Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@03:44:15 GMT

قیام ۱۵ خرداد از زبان شاهدان انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۸۳۰۳

قیام ۱۵ خرداد از زبان شاهدان انقلاب

همه شعار یا مرگ یا خمینی سر می‌دادند و این شعار در حالی سر داده می‌شد که خفقان بسیاری در فضای عمومی کشور حاکم بود و کسی جرات حمایت از امام راحل را نداشت...

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، قیام 15 خرداد همواره به عنوان یکی از روزهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود و یکی از روزهایی است که در دل خود حوادث بسیاری را جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


15 خرداد 42 هر چند برای مردم یک روز بسیار سخت به شمار می‌رفت اما پایانی شیرین به شیرینی پیروزی انقلاب اسلامی ایران را همراه داشت که همه سختی‌ها را از بین برد.
 

در سحرگاه 15 خرداد بود که مردم قم وقتی به محل بیت امام واقع در منطقه یخچال قاضی مراجعه کردند، شاهد بودند که خبری از حاج‌آقا روح‌الله که آن روزها به عنوان مخالف سر سخت رژیم پهلوی مطرح بود، نیست و هیاهویی منطقه را فراگرفته است.
 

هیاهویی از جنس اعتراض و اعتراضی از روی اعتقاد که ثمره آن پیروزی انقلاب بود، در حقیقت 15 خرداد جرقه انقلاب بود و مردم قم، قم را به خاستگاه انقلاب تبدیل کرده و به همگان فهماندند برای اسلام به هیچ کسی باج نمی‌دهند.
 

برای درک بیشتر جریان 15 خرداد و اتفاقاتی که در56 سال قبل در شهر قم رخ داده است، به سراغ شاهدان زنده این جریان رفتیم تا از زبان آنها با واقعیت‌ها آشنا شویم.
 

حسین نوین‌روز یکی از افرادی است که در جریان 15 خرداد در بیت امام راحل حضور داشت. وی می‌گوید: منزل حضرت امام در آن زمان روضه‌خوانی ایام محرم بود و من که جوانی کم سن و سال بودم در آنجا کارها را انجام می‌دادم و فرش‌ها را جمع می‌کردم.
 

شب پانزدهم هم روضه خوانی برگزارشد و من شب را در حیاط منزل امام راحل خوابیدم تا صبح از همانجا به محل کارم بروم، حدود یکی دو ساعت مانده به سحر بود که یک دفعه متوجه شدم دو نفر از بالای دیوار به داخل حیاط پریده و سریعا به سمت من می‌آیند.
 

خیلی ترسیده بودم و به سمت زیرزمین خانه فرار کردم ولی آنها مرا گرفتند و می‌گفتند آقا کجاست؟ آقا کجاست؟ خمینی در کدام اتاق است؟
 

زبان من بند آمده بود و هیچ چیز نمی‌توانستم بگویم که یک دفعه دیدم حضرت امام لباس پوشیده و عمامه به سر به حیاط آمدند و به آن دو نفر گفتند شما برای دستگیری من آمدید با او چه کار دارید؟ یک لحظه تعجب کردم که آقا چطور آماده شدند انگار به ایشان الهام شده باشد، خودشان می‌دانستند که امشب برای دستگیری به خانه حمله می‌کنند.
 

حضرت امام با خانواده خود و من خداحافظی و به سمت بیرون خانه حرکت کردند و سوار خودرو شدند، ماموران برای اینکه مردم متوجه نشوند، ماشین را روشن نکرده و تا چهار راه بیمارستان (500 متر بعد از خانه امام) هل دادند و از آنجا به بعد روشن کرده و حرکت کردند.
 

مرا هم تهدید کردند که اگر صدایت در بیاید تو را از راه دور با گلوله می‌زنیم، خیلی وحشت داشتم و از ترس نمی‌دانستم که چه کار باید انجام دهم تا اینکه جریان را برای مردم محل تعریف کردم.
 

غسل شهادت آغاز حرکت قیام 15 خرداد
«حسین کمالیان» یکی دیگر از شاهدان جریان 15 خرداد است که در آن زمان 21 ساله بوده و در خصوص قیام مردم می‌گوید: روز 15 خرداد سال 42 از مقابل بیت امام راحل عبور می‌کردم که دیدم مردم بسیاری آنجا جمع شده‌اند و همه گریه می‌کنند و به سر و صورت خود می‌زنند.


خیلی نگران و ناراحت شدم و وقتی جریان دستگیری حضرت امام را شنیدم من هم مثل بقیه گریه می‌کردم که یک دفعه دیدم همه به سمت حمام حرکت کرده تا غسل شهادت کرده و خود را برای یک اعتراض آماده کنند.
 

آن زمان در خانه‌ها حمام نبود و همه به حمام‌های عمومی می‌رفتند و من هم رفتم و پس از آنکه غسل کردم به خانه آمده و از پدر و مادرم اجازه گرفتم تا به جمع اعتراض کنندگان بپیوندم.
 

منزل ما در خیابان آذر بود و بعد از اینکه اجازه گرفتم به خیابان آمدم و در مقابل منطقه پامنار و میدان کهنه (یکی از محلات قدیمی قم) جمعیتی را دیدم که به رهبری شیخ ابراهیم فخار در حال جمع شدن هستند، شیخ هم یک کفن پوشیده بود و همه سر و صورت خود را گل مالی کرده بود.
 

یا مرگ یا خمینی در خیابان طنین‌انداز شد
در این جمعیت حاج آقا «حسین بهاءالدینی» هم حضور داشت که شیخ جمعیت را به سمت چهار راه بازار و خیابان آستانه حرکت داد، همه شعار یا مرگ یا خمینی سر می‌دادند و این شعار در حالی سر داده می‌شد که خفقان بسیاری در فضای عمومی کشور حاکم بود و کسی جرات حمایت از امام راحل را نداشت.


جمعیت تا چهارراه بیمارستان حرکت کرد و بعد از آن مقابل حرم حضرت معصومه آمدیم و من با پرچم مشکی که دستم بود همراه جمعیت وارد حرم شدیم. در حرم فردی به نام آقای وکیلی که از بازاریان بود سخنرانی می‌کرد و در پای سخنرانی ایشان نیز حاج آقا مصطفی خمینی و آیت‌الله نجفی مرعشی نیز حضور داشتند که برای اعتراض به دستگیری امام راحل به حرم آمده بودند.
 

اسلحه ارتش به روی مردم
بعد از آن سخنرانی جمعیت به سمت سه راه خورشید حرکت کرد و باز هم شعار یا مرگ یا خمینی را سر می‌دادیم که یک دفعه پنج خودرو نظامی ارتش را مشاهده کردیم که مقابل ما ایستاده و سربازان و ماموران بسیاری از آن پیاده شدند و همه مسلح به سمت مردم آماده شلیک شدند.


جمعیت متفرق شد و من هم خودم را به کنار دیواره رودخانه رساندم و سعی کردم از این طرف رودخانه به آن طرف فرار کرده تا به کنار مسجد اعظم برسم، در این زمان که داشتم فرار می‌کردم یک دفعه از کنارم گلوله را احساس کردم که رد شد و به زمین خورد و چند تیر دیگر زدند که به من نخورد.
 

جمعتی که آن طرف رودخانه ایستاده بودند برخی از آن متواری شده اما بسیاری از مردم توسط گلوله‌های ارتش شاه در آن خیابان به شهادت رسیدند تا نخستین جوانه‌های انقلاب شکل بگیرد.
 

رژیم شاه شاید فکر می‌کرد با این اتفاق می‌تواند جلوی حرکت مردم را بگیرد اما نمی‌دانست نمی‌تواند در برابر ایمان و اعتقادات مردم ایستادگی کند.
 

دیدار با حضرت امام پس از تبعید و آدم‌های اجاره‌ای شاه
پس از 15 خرداد امام را به تهران تبعید و در فروردین سال 43 امام را آزاد کردند و زمانی که امام وارد قم شدند استقبال گسترده‌ای از ایشان می‌شد و نمازهای جماعتی که امام راحل برگزار می‌کردند پرشورتر و با حضور بیشتر مردم بود.
البته همان زمان هم افرادی بودند که در مقابل بیت امام آمده و شعار جاوید شاه سر می‌دادند اما تعداد آنها اندک بود و بعد از مدتی دیگر خبری از آنها نبود، که البته متوجه شدیم اینها آدم های اجاره‌ای شاه از دیگر شهرها بودند که وارد قم شده بودند.
 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس امام خمینی ره روز قدس استان بوشهر خبرگزاری شبستان نماز عید فطر عید فطر سالگرد ۱۴ خرداد فلسطین قیام ۱۵ خرداد قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۸۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد

به گزارش "ورزش سه"، برنامه مسابقات هفته‌های سی و یکم تا سی و چهارم و یک دیدار معوقه از هفته بیست و هشتم لیگ یک در فصل 03-1402 اعلام شد.

با توجه به لزوم برگزاری همزمان دو هفته پایانی مسابقات لیگ یک هیئت‌های فوتبال و باشگاه‌ها، میزبان باید تمهیدات لازم را در این خصوص در نظر بگیرند.

برنامه مسابقات به شرح زیر است:

هفته سی و یکم:
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت
دریا کاسپین بابل-  آبی پوشان جنوب- ساعت ۱۷:۱۵- ورزشگاه  شهدا
فجر شهید سپاسی شیراز -  مس شهر بابک- ساعت ۱۸:۱۵- ورزشگاه حافظیه شیراز

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت
داماشیان گیلان -  مس سونگون ورزقان- ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه شهید عضدی رشت
سایپا تهران -  شهر راز شیراز- ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه انقلاب کرج
شهرداری آستارا -  آریو اسلامشهر- ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه وحدت آستارا
خوشه طلایی ساوه -   پارس جنوبی جم- ساعت ۱۸- ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد
نفت و گاز گچساران -  نفت مسجد سلیمان - ساعت ۱۹:۱۵- ورزشگاه شهدای نفت گچساران

شاهین بندرعامری-  خیبر خرم آباد ساعت ۱۹:۱۵- ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت
مس کرمان -  چادرملو اردکان- ساعت ۱۹:۱۵- ورزشگاه امام علی(ع) کرمان

معوقه از هفته بیست و هشتم
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت
آبی پوشان جنوب-فجر شهید سپاسی شیراز ورزشگاه متعاقبا اعلام می شود.

هفته سی و دوم
پنجشنبه ۳ خرداد
مس شهر بابک-  شهرداری آستارا- ساعت ۱۸- ورزشگاه شهید سلیمانی
مس سونگون ورزقان - خوشه طلایی ساوه- ساعت ۱۸- ورزشگاه یادگار امام
شهر راز شیراز-  دریا کاسپین بابل- ساعت ۱۸:۳۰- ورزشگاه حافظیه
آریو اسلامشهر-  شاهین بندر عامری- ساعت ۱۸:۳۰- ورزشگاه امام خمینی
داماشیان گیلان -  نفت و گاز گچساران- ساعت ۱۸:۴۵- ورزشگاه شهید عضدی

شنبه ۵ خرداد:
پارس جنوبی جم - مس کرمان- ساعت ۱۹:۱۵- ورزشگاه تختی

آبی پوشان جنوب-  خیبر خرم آباد- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه متعاقبا اعلام می گردد
نفت مسجد سلیمان - سایپا تهران - ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه شهید بهنام محمدی
چادرملو اردکان- فجر شهید سپاسی شیراز- ساعت ۱۹:۳۰- ورزشگاه شهید نصیری

هفته سی و سوم
پنجشنبه ۱۰ خرداد
مس کرمان- نفت مسجد سلیمان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه امام علی(ع) کرمان
دریا کاسپین بابل- پارس جنوبی جم- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهدا سیمرغ
شاهین بندرعامری- چادرملو اردکان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر
خوشه طلایی ساوه- داماشیان گیلان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد
آبی پوشان جنوب- مس شهر بابک- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه متعاقبا اعلام می گردد
فجر شهید سپاسی شیراز- مس سونگون ورزقان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه حافظیه شیراز
شهرداری آستارا- شهر راز شیراز- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه وحدت آستارا
خیبر خرم آباد- آریو اسلامشهر- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی خرم آباد
سایپا تهران- نفت و گاز گچساران- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه انقلاب کرج

هفته سی و چهارم
چهارشنبه ۱۶ خرداد
داماشیان گیلان- سایپا تهران- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید عضدی رشت
مس شهر بابک- شاهین بندرعامری- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید سلیمانی شهر بابک
پارس جنوبی جم- فجر شهید سپاسی شیراز- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه تختی جم
چادرملو اردکان-   دریا کاسپین بابل- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید نصیری یزد
نفت مسجد سلیمان- خوشه طلایی ساوه- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجد سلیمان
شهر راز شیراز- خیبر خرم آباد- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه حافظیه شیراز
مس سونگون ورزقان- مس کرمان- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه یادگار امام تبریز
نفت و گاز گچساران- شهرداری آستارا - ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه شهدای نفت گچساران
آریو اسلامشهر- آبی پوشان جنوب- ساعت ۱۹:۴۵- ورزشگاه امام خمینی اسلامشهر

دیگر خبرها

  • حرکت آزادانه و شجاعانه دانشجویان غربی قابل تحسین است
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • توازن قدرت جدید در جهان برخاسته از تئوری‌های امام راحل است
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • تجدید میثاق وزیر آموزش و پرورش و معلمان با آرمان‌های امام راحل
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد