Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل راهبردی، تقلای ترکیه برای آتش بس در شمال غرب سوریه و تجاوز‌های تازه رژیم صهیونیستی مکمل یکدیگر در مقابله با عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب را مکمل یکدیگر توصیف کرد و گفت: هیچ نقشه‌ای نمی‌تواند به سیاست اصولی سوریه برای آزادسازی کامل خاک خود خدشه‌ای بزند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، سه هفته گذشته شاهد رویداد‌های مهم در عرصه سوریه به طور کلی و به طور خاص در شمال غربی این کشور بودیم که با افزایش تجاوز نظامی به دلیل تحولات مختلف اخیر همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولاتی که اردوی دشمن انتظار هیچ کدام از آن را نداشت.

روزنامه لبنانی البناء درباره تحولات میدانی اخیر در ادلب به نقل از امین حطیط، کارشناس مسائل راهبردی سوریه نوشت: ما می‌توانیم بگوییم آنچه که روی داد دشمن را با همه شاخه‌ها، ابزارها، گردانندگان و رهبرانش غافلگیر و آن‌ها را به تجدید نظر در نقشه هایشان وادار کرد. بخصوص که آنهاتلاش می‌کردند در راستای راهبرد آمریکا برای طولانی شدن جنگ همچنان به عملیات‌های فرسایشی خود در سوریه ادامه دهند.

این در حالی است که ترکیه هم از طریق همین گروه‌های مزدور خود در سوریه تلاش می‌کند پروژه خاص خود در سوریه را پیش ببرد. پروژه‌ای که هدف آن مشخص است. تکه‌ای از خاک سوریه را جدا کرده و آن را ضمیمه اسکندرون کند. مثل آنچه برای عفرین رخ داد تا با سلطه و نفوذ خود بر بخشی از خاک و ملت سوریه برگه‌های امتیازی در اختیار گرفته و بر تصمیم دولت سوریه تاثیرگذار باشد.

 

البناء افزود:، اما سوریه که به خوبی به خطر نقشه‌های ترکیه، آمریکا و تروریست‌ها واقف است اقدامات تحریک آمیز تروریست‌ها و حملات آن‌ها را با یک عملیات نظامی سریع و مشخص پاسخ داد که نتیجه آن بازپس گیری «کفرنبوده» و پیرامون آن و پیشروی در شرق و غرب آن بود که توانست سه هدف اصلی راهبردی را محقق کند که دشمن و رهبران آن را غافلگیر کرد.
۱- بخش وسیعی از خاک واقع بین حماه وادلب آزادشد و ارتش سوریه را به سهل الغاب نزدیک کرد که این امر عرصه را برای آغاز عملیات ازادسازی ادلب و همه منطقه آن را فراهم کرد.

۲- ارتش سوریه به نقشه تروریست‌ها وگردانندگان آن برای مدیریت جنگی فرسایشی ضربه محکمی زد؛ چون برنامه آن‌ها این بود که ارتش سوریه را خسته کرده و قدرت مادی و روانی آن را به تحلیل ببرند و آن را از ترکیه که به دنبال اجرای تدریجی و ایمن پروژه خاص خود است، غافل کنند.

۳- ارتش سوریه با وارد کردن ضربه‌هایی دردناک به تروریست‌ها در پایگاه‌ها، مراکز و استحکامات دفاعی آن‌ها صفوف عناصر و خطوط مقدم آن‌ها را شکننده و روحیه آن‌ها را از بین برد تا جایی که برخی از آن‌ها میدان نبرد را ترک کرده و بخشی حلقه محاصره غیرنظامیان که برای ممانعت از خروج آن‌ها از منطقه وضع کرده بودند، شکستند.

البناء نوشت: این نتایج خیره کننده عملیات ارتش سوریه در ادلب ترکیه را بار دیگر به سمت روسیه کشاند تا پیشنهاد اجرای توافق سوچی را بدهد به گونه‌ای که با ایجاد آتش بس و فروکش کردن آتش درگیری زمینه اجرای توافق فراهم شود برخی اخبار هم حاکی از احتمال اعزام نیرو‌های خارجی بیشتر و استقرار آن‌ها در مناطق کاهش تنش در کنار نیرو‌های ترکیه‌ای است که این موضوع آزادسازی ادلب را بعید می‌کند.

حطیط گفت: به نظر می‌رسد ترکیه با طرح آتش بس می‌خواهد دستاورد‌های ارتش سوریه را از بین ببرد و نقشه خود را پیش ببرد که این موضوع هشدار دهنده است بخصوص که روسیه هم با اجرای توافق‌های آستانه و بخصوص آنچه مربوط به ایجاد منطقه کاهش تنش است موافقت نشان داده و به ترکیه فرصت دیگری برای اجرای آن داده است سوریه هم با وجود اینکه اصلا اعتمادی به ترکیه در این قضیه ندارد سکوت اختیار کرده است سکوتی که نشانه تمایل سوریه برای دستیابی به هدف خود در آزادسازی ادلب است.

از سوی دیگر در سایه پیروزی‌های ارتش سوریه در شمال غرب این کشور و تغییر ماهیت تحولات میدانی، اسرائیل هم مداخله خود را از سر گرفته و حملاتی را علیه دمشق و حمص انجام داد که از این تجاوز تازه خود چندین هدف را دنبال می‌کند:

۱- نیاز انتخاباتی شخص نتانیاهو را برآورده کند، چون او می‌خواهد نشان بدهد مردی قدرتمند و متعهد به مسائل دفاعی است و تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی را لحظه به لحظه دنبال می‌کند.
از همین رو نتانیاهو ادعا کرد که خودش فرمان حمله را صادر کرده است چیزی را نخست وزیر این رژیم درباره حمله به اسرائیل به ندرت به زبان آورده بود.

۲- اسرائیل تلاش داشت نشان بدهد که همچنان در میدان سوریه حضور دارد و پس از آزادسازی جنوب سوریه که مضمون آن قطع دست اسرائیل و ممانعت از دخالت آن در میدان سوریه بود اسرائیل همچنان در سوریه فعالیت دارد.

۳- اسرائیل تلاش می‌کند ارتش سوریه را از توجه به نبرد ادلب بازدارد و مجبور کند بخشی از نیرو‌های خود را برای مقابله با دشمن اسرائیلی به جنوب سوریه بفرستد.

۴- اسرائیل با حملات خود می‌خواهد روحیه تروریست‌ها را بالا برده و به آن‌ها این پیام را بدهد که اسرائیل در کنار آنهاست و از آن‌ها دست نکشیده و میدان را رها نخواهد کرد و آن‌ها باید در مقابله با ارتش سوریه مقاومت کنند.

۵- اسرائیل می‌خواهد بداند آیا سامانه اس ۳۰۰ که در اطراف دمشق مستقر شده کار می‌کند و تصمیم برای استفاده از آن تاکنون گرفته شده است یا خیر.

البناء نوشت: به طور کلی ما شاهد یکپارچگی بین نقش تروریستی ترکیه در شمال غرب سوریه با نقش تجاوزگری اسرائیل از جنوب غرب سوریه هستیم به گونه‌ای که آمریکا هم ناظر ایفای این دو نقش است. بازیگران این نقش‌ها سعی در ممانعت از آزادسازی ادلب و مدیریت جنگی فرسایشی در پیرامون آنجا و بی معنا کردن توافق‌های آستانه و سوچی را دارند. چیزی که ایران و روسیه را در تعامل با ترکیه به دردسر می‌اندازد، اما سوریه در پرتو این تحولات چه خواهد کرد؟

به اعتقاد نویسنده، سیاست سوریه برای آزادسازی اراضی خود بر سه اصل استوار است نخست اصل آزادسازی کامل خاک که هیچ عقب نشینی از آن وجود ندارد، دوم اصل انعطاف در اجرای عملیات و سوم اهتمام به حفظ جان هم غیرنظامیان و هم نظامیان است از همین رو سه سناریو پیش روی آن وجود دارد:

نخست، موفقیت آتش بس و فروکش کردن آتش درگیری در شمال غربی سوریه اس. ت. به گونه‌ای که پس از آن ترکیه برای اجرای توافق سوچی و آستانه اقدام کند که احتمال این سناریو ضعیف است.

دوم اینکه ترکیه در آنچه آتش بس می‌خواند ناکام بماند و تروریست‌ها بار دیگر با کمک گردانندگان خود در اردوی دشمن به جنگ فرسایشی روی آورند و با تلاش‌های خود برای پیشروی بر تلفات جانی و مالی خود بیافزایند و این وسط ترکیه از اوضاع برای پیشبرد پروژه خاص خود استفاده کند.

سوم اینکه ارتش سوریه در سایه شکست آتش بس و عهد شکنی ترکیه طرح خود را برای آغاز عملیات نظامی آزادسازی ادلب طی چند مرحله را کلید بزند و انتظار می‌رود هفته‌های آتی شاهد اجرای همین سناریو باشیم که احتمال آن از بقیه قوی‌تر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترکیه اسراییل رژیم صهیونیستی ادلب جبهه النصره داعش سوریه جنگ سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۶۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟

امریکا به تازگی اعلام کرده یکی از گردان‌های ارتش رژیم اسرائیل به نام «نتزاه یهودا» را به دلیل نقض حقوق‌ بشر تحریم خواهد کرد؛ مأموریت و تفاوت این گردان رژیم صهیونیستی با بقیه نیروهای نظامی‌اش چیست؟

به گزارش مشرق، «نتزاه یهودا» نود و هفتمین یگان از ارتش رژیم اسرائیل است که نیروهای مذهبی حریدی یا افراطی در آن خدمت می‌کنند. هرچند اکثریت چشمگیر یهودیان حریدی برای ادامه درس مذهبی در کالج‌های علوم دینی از خدمت در ارتش اسرائیل معافیت می‌گیرند، اما این یگان وابسته به نیروی زمینی از سال ۱۹۹۹ میلادی (۲۵ سال پیش) امکان پیوستن حریدی‌های علاقمند به سربازی را برای پیوستن به ارتش فراهم کرده است.

رژیم صهیونیستی به دلیل کمبود سرباز در ارتش با پیوستن افراطی‌ها به نیروی نظامی موافقت کرد و به این گردان اجازه داد تا اعمال مذهبی خود را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.

گردان آزاردهنده

گزارش‌هایی در خصوص ارتکاب خشونت‌های منتسب به نیروهای این یگان، از حدود پنج سال پیش در رسانه‌های اسرائیلی بازتاب یافت. این در حالی بود که تا پیش از آن، برپایی و فعالیت این گردان مورد استقبال قرار گرفته و به خاطر تشویق حریدی‌ها به خدمت در ارتش، جوایز ملی رژیم صهیونیستی را نیز دریافت کرده بودند.

اما زمانی که دو سال پیش جسد یک شهروند ۷۸ساله فلسطینی- آمریکایی در شهر جلجیلیه پیدا شد که دستانش بسته و پارچه‌ای در دهانش فرو رفته و در سرما جان خود را از دست داده بود، حساسیت به این گردان افزایش یافت.

این پرونده به دلیل تابعیت دوگانه عمر اسد توجه وزارت خارجه ایالات متحده را به خود جلب کرد. ارتش رژیم صهیونیستی در آن مقطع زمانی گفت که سربازان به دلیل امتناع اسد از همکاری، موقتاً دهانش را با یک نوار پارچه‌ای و دستانش را با بست‌ کمربندی بسته بوده‌اند.

فرمانده گردان «نتزا یهودا» به دلیل این واقعه توبیخ شد و دو افسر از کار برکنار شدند، اما دادستان‌های نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین اشتباهات سربازان و مرگ عمر اسد وجود ندارد.

به گزارش «یورونیوز» علاوه بر پرونده مرگ عمر اسد، چندین رویداد دیگر نیز نام گردان «نتزا یهودا» را به میان آورده است. در برخی از این رویدادها، که برایشان مدارک ویدئویی نیز موجود است، سربازان «نتزاه یهودا» به سوء‌استفاده از زندانیان فلسطینی متهم شده‌اند. این گردان عمدتاً در کرانه باختری رود اردن فعالیت می‌کرد، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از انتقاد ایالات متحده از این منطقه خارج شد و اکنون در غزه مشغول به فعالیت است.

تحریم آمریکا، تهدید رژیم اسرائیل

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه گذشته گفت درباره اتهاماتی مبنی بر نقض قوانین حقوق بشری ایالات متحده توسط اسرائیل «تصمیماتی» را اتخاذ کرده و احتمالا «خیلی زود» اعلامیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد شد. این قوانین که به نام «لیهی» شناخته می‌شوند و توسط سناتور پاتریک لیهی در اواخر دهه ۹۰ میلادی تدوین شده‌اند، ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند. اگر این تحریم‌ها وضع شوند، اعضای این گردان اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نخواهند داشت.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش احتمال تحریم این یگان را «اوج پوچی و بی‌اخلاقی» خواند و گفت دولتش در برابر این اقدامات مقابله خواهد کرد. «بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن از او خواست امریکا در تصمیم پیش‌رو تجدید نظر کند.

منبع: نور نیوز

دیگر خبرها

  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی
  • اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه، موشک‌های ایران را زد
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه، موشک های ایران را زد
  • اربکان: اسرائیل با اطلاعات پایگاه ترکیه موشکهای ایران را زد
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • از «گردانِ آزار» رژیم صهیونیستی چه می‌دانیم؟