Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@12:13:24 GMT

دستگاه شبیه‌ساز زلزله ساخته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۵۴۱۶

پژوهشگران دانشگاه صنعتی کرمانشاه، موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه‌ساز زلزله شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مهندس کامیاب نیری دانشجوی مقطع کارشناشی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش زلزله در دانشگاه شهید بهشتی و دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی کرمانشاه درخصوص دستگاه شبیه ساز زلزله، گفت: با توجه به مفاهیم کلاسیک رشته مهندسی عمران درخصوص بارگذاری جانبی، دوره تناوب سازه‌ها و نیز اهمیت درک کانسپت‌های مهندسی زلزله در طراحی درست سازه‌ها، ایده اولیه این طرح و ساخت آن به ذهن اینجانب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: دانشجویان رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی تنها با گذراندن یک درس تحت عنوان «مهندسی زلزله» باید اصلی‌ترین سناریو طراحی سازه‌ها یعنی «طراحی در برابر بار‌های جانبی» را تنها به صورت مفاهیم تئوری درک کنند و همزمان قادر به استفاده از آن در طراحی سازه‌ها هم باشند.
وی ادامه داد: حال با کمک این دستگاه و چندین آزمایش که شامل مفاهیم بنیادی است، می‌توان درک درستی از این مبانی اعم از دوره تناوب سازه‌ها در شرایط سازه‌ای و ساختگاهی مختلف، سختی سازه‌ها با توجه به سیستم‌های سازه‌ای و اتصالات، آزمایش‌های مرتبط با ساختگاه، میرایی در سازه و انواع میراگر‌ها و بررسی مود‌های ارتعاشی در سازه‌ها به دانشجویان مهندسی عمران انتقال داد.
نیری در پایان گفت: با توجه به مفاهیم ذکر شده اقدام به ساخت دستگاه و طراحی آزمایش‌های مختلف، با توجه به ایده اولیه و پردازش آن کردم که با کمک آن بتوان دانشجویان مهندسی عمران در مقطع کارشناسی را به درک قابل قبولی از رفتار سازه در شرایط مختلف رساند.
دکتر اختری رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه ضمن بازدید از انجام آزمایش‌های این دستگاه و عملکرد آن، عنوان کرد: از این دستگاه می‌توان در راستای آشنایی و درک دانشجویان مهندسی عمران با مفاهیم اصلی مهندسی زلزله استفاده کرد.
وی یادآور شد: این دستگاه بعد از اضافه کردن بخش‌های دیگر به آن می‌تواند به مرحله ثبت اختراع نیز برسد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: زلزله کرمانشاه شبیه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله است.

همچنین تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزار‌ها و دستگاه‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه‌گذاری در خصوص طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکرد‌های شناختی در دستور کار قرار داد.

این ستاد از شرکت‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها، و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

 در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزار‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی (نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی ۴ تا ۱۶ کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفتگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزار‌ها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز، کاهش استرس، کاهش درد‌های میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی-رفتاری مبتنی بر گفتگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و پیش‌بینی صرع کاربرد‌های درمانی دارد. 

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزار‌های شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودروهای هر کشور به چه چیزی معروف هستند؟ (+عکس)
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • دستگاهی برای غربالگری سرطان سینه با قیمت کم‌تر ساخته شد
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ورود اولین دستگاه رادیوتراپی به کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها انتظار