Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@18:05:54 GMT

کاربران با سامانه شاهکار صاحب هویت شدند

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۲۹۱۸

کاربران با سامانه شاهکار صاحب هویت شدند

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سامانه شاهکار در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تأمین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال ۹۴ راه‌اندازی شده است.

طراحی و پیاده‌سازی این سامانه با هدف یکپارچه‌سازی و احراز اصالت سرویس‌گیرندگانِ سرویس‌های ارائه‌شونده توسط سرویس‌دهندگان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیستم جهت فراهم آوردن امکان صحت‌سنجی اطلاعات اعلامی سرویس‌دهنده برای سرویس‌گیرندگان با مراجع تطبیق، اعمال سیاست‌ها و محدودیت‌های قانونی، تولید گزارش‌های مدیریتی و جست‌و‌جوی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سامانه شاهکار وظیفه احراز هویت سرویس هایی از قبیل سیم کارت ها ، خطوط ثابت تلفن و اشتراک های اینترنت، SAP و PAP ، Mobile Wi-Fi و ... را بر عهده دارد و در راستای هدف افزایش امنیت و ... تولید شده است.
ثبت اطلاعات مشترک در شاهکار به صورتی است که یک کد اختصاصی در بین تمام اپراتورها به مشترک اختصاص می یابد و تا زمانی که این کد از طرف هر شرکت اپراتور فعال باشد ( حتی با وجود تخلیه پورت از مرکز ) امکان راه اندازی اینترنت ( رانژه) از شرکت جدید امکان پذیر نیست لذا برای راه اندازی اینترنت از شرکت اپراتور دیگر باید کلاسه شاهکار شرکت اپراتور قبلی توسط همان اپراتور غیر فعال یا حذف گردد.

این سامانه در واقع یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است که پیش از ارائه سرویس به مشترکان، هویت مشترک را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کند و درصورت تائید درستی اطلاعات در سامانه، اجازه ارائه سرویس را می‌دهد.

در صورتی که سرویس ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل تلفن همراه، ثابت و اینترنت پرسرعت، بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شود مشترک می‌تواند با مراجعه به اپراتور مربوطه دلیل آن را متوجه شود و در صورت تخلف اپراتور و یا سو استفاده از اطلاعات هویتی وی، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به آدرس ۱۹۵.cra.ir ثبت کند. مشترکان پیش از ثبت شکایت در باره این موضوع باید مطمئن شوند شماره تلفن همراهی که پیامک برای آن ارسال شده، به نام خودشان است.

تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه شاهکار است که با مشخص شدن صاحبان سرویس‌های ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهایی که حریم خصوصی در آن‌ها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آن‌ها وجود دارد را نخواهد داشت.

اما اطلاع‌رسانی به مشترکین درباره ثبت سرویس‌های ارتباطی به نام آن‌ها هم یکی دیگر از سرویس‌های سامانه شاهکار است؛ در صورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سر شماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.

تا پیش از این اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویس های مخابراتی شامل اینترنت، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترک از جمله سرویسهای این سامانه بود که هم اکنون با توسعه سرویس‌های آنلاین از طریق اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی، امکان اتصال به این سامانه برای کسب و کارها نیز فراهم شده است. به این ترتیب با مشخص شدن هویت کاربر، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود و هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در خدمات مالی و بانکی، استفاده از نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاه‌های آنلاین و سایر نرم‌افزارهائی که حریم خصوصی در آنها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها وجود دارد را نخواهد داشت.

براساس این گزارش سیستم ثبت احوال و سیستم شاهکار که اکنون در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، این امکان را فراهم کرده تا مشخصات کامل هر مشترک در سیستم CRM شرکت مخابرات ثبت شود. لذا مشترکینی که اطلاعات شناسنامه‌ای آن‌ها در سامانه مخابرات کامل نیست و احراز هویت آنها تایید نشده است، در خرید ترافیک و تمدید سرویس دچار مشکل می‌شوند.

از آنجایی که سامانه شاهکار اصالت هویت کاربران را در اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌ها تعیین می‌کند، این موضوع در زمینه کاهش استفاده و پرداخت از طریق کارت‌های سرقتی قطعا اثر خوب و مطلوبی خواهد داشت و تطابق اطلاعات شخصی مثل کد ملی با شماره و کارت بانکی، مزیتی در خریدهای اصیل با نام کاربران حقیقی است که در اختیار اپلیکیشن ها و وب‌ها قرار گرفت.

جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در همین رابطه گفته بود که وجود سیم کارت‌های بدون هویت باعث شده تا هویت‌های مجعول در فضای مجازی گسترش یابد که در این رابطه تذکرهای متعددی به اپراتورها داده شده است و بر اساس مقررات مختلف باید همه سیم کارت‌ها احراز هویت واقعی شده یا سوزانده شوند اما این کار انجام نشده است.

با توجه به همین مسئله، به این نتیجه می‌رسیم که استفاده از شماره موبایل کاربران در پلتفرم‌های اینترنتی، جهت احزار هویت آنها کافی نیست چون تعداد نامشخصی سیم‌کارت بدون هویت وجود دارد. اینجاست که سامانه شاهکار وارد بازی می‌شود.

همچنین در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها نیز گفته بود که باید امکان احراز هویت را برای افرادی که در سایت آگهی ثبت می‌کنند، فراهم کنیم که سایت‌ها تا حدودی این کار را انجام می‌دهند و در ابتدای نصب این اپلیکیشن‌ها کاربر باید شماره موبایل خود را ثبت کند، اما وجود سیم کارت‌ها با هویت مجهول و سیم کارت‌های اتباع خارجی باعث شده است روند شناسایی هویت افراد را در سایت‌ها با مشکل روبه رو کند.

می‌توان این نکته را یادآور شد که کسب‌وکارها بر اساس کار خودشان نیاز به سطوح مختلفی از احراز هویت دارند. برای مثال کسب‌‌وکارهایی که یا کارشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یا حجم قابل توجهی کاربر یا دیتا دارند، مانند تاکسی‌های اینترنتی یا سایت‌هایی که آگهی تجاری در آنها قرار داده می‌شود، باید احراز هویت را رعایت کنند تا هم محتوای وارد شده کنترل شود و اگر احیاناً جرمی اتفاق افتاد، قابلیت پیگیری نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

169 / 156 کسب وکار اینترنتی سامانه شاهکار حریم خصوصی امنیت فضای مجازی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کسب وکار اینترنتی سامانه شاهکار حریم خصوصی امنیت فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید

در روز‌های اخیر برخی طلافروشان نسبت به ثبت معاملات در سامانه‎های متعدد اعتراض کردند؛ این در حالی است که طبق اعلام رسمی سازمان امور مالیاتی نیازی به ثبت اطلاعات مودیان طلا و جواهر در سامانه‎ی مودیان نبوده و ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت کافی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس جدید‎‌ترین اظهارات فعالان بازار طلا، علت اصلی اعتراض و اعتصاب صنف طلا و جواهر در شهر تهران عدم هماهنگی دستگاه‎های دولتی در الزام به ثبت اطلاعات در سامانه‎های آنلاین، جامع تجارت وزارت صمت و مودیان مالیاتی وزارت اقتصاد بوده است.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‎ها، در مورد علت اعتراض طلافروشان گفته‎‌‎ است: سامانه جامع تجارت از قبل فعال بود؛ اما در مورد عملکرد آن ابهاماتی برای صنف طلا وجود داشت که زمستان پارسال مقرر شد ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا 3 ماه به تعویق بیفتد. در این زمینه جلسات متعددی با مسئولین ذی‌ربط برای حل مشکلات داشتیم؛ اما دولت هیچ‌گونه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت ما نکرد. بر همین اساس هم فعالان صنف طلا اعتراضاتی نسبت به این موضوع داشتند.

وی افزود: فعالان صنف و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتورها اعتراض دارند؛ زیرا در آخرین جلسه‌ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود سامانه جامع تجارت و سامانه امور مودیان به‌صورت یکپارچه در یک سامانه فعالیت کنند و ثبت فاکتور انجام دهند؛ اما در این 3 ماه هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولین هم اعلام کردند که به‌طورکلی امکان تجمیع وجود ندارد.

