ترجیح میدهم نقشهای مثبت را بازی کنم
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۳۳۶۶
پروانه معصومی درباره آثار نمایشی که با ژانر ماورائی در تلویزیون تولید میشوند، گفت: برای ساخت این نوع از کارها باید دقت زیادی داشته باشیم تا از افراط جلوگیری کنیم. سریالهایی که به مسائل غیرمادی میپردازند نباید عجیب و غریب باشند. در غیر این صورت نمیتوانیم بیننده را با خودمان همراه کنیم.
این روزها سریال «ملکوت» با بازی پروانه معصومی از شبکه آیفیلم عربی در حال پخش است؛ این بازیگر در گفتوگویی با ایسنا درباره دوبله سریالهای ایرانی به زبان عربی، اظهار کرد: متأسفانه خودم کارها را با دوبله ندیدهام، اما یکی از دوستانم میگفت سریال امام علی (ع) را با دوبله دیده و اینکه من به زبان عربی صحبت میکردهام، جالب بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همچنین درباره ژانر ماورایی سریال «ملکوت»، گفت: به طور کلی ژانر ماورایی را دوست دارم، اما فکر میکنم برای ساخت این نوع از کارها باید دقت زیادی داشته باشیم تا از افراط جلوگیری کنیم. سریالهایی که به مسائل غیرمادی میپردازند نباید عجیب و غریب باشند. در غیر این صورت نمیتوانیم بیننده را با خودمان همراه کنیم.
معصومی در پاسخ به این پرسش که فکر میکنید سریال «ملکوت» توانست این ظرافت را حفظ کند؟، خاطرنشان کرد: بله، در این مجموعه اتفاقات عجیب و غریب نمیافتد و داستان طوری پیش میرود که بیننده میتواند با آن ارتباط برقرار کند. در واقع در سریال ملکوت به مسائلی پرداخته میشود که ما در زندگی روزمره با آن دست و پنجه نرم میکنیم. مثلاً خواب مقولهای است که همه انسانها با آن آشنایی دارند و حتماً برای افرادی پیش آمده است که خوابشان تعبیر شود. پس این موضوع چیز عجیب و غریبی نیست. فکر میکنم ملکوت توانست در این حوزه موفق عمل کند. بازخوردهایی نیز که از این اثر گرفتم نشان میدهد که سریال تا حد زیادی دیده شده و بینندگان قابل توجهی را به خودش جلب کرده است. اینکه سریال بارها و بارها از شبکههای مختلف بازپخش میشود نیز نشان دهنده پرمخاطب بودن اثر است.
سریال «ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنجاین بازیگر همچنین درباره چالشهای تولید فیلم و سریال در ژانر ماورایی، گفت: یکی از مهمترین مسائل این است که در این نوع از سریالها به بازیگر به لحاظ روحی فشار وارد میشود. بازیگر برای اینکه حس بگیرد باید زحمت زیادی بکشد. منظورم این است که در ژانر ماورایی به مسائل غیرمادی پرداخته میشود؛ مسائلی که با نفس انسان سر و کار دارد. به همین دلیل بازیگر باید انرژی زیادی بگذارد تا بتواند این مسائل را به تصویر بکشد. به ویژه اگر فرد معتقدی باشی، بازی کردن سخت میشود. اگر اعتقادی به مسائل ماورایی نداشته باشی فقط به جوانب تکنیکی کار فکر میکنی و بازی را جلو میبری، اما وقتی به دنیای ماورای مادیات اعتقاد داری که ما ایرانیها این طور هستیم، کار کردن سخت میشود.
معصومی درباره معیارهای خود برای ایفای یک نقش، توضیح میدهد: وقتی نقشی به من پیشنهاد میشود، دقت میکنم که جذاب و مؤثر باشد. تمایل ندارم نقشی را بازی کنم که بود و نبودش در فیلمنامه فرقی ندارد. منظورم این است که میخواهم نقشهایی را بازی کنم که نتوانی آنها را از فیلمنامه حذف کنی و در صورتی که کنار گذاشته شود، خلائی در داستان اتفاق بیفتد.
