پاسخ به سوالات احکام مناسبت عید فطر
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۶۳۸۱
آیا برای ادای زکات فطره میتوان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟
به گزارش صدای ایران از مشرق، با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری پاسخ به سوالات مخاطبان در خصوص احکام مناسبتی عید سعید فطر را منتشر کرده است که در ادامه خواهید خواند:
سوال ۱: آیا برای ادای زکات فطره میتوان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟
جواب: اشکال ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منتقل کردن فطریه به شهر دیگر
سوال ۲: آیا میتوان زکات فطره را به فقیری که خارج از شهر یا در شهر دیگر زندگی میکند داد؟
جواب: پرداخت فطریه در شهر دیگر اشکال ندارد، ولی اگر فطریه را جدا کرده است و در شهر خود دسترسی به فقیر دارد، بنا بر احتیاط واجب نباید به شهر دیگر منتقل کند.
پرداخت فطریه به فقیرغیرشیعه
سوال ۳: آیا میتوان فطریه را به فقیر غیر شیعه داد؟
جواب: در صورت امکان فطریه فقط به فقیر شیعه اثنی عشری داده میشود.
زکات فطره میهمان
سوال ۴: میهمانی که فقط شب عید فطر به خانه انسان بیاید، تکلیف فطرهاش چه میشود؟
جواب: فطره او بر عهده صاحب خانه نیست.
زکات فطره زن تأمین کننده مخارج زندگی
سوال ۵: اگر زن به جهت نیاز شوهر، در تأمین مخارج زندگی کمک کند؛ چه کسی باید زکات فطره آنها را بدهد؟
جواب: اگر زن نان خور شوهر محسوب شود، باید شوهر در صورت توانایی زکات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نان خور شوهر و کس دیگری نباشد، باید خودش زکات فطرهاش را بدهد.
عدم پرداخت فطره و تکلیف زن و فرزند
سوال ۶: پدری که زکات فطره نمیدهد، تکلیف زن و فرزند او چه میشود؟
جواب: بر آنان تکلیفی نیست و لازم نیست فطره بدهند.
زمان کنار گذاشتن فطره
سوال ۷: زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آنچه موقع است؟
جواب: بعد از اثبات حلول ماه شوال میتواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر میخواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمیخواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.
پرداخت زکات فطره قبل از عید
سوال ۸: اگر در کشور دیگری افراد مستحق و نیازمندتری باشند، آیا پرداخت زکات فطره چند روز قبل از عید برای رساندن به این مستحقّین جایز است؟ اگر این کار بهصورت تلفنی به شخصی باشد که وقتی به کشورم بازگشت معادل آنچه را به مستحقین داده به وی بدهم، چهطور؟
جواب: وکیل کردن دیگری جهت پرداخت فطریه از طرف شما مانعی ندارد و احتیاط واجب آن است که در ماه رمضان فطره را ندهد، ولی اگر پیش از رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنکه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند، مانعی ندارد.
فراموشی در پرداخت زکات فطره
سوال ۹: فراموش کردهایم زکات فطره بپردازیم، حکم آن چیست؟
جواب: اگر زکات فطره را جدا کردهاید همان را بپردازید و اگر جدا نکردهاید، بنا بر احتیاط واجب باید بدون نیت ادا و قضا جدا کرده و با قصد قربت بپردازید.
پرداخت زکات فطره به واجب النفقه
سوال ۱۰: آیا پدر میتواند زکات فطره را به فرزند دانشجوی خود که محتاج است، بدهد؟
جواب: اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمیتوان چیزی از زکات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد، ولی برای ادای دین و یا مایحتاجی که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد.
پرداخت لوازم مورد نیاز فقیر بجای پول فطریه
سوال ۱۱: آیا میتوان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه و به او تحویل دهیم؟
جواب: به صورت مذکور کافی نیست، اما اگر از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کنید و موارد مورد نیاز او را تهیه کنید.
