Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@21:21:34 GMT

وقتی سه اثر تاریخی فدای ساخت آشپزخانه می‌شود!+عکس

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۳۳۴۷

وقتی سه اثر تاریخی فدای ساخت آشپزخانه می‌شود!+عکس

سه اثر تاریخی شهر باستانی دامغان عرصه و حریم خود را فدای آشپزخانه و غذاخوری می‌کنند که هیات امنای این امامزاده بدون مجوز میراث‌ فرهنگی در حال ساخت آن هستند. آفتاب‌‌نیوز : از بیش از یک سال گذشته، درست کنار سه اثر تاریخی بقعه امامزاده جعفر (ع) و بقعه چهل دختران و چند قدم آن‌طرف‌تر کاروانسرای شاه عباسی شهر دامغان، هیأت امنای امامزاده جعفر (ع) عملیات احداث بنایی جدید را در دستور کار دارند که هیچ مجوز و استعلامی از سازمان میراث فرهنگی نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هادی احمدی - مدیر دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی - در گفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد: هیأت امنای امامزاده بدون اجازه و هماهنگی با میراث فرهنگی، سال گذشته اقدام به گودبرداری کردند، بعد از اعتراض میراث‌فرهنگی، طرح را توسط اوقاف و هیأت امنا به میراث‌فرهنگی ارائه کردند، اما آن رد شد.

او با بیان این‌که در یکی دو ماه گذشته میراث‌فرهنگی در مقابل طرح ارائه شده به دلیل نداشتن ضوابط میراثی مقاومت کرده است، ادامه می‌دهد: سرانجام هیأت امنا بدون موافقت میراث فرهنگی و با وجود شکایت ما از رئیس هیأت امنا و شهردار دامغان، طرح ساخت آشپزخانه را به جلو می‌برند، حتی دادستان نیز با وجود این شکایت‌ها هنوز دستور توقف کار را نداده است.
وی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه برای این پرونده در چند روز گذشته و توافق برای توقف کار تا زمان ارائه طرح اصلی، ادامه می‌دهد: پروژه را فقط برای ۲۴ ساعت متوقف کردند، در صورتی که از آن‌ها درخواست اصلاح طرح را داشتیم، اما مدتی بعد از آن، به صورت مستقیم و بدون اجازه از میراث‌فرهنگی شروع به ادامه‌ی کار کردند. براساس طرحی که تهیه کرده‌اند قرار است یک ساختمان بلند مرتبه و بزرگ که عرصه‌ی این سه اثر تاریخی را مخدوش می‌کند، احداث کنند.
او با تاکید بر موقعیت قرارگیری این سه اثر تاریخی «امامزاده جعفر»، «بقعه چهل‌دختران» و در فاصله‌ی کمتری، «کاروانسرای شاه عباسی» در کنار یکدیگر، ادامه می‌دهد: متأسفانه هیأت امنا این امامزاده و اوقاف شهرستان نسبت به قانون بی توجهی می‌کنند.

احمدی با تاکید شکایت میراث فرهنگی از رئیس هیأت امنای امامزاده و انجام مکاتبات متعدد با استان و نامه‌های مختلفی که به مقامات مختلف استانی و کشوری ارسال شده است، حتی معاون استانداری نیز دستور توقف داده است و حدود دو ماه قبل نیز به دادستانی شکایت شده است، اما هنوز دستور توقفی برای کار اعلام نشده است.
او نتایج جلسات برگزار شده برای رسیدگی به این ساخت و ساز را این طور توضیح می‌دهد: «بر اساس دستور استانداری در یکم اسفند سال گذشته؛ باید "ضوابط میراث فرهنگی رعایت شود و ادامه عملیات ساختمانی منوط به رفع مشکلات فنی و اداری است و اگر احداث بنای جدید به بنای اصلی آسیب می‌زند، به‌طور جدی پیگیری شود."
از سوی دیگر نتیجه جلسه فرمانداری با حضور احمدی - مدیرکل حفظ و احیای بناها میراث فرهنگی – در دوم خرداد امسال "توقف عملیات ساختمانی و اعلام رسانه‌ای آن از سوی مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان" بوده است.
از سوی دیگر شهرداری دامغان اعلام کرده است: "تخلف ساخت و ساز خارج از پروانه محرز است و ضمن اخطار، پروژه تعطیل شده است."
با این وجود این سوال مطرح می‌شود که "چرا هیئت امنا بر ادامه ساخت و ساز غیرمجاز و غیرقانونی و عمل خلاف دستورات فوق اصرار دارد؟ پیامدهای بی‌توجهی به به قوانین و ضوابط چیست؟ "»

طومار امضا شده برای درخواست جلوگیری از توقف کار در عرصه سه اثر تاریخی دامغان
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آشپزخانه دامغان آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۳۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی

سجاد دادفر با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری فراوان کرمانشاه، گفت : کرمانشاه استانی سرشار از ظرفیت‌های گردشگری در حوزه‌های مختلف طبیعت گردی، روستاگردی، فرهنگی، تاریخی، دفاع مقدس و مذهبی است. 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در حوزه گردشگری بسیار زیاد است، اما متاسفانه تاکنون رشته گردشگری در کرمانشاه راه اندازی نشده است. 

وی به توجهی که در سال‌های اخیر به مقوله گردشگری در کرمانشاه شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه استاندار کرمانشاه، گردشگری را به عنوان اولویت توسعه استان معرفی کرده و از طرفی در سطح کلان کشوری نیز نوع نگاه از اقتصاد نفتی به سمت شاخص‌های دیگر تغییر یافته، ما نیز در دانشگاه رویکرد توجه به گردشگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

دادفر از آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی خبرداد و افزود: پروسه اخذ مجوز راه اندازی این رشته از وزارت علوم را آغاز کرده ایم و امیدواریم با پیگیری و حمایت مسئولین استانی در ماه‌های آینده آن را به سرانجام برسانیم. 

وی تاکید کرد: در کنار اقداماتی که برای اخذ مجوز راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی آغاز شده، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم همچون جذب اساتید این رشته در دستورکار قرار گرفته است. 

وی افزود: باتوجه به اینکه در این استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی از ادوار مختلف وجود دارد و این استان را به یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در حوزه آثار تاریخی تبدیل کرده، طی سال‌های گذشته رشته باستان شناسی در دانشگاه رازی ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی