Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-03@04:49:46 GMT

فروش ­بیش از یک میلیون بشکه نفت‌خام

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۶۷۷۲۴

فروش ­بیش از یک میلیون بشکه نفت‌خام

تین‌نیوز | 

برگزاری ۱۷ مرحله عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در هفت ماه اخیر، به فروش یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام منتهی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا وسیما، از آبان‌ماه پارسال تا کنون، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران طی ۱۰ مرحله در بورس انرژی عرضه شده و نتیجه آن، فروش یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه نفت خام بوده است، همچنین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از امسال کلید خورد که از دو عرضه برگزار شده، تنها یک عرضه به معامله رسید و طی آن، ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین معامله شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرضه میعانات گازی در بورس انرژی نیز از بهمن‌ماه سال ۹۷ آغاز شد و پنج مرحله عرضه این محصول تا کنون به هیچ معامله‌ای نینجامیده است.

به این ترتیب، از مجموع ۱۷ عرضه انجام شده در حوزه نفت خام سبک، نفت خام سنگین و میعانات گازی، تا کنون یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام مشتمل بر یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه نفت خام سبک و ۷۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در بورس انرژی معامله شده است.

اگرچه عرضه‌های انجام شده تا کنون نتوانسته در رشد معاملات تاثیر بسزایی داشته باشد، اما وزیر نفت معتقد است: کسب موفقیت عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است و وارد میدان شدن کنشگران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد.

بیژن زنگنه درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای خریداران نیز به تسهیلات در تعهدات ریالی و اعتباری اشاره و تصریح کرده است: محموله‌های عرضه نفت در بورس نیز تا حد امکان (۳۵ هزار بشکه یا ۵ هزار تن) کوچک شده، بنابراین امکان خوبی برای خریداران به وجود آمده است؛ ضمن اینکه امکانات لجستیکی مورد نیاز هم از سوی وزارت نفت برای تحویل محموله‌های کوچک فراهم شده است.

در همین راستا، وزیر نفت اردیبهشت امسال، شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت‌خام و میعانات گازی در بورس انرژی از ابلاغ کرد؛ بگفته زنگنه، هدف از تدوین این شیوه نامه ایجاد شفافیت پولی در عرضه است. این شیوه‌نامه، با در نظر گرفتن همه فعل و انفعالات فروش مفت و میعانات گازی در وزارت نفت تدوین و در آن، به مباحثی همچون نحوه قیمت‌گذاری و نحوه تعدیل قیمت‌ها اشاره شده است.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی درلایحه بودجه سال ۹۸، وزارت نفت مکلف شده ماهانه حداقل ۲ میلیون بشکه نفت خام سبک، ۲ میلیون بشکه نفت خام سنگین و ۲ میلیون بشکه میعانات گازی پارس‌جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی یا ارزی در رینگ بین‌الملل (صادراتی) بورس انرژی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک بار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: نفت خام بشکه نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود

تعداد ۵۰ دستگاه کامیونت فورس هفته آینده در تالار خودرو بورس کالای ایران عرضه خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تالار خودرو بورس کالا هفته آینده میزبان عرضه 50 دستگاه کامیونت فورس متعلق به شرکت بهمن دیزل است. این خودرها قرار است سه‌شنبه 18 اردیبهشت در بورس کالا عرضه شود.

بر این اساس جزییات عرضه کامیونت فورس (FORCE) کابین بدون خواب 6 تن بدون کاربری بدین شرح است:

    تعداد: 20 دستگاه

    عرضه کننده: بهمن دیزل

    قیمت پایه: یک میلیارد و 689 میلیون تومان

    درصد پیش پرداخت: 10 درصد

    تاریخ عرضه: 18 اردیبهشت

    تاریخ تحویل: 18 تیر

 

همچنین جزییات عرضه کامیونت فورس (FORCE) کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری بدین شرح است:

    تعداد: 30 دستگاه

    عرضه کننده: بهمن دیزل

    قیمت پایه: یک میلیارد و 719 میلیون تومان

    درصد پیش پرداخت: 10 درصد

    تاریخ عرضه: 18 اردیبهشت

    تاریخ تحویل: 18 تیر

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • ۵۰ دستگاه کامیونت فورس در بورس کالا عرضه می‌شود
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد