Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@06:59:00 GMT

شرح دعای روز بیست‌ و نهم ماه مبارک رمضان

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۱۶۹۳

شرح دعای روز بیست‌ و نهم ماه مبارک رمضان


بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ غَشّنی فیهِ بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.»

«خدایا، بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزی کن مرا در آن توفیق و خودداری و پاک کن دلم را از تیرگی‌ها و گرفتگی‌های تهمت،‌ای مهربان به بندگان با ایمان خود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ» می‌گوید:‌ای خدا، من را به رحمت خودت بپوشان. «غش» یعنی پوشاندن. اگر کسی به طرف معامله، گندم نشان دهد و جو بفروشد، در معامله «غش» کرده و آن معامله باطل است. در تاریکی این نوع معامله انجام می‌شود و به همین دلیل می‌گویند که معامله در تاریکی کراهت دارد.

وی ادامه داد: کسی که عیب جنس را بپوشاند، در معامله غش کرده است و حدیث داریم کسی که آب به شیر ببندد، مسلمان نیست. آن‌ها که در معامله غش می‌کنند خیر نخواهند دید.

این استاد اخلاق در ادامه بیان می‌کند: حال در این دعا می‌گوییم که خدایا، همان‌طور که او در معامله عیب را می‌پوشاند تو هم به رحمت خودت عیب من را بپوشان.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: از سال‌ها پیش روز بیست و نهم رمضان در میان خانم‌ها به روز «غشنی» معروف است و آن‌ها در مساجد حضور می‌یافتند. اما فکر می‌کنند که این غشنی به معنای ضعف کردن است و با لحن ضعیف به خدا می‌گویند که خدایا من غش کردم، در حالی که این طور نیست و معنای پوشاندن می‌دهد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز بعدی دعای روز بیست و نهم می‌گوید: در این بخش از دعا از خدا می‌خواهیم که به ما توفیق اعطا کند تا موفق به نماز شب و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی شویم. توفیق رفیقی است که به هر کس ندهندش.

وی در ادامه به حدیثی از امام جواد (ع) اشاره می‌کند و می‌گوید، امام جواد (ع) می‌فرماید: «مومن ۳ خصلت دارد. اولین آن‌ها این است که توفیق داشته باشد.» زیارت، کمک به مستحق، نماز شب، حضور در جشن‌های نیکوکاری، فعالیت در مدرسه‌سازی کمک به حوزه‌های علمیه و ... از توفیقاتی است که نصیب مومن می‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از کسانی که بخشی از مال خود را در راه خدا انفاق نمی‌کنند تصریح می‌کند: این افراد توفیق ندارند و حتی توفیق زیارت حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) را هم پیدا نمی‌کنند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در بخشی از سخنان خود با بیان ویژگی‌های برجسته حضرت عبدالعظیم حسنی می‌گوید: حضرت عبدالعظیم (ع) از علما و محدثین و وکیل امام هادی بود. برخی قائلند که دشمنان، حضرت را زنده دفن کردند و وی را به شهادت رساندند.

وی ادامه می‌دهد: روزی دیدم آیت‌الله وحید خراسانی از قم برای زیارت به شهر ری آمدند. تقاضا کردم تشریف بیاورید در منزل و مسجد میهمان ما با باشند که گفت: تنها برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) آمده‌اند. این را باید به تمام امامان جماعت بیان کنیم تا هم خودشان مشرف شوند و هم مریدان خود و مسجدی‌ها را به زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشویق کنند.

وی در بیان ادامه حدیث می‌گوید: طبق حدیث امام جواد (ع) دومین خصلت مومن این است که گاهی خودش را موعظه کند و سومین خصلت این است که هر کس او را نصیحت کند قبول کند.

این عالم ربانی در ادامه شرح دعای روز بیست و نهم می‌گوید: در ادامه دعا از خدا می‌خواهیم که ما را ازگناهان حفظ کند و قلبمان را از آلودگی‌های شک برطرف کند و قلب ما گرفتار شک نباشد.

وی ادامه می‌دهد: آن‌ها که قلبشان گرفتار شک است، ذکر «لاحول ولاقوة إلا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنند. این ذکر برای رهایی از وسوسه‌های شیطان بسیار موثر است.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: ابوذر می‌گوید که رسول خدا (ص) فرموده: «ابوذر این ذکر را زیاد بگو که از گنج‌های بهشت است.» بعد از نماز‌های مغرب و صبح، هفت بار این ذکر را بیان کنید که جزو تعقیبات است، ولی قبل از بیان هر یک از آن‌ها باید یک بار «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.

وی ادامه می‌دهد: دعای روز بیست و نهم را این‌گونه به پایان می‌رسانیم.‌ای خدایی که به بندگان مومنت رحم می‌کنی، این دعا‌ها را درباره ما اجابت کن. خدا بسیار مهربان است. خدا نعمت‌هایی به ما می‌دهد که اصلاً ما از او نخواسته‌ایم و تقاضا نکرده‌ایم. به قدری ما را دوست دارد که هر چه در دلمان است را ولو اگر نخواهیم به ما می‌دهد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک

۸ ماه می سال ۲۰۲۴ مصادف با روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر با ارسال متن تبریک می‌توانیم این روز را گرامی بداریم.

به گزارش ایمنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۲۲ میلادی (۱۳۰۱ هجری شمسی) تأسیس و توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به رسمیت شناخته شد و پس از آن به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در آمد. در سال ۱۹۸۰ جمعیت ملی ایران نام و نشان خود را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر و شعبات استانی و محلی و امکانات و فعالیت‌های خود را گسترش داد. بیشترین فعالیت‌های جمعیت ملی ایران بر ارائه خدمات امدادی به افراد آسیب دیده سوانح طبیعی و ساخته دست بشر، انجام فعالیت‌های عام‌المنفعه و داوطلبانه و آموزش همگانی متمرکز است.

تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر برابر با ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ و ۸ می سال ۲۰۲۴ است.

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری نیروهای متعهد و تربیت انسان‌های فداکار و ایثارگر می‌کوشد که صفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومین و گرفتارانی باشد که در شرایط دشوار و ناگوار زندگی در چنگال حوادث گرفتار می‌شوند.

روز جهانی هلال احمر مبارک باد.

یکی از شعارهای اساسی هلال احمر، عمل به جای حرف است. آنها با به خطر انداختن جان و هستی خود، برای نجات انسان در هر نقطه‌ای از جغرافیای عالم تلاش کرده و نسبت به التیام اوضاع جسمانی و روحی آسیب دیدگان از هر طبقه و گروهی اهتمام می‌ورزند.

روزتان مبارک ای عزیزان زحمت کش

دست‌هایی که مستقیم کمک می‌کنند مقدس‌تر از دست‌هایی هستند که فقط دعا می‌کنند.

آنان که نشان ماه دارند

همواره به سینه راه دارند

در حادثه‌ها بسی شکستند

مشکن دلشان گناه دارند

روز جهانی هلال احمر مبارک باد

آنان که پاره‌های روح خویش را برای التیام به دیگران می‌بخشند

از همه به خدا نزدیک‌ترند

هفته هلال احمر بر شما طلایه داران عرصه عشق و ایثار مبارک

صلح، نماد نوع دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز است و جمعیت هلال احمر پیام آور این الگوی ارزشمند در عرصه بین‌المللی و گویای حقِ حیات قائل شدن برای هر ایده و عقیده‌ای است.

این روز بزرگ را بر شما زحمت‌کشان عزیز تبریک عرض می‌کنم

ای تلاشگران برای تسکین آلام بشری، ای کوشش گران در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها

روزتان مبارک

ای هلال احمر، ای هلال احمر

در پناهت پناهندگان، یاور مصیبت دیدگان

در این جهان، جاودان بمان

جاودان چو مهر خاوران

در پناه داور، ساحل نجاتی

شب شکن چراغی، در هجوم طوفان‌ها

در جهان داور، نغمه بهاری، گلشن جوان‌ها

چشمه سار انسان‌ها

خستگان را یاور مظهر امدادی

آیت درمانی ای توان بخش جان‌ها

تو نهال سبزی گل فروز عالم

تو امید سرخی در کنار انسان‌ها

روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ بر شما همکار گرامی مبارک

هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری نیروهای متعهد و تربیت انسان‌های فداکار و ایثارگر می‌کوشد که صفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومین و گرفتارانی باشد که در شرایط دشوار و ناگوار زندگی در چنگال حوادث گرفتار می‌شوند

روز جهانی هلال احمر مبارک باد

نجات یک نفر گاهی نجات کل آدم‌هاست

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی باد

مدال پاکباختگی را بر سینه تو آویخته‌اند

تندیس ایثار و فداکاری را بر لوح دلت حک نموده‌اند

تو که هماره در تکاپوی خدمت به خلق خدایی

و این اندیشه والای توست که در افق بلندش، دیگر گونه‌ای جز خدمت یافت نمی‌شود!

قبای از خود گذشتگی را بر قامت رسای تو نشانده‌اند

آنجا که چون هلال، به وقت امداد خمیده می‌شوی!

روز هلال احمر مبارک و فرخنده باد

ای امدادگر

از تبار عشقی

و سرخوش از شهدِ چون عسلش!

و از اهالی فردوس برین

و اگر بگویم فرشته‌ای، سخن به گزافه نگفته‌ام

که فرشته سان، همه وجودت

وقف یاری به دگران است… تو که پرتو حسنت بر تمام عالمیان هویداست

و تابندگی اش، چشم هر بیننده اهل معرفت را به خود جلب می‌کند

ای سرشار از حادثه عشق

ای امدادگر هلال احمر

روزت مبارک

من هلال احمریم، عشق درونم جاریست

این پسندیده‌ترین شیوه‌ی مردم‌داریست

رنگ عشقست لباسی که به تن می‌پوشم

سالیانی‌ست به تکریم بشر می‌کوشم

با خدا از سر انسانیت عهدی بستم

جلوه روشن شرح وَ مَن اَحیا هستم

دست یاری و کمک سوی ضعیفان دارم

بذر احسان و محبت همه جا می‌کارم

من همان “مستقلِ” “بی‌غرض” و “بی‌طرفم”

که “جهانی” بود اندیشه و راه و هدفم

وامدار مَنشِ نیکِ نیاکانی خویش

نیک‌گفتار و نکو کارم و نیکو اندیش

فارغ از هر نگه و بینش و هر رنگ و نژاد

ساعی‌ام در پی انجام نجات و امداد

من هلال‌احمریم، عشق درونم جاریست

این پسندیده‌ترین شیوه مردم داریست

روز هلال احمر مبارک و فرخنده باد

به حرمت خاک و آب

و به حرمت دستان خسته

همیشه قدومتان گلباران باشد

و روزتان خجسته‌

کد خبر 749695

دیگر خبرها

  • نکیسا: این برد مبارک تیم استقلال
  • نکیسا: بازیکنان ذوب آهن تلاش کردند/ این برد مبارک استقلالی‌ها
  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • مصحف شریف «قرآن مبارک» رونمایی می‌شود
  • عملیات وعده صادق جهانیان را نسبت به مسئله غزه بیدار کرد
  • رونمایی از سند راهبردی شیراز همزمان با روز بزرگداشت شاهچراغ (ع)
  • اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در سومین حرم اهل‌ بیت(ع)
  • حماس و حزب الله بدون غافلگیری هم بجنگند کابینه از هم می‌پاشد
  • بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر