Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نماينده سعودي در سازمان ملل در حالي مسئوليت حادثه فجيره را بر عهده ايران دانست که امارات در گزارش خود به شوراي امنيت اسمي از ايران نبرده است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل، بر خلاف بيانيه ابوظبي درباره حادثه فجيره، ايران را مسئول آن دانست و تهران را به «حمايت از تروريسم» متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«عبدالله بن يحيي المعلمي» نماينده عربستان سعودي در سازمان ملل، روز پنجشنبه، مدعي شد که مسئوليت «حملات هماهنگ‌شده» به نفتکش‌ها در بندر اماراتي «فجيره» در ماه مي، بر عهده ايران است.
خبرگزاري عربستان سعودي (واس) جمعه شب گزارش کرد، المعلمي گفت، «ادله‌اي هست که ثابت مي‌کند، حملات هماهنگي که صبح دوازدهم ماه مي در مقابل بندر فجيره به چهار نفتکش شد، با شيوه رفتار هميشگي رژيم ايران در حمايت از تروريسم، خرابکاري و ايجاد آشوب در مکان‌هاي مختلف، هماهنگي دارد».
اين سخن المعلمي بر خلاف گزارشي است که ابوظبي با مشارکت عربستان و نروژ روز پنجشنبه (شانزدهم خرداد) به شوراي امنيت داده است. امارات در گزارش نتيجه نهايي تحقيقات حادثه فجيره که با مشارکت عربستان سعودي و نروژ به شوراي امنيت ارائه شده، نامي از ايران نبرده و صرفا ادعا کرده است که احتمالا «يک بازيگر دولتي» پشت اين حملات قرار داشته است. اظهارنظر برخي مسئولان آمريکايي پيشتر ايران را متهم کرده بود؛ اتهامي که ايران آن را رد کرده است.
وزارت امور خارجه امارات 22 ارديبهشت ماه (دوازدهم مه) در بيانيه‌اي از وقوع حادثه براي چند کشتي نفتکش در بندر الفجيره اين کشور خبر داد و آن را «عمليات خرابکارانه» خواند. در آن حادثه چهار کشتي نفتکش آسيب ديد که دو کشتي متعلق به عربستان سعودي، يک کشتي متعلق به نروژ و کشتي ديگر نيز متعلق به امارات متحده عربي بود.
نماينده عربستان سعودي در کنفرانس خبري مشترک با نمايندگان دو کشور ديگر (امارات و نروژ) که پنجشنبه شب برگزار شد، مدعي شد، «مسئوليت [اين حادثه] بر عهده ايران است».

واکنش انصارالله به گزارش امارات از حادثه فجيره
رئيس شوراي عالي انقلاب يمن در واکنش به ارائه تحقيقات حادثه فجيره اعلام کرد، کساني که قادر به شناسايي دشمن خود نيستند حتما ناآگاهي بيشتري درباره ميزان خسارت‌هايشان در پي ماجراجويي‌هاي نظامي دارند.
وزارت امور خارجه امارات 22 ارديبهشت ماه (دوازدهم مه) در بيانيه‌اي از وقوع حادثه براي چند کشتي نفتکش در بندر الفجيره اين کشور خبر داد و آن را «عمليات خرابکارانه» خواند.
از زمان وقوع اين حادثه تحقيقات بين‌المللي مشترک براي مشخص شدن جزئيات و عامل اين حادثه آغاز شد و امارات روز پنجشنبه (16 خرداد) همانطور که وعده کرده بود، نتيجه تحقيقات را در اختيار شوراي امنيت گذاشت. نتيجه اعلام شده به شوراي امنيت، با اتهامات قبلي و عجولانه محور عربي و آمريکايي عليه ايران، در تضاد است و نامي از ايران در اين تحقيقات ذکر نشده است.
«محمد علي الحوثي» رئيس شوراي عالي انقلاب يمن در واکنش به گزارش ارائه شده به شوراي امنيت در صفحه توئيتر خود نوشت: نتايج تحقيق يک ماهه در حادثه فجيره اين طور است: 1- عامل [حادثه]، خطرناک است، 2- وابسته به کشوري است؛ اين تحقيق ميزان جهل آنها به شناسايي دشمن و ناتواني شناختن آن را نشان مي‌دهد؛ کساني که نمي‌دانند چه طرفي به آنها تعرض کرده حتما ناآگاهي بيشتري درباره خسارت‌هايشان در تمام سطوح به دليل ماجراجويي‌هاي نظامي خود دارند.
در اين گزارش ارائه شده به شوراي امنيت، حملات صورت‌گرفته عليه چند نفتکش در بندر فجيره «عملياتي پيچيده و هماهنگ» توصيف و ادعا شده است که اين حادثه تهديدي براي جريان انتقال انرژي است.
امارات در اين گزارش که با مشارکت عربستان سعودي و نروژ به شوراي امنيت ارائه شده، بر خلاف آمريکا نامي از ايران نبرده و صرفا ادعا کرده است که احتمالا «يک عامل دولتي» پشت اين حملات قرار داشته است. به ادعاي ابوظبي، اين حملات توسط غواص‌هايي صورت گرفته که مين‌هاي مغناطيسي را به بدنه کشتي‌ها چسبانده‌اند.

چرا در گزارش امارات به شوراي امنيت اسمي از ايران نيامده است؟
روزنامه الکترونيکي و فرامنطقه‌اي «رأي اليوم» در يادداشتي به قلم يکي از نويسندگان خود به نام «خالد الجيوسي» به چرايي عدم ذکر نام ايران در نتايج گزارش تحقيقات فجيره پرداخت و دلايل آن را بررسي کرد.
در ابتداي اين يادداشت اشاره شده است که امارات متحده عربي تمايل زيادي به اين دارد که در چارچوب ائتلاف خود با عربستان سعودي حرکت کند و اجلاس‌هاي سه‌گانه مکه نيز بيانگر اين تمايل ابوظبي بود؛ چرا که در سطوح عالي در اين نشست‌ها حضور داشت.
نويسنده اين يادداشت، موضع عراق و قطر در قبال بيانيه پاياني نشست‌ مکه را در کنار نحوه تعامل «عمران خان»، نخست‌وزير پاکستان با «سلمان بن عبدالعزيز»، شاه سعودي که برخلاف عرف ديپلماتيک بود، دليلي بر عدم موفقيت اين اجلاس‌ها خواند و نوشت که «عرب‌ها بر اين مسئله توافق کردند که حتي در دشمني با جمهوري اسلامي ايران نيز به اجماع نرسند».
بر اساس اين گزارش، به رغم اينکه امارات و عربستان سعودي در يک ائتلاف و هم‌پيمان هستند ولي آنچه واضح است عدم تمايل آن‌ها براي تشديد تنش با ايران است؛ چرا که نتايج تحقيقاتي که اخيرا امارات در ارتباط با حمله به نفت‌کش‌هاي در فجيره منتشر کرد، فقط به اين اکتفا کرد که يکي از کشورها پشت اين حادثه است.
رأي اليوم مي‌نويسد که تا اين لحظه هيچ دليلي بر دست داشتن ايران در اين حادثه وجود ندارد و اين همان نتايجي است که امارات، عربستان سعودي و نروژ مشترکا روز پنجشنبه اين هفته منتشر کردند.
در يادداشت اين روزنامه آمده است که به رغم گزارش مشترک سه کشور در مورد حادثه فجريه و جزئيات آن، آنچه جالب توجه است اين است که اين گزارش به هيچ نقش احتمالي ايران در اين «عمليات خرابکارانه» در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد اشاره نکرده است.
نويسنده اين يادداشت، عدم ذکر نام ايران در گزارش مشترک امارات، نروژ و عربستان سعودي درباره حادثه فجيره و عقب‌نشيني از ادعاهاي آن‌ها عليه تهران را در دلايل زير مطرح کرد:
نخست) شکست اجلاس‌هاي مکه؛ نشست‌هاي سران شوراي همکاري خليج فارس، اتحاديه عرب و سازمان همکاري اسلامي نتوانست موضع عربي-اسلامي واحدي عليه ايران اتخاذ کند. حتي در سطح نشست شوراي همکاري خليج فارس، قطر با موضع خود عربستان سعودي را غافل‌گير و با تشديد تنش با ايران مخالفت کرد.
رأي اليوم مي نويسد: «اگر اوضاع بيانيه‌هاي کاغذي رياض اينگونه باشد، حال و هواي ائتلاف نظامي عربستان سعودي چگونه خواهد بود؛ ائتلافي که رياض با هدف مقابله با جمهوري [اسلامي] ايران به دنبال تشکيل آن است. در هر صورت، پول معجزه نمي‌کند».
دوم) امارات به رغم تمايلي که براي شرکت در نشست مکه داشت و حتي تا اين لحظه هم اتهام صريحي عليه ايران نداشته است؛ چرا که ابوظبي به خوبي از عواقب تشديد دشمني با ايران باخبر است.
سوم) در صورت جنگ با ايران، اقتصاد امارات اول از همه آسيب خواهد ديد و اقتصاد رفاه‌طلب و سياسي امارات به هيچ وجه آماده ماجراجويي بر سر امنيت و ثبات اين کشور نيست و چه بسا عربستان سعودي نيز همانند امارات روي چنين مسائلي حساب باز مي‌کند.
چهارم) اصل اتهام‌ها عليه ايران در حادثه فجيره از سوي آمريکايي‌ها مطرح شد و اين آمريکا است که به دنبال مديريت اوضاع بحراني خود است؛ آمريکايي که به سمت تشديد تنش رفت و همزمان به دنبال مذاکره است. ولي طرف ايراني اصرار بر اين دارد که آمريکا را شرمنده کرده و در تنگنا قرار دهد.
پنجم) جنگ با ايران تفريح و پيک‌نيک رفتن نيست و هرگونه اتهامي عليه اين کشور در شوراي امنيت مسلتزم تحرکات عملي عليه تهران است. حتي در صورت اثبات اتهام‌ها عليه تهران، اين ايران است که به منافع متحدان آمريکا آسيب زده و طرف آمريکايي براي حمايت از اين منافع هيچ اقدامي نکرده است.
نويسنده در پايان يادداشت خود مي نويسد همه از تقابل و جنگ با ايران مي‌ترسند جز خود ايران؛ چرا که جمهوري اسلامي ايران در صحنه ميداني توانست با موضع خود در حمايت از مقاومت، افکار عمومي عرب را حول محور خود گرد آورد و حمايت آن‌ها را جلب کند. افزون بر اين، ايران مخالفت صريح خود با معامله قرن آمريکا را اعلام کرده است و همين مسئله براي اينکه ايران را دوست بداريم کافي است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فجيره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۸۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • اندیشکده غربی مطرح کرد: نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه