Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان رشته داروسازی صنعتی (فارماسیوتیکس) علوم پزشکی تهران توانستند با استفاده از نانوذرات در سیستم دارورسانی، میزان نفوذپذیری دارو را افزایش داده و این سیستم را به یک سامانه دارورسانی هدفمند تبدیل کنند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، آنچه از شنیدن نام دارو برای اولین بار به ذهن خطور می‌کند شاید چیزی فراتر از قرص، کپسول یا آمپول نباشد! در حالی‌که دنیای دارو و روش‌های انتقال آن به بدن به همین‌ها خلاصه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
با گسترش علوم دارویی، سیستم‌های دارورسانی گذشته پاسخگوی نیاز‌های دارودرمانی نبوده و در نتیجه، به ‏تدریج با ابداع فرمولاسیون و ابزار‌های نوین تلاش می‌شود میزانِ فراهمیِ زیستیِ دارو‌ها را در محل‌هایی خاص از بدن و در زمان‌هایی خاص، افزایش دهند تا هم هدف‏ درمانی و هم کاهش عوارض دارویی را تأمین نمایند.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کاهش اثرات منفی جانبی دارو در بیماران مبتلا به التهاب روده، سامانه دارویی مبتنی بر نانوذرات طراحی کردند.

وفائی درباره لزوم انجام این طرح گفت: «این پروژه با توجه به اهمیت و نیاز کاهش عوارض جانبی دارو و ارتقا کارایی درمانی بیماری‌های التهابی روده با استفاده از یک سامانه دارورسانی هدفمند بر پایه نانوذرات طراحی شد. در این مطالعه، کوپلیمر تشکیل دهنده نانوذرات هیالورونیک اسید به منظور انتقال هدفمند داروی بودزوناید (کورتیکواستروئید مؤثر در درمان بیماری‌های التهابی روده) به بافت التهابی روده تهیه شد. نانوذرات تهیه شده فاقد اثرات سمی بر رده سلولی روده بزرگ بود و مشخص شد نانوذرات هیالورونیک اسید، وارد سلول‌های التهاب‌یافته می‌شوند. نتایج مطالعات سلولی و حیوانی نشان داد که اثر ضدالتهابی نانوذرات حاوی دارو در مقایسه با داروی آزاد بیشتر است. نتایج این پروژه نشان می‌دهد که نانوذرات هیالورونیک اسید حاوی داروی بودزوناید، به دلیل اندازه مناسب (در محدوده ۲۷۳ تا ۲۹۳ نانومتر)، بار سطحی آنیونی و تمایل به گیرنده‌های اختصاصی بر سطح سلول‌های اپیتلیال ملتهب می‌تواند در دارورسانی هدفمند در درمان بیماری کولیت اولسراتیو مورد استفاده قرار گیرد.»

وی در ادامه درباره ویژگی نوآورانه و ضرورت انجام این طرح گفت: در این مطالعه، کوپلیمر تشکیل‌دهنده نانوذرات هیالورونیک اسید با یک روش ابداعی سنتز شد و سپس به منظور دارورسانی بر روی یک مدل سلولی بیماری التهابی روده و در ادامه کار در مدل حیوانی موردارزیابی قرار گرفت. طراحی و توسعه سامانه‌های دارورسانی که به صورت هدفمند دارو را در محل اختصاصی التهاب در کولون آزاد کند، جهت کاهش عوارض جانبی ناشی از جذب سیستمیک دارو و ارتقا درمان بیماری‌های التهابی روده می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

به گفته این محقق با توجه به ورود چندین محصول دارویی جدید از سیستم‌های دارورسانی هدفمند بر پایه نانو به بازار کشور‌های ایالات‌متحده و اروپا، بازار فروش قابل توجه این محصولات و توانمندی این گروه تحقیقاتی در صنعتی‌سازی طرح، امکان تجاری‌سازی محصول وجود دارد و در صورت تکمیل کار و تولید محصول، با توجه به شیوع بالای بیماری و اهمیت درمان، در مرحله اول نیاز داخلی کشور تأمین می‌شود و در ادامه کار می‌توان به توسعه صادرات محصول در کشور‌های آسیایی همجوار امیدوار بود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه آزمایشی محصول ساخته و ثبت اختراع محصول انجام شده است و به منظور تولید محصول در مقیاس صنعتی، تسهیلات مالی در قالب سرمایه‌گذار و اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو مورد نیاز است.. تأمین تسهیلات مالی جهت تجاری‌سازی این دسته از محصولات با استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاهی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز رشد می‌تواند گره‌گشا باشد.