پرداخت زکات فطره به عنوان هدیه
سوال ۱۲: آیا جایز است زکات فطره را به عنوان هدیه، به اشخاص آبرومند و مستحق داد؟
جواب: میتواند به عنوان هدیه بدهد و لازم نیست به او بگوید زکات فطره است؛ ولی باید در نیّت قصد زکات کند.
پرداخت فطریه به سادات فقیر
سوال ۱۳: آیا فطریه را به سادات فقیر میتوان داد؟
جواب: غیر سادات نمیتوانند به سادات فطریه پرداخت نمایند.
مصرف زکات فطره در درمان بیمار مستمند
سوال ۱۴: اگر شخصی وضع مالی خوبی ندارد و برای مداوای بیماری بچه اش که هزینه زیادی دارد نیازمند پول است، آیا پرداخت فطریه به او جایز است؟ و اگر بعداً معلوم شود که اصلاً او مستحق نبوده حکم چیست؟
جواب: اگر فقیر است، میتوانید فطریه خود را به او بدهید و اگر بعداً بفهمید فقیر نبوده چنانچه مالی را که به او دادهاید از بین نرفته باشد، میتوانید پس بگیرید و به مستحق بدهید و اگر نتوانید پس بگیرید، باید از مال خودتان فطره را بدهید.
نماز عید در عصر غیبت
سوال ۱۵: نماز عید فطر و قربان و نماز جمعه، از کدام نوع از واجبات است؟
جواب: در عصر حاضر نماز عید فطر و قربان مستحبّ است، ولی نماز جمعه واجب تخییری است، یعنی مکلف مخیّر بین نماز جمعه و نماز ظهر است.
رسیدن به رکعت دوم نماز جمعه یا عید
سوال ۱۶: اگر کسی به رکعت دوم نماز عید فطر یا قربان و رکعت دوم نماز جمعه برسد چه وظیفهای دارد؟
جواب: در نماز جمعه رکعت دوم را خودش میخواند و در نماز عید فطر و قربان، با توجه به اینکه امام در رکعت دوم چهار قنوت میخواند، مأموم باید قنوت پنجم را خودش به طور مختصر - مثلاً با گفتن یک الحمد لله - انجام دهد و به رکوع امام برسد و رکعت دوم را خودش به صورت فرادا بخواند.
قضای نماز عید فطر
سوال ۱۷: وقت نماز عید فطر چه زمانی است و آیا اگر در وقت خوانده نشود قضا دارد؟
جواب: وقت آن از طلوع خورشید تا اذان ظهر است و اگر در این وقت خوانده نشود، قضا ندارد.
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۶۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب برای حفظ مقام و جایگاه زن است
حجاب پوششی است که برای پوشاندن سر و بدن به آن در دین مبین اسلام دستور داده شده است برای حفظ مقام و جایگاه زن برای قرب الله بر حفظ حجاب دستور داده شده است و در کشور ما نیز بر این بسیار تأکید شده است.
حجاب پوششی از نگاه دینی برای نشاندادن شرافت یک فرد به کار میرود کاربرد واقعی اجتماعی - فرهنگی و روانشناختی حجاب به طور گسترده برای حفظشان، مقام و جایگاه زن به آن تأکید شده است.
حجاب در ادیان یهودیت، مسیحیت و بهویژه اسلام مورداستفاده و به آن تأکید شده است در بسیاری از ادیان دیگر نیز بر انواع پوشش برای زنان و مردان توصیه شده است حجاب نماد موقعیت زنان است.
در بین افراد جامعه برخی با این سؤال مواجهه میشوند باتوجهبه تأکیدات مختلف و دعوت به رعایت حجاب بهخصوص در جوامع ایرانی برای برخی از افراد این سؤال پیش میآید که بااینهمه تأکید و ضرورت بر حفظ آن آیا در قران کریم که کتابی از جانب پروردگار است تأکیدی بر این امر شده است؟
آیا در قرآن، منبع اصلی دین اسلام بر حجاب تاکید شده است؟
حجتالاسلاموالمسلمین محمد غلامی، مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان بیان کرد: گاهی اوقات سؤال میشود که تأکید در پوشش و حجاب در قرآن نیست این امر ذکر شده و در آیات قرآن که منبع اصلی دین ماست به این مطلب آیا توجه و حساسیتی وجود دارد که شما نیز تا این حد حساسیت دارید.
وی ادامه داد: باید بدانیم مطالب و معارف دینی ما چند منبع دارد و مجتهدین و فقها اعزام زمانی که میخواهند حکمی دهند ممکن است از یکی از چهار منبع این حکم را ارائه کنند که هر کدام نیز حجت است یکی از آنها قرآن کریم است اصلیترین منابع است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان تصریح کرد: دیگری سنت پیامبر و اهلبیت علیهالسلام است سومین منبع اثبات عقل مسلم انسان است که شرایط خود را دارد و چهارمین منبع دینی اجماع علما است مطلبی در قرآن دیده نشود از ائمه نیست روایتی دریافت نشود و عقل انسان نیز بر آن درکی نداشته باشد برای همه فقها برای متفق هستند که این امری دینی است.
وی افزود: اگر مطلبی در هیچکدام از این چهار منبع یافت نشد آنگاه میتوان گفت که این دینی نیست و بدعتی در دین است؛ اما خیلی از احکام در قرآن نیامده در روایات آمده است خیلی از احکام در روایات نیامده؛ اما در قرآن است بسیاری از احکام عقل حکم میکند.
بسیاری از احکام دینی در زندگی از اجماع فقها است
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی تشریح کرد: بسیاری از احکامی که در زندگی پیاده میکنیم از اجماع فقها است به طور مثال از نکاتی که در قرآن نیامده؛ اما همه به آن عمل میکنیم میتوان به جزئیات نماز پنجگانه اشاره کرد.
وی ادامه داد: اینکه صبح باید دو رکعت نماز بخوانیم ظهر ۴ رکعت از ۴ رکعت مغرب سه رکعت و برای نماز عشا نیز چهار رکعت باید بخوانیم اینکه تسبیحات اربعه باید آرام گفته شود هم و قل والله باید بلند گفته شود.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان اذعان کرد: اینکه در حرکت دو سجده و یک رکوع وجود دارد اینکه در رکعت دوم باید دعای دست و تشهد خواند اینکه در روزه باید ۳۰ روز روزه گرفت و مبطلات آن چه است اینکه در خمس هر آنچه که در سر سال اضافه آمده است باید داده شود یا هدیه به مراجع خمس ندارد.
وی افزود: در پرداخت زکات بسیاری از توضیحات احکامی که انجام میشود بر فتوا و اجماع علماست حتی برخی از کلیات نیز در قرآن نیامده است دلیل اینکه به آن عمل میکنیم بر این است که در روایات صحیح آمده است؛ چون بر آن دلیل عقل داریم اجماع علما بر آن آمده است.
حجتالاسلاموالمسلمین غلامی اذعان کرد: قرار نیست همه احکام در قرآن آمده است تا آن را بپذیریم خیلی از آنها پذیرفتیم و به آن یقین داریم ممکن است در قرآن نیامده باشد؛ اما در روایت ذکر شده باشد.
وی ادامه داد: و اما بحث حجاب در قرآن نیست بسیاری از آیات حجاب ذکر شده است اگرچه در روایات ریز مبانی حجاب روایت و دلیل داریم؛ اما در قرآن نیز بسیاری از دلایل گفته شده است.
مدرس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان در پایان گفت: در قرآن هم از نوع پوشش هم از نوع گفتار هم از نوع رفتار ذکر شده است تماماً به آن اشاره شده است سوره مبارکه احزاب و سوره مبارکه نور در این دو سوره مبارک بسیار از حجاب ذکر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان