Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این یادداشت نگاهی داریم به کارنامه فوتبالی فرهاد مجیدی.

اختصاصی طرفداری - 7 مقدس آبی ها. این لقب را تیفوسی ها و در اصطلاح هواداران چند آتیشه استقلال به فرهاد مجیدی که یکی از بهترین گلزنان تاریخ این باشگاه به شمار می رود، نسبت داده اند.

 اعداد همیشه در دنیای فوتبال و نزد طرفداران ارزش خاصی پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از عدد 10 در فوتبال ایران صحبت به میان می آوریم، ناخودآگاه ما را به یاد شماره و سال های طولانی علی دایی در تیم ملی می اندازد. عدد 6 به یاد کریم باقری و نکونام و عدد 8 ما را به یاد علی کریمی و یا مجتبی جباری و 8 شاکی می اندازد. اما در این بین داستان شماره 7 در سال های اخیر حکایتی دیگر دارد. این شماره برای استقلالی ها مقدس بوده و محبوب ترین بازیکنِ سال های اخیر آن ها را به رخ می کشد؛ فرهاد مجیدی. فاکتورهای مهمی نظیر تعداد گل زده بالا در استقلال، اثرگذاری بالا در قهرمانی های این تیم و در آخر محبوبیت بیش از حد او در بین هواداران آبی، باعث شده تا او به یکی از چهره های برتر تاریخ باشگاه استقلال تبدیل گردد. فرهاد مجیدی علاوه بر گلزنی های بیشمار خود برای استقلال (93 گل) که او را پس از آرش برهانی در رده دوم برترین گلزنان تاریخ استقلال قرار داده، در آسیا هم در بین بازیکنان ایرانی رکوردار است. مجیدی با به ثمر رساندن 23 گل در ادوار مختلف مسابقات جام باشگاه‌های آسیا/لیگ قهرمانان آسیا، هم اکنون رکورد دار بهترین گلزن ایرانی در این مسابقات است.

فرهاد مجیدی متولد 13 خرداد سال 1355 در شهر تهران به دنیا آمد، هرچند وی اصالتی مازندرانی دارد. مجیدی فوتبال حرفه ای خود را از سال 74 و تیم بهمن کرج شروع کرد و بعد از دو سال بازی در این تیم در سال 76 راهی استقلال تهران شد. پسر محبوب آبی ها، بعد از اولین قهرمانی اش با استقلال در سال 76 و کسب عنوان نایب قهرمانی در جام باشگاه های آسیا، استقلال را به قصد اروپا و بازی در تیم راپیدوین اتریش ترک گفت. وی در 12 بازی برای این تیم 4 گل به ثمر رساند و در پایان فصل مجددا به استقلال برگشت. اما طولی نکشید که باز هوای رفتن به سر فرهاد مجیدی زد و راهی الوصل امارات شد. دوران نسبتا موفقی رو با الوصل تجربه کرد و درنهایت به صورت قرضی راهی العین شد تا در رقابت های آسیایی به این تیم کمک کند. گلزنی او در وقت های اضافه منجر به صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا شد و تونست با این تیم عنوان قهرمانی قاره کهن رو به دست بیاورد. مجیدی برای سومین بار و در سال 86 دوباره به استقلال برگشت که شروع موفقیت های او و تیم استقلال هم در این برهه زمانی رقم خورد. فرهاد در همان سال توانست به قهرمانی جام حذفی با استقلال دست یابد و یک سال بعد هم عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

گویا دوران شیرینِ فرهاد مجیدی تازه از 30 سالگی تازه شروع شده بود. درخشش در دربی ها و گلزنی هایش به رقیب سنتی یعنی پرسپولیس، از فرهاد مجیدی چهره ای دوست داشتنی در بین هواداران آبی ساخته بود. او در نظرسنجی برنامه 90 در سال 94 به عنوان محبوب ترین بازیکن دو دهه باشگاه استقلال با 58 درصد آرا شناخته شد. مجیدی بالاتر از نفراتی چون علیرضا منصوریان، آرش برهانی، مجتبی جباری و جواد زرینچه در آن سال به عنوان محبوب ترین بازیکن دو دهه اخیر آبی ها شناخته شد. مجیدی در سال 90 و به صورت قرضی به مدت دو سال راهی فوتبال قطر و تیم الغرافه شد. مجیدی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا با پیراهن زردپوش الغرافه در تاریخ 29 فروردین 91 مقابل نماینده ایران پرسپولیس قرار گرفت. او در این بازی به دلیل تمارض کارت قرمز گرفت و اخراج شد. مجیدی در میان سوت کرکننده هواداران سرخپوش، پیراهن زرد رنگ الغرافه را از تن خود خارج کرد و لباس آبی (همرنگ پیراهن استقلال تهران) را نمایان کرد و پس از بوسیدن آن، به تماشاگران پرسپولیس عدد 4 را نشان داد. اتفاقی که باعث محبوبیت بیش از حد او باز هم در میان استقلالی ها شد. او باز هم به استقلال برگشت اما برگشتنی که بوی ماندن نمی داد. فرهاد مجیدی در تاریخ 7 آبان 92 در بازی استقلال مقابل مس کرمان در دقیقه 88 بازی بعد از تعویض با نیکبخت واحدی به آغوش امیر قلعه نویی رفت و پس از دور افتخار و بوسیدن چهار گوش مستطیل سبز رسما از دنیای بازیگری فوتبال وداع کرد و هواداران علاقه مند به خود را در بهت فرو برد.

مجیدی در عرصه ملی به آن شکل و بنا به دلایل مختلف به حق خود نرسید. در تیم ملی و در دوره ای 15 ساله (2011-1996)، او 45 بار با پیراهن تیم ملی به میدان رفت و موفق به زدن 10 گل نیز شد. فرهاد مجیدی پس از گذراندن مدارج مربی گری خود در اروپا، بار دیگر به استقلال و این بار در کسوتِ مربی گری برگشت. قبل از نشستن بر روی نیمکت استقلال به عنوان دستیار فنیِ وینفرد شفر، بارها شایعه پیوستن این بازیکن محبوب به روی نیمکت آبی ها شنیده می شد. نخستین بار در فصل 95-1394 شایعاتی مبنی بر حضور وی به عنوان جانشین پرویز مظلومی در رسانه‌ها پخش شد. سال ‌های بعد نیز نام وی همواره در میان نامزدهای مربی گری در استقلال شنیده می‌شد. با حضور وینفرد شفر به عنوان سرمربی استقلال در هفته ‌های نخست فصل 97-1396  نام وی باز هم به عنوان دستیار شفر مطرح شد. سرانجام در نیم‌فصل 98-1397  وی به عنوان مربی تیم استقلال برگزیده شد تا بعد از سال‌ ها دوری از استقلال وی این بار به عنوان مربی به این تیم بپیوندد. در ادامه فصل و به دنبال نتایج ضعیف شفر وی از کار برکنار شد و فرهاد مجیدی روز نهم اردیبهشت 98 به عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل برگزیده شد تا وی به سرعت نخستین تجربه مربی‌گری خویش را آغاز نماید. حال صحبت از آندره آ استراماچونی، مربی ایتالیایی سابق اینتر و هدایت آبی ها به دست او به گوش می رسد. به نظر می رسد که مجیدی در 43 سالگی خود می تواند کمک دستِ بسیار خوبی برای این مربی ایتالیایی باشد و هم اینکه از تجربه استراماچونی و فوتبال اروپا در رشد و شکوفایی هر چه بیشتر خود در زمینه مربی گری بهترین استفاده را ببرد. مجیدی می تواند با دانش و تجربه بیشتر در زمینه سرمربی گری، روزی هدایت تیم محبوبش را در اختیار بگیرد. اتفاقی که در آن زمان می تواند خبری خوب برای هوادارانِ آبی دل استقلال به حساب آید.

افتخارات فرهاد مجیدی

دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال تهران با 93 گل پس از آرش برهانی

برترین گلزن در ادوار مختلف مسابقات باشگاهی آسیا در جمع بازیکنان ایرانی با زدن 23 گل

تنها بازیکن فوتبال ایرانی دارای عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 2003-2002 به همراه تیم العین امارات

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن آسیا در سال 2010

قهرمانی در لیگ آزادگان فصل 77–76 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی در لیگ امارات 2007–2006 به همراه تیم الاهلی امارات

قهرمانی در جام حذفی 87–86 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران فصل 88–87 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران فصل 92–91 به همراه تیم استقلال تهران

قهرمانی در جام حذفی قطر 2012–2011 به همراه تیم الغرافه قطر

قهرمانی در مسابقات غرب آسیا در سال 2004 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

 

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۱۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا - تایلند؛ ایران برای دومین بار به فینال رسید

به گزارش قدس آنلاین، رقابت‌های والیبال ساحلی قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا با حضور ۳۲ تیم از روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت آغاز شد و امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) در روی‌اِت کشور تایلند با معرفی برگزیدگان پایان می‌یابد. تیم ملی والیبال ساحلی ایران یک (حبیب اکبرزاده – امیرعلی قلعه نوی) با پیروزی دو بر یک برابر استرالیا یک (راکر گراهام جت – دونووان کیلیان) فینالیست این دوره از مسابقات شد.

ملی‌پوشان ساحلی با امتیازات ۲۱ بر ۱۰، ۱۶ بر ۲۱ و ۱۵ بر ۱۰ حریف را شکست دادند تا برای دومین بار در طول تاریخ به دیدار نهایی مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال مردان آسیا راه یابند. حبیب اکبرزاده و امیرعلی قلعه نوی در مرحله مقدماتی در گروه C قرار داشتند و ویتنام یک(انگوینهووآنگ لانگ – دان چان سامای)، استرالیا دو (بنت فینلی – فجس آدام) و تایلند سه (اوتای جائنگ – وانسون گوئن) را شکست دادند و به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شدند و با شکست هنگ کنگ دو (وونگ هویی یو – لی هویفونگ) و نیوزلند دو (پاچئو داوی – وستی توماس) به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

حبیب اکبرزاده و امیرعلی قلعه نوی با کسب این نتایج در رقابت‌های آسیایی موفق به کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان شدند که این رقابت‌ها در شانگلو چین برگزار می‌شود. نادر انصاری ناظر داوری مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا است و عبدالرئوف بستگانی به عنوان سرمربی، مرتضی احمدی پوربندری (مربی)، محمد رمضانی (سرپرست) و اکبر مسیبی به عنوان داور همراه، ملی پوشان را در این رقابت‌ها همراهی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • قهرمانی لژیونرهای ایرانی در اروپا
  • دومین قهرمانی تیم والیبال ساحلی نوجوانان در آسیا
  • دومین قهرمانی تیم والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال ایران در آسیا
  • والیبال ساحلی زیر ۱۹ سال آسیا - تایلند؛ ایران برای دومین بار به فینال رسید
  • ایران برای دومین بار به فینال رسید
  • ۱۰ گلزن فعال تاریخ لیگ قهرمانان
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • با عبور از زیدان؛ کارلو آنچلوتی دومین سرمربی پرافتخار تاریخ رئال مادرید شد
  • نکونام قهرمانی استقلال را قطعی کرد (ویدیو)