او ادامه داد: جذابیت داشتن یک نقش برای بازیگران مختلف معنای متفاوتی دارد. برای من نقشی جذاب است که تأثیرگذار باشد. همانطور که گفتم این موضوع برایم مهم است که حضورم در داستان ضروری باشد. فکر میکنم نقشی که در سریال ملکوت بازی کردم، این ویژگی را داشت و از جایگاه خوبی در فیلمنامه برخوردار بود. به طور کلی هیچ وقت این اتفاق نیفتاده که چند کار به صورت همزمان به من پیشنهاد شود. اما اگر بخواهم انتخاب کنم ترجیح میدهم نقشهای مثبت را ایفا کنم. طنز یا جدی بودنش زیاد اهمیت ندارد. این نقش مثبت میتواند در یک سریال طنز یا جدی باشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: پروانه معصومی بازیگر سریال ملکوت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همکاریهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر؛ زوج همیشه جذاب
هفته گذشته خبری منتشر شد درباره اینکه تولید «پایتخت ۷» به جریان افتاده و قرار است بازیگران اصلی بار دیگر کنار هم جمع شوند.
به گزارش فیلم نیوز، به بهانه این اتفاق مهم، نگاهی داریم به بازیهای مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر در کنار هم.
استشهادی برای خدا | علیرضا امینی | ۱۳۸۶اولین همکاری مشترک محسن تنابنده و احمد مهرانفر سال ۱۳۸۶ در فیلم «استشهادی برای خدا» ساخته علیرضا امینی اتفاق افتاد. تنابنده در این فیلم نقش روحانی به نام شیخمحمد را داشت و با گریمی متفاوت، بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در در کنار شخصیت رحمت، کارمند مخابرات روستا که احمد مهرانفر نقش او را بازی میکرد، موقعیتهای بامزهای را در فیلم رقم میزدند. ماجرا از این قرار بود که فردی به نام فتحی پس از سالها به آبادیاش بازمیگشت تا قبل از مرگ، از همه مردم ده بخواهد روی کفناش را به نشانه رضایت از او امضا کنند تا در آرامش از دنیا برود.
مردم ده معتقدند بودند که تا همسرش از او رضای نباشد و امضا نکند، فایدهای ندارد. او باید هرطور شده رضایت همسرش را به دست میآورد و در این مسیر شیخ محمد و رحمت هم او را همراهی میکردند. محسن تنابنده علاوه بر بازی در این نقش، در نگارش فیلمنامه «استشهادی برای خدا» هم نقش داشت و از این جهت کاملا به ابعاد مختلف شخصیت شیخمحمد احاطه داشت.
شیخمحمد روحانی مهربانی بود که به واسطه لهجه مشهدی و سادگی و طنز جالبی که در گفتارش بود، حالوهوای فیلم را عوض میکرد. دیالوگهای میان او با شخصیت رحمت بسیار جذاب از آب درآمده و میتوان گفت مقدمهای برای شکلگیری شخصیتهای نقی و ارسطو در «پایتخت» بود. تنابنده برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره بیستوششم فیلم فجر شد.
پایتخت | سیروس مقدم | ۱۴۰۲ تا ۱۳۹۰مهمترین بازی تنابنده و مهرانفر بدون شک در «پایتخت» اتفاق افتاد و این زوج هنری توانستند وجوه دیگری از بازیشان را درقالب یک زوج کمدی به نمایش بگذارند. موتور محرک سریال «پایتخت»، محسن تنابنده بود. نه فقط به عنوان بازیگر که در جایگاه نویسنده و مشاور کارگردان بخش مهمی از بار جذابیت سریال را به دوش میکشید.
