناس‌ها و نشان ملی ترکمنستان دیده می‌شود.

ترکمنستان در اواخر دهه ۱۸۰۰، بخشی از امپراتوری روسیه شد و زمانی که این اتفاق افتاد، روس‌ها مزارع پرورش اسب‌های آخال‌تکه را در حدود سال ۱۸۸۱ تأسیس کردند. روس‌ها سال ۱۸۸۵ برای وارد کردن این نژاد یک ثبت رسمی اسب آخال‌تکه در سطح بین‌المللی ایجاد کردند. با این حال هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۲۲ شکل گرفت، تحولات اقتصادی و سیاسی با تعطیلی این مزارع پرورش همراه بود که این امر منجر به کاهش شدید تعداد اسب‌ها شد. تنها در سال ۱۹۷۹ بود که این نژاد به ایالات متحده برده و دوباره پرورش داده شد.

این نژاد از اسب‌ها که به قدرت و استقامت معروف هستند، یکی از پرطرفدارترین اسب‌های جنگی بوده‌اند و امروزه در شرایط بیابانی پرورش داده می‌شوند، زیرا قادر به تحمل دمای شدید هستند و ویژگی‌های تطبیقی بسیاری دارند که باعث بقای آن‌ها شده است.

یکی از معروف‌ترین اسب‌های آخال‌تکه به نام ابسنت، در دهه ۱۹۶۰ در مجموع ۶ مدال را در مسابقات مختلف اسب‌دوانی المپیک کسب کرد.

کد خبر 748765

دیگر خبرها

  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود
  • برنامه روز پنجم مسابقات تیراندازی
  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • برنامه روز پنجم مسابقات/ ۲ تیرانداز در خط آتش