Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در حاشیه برگزاری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «الیس صبح بقریب» از برنامه های آینده این انجمن سخن گفت. ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، محمد حبیبی مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در حاشیه برگزاری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «الیس صبح بقریب» موضوع فلسطین و غزه یکی از مسائل بسیار حائز اهمیت برای انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس دانست و گفت: گمان می‌کنم بحث توجه به فلسطین و ملت مظلوم غزه در تمام جشنواره‌هایی که ما تاکنون در ابعاد بین المللی و ملی برگزار کرده ایم و حتی در تولید آثار هنری مان به شکلی بسیار برجسته و فاخر خود را نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ما امسال به مناسبت روز جهانی قدس مجموعه آثار فاخری از هنرمندان کارتونیست ملی و بین المللی را تدارک دیدیم که حاصل آن در نمایشگاه «الیس صبح بقریب» به نمایش درآمد. این مجموعه مشتمل بر 71 اثر از هنرمندان بین المللی 25 کشور بود که در گالری موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش درآمد. همزمان با این نمایشگاه، 42 اثر از هنرمندان ایرانی نیز در ایستگاه متروی شهید بهشتی به نمایش درآمد.

حبیبی افزود:پیش از این همه این آثار را در 6 جشنواره گذشته و جشنواره های دیگری که مخصوص کارتون و کاریکاتور بوده است، به نمایش درآورده ایم؛ مخصوصا آثار مربوط به موضوع غزه و فلسطین که با توجه به جنس موضوعشان همواره به روز بوده و تازگی دارند؛ هرچند که تاریخ خلقشان مربوط به سال‌ها قبل باشد. بحمدالله هنرمندان آثار خود را به ما دادند و در ادامه این وظیفه انجمن بود که بخواهد برای موضوعی خاص همچون غزه در زمان و شرایطی که لازم است، عکس العمل نشان دهد. ما سعی کردیم این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم و معتقدیم کارهایی از این دست قطعا دیده می‌شوند و تاثیر مثبت خود را می‌گذارند.

وی ادامه داد: مایلیم بیش از اینها فعالیت کنیم اما گاهی شرایط و محدودیت‌ها این اجازه را به ما نمی‌دهد و پشتیبانیهای لازم در این راستا صورت نمی‌گیرد. ما می‌خواستیم تعدادی از هنرمندان کاریکاتوریستی که آثارشان در این نمایشگاه حضور دارد را هم به ایران دعوت کنیم تا حداقل یک ورکشاپ برگزار کنند و هنرمندان جوان ما از آنها استفاده کنند اما این امکان فراهم نشد؛ با این وجود ما همه تلاشمان را کردیم تا اتفاق موجود به بهترین شکل ممکن رخ دهد.

حبیبی گفت: نمایشگاه «الیس صبح بقریب» چهارمین نمایشگاهی است که امسال به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود؛ اولین نمایشگاه ما در فرهنگستان هنر با موضوع «انقلاب هنر» برگزار شد و آثار نقاشی فاخری در آن به نمایش درآمد. نمایشگاه دوم را به مناسبت روز کارگر با موضوع «کار و کارگر ایرانی» در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار کردیم. نمایشگاه سوم نیز به مناسبت سوم خرداد و سالروز «فتح خرمشهر» در همین موزه برگزار شد. آخرین نمایشگاه ما نیز همین نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «الیس صبح بقریب» بود که به مناسبت روز قدس در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح درباره برنامه های آینده این انجمن نیز گفت: انشاءالله در آذر ماه امسال فراخوان ششمین جشنواره بین المللی مقاومت را منتشر خواهیم کرد. برگزاری ورکشاپ ها را در دستور کار خواهیم داشت که به امید خدا برنامه های آن پس از ماه مبارک رمضان با تشکیل شورای سیاست گذاری توسط این شورا معین و مدون می‌شود و هدفمان این است که در رشته های مختلف برای جوانان ورکشاپ های مفید و موثر برگزار کنیم. این کارگاه‌ها در رشته‌هایی چون پوستر، کارتون و کاریکاتور، عکس، تصویرسازی، نقاشی دیجیتال و... برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای هفته دفاع مقدس امسال، یک ورکشاپ جانانه نقاشی خواهیم داشت و از همین حالا به دنبال تدارک برنامه های آن هستیم و مطمئن هستم اتفاق بسیار فاخری خواهد بود. از طرف دیگر امسال سفارش یا تولید آثار با هدف نمونه سازی را در دستور کار قرار خواهیم داد که توسط توانمندترین هنرمندان کشور در رشته های هنری مختلف انجام می‌شود. اکنون فیلم انیمیشن «رهایی از بهشت» با موضوع زندگی شهید چمران یکی دیگر از محصولات انجمن ماست که در نوبت اکران قرار دارد و فکر می‌کنم در آبان یا آذر امسال به اکران عمومی خواهد رسید. این فیلم هم یکی دیگر از تولیدات فاخر انجمن است که تاکنون حدودا 30 جایزه بین المللی در جشنواره های مختلف جهانی گرفته است. تلاشمان این است که بتوانیم امسال فاز تولیدات انیمیشن انجمن را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