سید یاسر وفائی در حال حاضر به عنوان عضو هیئت‌علمی گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در زمینه طراحی و توسعه محصولات دارویی بر پایه نانو فعالیت می‌کند و طراحی و همکاری در اجرای چندین طرح مصوب جهت تولید محصولات دارویی بر پایه نانو را در قالب پایان‌نامه دانشجویی و طرح تحقیقاتی بر عهده دارد.

این پژوهش حاصل تلاش‌های سید یاسر وفائی عضو هیئت‌علمی گروه فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی همدان تحت نظارت و راهنمایی دکتر رسول دیناروند استادتمام فارماسیوتیکس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو داروسازی بیماری های التهاب روده درمان التهاب روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۳۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: بارندگی‌ها و آب حاصل از باران شرایط را برای زیست پشه‌های آنوفل و بیماری مالاریا در بلوچستان فراهم کرده بنابراین سیل زدگان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند.

ایرج ضاربان امروز در بازدید از مناطق سیل زده چابهار اظهار کرد: مبارزه با پشه ناقل بیماری مالاریا بسیار مهم است چون مالاریا بصورت بومی سال‌ها در منطقه بلوچستان وجود داشته است.

وی افزود: پشه مالاریا در آب تخم ریزی می‌کند و تبدیل به لارو و در نهایت پشه بالغ می‌شود از این رو ماموران مراقب مالاریا و لاروکش در منطقه حضور دارند و سمپاشی‌ها برای مقابله با تکثیر پشه‌های آنوفل بالغ انجام می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: از آنجایی که چابهار و دشتیاری با کشور پاکستان هم مرز هستند، بیمارانی که از پاکستان می‌آیند اگر در معرض گزش این پشه‌ها قرار بگیرند آلوده می‌شوند و می‌توانند بیماری مالاریا را از طریق گزش به انسان سالم منتقل کنند در واقع پشه باعث انتقال بیماری مالاریا می‌شود.

وی اظهار کرد: تیم‌های متعددی در دانشکده علوم پزشکی چابهار داریم و همکاران ما برای کاهش شیوع بیماری مالاریا پای کار هستند.

ضاربان افزود: باید اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش پشه‌ها انجام شود و دانشکده علوم پزشکی چابهار در این راستا اقدامات جدی در دستور کار دارد.

وی افزود: افراد می‌توانند با استفاده از توری، پشه بند، وسایل سرمایشی و استفاده از مواد دورکننده پشه بر روی پوست از گزش پشه جلوگیری کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: پشه مالاریا در مناطق گرم و مرطوب و هوای معتدل وجود دارد و تکثیر پشه‌ها در زمان بارندگی و در آب راکد باقی مانده سرعت تکثیر بالاتری دارند که این موضوع سبب نگرانی برای مناطق سیل زده و ساکنین چادرهای اسکان موقت شده است.

وی بیان کرد: زمانی که پشه زیاد باشد سرعت شیوع بیماری‌ها بویژه بیماری مالاریا افزایش می‌یابد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

ضاربان خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد و افراد نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند و زمانی که بیمارانی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به راحتی و از طریق گزش پشه بیماری مالاریا را منتقل کنند.

وی افزود: زمانی که گزش صورت می‌گیرد انگل تک یاخته از طریق خون وارد پشه می‌شود و اگر انسانی سالمی در معرض گزش پشه آلوده قرار بگیرد بیمار می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار عنوان کرد: سیل زدگانی که در چادرهای اسکان موقت هستند مورد آموزش تیم‌های آموزشِ بهداشت دانشکده علوم پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین درخواست کردیم تعدادی پشه بند و توری برایمان ارسال شود تا در مناطق آلوده و مناطق روستایی توزیع و از خطرات احتمالی بیماری مالاریا جلوگیری‌ کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته از داروخانه های پارس آباد
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ابلاغ شد
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت