برای تحقق اهداف دینی باید به معیارها و الگوهای اسلامی بازگردیم
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۳۰۰۴
حسین احمدی، بازیگر گروه نمایشی سقای اراک در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به فعالیت حرفهای خود از سال 84 تاکنون در رشته تئاتر، گفت: از سال 89 با آقای گودرزیزاده کارگردان گروه نمایشی سقا آشنا شدم، ایشان رویکرد فعالیتهایشان در حوزه کارهای مذهبی است و در ایام و مناسبتهای مذهبی انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: فعالیت در حوزه دینی افتخار میخواهد که امیدوارم خدا این توفیق را از من نگیرد و امید است بتوانیم با برپایی نمایشنامههای مذهبی و دینی به فرهنگسازی دینی و اسلامی کمک کرده باشیم. بهتر است تئاترهای مذهبی فقط به مناسبتها و ایام سوگواری ائمه اطهار(ع) معطوف نباشد و در طی سال اجراهای مذهبی انجام شود.
راهحل تحقق اهداف دینی
احمدی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف دینی باید به معیارها و الگوهای فرهنگی اصلی و اسلامی خودمان برگشته و سرلوحه زندگی همه ما در تمام موارد زندگی و سطوح قرار گیرد، اظهار کرد: بنده از سال 84 تاکنون بیش از 40 نمایش در قالب و نقشهای مختلف از جمله کمدی تا کار کودک، اجتماعی و مذهبی داشتهام.
وی ادامه داد: چون نویسنده و کارگردان بودهام دغدغه دارم کار به خوبی انجام شود، اگر هم قرار باشد بازیگر گروهی باشد برایم مهم است گروه به سرپرستی چه کسی اداره میشود، هنر در شهرستانها بر پایه اخلاق است و این امر برای همه هنرمندان اصل محسوب میشود.
کارشناس ادبیات نمایشی و فیلمسازی گفت: کارهای مذهبی بیشتر دلی هستند، اولویت من برای انتخاب سوژهها نمایشنامههای مذهبی و اجتماعی با محوریت مسائل آسیبهای اجتماعی است از طرف دیگر شخصیتپردازی نقشی که قرار است اجرا کنم توسط نویسنده برایم حائز اهمیت است.
وی اظهار کرد: حس و حال خودم با بازی در نمایشهای مذهبی بسیار خوب و غیرقابل توصیف است، هر بار با آخرین اجرا خدا یا صاحب کار حضرت فاطمه(س) یا دیگر ائمه را قسم میدهم که کمک فرمایند سال آینده نیز در نمایشهای مذهبی توفیق حضور داشته باشم تا بتوانم در این قالب خدمت کرده باشم. تاکنون این سعادت نصیب من شده است تا اندازه هنرمند کوچکی از این دایره بزرگ و وسیع حق و دین خود را ادا کنم.
احمدی تأکید کرد: به نظر من نیاز اجتماع و مخاطبشناسی در قالب سینما و تئاتر که خیلی در حقش اجحاف بیشتری شده است باید اصل قرار گیرد، حتی رسانههای جمعی همچون تلویزیون و رادیو هم باید به این امر توجه لازم را داشته باشند.
لزوم توجه به مخاطبشناسی
وی اضافه کرد: مخاطبشناسی موضوع گستردهای است، به ویژه در کشور ما به دلیل تعدد قومیتها و اقلیمهای مختلف نمیتوانیم معیاری برای مخاطبشناسی داشته باشیم و بگوییم مخاطب از این نوع کاراستقبال میکند و آن کار را سرلوحه قرار دهیم و بخواهیم همه ساله در طول روند کاری از آن بهره ببریم، این مهم جای بحث، ریشهیابی، تحلیل و پژوهش دارد که باید به آن پرداخته شود.
احمدی در خصوص اینکه نویسندگان تا چه حد از الگوهای دینی استفاده کرده و چقدر این بهرهگیریها درست است گفت: بیشترین تجربه من در اراک و استان است به جرأت میگویم گروه سقا تخصصیترین گروهی است که در حوزه نمایشنامههای دینی کار میکند. آقای گودرزی بسیار در این موضوع دغدغهمند هستند، بسیار دقیق و نکتهسنجانه موضوعات دینی را مطالعه داشته و به محور نمایش و اتفاقات رخ داده تاریخ در این موضوع اشراف کامل دارند.
وی ادامه داد: در حوزه نمایشنامههای دینی آقای گودرزی درست عمل میکند، با تمام کتب، منابع و مآخذی که وجود دارد کاملا آشناست، مطللب را دقیق مطالعه میکند تا مسیری به اشتباه طی نشود، حال اینکه نویسندگان چقدر در حوزه مذهبی دغدغه دارند و چقدر درست عمل میکنند اطلاع کافی ندارم، چراکه من فقط با گروه سقا کار میکنم.
کارشناس ارشد جامعهشناسی بیان کرد: در حال حاضر در کشور جوانان دهه 70 به بالا بعد از رسیدن به سنی دچار دینستیزی و دینگریزی میشوند، این امر نشأت گرفته از این است که ما فرهنگسازی درستی را اجرا نمیکنیم، وقتی این اتفاق مشهود و علنی در حال رخ دادن است باید برای رعایت موازین دینی و آشتی نوجوانان و جوانان با فرهنگ اسلامی و قرآنی کاری کرد، دست روی دست گذاشتن به ما ضربه میزند، استفاده از ابزار هنر و تئاترهای مذهبی با مضامین گیرا میتوانند از خطر این امر بکاهند.
مقابله با دینگریزی در دانشگاهها
احمدی تصریح کرد: اسلامگریزی را کم و بیش در شهرها شاهد هستیم، با استفاده درست از ابزارهایی همچون عرصه فیلمسازی، نمایش رادیویی، تئاتر، موسیقی و... میتوان انگیزه دوری از اسلام را در دل نوجوان و جوان ایجاد کرد. متأسفانه در دانشگاه اسلامگریزی و اسلامستیزی ارزش شده و خیلی از افرادی که به نوعی در این مراکز صاحبنظر و الگو هستند میتوانند از لحاظ فرهنگی اجتماعی واقعا تأثیرگذار باشند. در دوران نوجوانی خط فکری هنوز به ثبات نرسیده است و اگر الگوی نوجوان فردی سستدین باشد زمینه گمراهی فرد فراهم میشود، باید در فرهنگ اسلامی اخلاق، متانت، وقار، صلابت، صبر و گذشت با ارائه الگوهای موردپسند جوانان و نوجوانان نشر داده شود.
کارشناس ادبیات نمایشی و فیلمسازی لزوم پرداختن به مباحث دینی در قالب هنر را ضروری دانست و اظهار کرد: هنر الگوساز است و هنرمند میتواند چند سال یا حتی چند دهه آینده را ببیند، هنرمند با وجود داشتن دید قوی نسبت به مباحث اجتماعی و فرهنگی میتواند در هر قالبی آیندهساز باشد. تئاتر یکی از همین هنرهاست که باید به ریشهها بازگردیم، تئاتر جریانسازی است که میتواند در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و نظام اجتماعی بسیار تأثیرگذار و نقشآفرین باشد.
وی استقبال و اقبال به تئاترهای مذهبی را خوب توصیف کرد و افزود: خانوادهها از همراه داشتن فرزندان در تئاترهای اجتماعی متناسب با سن کودک و نوجوان و تئاترهای مذهبی غفلت نکنند، دیدن الگوها میتواند تلنگر ایجاد کرده و نگرشی هرچند مختصر در حوزه مفاهیم دینی و اسلامی در ذهن کودک ایجاد کند.
توقع از مسئولان
احمدی از مسئولان خواستار حمایت شد و گفت: خواهش دارم مسئولان و مدیران ذیربط به تئاترهای مذهبی اهمیت بیشتری دهند و گروههای دینی را حمایت کنند، حمایت تنها مالی نیست آنان حتی از حضور نیز دریغ میکنند شرکت مسئولان در تئاترهای اسلامی قوت قلبی برای گروههای نمایش دینی است. دوستان در این گروهها دلی کار میکنند و اگر مسئولان حمایت کنند قطعا رغبت بیشتری برای تولید نمایشهای دینی وجود دارد چراکه حداقل در استان خودمان کمتر گروهها به سمت تولید نمایشنامههای دینی میروند.
کارشناس ادبیات نمایشی و فیلمسازی اضافه کرد: دغدغه فرهنگ دغدغه همه ماست اهمیت دادن به کارهای ارزشی میتواند از بروز آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جلوگیری کند، رشد فرهنگ برابر با رشد اجتماع، اخلاق، نظام اجتماعی و اقتصاد است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی تئاتر مذهبی استان مرکزی معیارهای دینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۳۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهنکجی و رَمی به بیعقلی و بیدینی نیست
رئیس حوزه علمیه اصفهان به مسئولان و دلسوزان کشور توصیه کرد، «با نهایت جدّیّت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی، برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته، تعلّق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن، پایمال ناتوانیها و ضعفها و خطاها و بیعملیهای ما نشود، که در اینصورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظارهگر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایستۀ نظام اسلامی نیست.»
آیت الله العظمی حسین مظاهری در پیامی به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر» نوشتند:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
قالَ الله سُبحانَه و تَعالی: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه»
به رغم گذشت چهل و چهار سال از شهادت اسفناک متفکّر عالیمقام و اندیشمند بزرگ مرحوم آیت الله شهید مطهّری «قدسسرّهالشّریف»، هم ثُلمه و خلأ فقدان آن استادِ اسلامشناسِ برجسته، هنوز در جامعۀ اسلامی محسوس و ملموس است که: «ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ»؛ و هم به فضل خداوند متعال، آثار بنان و بیان آن دانشمند پرتلاش، همچنان مورد استفادۀ فرهیخنگان و حقجویان است که: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتی أُکُلَها کُلَ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها».
همایش با سابقۀ «حکمت مطهّر» که با هدف زنده نگاه داشتن یاد و نام و آثار علمی این شهید والامقام برگزار میشود، و از این جهت باید به اهتمام نیکوی متصدّیان و دستاندرکاران آن آفرین گفت، اینک و در هجدهمین دورۀ خود، موضوع بسیار با اهمیّت «جوانان» را مطمح نظر قرار داده است، موضوعی که یکی از مهمترین و بلکه باید گفت اساسیترین نقطۀ هدفگذاری مرحوم شهید مطهّری «رضواناللهتعالیعلیه» در عموم تلاشهای علمی و فکری ایشان بوده است.
آن متفکّر زمانشناس، به حق، یکی از موفقترین اندیشمندان و مصلحان اسلامی بود که با روحیّات و نیازهای فکری نسل جوان در زمانۀ خود، آشنایی کامل داشت و علاوه بر این زبان آن نسل تکاملخواه و جستجوگر را به خوبی میدانست و با گوش جان، پیامها و خواستههای به جای این نسل را میشنید و متناسب با آن نیازهای فکری و نظری، به موقع و بدون فوت وقت، به وسیلۀ آثار ارزشمند خود با جوانان، ارتباط مؤثّر و تعامل سازنده برقرار مینمود.
آن استاد فهیم و نکتهپرداز به نیکی دریافته بود که اگر اذهان و ضمائر جوانان حقطلب، با حقایق، سیراب نگردد، با مطالب ناحق پر خواهد شد، و از اینرو تمام سعیِ مشکور خود را بر این نقطۀ اساسی متمرکز کرده بود که نسل جوانِ آن دوره را که از سویی با هجوم افکار مادی و الحادی مواجه بودند و از سوی دیگر تحت سیطرۀ فرهنگ غربگرایی رژیم طاغوت قرار داشتند، به روشهای متین علمی و فکری، با حقایق اسلام و معارف انسانساز قرآن و عترت آشنا سازد و چه بسیار جوانان و محافل جوان که به دستِ قدرتمندِ دانش و بینش این استاد متفکّر، در سرتاسر ایران و خارج از مرزهای این کشور، از خطر الحاد مارکسیستی و انحطاط لیبرالیستی و التقاط دینیِ گروهکهای پر سر و صدای آن دوران، نجات پیدا کرده و با آشنایی با حقایق نورانی قرآن کریم و عترت طاهره «سلاماللهعلیهم»، به رشد فکری و دینی دست یافته و به حیات طیّبه نائل گشتند و سپس در مهمترین مقاطع دوران معاصر یعنی در نهضت و انقلاب شکوهمند اسلامی و سپس در تأسیس نظام جمهوری اسلامی و پس از آن در بزنگاههای خطیر این نظام، نظیر دفاع مقدّس و نظایر آن و همچنین در عرصۀ حوزههای علمیّه و دانشگاهها و متن جامعۀ اسلامی و محافل جوانان، نقش برجسته و سازندۀ نظری و عملی ایفاء کردند و اثرات گسترده و عمیق مجاهدتهای فکری آن استاد فکور را در مقام عمل و نظر به منصۀ ظهور درآوردند و هنوز نیز آن برکات بزرگ، بحمدالله و المنّه استمرار دارد و بیجهت نبود که امام بزرگوار «اعلیاللهمقامه» توصیه فرمودند: «کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسههای غیراسلامی فراموش شود».
رحمت بیکران و رضوان بیپایان حقتعالی بر روح آن استاد شهید متفکّر باد که بیتردید، حقّ بزرگی بر نسل جوان این کشور در آن دوره و دورههای پس از آن تا به امروز دارد و بیسبب نبود که استادان عظیمالشّأن او یعنی امام راحل بزرگوار و حضرت علّامه طباطبایی «قدّساللهتعالیسرّهما» در شهادت و فقدان اسفناک او، همچون پدرِ فرزند از دست داده، گریستند و ملّت فهیم ایران نیز در غم مصیبت او یکپارچه عزدار شد: «وَ سَلَامٌ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ یَمُوتُ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیًّا».
در این فرصت کوتاه و به مناسبت طرح مسألۀ مهمّ «جوانان» لازم میدانم بر دو نکتۀ اساسی، در این محفل فکری و فرهنگی تأکید نمایم:
نکتۀ اول اینکه: همانگونه که مرحوم شهید مطهّری «طابثراه» به خوبی دریافته بود، برخورد و مخاطبه با نسل جوان، بسیار خطیر و حسّاس است و باید براساس منطق و استدلال و واقعبینی در همۀ ابعاد مسائل نظری و مشکلات عملی جوانان، تنظیم و ساماندهی شود، زیرا اگر به سؤالات نظری و پرسشهای نسل جوان که چه بسا، بسیار اندیشهسوز و ذهنآزار نیز باشد، و همچنین به احساسات و عواطف این نسل پرتکاپو و نیز به خواستههای به حق و به جای آنان، پاسخ منطقی و صحیح داده نشود، قطعاً موجب سرخوردگی و ناامیدی و بیاعتمادی و در نهایت طغیانگری این نسل مطالبهگر خواهد شد و زیان آن برای جامعۀ انسانی، بسیار وسیع و عمیق خواهد بود.
روش مخاطبه و مواجهه با جوانان، روش دهنکجی و انتقاد و سرزنش و رَمی به بیعقلی و بیدینی نیست، و با چنین روشی محال است که بتوانیم جلوی انحرافات دینی و کجرویهای اخلاقی را در نسل جوان بگیریم. اگر خواهان هدایت و رشد نسل جوان هستیم، تنها راه متین و صحیح آن این است که: اولاً باید از نزدیک با درد و رنج جوانان آشنا شد و ثانیاً با زبان منطق و عطوفت و مهربانی با آنان، تعامل سازنده برقرار کرد، چنانکه در آن بیانِ بلندِ رییس مذهب جعفری، حضرت امام صادق «سلاماللهعلیه»، که این روزها در آستانۀ سالروز شهادت آن امام به حق ناطق، قرار داریم، آمده است که به بعضی از اصحاب خود که دربارۀ مخالفان عقیدتی در آن روزگار از آن امام همام پرسیده بود، فرمودند: «فَلَا تَخْرَقُوا بِهِمْ أ مَا عَلِمْتَ أَنَ إِمَارَةَ بَنِی أُمَیَّةَ کَانَتْ بِالسَّیْفِ وَ الْعَسْفِ وَ الْجَوْرِ وَ أنَّ إِمَارَتَنَا بِالرِّفْقِ وَ التَّأَلُّفِ وَ الْوَقَارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسْنِ الْخُلْطَةِ وَ الْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُمْ وَ فِیمَا أَنْتُمْ فِیهِ»: با آنان خشونت نورزید، مگر نمیدانید که فرمانروایی و خلافت بنیامیّه، مبتنی بر زورِ شمشیر و فشار و ستم بود، ولی حکمرانی و ولایت ما مبتنی بر ملایمت و دوستی و متانت و تقیّه و رفتار نیکو و پارسایی و کوشش فراوان است، پس کاری کنید که مردم به دین شما و مسلکی که دارید رغبت و گرایش پیدا کنند.
قرآن کریم با اینکه دین و معارف تابناک آن را «حق و مطابق با حقیقت» معرّفی میکند و آن را «حنیف و منطبق بر فطرت» برمیشمارد و «قیّم و پایدار و به دور از هرگونه سستی» قلمداد میکند، ولی با همۀ این اوصاف، به پیامبر رحمت و محبّت و دانایی، که سراسر وجودش، سرشار از عطوفت و مهربانی و نرمخویی با مردمان بود و برخلاف پارهای از تفکّرات اعوجاجی، ذرّهای تلخی و تندی و خشونت در آن راه نداشت، به طور مکرّر تصریح میفرماید که در ارائۀ دین و تعالیم دینی نباید تحمیل و اکراه و اجبار وجود داشته باشد: «فَذَکِّر إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ، لَّستَ عَلَیهِم بِمُصَیطِرٍ» «وَمَا أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخَافُ وَعِیدِ» و آیاتِ بیّنات متعدد دیگر.
