Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای نظامی انتقالی در سودان به رغم وساطت اتیوپی برای برون‌رفت از بحران موجود در این کشور، یکی از رهبران ائتلاف الحریه و التغییر سودان را بازداشت کرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، هنوز ساعتی از دیدار نخست‌وزیر اتیوپی با رهبران مخالف و شورای نظامی سودان نمی‌گذرد که رسانه‌ها از بازداشت یکی از این رهبران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خبرگزاری رویترز شامگاه جمعه (۱۷ خرداد) نوشت که نیرو‌های امنیتی سودان «محمد عصمت»، از رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» (آزادی و تغییر) خبر داد.

بازداشت عصمت بعد از آن صورت گرفت که وی به همراه یک هیأتی متشکل از رهبران این ائتلاف با «أبی احمد»، نخست‌وزیر اتیوپی در سفارت این کشور واقع در خارطوم، پایتخت سودان دیدار و گفتگو کرد.

نخست‌وزیری اتیوپی جمعه با هدف میانجی‌گری بین شورای انتقالی نظامی سودان و ائتلاف مخالف این شورا وارد این کشور شد و با طرفین دیدار و گفتگو‌های جداگانه‌ای انجام داد.

در همین ارتباط، منبعی در ائتلاف آزادی و تغییر سودان به رسانه‌ها گفت که این ائتلاف وساطت طرف اتیوپیایی را مشروط قبول کرده است.

وساطت اتیوپی در بحران پیش آمده بین نیرو‌های نظامی و احزاب سیاسی سودان بعد از آن شروع شد که شورای انتقالی سودان روز دوشنبه به مخالفان و متحصنان در نزدیکی مقر فرماندهی نیرو‌های مسلح سودان حمله کردند و طی این حمله بیش از ۱۱۰ نفر کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

منبع ائتلاف آزادی و تغییر به شبکه روسیا الیوم گفته است که این ائتلاف وساطت اتیوپی را می‌پذیرد ولکن شورای نظامی انتقالی قبل از آغاز هرگونه فرآیند گفت‌وگوی سیاسی باید از «جنایت» روز دوشنبه عذرخواهی کرده و حمله به معترضان و متحصنان را به عنوان جنایت به رسمیت بشناسد.

این ائتلاف همچنین از شوی انتقالی سودان خواسته همه افراد بازداشت شده و اسرای جنگی را آزاد کرده، فضای باز و آزاد ایجاد کرده و به قطع اینترنت پایان دهد. برداشتن موانع نظامی از سطح خیابان‌ها نیز جزو خواسته‌های مخالفان شورای نظامی سودان است.

نخست‌وزیری اتیوپی بعد از دیدار‌هایی که با طرفین در سودان داشت، گفت: «منافع تنگ‌نظرانه و طمع‌های سیاسی در حل بحران سودان جایی ندارد».

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ابی احمد شامگاه جمعه طی بیانیه‌ای از افراد تأثیر گذار سیاسی در سودان خواست بدون توجه به طرف‌های غیرسودانی، تصمیم‌های خود آزادانه و با استقلالیت کامل بگیرند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراض‌های مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن شورای نظامی سودان قدرت را به دست گرفت که تا به امروز با خواسته معترضان برای انتقال قدرت به دولت مدنی مخالفت کرده است.

ائتلاف آزادی و تغییر اقدام شورای انتقالی نظامی سودان در قبضه کردن قدرت در دستان نظامی‌ها را «کودتا» خوانده و اعلام کرده که به اعتراضات مسالمت آمیز خود تا تحقق اهداف و تشکیل حکومت مدنی انتقالی ادامه خواهد داد.

سازمان ملل و سایر سازمان‌های حقوق بشری از اوضاع جاری در سودان ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. اتحادیه آفریقا دیروز پنجشنبه اعلام کرد که تاز زمانی که شورای نظامی قدرت را به غیر نظامیان منتقل نکند، عضویت سودان در این اتحادیه تعلیق خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای نظامی سودان شورای انتقالی سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۳۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مامور قلابی مسلح در این بزرگراه تهران

به گزارش خبرآنلاین، سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری یک مامور قلابی با یک قبضه کلت کمری خبر داد.

ایسنا در خبری نوشت: سرهنگ حسین مافی در تشریح جزئیات این خبر گفت: روز گذشته ماموران گشت کلانتری ۱۳۹ مرزداران درحین گشت‌زنی در محدوده بزرگراه شهید حکیم تهران بودند که به یک دستگاه موتورسیکلت آپاچی که درحال پرسه زنی بود مشکوک شده و رفتار آن را تحت نظر قرار دادند. همزمان پلاک موتورسیکلت نیز مورد استعلام قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از استعلام پلاک موتورسیکلت مشخص شد که موتورسیکلت دارای سابقه سرقت است، گفت:‌در همین راستا عوامل انتظامی سریعا وارد عمل شدند و موتورسیکلت را متوقف کردند. در این حین راکب موتورسیکلت خود را نظامی و از پرسنل یکی از ارگان‌های نظامی معرفی کرد اما بررسی‌های به‌عمل آمده نشان داد که این فرد سابقه عضویت در هیچ یک از ارگان‌های نظامی را ندارد.

سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری پایتخت با اشاره به بازرسی از کوله پشتی همراه متهم، گفت: ماموران در جریان بازرسی از کوله پشتی این فرد یک قبضه سلاح کلت کمری به‌همراه دو خشاب، ۲۶ فشنگ جنگی و یک دستگاه بیسیم را کشف و ضبط کردند.

مافی ادامه داد: متهم به همراه موتورسیکلت و اسلحه کشف شده به کلانتری منتقل شد و تحقیقات بیشتر برای کشف جرائم احتمالی متهم همچنان ادامه دارد.

وی به مردم توصیه کرد که در صورت مواجه شدن با افراد نظامی، حتما درخواست مشاهده کارت شناسایی و حکم ماموریت کرده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، سریعا موضوع را به پلیس ۱۱۰ گزارش کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900171

دیگر خبرها

  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • فیلم/ انتقاد روح‌الامینی از نحوه انتخاب کاندیدای شورای ائتلاف شهر ری
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در این بزرگراه تهران
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم