Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@14:17:53 GMT

آراء صاحب‌نظران درباره حجاب اختیاری یا حجاب اجباری

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۳۵۸۵

آراء صاحب‌نظران درباره حجاب اختیاری یا حجاب اجباری

حجاب مقوله‌ای است که علاوه بر بعد فردی، بعد اجتماعی را تحت شعاع قرار داده و این روزاها حرف و حدیث‌ها در جنبه اجتماعی آن بیشتر شده، در همین راستا برای بررسی جنبه‌های مختلف و چرایی حجاب گفت‌وگویی توسط ایکنا با حجت‌الاسلام عبدالکریم پاک‌نیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام کاظم سرابی، مدرس حوزه و دانشگاه زنجان ترتیب داده شده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:   ایکنا: حجاب در دین اسلام اختیاری است یا اجباری؟
پاک‌نیا: مسئله حجاب یکی از ضروریات دین اسلام است و اگر کسی حجاب را در ملاء عام زیر پا بگذارد مانند تظاهر به روزه‌خواری است و بی‌حجابی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجاب باید در ظاهر رعایت شود و یکی از ضروریات دین در کشور اسلامی است. اگر حاکم شرع تشخیص دهد که بی‌حجابی شخصی، امنیت روانی جامعه را به خطر می‌اندازد می‌تواند حکم تعزیر دهد، حتی اگر روزه‌خواری موجب سستی کسی شود، باید تعزیر شود.
حکومت اسلامی وظیفه دارد به گناهان علنی و آشکار در جامعه رسیدگی کند و مسئله امر به معروف و نهی از منکر این موضوع را اقتضا می‌کند. البته مردم وظیفه ندارند برخورد فیزیکی کنند، اما حکومت این وظیفه را بر عهده دارد. اگر حجاب در جامعه رعایت نشود در کشور هرج و مرج ایجاد می‌شود و حرمت‌ها از بین می‌رود.    سرابی: بنده به لحاظ تئوری در این مورد پیرو نظرات امام موسی صدر، شهید بهشتی و شهید مطهری هستم، هر چند در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی باید به قوانین عمل کرد. در عین حال حجاب را یکی از ضروریات دین می‌دانم. منتهی حجاب یک مقوله فرهنگی است و مباحث فرهنگی مسائلی تدریجی به شمار می‌روند و با بخشنامه و تحکّم نمی‌شود این موضوع را حاکم کرد، بلکه باید فرهنگ‌سازی شود.
روش اسلام فرهنگ‌سازی حجاب بوده و با سخت‌گیری غیراصولی نتیجه عکس به دست می‌آید. با اجبار بدون پشتوانه منطقی و اصولی و بدون فرهنگ‌سازی صحیح ممکن است پوسته ظاهری، آن هم ضعیف و نارس ترمیم شود اما برای نتیجه مطلوب به زیرسازی درست نیاز دارد. ما در اسلام روش و فرهنگ غنی داریم و می‌توانیم از سبک و سیره پیامبر(ص) برای ترویج حجاب در جامعه استفاده کنیم.     ایکنا: به چه دلیل حجاب یکی از ضروریات دین به‌شمار می‌رود و اهمیت مسئله حجاب چیست؟ 
پاک‌نیا: اهمیت مسئله حجاب هم دلیل عقلی، هم دلیل عرفی و همین دلیل شرعی دارد و از دستورات شریعت ما و امری واجب است. 
خانم‌ها باید خود را از نامحرم بپوشانند که این مبنای شرعی مسئله حجاب است. از نظر عقلی هم دلایل زیادی برای حجاب وجود دارد؛ خانم‌ها در جامعه باید محجوب باشند تا دیگران به گناه نیافتند چراکه معاونت در گناه کردن خود گناه است. 
خانمی که با پوشش زننده در خیابان ظاهر می‌شود، جوانان و افراد دیگر را تحریک می‌کند تا آنها به گناه بیفتند و در جامعه امنیت روانی از بین برود. خود خانم‌ها هم با حجاب امنیت و مصونیت پیدا می‌کنند؛ از این جهت که عده‌ای ممکن است آنها را آزار بدهند، حجاب برای افراد این مسئله را حل کرده  است.
فرق جامعه اسلامی با دیگر جوامع در این است که در اگر خانواده‌ها حجاب را رعایت نکنند خانواده و جامعه دچار تزلزل می‌شود. 
حجاب در جامعه اسلامی برای تحکیم خانواده و حفظ عفت عمومی مناسب است ضمن اینک دستور قرآن و اهل‌بیت(ع ) به‌شمار می‌رود.   سرابی: حجاب یکی از دستورات ناظر به مصالح اجتماعی افراد و اجتماع است و برای درک اهمیت آن باید باحجابی را با بی‌حجابی سنجید. آثار سوء بی‌حجابی به لحاظ تربیتی، اخلاقی و اجتماعی را با آثار حجاب در شخصیت زن و ارزش نهادن به او بررسی کرد و قطعا حجاب‌مند بودن بانوان به سود فرد و اجتماع است.   ایکنا: برخی معتقد که عفاف مهم است نه حجاب و در توجیه بی حجابی خود می‌گویند، دلمان پاک است، آیا این حرف دلیل عقلی و شرعی دارد؟ پاک‌نیا: برخی می‌گویند عفاف یعنی دلمان پاک باشد و حجاب نداشته باشیم و فکر می‌کنند این موضوع کافی است؛ در حالی‌که عفت و حجاب رابطه متقابل دارند و عفت فقط با حجاب حفظ می‌شود. کسی که اعتقاد به عفت دارد، طبیعتاً خود را از نامحرم می‌پوشاند و نمود ظاهری عفاف، حجاب است؛ در واقع از کوزه همان برون تراود که در اوست. البته ممکن است برخی از روی عادت حجاب بپوشند و عفت را به درستی رعایت نکنند اما این دسته بسیار قلیل است.  

سرابی: عفاف و حجاب هر دو لازمند و در این مورد تقدم و تأخیر به نظر معنایی ندارد. انسان مومن به خدا هم باید عفیف باشد و هم حجاب داشته باشد. حجاب صورت ظاهری عفاف است.

  ایکنا: با توجه به اینکه اخیرا در جامعه پوشش‌های غیرمتعارف از برخی آقایان دیده می‌شود، آیا حجاب فقط مختص بانوان است یا مردها هم باید حدی از پوشش را رعایت کنند؟
پاک‌نیا: حفظ حجاب برای خانمها از این جهت که اندامشان به دلیل نوع خلقت، جذابیت دارد، لازم است و این دستور قرآن است که خود را بپوشانند و نگاه مرد به زن حرام است. در عین حال نگاه خانم‌ها هم نباید نگاه شهوت‌آلود داشته باشند و اگر لباس مردان زننده باشد، آن هم حرام است. لباس مردان تا حدودی که عرف تعیین می‌کند و شهوت‌انگیز نباشد و دیگران را تحریک نکند، اشکالی ندارد.    سرابی: قطعا آقایان هم باید در حوزه مسائل حجاب و عفاف، حریم‌ها و حدود را رعایت کنند. همان‌طور که رعایت نکردن پوشش از طرف خانم‌ها  مضراتی دارد این موضوع در مورد آقایان هم صدق می‌کند. ادلّه عقلی و دینی روشن و بدیهی است که باید آحاد مردم عفاف و حجاب را رعایت کنند.
ایکنا: خودنمایی ویژگی است که در وجود اغلب انسان‌ها هست، چطور می‌توان هم به این خصیصه پاسخ مناسب داد و هم عفاف و حجاب را رعایت کرد؟
پاک‌نیا: خودنمایی در وجود همه انسان‌ها هست اما اسلام حدود این موضوع را تعریف کرده است. خانم‌ها برای همسر خود می‌توانند بهترین آرایش و لباس را داشته باشند، اما نمی‌توان این را در جامعه ترویج کرد و باهمان وضع در انظار عموم ظاهر شد.
اگر خانمی برای خود‌نمایی لباسی را بپوشد، یک مرد او را در این ظاهر می‌بیند و می‌پسندد و در اثر آزادی جامعه و ترویج بی‌حجابی، این مرد ممکن است خانم دیگری را با پوشش بهتری ببینند و بپسندند و اینجاست که خانه و خانواده نقش خود را از دست می‌دهند و در این حالت خانم‌ها بیشتر متضرر می‌شوند تا خود را جلوه‌گر کنند. اگر این جلوه‌گری از روی لاابالی‌گری باشد، ترویج فحشا است و اگر توسعه یابد، بنیاد جامعه را سست می‌کند. حتی کشورهای غیر اسلامی هم آزادی علنی بی‌حد و حصر را نمی‌پذیرند؛ چراکه استحکام جامعه را از بین می‌برد.  

سرابی: انسان ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی دارد؛ تنوع‌طلبی و نیز خودنمایی از ویژگی‌های انسان است اما اگر به کنه مطلب توجه کنیم هیچ چیز بی‌حد و مرز نیست و خودنمایی نیز در کنار دیگر خصیصه‌ها تا جایی می‌تواند بها داده شود که مُضر و فسادانگیز نباشد. بسیاری از رفتارهای به ظاهر طبیعی انسان ممکن است در مصلحت سنجی و مفسدت سنجی اجتماعی و فردی محدود می‌شود.

هر ماشین قابلیت حرکت با سرعت‌های مشخصی دارد اما همین ماشین در جاده‌های مختلف محدودیت سرعت دارد که در واقع در مقابله با مسئله مهم‌تر یعنی حفظ جان انسان‌ها محدود می‌شود. اسلام هم در چارچوب مقدس خانواده و دور از تعدّی و وسوسه‌انگیزی دیگران، مخالف خودنمایی نیست بلکه با هرزگی و ولنگاری که مخرب اجتماع است مخالف است.   ایکنا: نقش بینش و غیرت مردان در بعد حجاب چیست؟
پاک‌نیا: یکی از علت‌هایی که برای بی‌حجابی وجود دارد، می‌تواند کمرنگ شدن غیرت مردان باشد. بعضی از مردان در اثر ضعف ایمان و پیروی از شیطان غیرت مردانگی خود را از دست می‌دهند.
برخی هم به اشتباه تصور می‌کنند که اگر خانم‌های خود حجاب داشته و دیگران در جامعه بی‌حجاب باشند، مشکلی ایجاد نمی‌کند، در حالی که اگر کسی جامعه را به فرهنگ برهنگی بکشاند، دیگران هم در امان نخواهند بود. اگر مردی غیرت داشته باشد باید علاوه بر خانواده خود، رعایت حجاب را برای سایر خانم‌های جامعه نیز مورد توجه قرار دهد.  

سرابی: روح غیور بودن و حساس بودن مرد و آنچه متعلق به آن‌هاست در عفاف‌مندی بانوان موثر خواهد بود و نقش یک مرد و عدم تقاضای بی‌بند و بار آن‌ها می‌تواند در زمینه بروز فساد و یا کنترل فساد تأثیر داشته باشد.

  ایکنا: دیگر عوامل تأثیرگذار بر بی‌حجابی چیست؟
پاک‌نیا: یکی از این عوامل می‌تواند به ضعف برخورد حکومت مربوط باشد، ممکن است افرادی در حکومت اعتقادی به برخورد نداشته باشند و از مقوله امر به معروف و نهی از منکر پشتیبانی نکنند، در حال حاضر برخی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در مظلومیت قرار دارند. 
برخی می‌گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو، یک عده هم تابع جمع هستند. ضعف غیرت مردانه و سست شدن ایمان خانم‌ها هم از دیگر عوامل بدحجابی و بی‌حجابی است. ماهواره‌ها، اینترنت، فضای مجازی و پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود، نیز در این موضوع تاثیر بسیاری دارد. در ضمن نباید از سرمایه‌ای که دشمن در از بین بردن اعتقادات مردم گذاشته غافل شد، دشمن که در زمینه جنگ سخت نتوانست به اهداف خود دست یابد، به هجوم فرهنگی و تزلزل اعتقادات مردم و بی‌حجابی روی آورده است. دشمن تصور می‌کند، هرچقدر فساد و فحشا را رواج دهد، می‌تواند به کشورها تسلط پیدا کند.  

سرابی: رفتار مناسب بانیان فرهنگی در ترویج حجاب خیلی موثر است و کسی که مردم را به این سمت و سو ترویج و حجاب را تبلیغ می‌کند باید خودشان جذابیت‌های تبلیغی و عملی را رعایت کنند. اعتماد شاخصه دیگری است که اصل مهمی در پذیرش حرف‌ها به شمار می‌رود، ایجاد و تزریق اعتماد که به شدت در جامعه تخریب شده باید مورد توجه مروّجان حجاب قرار گیرد. شاید به دلیل از بین رفتن اعتماد بین مبلغان دینی و فرهنگ دینی و بدنه مردم، تأثیر تبلیغ حجاب کم‌رنگ‌تر شده است.

مسئله دیگر در آسیب‌شناسی حجاب، در نظر گرفتن شرایط روانی و اجتماعی افراد و جامعه است. اینطور نیست که بدون اطلاعات جامعه‌شناسی و روانشناسی کار را به پیش ببرند. اگر کسی می‌خواهد با خانمی صحبت کند باید با زبان مخصوص او و شرایط حاکم بر زندگی امروزی و توام با اعتمادسازی کار را انجام دهد.

وقتی همه اجزای این پازل‌ در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند به نتیجه دلخواه برسند. اگر موشکافانه به این موضوع توجه کنیم، درمی‌یابیم که خیلی از بی حجابی‌ها و بد حجابی‌ها ریشه در احساسات و عواطف دارد، یعنی فردی که آگاه‌سازی نشده و از طرفی کسی که این موضوع را مطرح کرده و مبلغ و مروج است خودش عامل خوبی نبوده و روش درستی اتخاذ نکرده و طرف مقابل دچار یک نوع سرخوردگی عاطفی شده و نتیجه قطعا تقابل خواهد بود.

در مجموع باید یک آسیب‌شناسی و نیازسنجی دقیق فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف لازم است تا با در نظر گرفتن ارزش‌های اسلامی و نیز روش‌شناسی و همچنین ایجاد حس اعتماد، فضایی ایجاد شود که  دختران و بانوان با فهم عمیق، دقیق و صحیحی که از مقوله حجاب دارند خود مشتاقانه به سمت حجاب بروند نه با زور و تحکم که تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۳۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید

رودریگو بیمار شده و به همین دلیل، جود بلینگام به لیست رئال مادرید برگشت. 

طرفداری | کارلو آنچلوتی که رئال مادرید را برای جدال با بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا آماده می کند، قصد داشت برای دیدار با رئال سوسیداد به بهترین گلزن تیمش یعنی جود بلینگام استراحت بدهد. با این حال یک اتفاق غیرقابل پیش بینی، برنامه را تغییر داد. 

رودریگو به آنفلوانزا مبتلا شده و به دلیل این بیماری، نمی تواند تیمش را در جدال امشب (22:30 به وقت تهران) همراهی کند. به همین دلیل و با اعلام رسمی باشگاه رئال مادرید، جود بلینگام به لیست این تیم برای جدال با رئال سوسیداد اضافه شد. 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم/ بی حجابی باعث بی عفتی می شود
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • متدینین در مسئله عفاف و حجاب، منطقی بحث کنید
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست
  • بازگشت اجباری جود بلینگام به لیست رئال مادرید
  • ضرورت توجه به حجاب وعفاف در جامعه
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز:صدای امثال علی نژاد ها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است