و، امّا نکتۀ دوم که آن نیز برخوردار از اهمیّت جدّی است این است که: خواستههای به حقّ نسل جوان برای برخورداری از یک زندگی سرافراز و آبرومند، باید در رأس توجّه مسئولان و کارگزاران کشور قرار گیرد و همگان باید به این آسیب اساسی، توجّه کنیم که اگر این مطالبات و انتظارات، به درستی پاسخ داده نشود و جوانان ما با معضلات بزرگی نظیر فشارِ بیکاری و افسانۀ مسکن و بحرانِ افزایش سنّ ازدواج و فقر و تبعیض و فساد و اعتیاد و سایر آسیبهای شکنندۀ اجتماعی مواجه بوده و خود را در مقابلۀ با این مشکلات خانمانسوز، بیپناه ببینند، قطعاً ما با بحران سرمایۀ اجتماعی بزرگی مواجه خواهیم شد که کمترین نتیجۀ خسارتبار آن کاهش مشارکتهای ملّی و اجتماعی است.
تعالیم دینی و نیز تجربۀ تاریخ بشری به خوبی نشان میدهد که مردمی که با غول فقر، دست و پنجه نرم کنند، در جهات فرهنگی و دینی هم، قوّت و قدرت خود را از دست میدهند، چرا که به مصداق آن سخن والای تکاندهنده که ائمّۀهدی «سلاماللهعلیهم» از رسول خدا «صلیاللهعلیه وآله و سلّم» نقل کردهاند که: «کَادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْراً»، فقر، هممرز با بیایمانی است. پیامبر اکرم که به تعبیر خداوند متعال، تمام وجود مبارکش آکنده از نهایت دلسوزی برای ایمان مردمان بود، ولی به خوبی دریافته بود که تنگنای نان و گردباد اقتصاد ناسالم و معضلات طاقتفرسای معیشتی، چگونه دین و ایمان آدمی را در مینوردد و از اینرو با تضرّع به پیشگاه خداوند مهربان عرضه میداشت: «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَلَوْ لاَ اَلْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لاَ صَلَّیْنَا وَ لاَ أَدَّیْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَلَّ!»
این بیان هشداردهندۀ رسول خدا «صلواتاللهعلیه وآله» باید نصب العین و در منظر دیدِ هر روزۀ مسئولان کشور و همۀ دلسوزان این مرز و بوم و همۀ دغدغهمندان برای نسل جوان باشد و با نهایت جدّیّت و صداقت، تمام مساعی خود را در رفع معضلات اقتصادی مردم و خصوصاً مشکلات پیش روی جوانان به کار گیرند تا به امید خداوند تعالی همگان به ویژه نسل جوان در این کشور اسلامی، برخوردار از یک زندگی آبرومند و سرافراز باشند و خدای ناخواسته، تعلّق و پیوند آنان با دین و معارف دینی، و نیز علاقه و دلبستگی آنان به کشور و وطن، پایمال ناتوانیها و ضعفها و خطاها و بیعملیهای ما نشود، که در اینصورت هم شاهد هجرت و قهر آنان از دین و هم نظارهگر مهاجرت و ترک آنان از وطن خواهیم بود؛ و این مسلّماً شایستۀ نظام اسلامی نیست.
هر دو نکتهای که به اجمال بیان شد، چه نکتۀ اول که مربوط به ساحت اندیشه و فکر و نظر بود، و چه نکتۀ دوم که مربوط به عرصۀ اجرا و عمل میشود، مطمح نظر همۀ متفکّران دینی و مصلحان اجتماعی از جمله مرحوم آیةالله شهید مطهّری «اعلیاللهمقامه» بوده و امید است همۀ اندیشهورزان و نیز همۀ مجریان و سیاستمداران، بدان توجّه بیش از پیش نمایند. انشاءالله.
از خداوند تعالی علوّ درجات استاد شهید مطهّری «قدّسسرّه» و نیز صلاح و سداد نسل جوان و سرافرازی و تأیید ملّت ایران را مسألت مینمایم. انّه ولیّ الهدایة و التّوفیق.
والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
حسین المظاهری
۹ / اردیبهشت / ۱۴۰۳،
۱۹ / شوال / ۱۴۴۵