نمایشگاه کاریکاتور «اَلیسَ صُبح بِقریب» افتتاح شد+عکستقلای قابل‌تأمل مدیران شهرداری تهران برای افتتاح موزه دوست فرح پهلوی!افتتاح نمایشگاه «سال سی» در حرم امام خمینی(ره)

 

انتهای پیام/

 

 

R1527/P/S4,40/CT3 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی مرکز هنرهای تجسمی روایت فتح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۷۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اتمام نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «بر فراز دشت»، نمایشگاه آثار رضا مافی هنرمند خوشنویس و نقاش ایرانی به کیوریتوری محبوبه کاظمی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می‌کند.

این نمایشگاه که به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی ترانه باران برگزار می‌شود، برگزیده‌ای از آثار، لوازم و مجموعه شخصی زنده یاد رضا مافی را در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش خواهد گذاشت.

رضا مافی هنرمند نقاش و خوشنویس و از پیشگامان هنر معاصر ایران است. او از نخستین هنرمندانی است که در دوره معاصر به خلق نقاشی‌خط پرداخت. او در مشهد و در خانواده‌ای اهل هنر زاده شد، برادر بزرگترش، محمد مافی نقاش بود. رضا مافی از کودکی قلم به دست گرفت سپس خوشنویسی را نزد جلال‌الدین اعتضادی آموخت و در سال ۱۳۴۳ در انجمن خوشنویسان ایران، نزد حسین میرخانی آموختن خوشنویسی را ادامه داد.

نمونه‌ای از آثار رضا مافی که در سال ۱۳۵۱ خلق شده است

رضا مافی از مکتب سقاخانه تاثیرگرفته بود و سعی داشت آثار خوشنویسی خود را به نقاشی نزدیک کند. برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشی آمیخته با خط او در گالری سیحون نقطه عطفی در تاریخ این هنر به شمار می‌رود چرا که برای نخستین بار خوشنویسی سنتی با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق می‌شد. مافی که هم خوشنویس بود و هم نقاش، از ترکیب این ۲ هنر راهی نو و شیوه‌ای جدید در هنر معاصر ایران پدید آورد که تا به امروز ادامه پیدا کرده و پیروان فراوانی دارد. او همچنین به دلیل علاقه به گچبری مساجد به تولید آثار حجم و برجسته نیز پرداخته بود. مافی در سال ۱۳۶۱ در اثر حادثه سقوط از روی اسب در گذشت.

مافی بر آن شد تا پتانسیل مستتر در سیاه‌مشق‌نویسی و نمایان کردن توان زیباشناختی نستعلیق ایرانی را در مسیری متفاوت از هنرمندان هم‌نسلش که با موتیف خط کار می‌کردند، به سطحی تازه، ارتقا بخشد و در این راه موفق بود و توانست هوایی تازه به جهان هنر نوگرای ایرانی بدمد و آن را غنی‌تر سازد.

این هنرمند در طول زندگی کوتاه خود تعداد قابل توجهی آثار سیاه مشق آفرید. او در این روش فرم‌های بدیع و جدید را با استفاده از قلم نی و مرکب (بدون قلمو) بر روی بوم می‌نوشت. مافی با تسلطی که بر شیوه‌های مختلف خوشنویسی چون نستعلیق، شکسته، ثلث، تعلیق و رقاع و اجرای آنها بر روی بوم داشت، توانست زیبایی نهفته در سیاه مشق نویسی را آشکار و روحی تازه در آن بدمد.

نمایشگاه «بر فراز دشت» نیز در حالی به پایان رسید که طی ۴۳ روز برپایی، بیش از ۳۷ هزار نفر به‌صورت انفرادی و نیز در قالب گروه‌های دانشجویی، دانش‌آموزی و هنری از این نمایشگاه دیدن کردند. همچنین بیش از ۱۴۰ بازدیدکننده خارجی هم با حضور در موزه هنرهای معاصر تهران از آثار نمایشگاه «بر فراز دشت» بازدید کردند.

کد خبر 6099636

دیگر خبرها

  • انتشارفراخوان حمایت از تولیدات نمایشی انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
  • آثار رضا مافی به موزه هنرهای معاصر می‌رود/نمایش برگزیده‌ای ازآثار
  • قدردانی کاظم نظری از هنرمندان و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کشور
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • هنر نمایی دانش آموزان در نمایشگاه آثار دستی و تجسمی