با اینحال آنچه بیشتر در ذهنها مانده، بازی او در نقش نقی معمولی است. شخصیتی ساده که در هر فصل خودش را عقل کل میبیند، اما مدام با تصمیمهای اشتباه و رفتارهای عجیبش باعث ایجاد موقعیتهای جالبی میشود. نقی در همان فصل اول «پایتخت» به عنوان شخصیت اصلی شکل گرفت، اما رفتهرفته در فصلهای بعدی تکامل پیدا کرد و مدام بر بار جذابیتش اضافه شد. احمد مهرانفر تا قبل از سال ۱۳۹۰ که با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته شود، در تئاتر و سینما و تلویزیون آثار زیادی از خود به جا گذاشته بود. «درباره الی»، «اقلیما»، «یک عاشقانه ساده»، «استشهادی برای خدا» و … آثار مهم برجا مانده از او بودند.
با این حال، اما نقش ارسطو در «پایتخت»، نقطه عطف کار تصویری او به حساب آمد. زوج نقی و ارسطو با بازی محسن تنابنده و احمد مهرانفر در این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفتند که حتی نمیتوانیم تصور کنیم «پایتخت» را بدون حضور یکیشان تصور کنیم. ارسطو پسرخاله نقی بود که از همان فصل اول روی کامیون کار میکرد و به عنوان شخصیتی عاشقپیشه و علاقهمند به ازدواج معرفی میشد.
او روی هر دختری دست میگذاشت ناکام میماند و وضعیت طوری پیش میرفت که دست آخر بازهم تنها بماند. از این رو بخش مهمی از داستان هر فصل پیرامون زندگی او و جدالهایی که با نقی داشت پیش میرفت. نقش ارسطو به قدری در کارنامه مهرانفر اهمیت دارد که خیلیها او را با نام ارسطو میشناسند.
ایران برگر | مسعود جعفری جوزانی | ۱۳۹۳محسن تنابنده و احمد مهرانفر بعد از درخشش به عنوان یک زوج در «پایتخت»، در فیلم «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم همکاری مشترک داشتند. ماجرای فیلم درباره دو خان به نامهای امراللهخان و فتحاللهخان بود که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا رقابت میکردند.
تنابنده نقش فتحالله خان را داشت و با گریمی بسیار متفاوت توانسته بود شمایلی از یک خان را ترسیم کند. علی نصیریان نقش امراللهخان را بازی میکرد و احمد مهرانفر در نقش رهام، یک جورهایی مشاور امراللهخان بود. نقشش در این فیلم چندان زیاد نبود و در چند سکانس بازی داشت. گرچه مهرانفر با ظاهری متفاوت به میدان آمده بود و جنس بازیاش فرق میکرد، اما آن زمان خیلیها معتقد بودند شمایل رهام به ارسطو نزدیک است.
علی البدل | سیروس مقدم | ۱۳۹۶سیروس مقدم بعد از درخشش پایتخت در چند فصل، تصمیم گرفت سال ۱۳۹۶ تغییر رویه دهد و به جای ساخت فصل جدید پایتخت سریال کمدی روستایی دیگری به نام «علیالبدل» بسازد. او برای این سریال تعدادی از بازیگران اصلی پایتخت را درکنار بازیگران دیگر قرار داد. ماجرا درباره روستایی بود که دو خان آن با هم اختلاف داشتند و حالا باید برای رسیدگی به امور، یک علیالبدل انتخاب میکردند.
محسن تنابنده در این سریال نقش فردی به نام آقاسی را داشت که در قامت مشاور به میدان میآمد و به هر دو خان مشاوره میداد. احمد مهرانفر هم در این سریال نقش عضو علیالبدل را داشت. آن دو با گریمهایی کاملا متفاوت با «پایتخت» حضور پیدا کردند و شیوه بازیشان هم کاملا با آنچه که در سریال قبلی شاهدش بودیم تفاوت داشت.
«علیالبدل» سریال موفقی نبود. با اینکه مخاطبان زیادی آن را دنبال میکردند، اما نتوانست جای خودش را نزد مخاطبان باز کند و اتفاق مهمی در کارنامه سیروس مقدم رقم بزند. به همین دلیل هم وارد فصلهای بعدی نشد و مقدم مجددا سراغ ساخت «پایتخت» رفت.