Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-02@03:44:46 GMT

اختلاف قیمت همچنان بالاست!

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۲۱۴۶

اختلاف قیمت همچنان بالاست!

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یکی از موضوعاتی که اصناف همواره با آن درگیر بوده موضوع تفاوت قیمت قابل تأمل میوه در سطح شهر و میادین میوه و تره‌بار است که دو طرف در زمینه قیمت‌گذاری حق را به خود می‌دهند. فروشندگان سطح شهر معتقدند که قیمت خرید آن‌ها به گونه‌ای است که آنها فقط سود قانونی بر قیمت خرید اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر عرضه کنندگان میوه در سطح میادین بر این باورند که قیمت میوه آنها گران نیست و این تفاوت قیمت به دلیل گرانفروشی برخی از میوه فروشان سطح شهر است.

البته در این میان برخی افراد در دو گروه برای کسب سود بیشتر دست به برخی اعمال می‌زنند و حتی دیده شده که برای فروش محصول خود فاکتور صادر نمی‌کنند و حتی میوه فروشان سطح شهر قیمت بسته بندی محصولات را به نرخ میوه اضافه می‌کنند که این موارد بر قیمت میوه می‌افزاید. همچنین اگر میوه دستچین شده باشد و مشتری بخواهد خودش میوه را انتخاب کند، باید مبلغ بیشتری بپردازد.

با این تفاسیر بررسی قیمت میوه در سطح شهر تهران حکایت از آن دارد که هر منطقه برای خود قیمت متفاوتی دارد و برخی از اقلام میوه، قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

قیمت میوه در سطح شهر

بررسی قیمت میوه در محدوده خیابان ونک و شیرازی تهران حکایت از آن دارد که هر کیلو گوجه سبز به قیمت 19 هزار و 800 تا 24 هزار و 900 تومان، توت فرنگی 19 هزار و 800 تا 24 هزار و 900 تومان، زردآلو 18 هزار و 500 تا 23 هزار و 900 تومان، ملون 8900 تومان، کیوی 15 هزار و 800 تومان، خیار 2900 تا 3900 تومان، سیب قرمز و زرد 16 هزار و 900 تومان، گوجه فرنگی 6900 تا 7900 تومان، هندوانه 3950 تومان، کاهو پیچ 5900 تومان، سیب سبز 48 هزار و 500 تومان، گلابی 49 هزار تومان، پرتقال والنسیا 10 هزار و 900 تومان، آناناس (دانه‌ای) 45 هزار تومان، موز 13 هزار و 900 تومان، هلو 24 هزار تومان، هلو هسته جدا 24 هزار و 900 تومان و لیموترش 16 هزار و 900 تومان عرضه می‌شود.

قیمت میوه در میادین

اما بررسی قیمت تعیین شده در سطح میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که هر کیلو گوجه سبز 7000 تا 13 هزار تومان، توت فرنگی 12 هزار تا 18 هزار تومان، زردآلو 13 هزار تومان، ملون 4000 تومان، کیوی 10 هزار تومان، خیار 2000 تا 3000 تومان، سیب 11 هزار تومان، گوجه فرنگی 5000 تومان، هندوانه و کاهوپیچ 2500 تومان، گلابی جنگلی 12 هزار تومان، پرتقال 7000 تومان، آناناس 130 هزار تومان، موز 13 هزار تومان، هلو 12 هزار تومان و لیموترش 13 هزار تومان قیمت دارد.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سیب سبز و هلو هسته جدا در لیست قیمت میادین میوه و تره‌بار نیست و از سوی دیگر گلابی اعلامی در لیست میادین از نوع گلابی جنگلی است.

ضرورت نظارت بیشتر واحد بازرسی اصناف

حال با این شرایط به نظر می‌رسد که واحد بازرسی و نظارت اصناف باید نظارت خود را بیشتر کند تا مشخص شود که چرا این تفاوت قیمت وجود دارد! البته در برخی اقلام، قیمت‌ها کاملاً همخوانی دارد اما در مورد میوه‌ای همچون گلابی یا سیب سبز که قیمتی برای آن در لیست میادین وجود ندارد سوالاتی مطرح است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: ميوه میوه فروشی بازار ميوه و تره بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» این‌ها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور به همشهری می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

بستنی گران شده، مشتری آب رفته

مغازه‌داران می‌گویند رشد قیمت این خوراکی پرطرفدار باعث شده تقاضا برای خرید بستنی کاهش پیدا کند. رئیس اتحادیه بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ تهران با تأیید این موضوع می‌گوید: «تورم بر میزان تقاضا برای آبمیوه و بستنی اثرگذار بوده و تقاضا تا حدودی کم شده است. برای همین با وجود اینکه هزینه‌ها بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است، صنف ما برای حمایت از مصرف‌کنندگان و برای حفظ بازارمان، تصمیم گرفت امسال فقط حدود ۲۰درصد افزایش قیمت داشته باشد».

محسن مبرا، ضمن تأکید بر اینکه بستنی قیمت مصوب ندارد، ادامه می‌دهد: «از سال۱۴۰۲ بنا بر مصوبه سازمان حمایت، دیگر نرخ مصوب نداریم و نرخ‌ها از سوی خود تولیدکننده‌ها تعیین می‌شود.»

قیمت انواع بستنی در بازار

کماکان ارزان‌ترین بستنی بازاری بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای در برند‌های مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، قیفی ۱۵ هزار تومان، بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان است.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو بستنی سنتی ساده هم در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای هم در طعم‌های مختلف انبه، توت‌فرنگی و ... بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است.

اگر بخواهید بستنی سنتی در میزان کم سفارش دهید یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی هم کنید هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری هم که در بعضی مغازه‌ها عرضه می‌شود با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

دیگر خبرها

  • شنبه تمامی میادین و بازار های میوه و تره‌بار تعطیل است
  • شنبه تمامی میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تعطیل است
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • شنبه همه میادین و بازار‌های میوه و تره بار تعطیل است
  • شنبه همه میادین و بازارهای میوه و تره بار تعطیل است
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول