به تصویر کشیدن گذشته تاریخی از دریچه هنر «پوشش»
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۸۲۹۵
صدرا شریعتمداری راه اندازی «آرکئو مد» را حرکت اجتماعی در قالب مد برای شناخت و حفظ تمدن های کهن می داند و می گوید: با این حرکت می خواهیم از دریچه جذابیت صنعت و هنر پوشش گذشته تاریخی کشور را به تصویر بکشیم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «صدرا شریعتمداری» تاکنون تجربیات زیادی در زمینه مدیریت بازاریابی برندهای معتبر جهانی پوشاک در ایران و به عنوان ایده پرداز و مدیر بازاریابی برندهای ایرانی پوشاک داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درباره ایده خلق برند«آرکئو مد» با تلفیق باستان شناسی و مد بیشتر توضیح هید؟
ایده شکلگیری این برند بر مبنای موضوعات باستانشناسی در ایران و جهان قرار دارد؛ من از قدیم الایام با تاریخ و باستان شناسی رابطه دارم با اینکه رشته تحصیلی ام مهندسی بود اما از همان دوران دانشجویی یکی از دغدغه های ذهنی ام شناخت دوران باستان بود که بر اساس آن بتوانم به شناخت تمدن های تاریخی دست پیدا کنم؛ دنیای باستان برای کمتر کسی جذابیت ندارد فکر اینکه انسان چگونه به زمان حال رسیده است و سالیان دور گذشته چه اتفاق هایی برای جامعه انسانی افتاده است همیشه همراه ما بوده است، این موضوع برای من یکی از جذاب ترین مسایلی است که در زندگی با آن روبرو هستم و از گذشته ذهنم را مشغول کرده است شناختت تاریخ و گذشته عمق تفکر ما را زیاد می کند و ما را در دنیای موازی حرکت می دهد تا بهتر بیاندیشیم ، خوبتر زندگی کنیم و دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنیم، من به طور تصافی با یکی از بهترین های تاریخ باستان شناسی «دکتر یوسف مجید زاده» آشنا شدم و مدتی را با وی کار کردم همین باعث شد تا پس از 15 سال تجربه متفاوت و آمیخته با مد و باستان شناسی را خلق کنم،«آرکئو مد» را در کشور پرتغال به ثبت رساندم، اما تمایل داشتم که آن را در سرزمین مادری ام گسترش دهم .
آیا شما با استفاده از صنعت مد می خواهید شکوه تاریخی ایران را به تصویر بکشید؟
«آرکئو مد» در حقیقت یک حرکت اجتماعی در قالب مد برای شناخت، حفظ تمدن های کهن است، در واقع با این حرکت می خواهیم از دریچه جذابیت صنعت و هنر پوشش گذشته تاریخی کشور را به تصویر بکشیم.
درباره شعار (تاریخ در حرکت)در برندتان بیشتر توضیح دهید؟
تاریخ همواره در حال تکرار است؛ استفاده از جنبه حرکتی و ذات تاریخ و نیز جنبه سیال مد قالبی برای خلق شعار تجاری ما شده است تا نمایشی متحرک از تاریخ گذشته بین مردمان معاصر داشته باشیم و رنجش دیدار تصاویر بی محتوا و نقوش بی ساختار بر روی تی شرت ها و دیگر لباس ها را بکاهیم.
هدفتان از راه اندازی برند«آرکئو مد» چه بود؟
هدف اصلی این برند ایجاد ارتباط و تلفیق جدیدی از دنیای پر قدرت مد و باستان است، کشوری مانند ایران که یکی از مهد های تمدن جهان بشمار می رود و تاریخ تکوین آن را می توان به اندازه بشریت دانست نیاز دارد تا چنین برندهایی در آنها خلق شده و از لابه لای کهنه کتاب های تاریخ و پژوهش های انسانی، خطوط و نقوشی متعلق به هزاران سال پیش است را میان جامعه با زبانی عمومی و همه فهم در قالب تصاویر و زیبایی های مد هدایت کند.
چه تمدن هایی را در مجموعه های این برند مورد استفاده قرار دادید؟
در «آرکئو مد» کاری که در مرحله اول انجام دادم این بود که تمدن های مختلف را بخش بندی کردم و بر اساس این بخش بندی اسطورههای 12 تمدن مختلف بر قالب انواع لباس نقش میبندد؛ اولین دوره ای که کار بر روی آن را شروع کردم تمدن ایلام بود که بر دنیای هنر بسیار تاثیر گذار است.
مجموعه شما برای خانم ها و آقایان تولید می شود و شامل چه پوشاکی است؟
بله؛ کالکشن ما ست کاملی برای خانم ها و آقایان است و شامل بالاتنه شلوار و پاپوش است.
کالکشن شما بیشتر برای چه فصلی طراحی شده است؟
این مجموعه برای فصل تابستان طراحی شده است، تابستان فصل فراغت است و این لباس ها کژوال است.
مجموعه «آرکئو مد» در کجا رونمایی می شود؟
در حال رایزنی با مدیران موزه ایران باستان برای برپایی مراسم رونمایی از نخستین کالکشن برند «آرکئو مد» هستیم.
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: نماز عید فطر عید فطر امام خمینی ره خبرگزاری شبستان استان بوشهر اقامه نماز عید فطر مقاومت عید سعید فطر خطبه های نماز جمعه نماز جمعه تلفیق پوشش تاریخ هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۸۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
طی سالهای گذشته بخصوص چند سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران میگذرد؛ کشورها، گروهها و کمپانیهای مختلف در عرصه رسانه، فیلمها و سریالهایی ساختهاند که نه تنها بر خلاف واقعیتهای تاریخی بوده، بلکه حتی برخی از آنها هویت ملی و برخی هویت مذهبی و برخی هر دو را درباره ایران اسلامی نشانه گرفتهاند. فیلمهایی مانند 300 ساخته زاک اسنایدر و یا اسکندر ساخته الیور استون و... یا فیلمها و سریالهایی در مورد زکریای رازی یا خیام و این اواخر نیز سریال حشاشین که به خلافت گروه حشاشین و رهبری حسن صباح و تاریخ گروه او، نمونههایی از آثاری هستند که هویت ملی و اسلامی ما را هدف گرفتهاند. سریالهایی که در آنها قلب تاریخ صورت گرفته و با الهام از منابع دست چندم، چهره شیعیان و مسلمانان بصورت نامناسبی نمایش داده شده است به گونهای که با واقعیت تاریخی فاصلهای بسیار دارد.
اما اکنون صحبت در مورد نقد محتوایی و تاریخی سریال حشاشین و فیلمهایی دیگر از این دست نیست. صحبت این است که چطور این پروژههای بزرگ به ثمر رسیده و ساخته میشوند اما در مقابل هیچ اثری از ما دیده نمیشود؟ و حالا باید چه کنیم؟
گفتوگوی ما با حجتالاسلام دکتر جعفر فخرآذر، مدیر کل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره ایران و ایرانی هراسیها و کارهایی است که باید برای پایان دادن به این سریال پرتکرار انجام دهیم.
دلایل انفعال در برابر ساخت آثار ضدایرانی
دکتر فخرآذر در ابتدا با بیان اینکه وقتی که فردی به زمین بی رقیب وارد میشود، قطعاً برنده است؛ میگوید: رقیبی که باید در صحنه باشد، ما هستیم و از آنجایی که ما نیز در صحنه حضور نداریم بنابراین رقیب برنده خواهد شد. اما اینکه چرا ما در صحنه نیستیم دلایل متعددی دارد. اولین دلیل آن را به بیانات رهبر معظم انقلاب ارجاع میدهیم. ایشان در نشستی که سالیان قبل با فعالین فرهنگی داشتند در سخنانی صریح و نصیحتی روشنگر فرمودند که سینما برای دین از سخنرانی مفیدتر است. اما این توصیه و جادوی سینما و تاثیر شگرفی که بر اذهان و افکار مردم دارد برای مسئولین فرهنگساز که باید عقبه و پشتوانه این مسئولین باشند در حوزه و دانشگاه جا نیفتاده است. به همین خاطر فکر و ذهن ما به سمت ساخت چنین پروژههایی حرکت نمیکند.
ایشان یادآور میشود: دلایل مالی نیز در این راه دخیل هستند چرا که این پروژهها هزینههای سنگینی دارند. وقتی این نکته را به دلیل قبلی ضمیمه میکنیم یعنی هنوز اهمیت این بحث که هویت ملی و دینی ما در گرو به نمایش درآوردن آنها و نمایش دادن با آثار تصویری است، درک نشده بنابراین بدیهی است که افراد تصمیمگیر و مؤثر، بودجهها را به این سمت سوق نمیدهند اگر چه در سالهای گذشته آثار مثبت آن را هم دیدهاند. آن سالها سریالهایی مانند مختارنامه داشتیم. از مباحث فنی و... که بگذریم، برد خوبی داشت و حداقل در آن برهه، تاریخ خودمان یعنی تاریخ صحیح شیعه را نقل کردیم و در موردش برنامه ساختیم. این سریال در کشورهای اسلامی پخش شد اما اکنون سرمایهها خیلی کمتر به سمت ساخت پروژههای تاریخی میرود چرا که درگیر مباحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی شدهایم که البته توجه کردن به آنها ضرورت دارد اما میتواند در اولویتی قرار گیرد که در کنار آنها آثار تاریخی هم وجود داشته باشد.
توصیه امیر مؤمنان(ع): استفاده از تجربیات گذشته در مسیر آینده
مدیرکل فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد اهمیت تاریخ میگوید: حضرت میفرماید «روزگار بر بازماندگان آن گونه میگذرد که بر پیشینیان گذشت، آنچه گذشته باز نمیگردد و آنچه هم اکنون موجود است جاودان نمی ماند». آن حضرت با تأکید بر اهمیت تاریخ یکی از ستونهای ایمان را توجه به سنتهای پیشینیان میداند و میفرماید «از آنچه بر امتهای مستکبر پیشین از عذاب الهی و کیفرها و عقوبتهای او رسید عبرت گیرید و از قبرهای آنها و آرامگاهشان در زیر خاک پند پذیرید». حالِ ما همیشه با تاریخ ما در ارتباط است و مؤثرین حوزه فرهنگ باید با این مسئله کنار بیایند که فراموش کردن تاریخ، ممکن است حال را دگرگون کند. کما اینکه اکنون نیز اتفاق افتاده و تفکراتی که در مورد هویت ملی و مذهبی ما وجود دارد، در سطح جهان و تحت تاثیر رسانههای غربی دگرگون شده و دستکاری شده است.
دکتر فخرآذر تصریح میکند: اگر میخواهیم هویت ملی و مذهبی را اصلاح کنیم، باید تاریخ را خودمان نقل کنیم. در مورد شخصیتهای تاریخی و دینی و وقایع تاریخی و... صحبت کرده و آنها را به تصویر کشیده و روایتهای دست اول و صحیح را خودمان نقل کنیم. قطعاً کسی که در مقابل هویت فرهنگی ما قرار دارد، وقایع را درست نقل نمیکند. باید به میدان عمل آمده و به صورت قوی روایتهای صحیح را نقل کرده و مانع کار آنان شویم. در دنیای رسانه نیز همینگونه است و در انتشار اخبار آن کسی موفق است که خبر بهتر، دست اولتر و منبع نزدیکتر به واقعه را نقل کند بنابراین در مورد تاریخ نیز باید این کار را انجام دهیم.
راوی روایتهای دست اول تاریخی باشیم
مدیرکل ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح میکند: از یاد نبریم که در مورد تاریخ خود، چه ملی و چه مذهبی باید خودمان صحبت کنیم و بعنوان راوی دست اول نقش بازی کنیم. پیش از اینکه افرادی با غرض و اهدافی مشخص وارد این عرصه شوند، باید گوی سبقت را از آنان گرفته و آثار خودمان را در قالب فیلم و سریال، کتاب، بزرگداشت و... ارائه کنیم تا بتوانیم میدان را از مغرضان بگیریم. مسئولین ما باید ضرورت کار تاریخی و اهمیت فیلم و سریالهای این حوزه را به خوبی درک کنند. در همین راستا بودجه کافی اختصاص پیدا کند و همانطور که به بسیاری مسائل روز مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی اهمیت داده میشود، به مسائل تاریخی نیز پرداخته شود. جامعه نخبگانی که منتقد و یاور کار فرهنگی است با قشر فرهنگی جامعه و بخش ستادی که همان هنرمندان هستند تعامل داشته باشند و دو طرف تلاش کنند سطح آگاهی خود را نسبت به رشتههای هم بالا ببرند. کارگردانان با مفاهیم تاریخی و مذهبی بهتر آشنا شوند و متفکرین تاریخی نیز با اصول سینما آشنایی پیدا کنند تا بتوانند از مرحله منتقد بودن با نگاهی خشک فاصله بگیرند.
حالا باید میدان را در دست بگیریم
حالا امروز در نقطهای ایستادهایم که سیصدها، حشاشینها و... ساخته شده است. حتی برادران اهل سنت در مورد ائمه ما، امام صادق(ع) یا سایر ائمه(ع) سریالهایی ساختهاند و برخی دیگر از مفاخر ما مانند ابن سینا، خیام و... اطلاعاتی ناقص و نادرست ارائه دادهاند. حجتالاسلام فخر آذر در پایان در پاسخ به این سؤال که برخی با هدف تخریب و یا حتی تصاحب هویت ملی و فرهنگی ما کارهایی انجام دادهاند و ما از این قافله عقب هستیم. حالا باید چه کنیم؟ تصریح میکند: حالا که به اینجا رسیدهایم باید با استراتژی دقیق و حساب شده عمل کنیم. حالا نقد کردن، حمله کردن و واکنشهای احساسی نسبت به آثار تخریبگر داشتن نه تنها مؤثر نیست بلکه حتی بیشتر باعث واکنش در سطح جامعه جامعه میشود. باید از امروز بصورت فعال میدان را دست بگیریم و برای پاک کردن ذهنیتی که این آثار در مردم جهان بوجود آوردهاند، خودمان تولید محتوا کرده و در سطح جهانی پخش کنیم. بحث ملی، مذهبی، ائمه(ع)، اصحاب ائمه(ع)، کتابهای ادبی بسیار و... با قالبهای متنوع حماسی، عرفانی، انسانی و دراماتیک محتوایی بسیار غنی را تشکیل میدهند. حتی نیازی نیست جواب آثار قبلی را بدهیم بلکه آثار جدیدی باید بسازیم. باید روح محبت و انسانیتی که در زندگی ائمه(ع) و اهل بیت(ع) ما و آثار شاعران و نویسندگان جاری و ساری بوده، بعنوان یک ایرانی شیعه به تصویر بکشیم تا چهره خشنی که از ایرانی و شیعیان نشان دادهاند زدوده شود. اگر کلام هر یک از حضرات معصومین(ع) را سرلوحه اثر سینمایی قرار دهیم، چهرهای از شیعه و اسلام و ایرانی در جهان منتشر میشود. چهرهای که نه تنها بر ذهن مردم کشورمان و جهانیان ماندگار خواهد بود بلکه چهره واقعی اسلام شیعی و ایرانی مسلمان را در جهان ترمیم خواهد کرد.
مریم احمدی شیروان