Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس گفت: کودکان به دیدن کارتون‌های مختلف علاقه زیادی نشان می‌دهند و الگوگیری آن‌ها از کارتون‌ها جنبه مثبت و منفی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمدباقر حسنوند روانشناس کودک در خصوص الگوگیری کودکان از کارتون‌ها اظهار کرد: کودکان به دیدن کارتون‌های مختلف علاقه بسیاری از خود نشان می‌دهند و اگر در گذشته کودکان به تماشای کارتون تام و جری و بچه‌های آلپ علاقه نشان می‌دادند، امروز کارتون‌هایی مثل بن‌تن و اسپایدرمن بیشتر مورد علاقه پسران است و کارتون‌هایی مثل سیندرلا و زیبای خفته بیشتر مورد علاقه دختران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کارتون‌های دخترانه نسل به نسل جذابیت خود را حفظ می‌کنند. تأثیر این کارتون‌ها بر کودکان هم به گونه‌ای است که آن‌ها در بازی‌های خود از شخصیت این کارتون‌ها الگوبرداری می‌کنند.

این روانشناس تصریح کرد: به لحاظ روان‌شناختی انسان‌ها معمولا قهرمانان را دوست دارند و به گونه‌ای با آن‌ها همزاد پنداری می‌کنند. مثلا در مورد کودکان دیرجوش که محتاط و حتی ترسو هستند، دیدن این انیمیشن‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا خود را جای قهرمان اصلی داستان بگذارند.

حسنوند گفت: کودکان در تخیل، خود را همانند شخصیت کارتونی شجاع، نترس و فداکار می‌پندارند و این فیلم‌ها ذهن خیال‌پرداز کودکان را به تخیل بیشتر وا می‌دارد.

وی افزود: از جمله جنبه‌های مثبت کارتون‌ها می‌توان به کسب تجربه‌های متفاوت از دنیای هر چند غیر واقعی، آشنایی با وجود تفاوت‌هایی در نمونه‌های هر چند کوچک از جامعه، فرافکنی و تخلیه‌ هیجان‌ها و تقویت رفتارهای مطلوب انسانی مانند مهربانی کردن به دیگران، ایثار و همدلی با سایر انسان‌ها اشاره کرد.

این روانشناس با بیان اینکه جنبه منفی کارتون‌ها عدم کنترل والدین بر داده‌هایی است که وارد ذهن کودکان می‌شوند، تصریح کرد: از جمله جنبه‌های منفی کارتون‌ها، کم شدن ارتباط کودکان با والدین، انتزاعی شدن دنیای مطلوب آن‌ها، فاصله گرفتنشان از دنیای واقعی هر چند نامطلوب است.

حسنوند با بیان اینکه تقویت رفتار‌های پرخاشگرانه به خصوص در مورد فیلم‌های خشن، کاهش موفقیت‌های تحصیلی، تماشای کارتون و غیره بر یادگیری کودکان تأثیرگذار هستند، گفت: این موارد از دیگر جنبه‌های منفی الگوگیری کودکان از کارتون‌هاست.

وی با اشاره به اینکه نقش والدین در کمک به کودکان برای انتخاب درست این فیلم‌ها بسیار مهم است، افزود: بهتر است والدین از همان ابتدای دوران کودکی از خرید فیلم‌هایی با محتوای خشن خودداری کنند.

این روانشناس تصریح کرد: میزان مدت مناسب تماشای کارتون برای کودکان ۲ تا ۶ ساله به طور متوسط روزی ۱.۵ تا ۲ ساعت است و هرچه کودکان پیش دبستانی بیشتر کارتون تماشا کنند، وقت کمتری را صرف خواندن و تعامل با دیگران صرف می‌کنند و مهارت‌های تحصیلی آن‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

حسنوند گفت: کودکان زیر ۶ سال بهتر است ساعات صبح را در مهد بگذرانند تا آموزش‌های ویژه سنین خود را دریافت کنند و از طرف دیگر تعاملات اجتماعی آن‌ها با گروه همسالان تقویت شود و در ساعات عصر نیز زمان کوتاهی را به تماشای کارتون بپردازند.

وی افزود: کارتون‌هایی را برای کودکان خود تهیه کنید که متناسب با شرایط سنی آن‌ها باشند. به کودک خود فرصت دهید تا کارتونی که تهیه کرده‌اید را چند بار ببیند تا موضوع را کامل درک کند، همچنین از کودک خود در مورد محتوای کارتونی که دیده است، سوالاتی بپرسید.

این روانشناس گفت: در برنامه‌ روزانه یا هفتگی کودکتان، زمانی را برای او مشخص کنید تا بر اساس آن کودک بتواند ساعاتی را به تماشای کارتون بپردازد و همچنین در این برنامه باید سایر فعالیت‌های تفریحی به غیر از تماشای کارتون را برای کودک خود در نظر بگیرید و سعی کنید در این فعالیت‌ها با او همراه شوید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: الگوگیری کارتون رفتار کودکان مایک پمپئو فطریه کفاره روزه امام خمینی عید فطر قیام 15 خرداد معاهده عدم تجاوز عمار حکیم موساد امیر قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۳۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

به گزارش مشرق، فراخوان ششمین دوره دوسالانه بین المللی «کارتون کتاب» با هدف ارایه نگاه هنرمندان ملی و بین المللی در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی منتشر شد.

کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود.

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد. تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • اعتراض به آرایش غلیظ سحر دولتشاهی در سریال جنجالی: اجازه این کار را نداریم!
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • چراغ دریایی
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است