نیازی به ثبت اطلاعات در سامانههای متعدد نیست

با وجود این ادعا بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، مسئله ثبت اطلاعات در دو سامانه از طرف دولت برطرف شده است؛ به گزارش روابط‌عمومی سازمان امور مالیاتی کشور در 13 اردیبهشت ماه سال جاری، در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، باید از طریق ثبت صورت‌حساب در سامانه مودیان (ارسالی توسط مودی یا شرکت‌های متعدد) یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت صورت‌حساب‌های خود را ارسال نمایند.

بدیهی است در صورت ارسال صورت‌حساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تأییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تأییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره 3 ماده 8 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده(6) قانون تسهیل تکالیف مودیان نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.

مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟

با سپری‌شدن مهلت سه‌ماهه دوباره مسئله فعالیت سامانه جامع تجارت در بازار طلا و جواهر مطرح شده و طبق قانون طلافروشان باید اطلاعات را در این سامانه بارگذاری کنند، اما این بار هم اجرای قانون با واکنش منفی آنها مواجه شده است. کاهش فعالیت و نیمه‌تعطیل بودن بازار طلافروشان باعث شد تا روند نزولی قیمت طلا که طی روزهای گذشته سرعت گرفته بود، متوقف شود.

یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که طلافروشان مطرح می‌کنند این است که باید اطلاعات را در دو سامانه با دو روش مختلف ثبت کنند، این در حالی است که مسئولان هر سه دستگاه متولی یعنی وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند که با ثبت در سامانه جامع تجارت نیازی به ثبت دوباره در سامانه مؤدیان نیست.

در همین زمینه، مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به ابهامات موجود صنف طلافروشان می‌گوید: در صورت ثبت صورت‌حساب الکترونیک در سامانه تجارت، این صورت‌حساب الکترونیک به سامانه مؤدیان قابلیت انتقال را پیدا می‌کند، پس بنابراین می‌توانند فقط صرفاً در سامانه جامع تجارت صورت‌حساب صادر کنند. دیگر عملاً نیازی برای ثبت مجدد آن در سامانه مؤدیان نخواهد بود.

همچنین حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد بر اساس تبصره 3 ماده 6 قانون تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی، ذکر نام سامانه جامع تجارت آمده و انجام شده است؛ طبق تأکید صورت‌گرفته، چنانچه دستگاهی همچون سامانه جامع تجارت اطلاعات را دریافت کرد، دیگر نیازی نیست در دستگاه دیگری این اطلاعات ثبت شود و اطلاعات توسط همان سامانه برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

در همین راستا بنا بر دستور معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران ‎ بها و سنگ‌های قیمتی موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تاریخ، 7 فروردین سال جاری در کشور الزامی شده است.

بهانه‌های واهی برای فرار از شفافیت

به گزارش تسنیم، بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان، نظام مالیاتی ایران در دولت سیزدهم به سمت شفافیت و مالیات ستانی عادلانه حرکت می‌کند؛ ازاین‌رو دولت درصدد است تا با شفاف‌سازی عملکرد، اصنافی که سودهای نجومی کسب می‌کنند، ولی به دنبال فرار مالیاتی هستند را شناسایی کند. ازاین‌رو عده‌ای از طلافروشان با جوسازی‌هایی از شفاف‌شدن عملکردشان در سازمان مالیاتی ترس دارند و با فضاسازی به دنبال فرار از شفافیت هستند.

با وجود اعلام رسمی دستگاه‎های ذی‎‌ربط دررابطه‌با عدم الزام ثبت اطلاعات در سامانه‎های متعدد و شفاف‌سازی‌هایی که در این حوزه از سوی سازمان مالیاتی و وزارت صمت صورت‌گرفته است؛ اما برخی از طلافروشان همچنان به دنبال شایعه‌پراکنی برای عدم اجرای قوانین مصوب هستند؛ این در حالی است که اتصال به سامانه جامع تجارت تکلیف قانونی باری همه اکثر اصناف بوده و استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لیست سرورهای دی ان اس رایگان و پرسرعت برای بازی
  • اوکراین مدعی خنثی سازی ترور زلنسکی شد
  • وزارت دفاع انگلیس هک شد
  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • شاهکار نوشاد عالمیان در عربستان
  • آغاز به کار سامانه نظارت و شفافیت اطلاعات صندوق ذخیره فرهنگیان
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران