انتقاد تند از سریال ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۱۲۰۶
در ماه رمضانبه دلیل روح حاکم بر ماه مهمانی خدا که باعث افزایش معنویت در جامعه میشود، این انتظار میرود که در مجموعههای تلویزیونی این ماه، روح معنویت و دینداری بیش از سایر مجموعههای تلویزیونی باشد که در دیگر ایام سال پخش میشود.
به گزارش «جنوب نیوز» به نقل از خبرآنلاین؛ امسال، اما پخش سه سریال تلویزیونی نشان داد که مجموعههای تلویزیونی مناسبتی، رنگ و معنای اولیه خود را از دست داده و آنچه در این سریالها دیده نشده همان ماه رمضان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جفا به قیام گوهرشاد
روایت باسمهای و سرهمبندی شده سریال شبکه یک سیما از قیام تاریخساز مسجد گوهرشاد، یکی از جفاهای تلویزیونی به نهضت اسلامی مردم ایران بود. سریال «از یادها رفته» پر از حفرههای تاریخی است، پرداختن به قیام مسجد گوهرشاد و کشتار مردم متحصن در این مسجد که پیشامدی بر مخالفت با تغییر لباس و کشف حجاب بود، میتواند دستمایه ساخت آثار فاخر تلویزیونی باشد، ولی سوژه نابی مانند قیام گوهرشاد در دل سریال ازهمگسیخته و شلخته از «یادها رفته» جای داده شده تا بیننده در حجم انبوهی از اطلاعات پراکنده و خرده داستانهای بیسرانجام به حقانیت قیام «گوهرشاد» برسد!
گویا کارگردان سعی کرده در داستان مثلث عشقی که به سبک فیلمفارسیها نوشته شده، چند پرده نماز و دعا را بگنجاند و سری هم به مسجد گوهرشاد بزند تا دل مدیران شبکه را به دست آورد! بیننده از میانه داستان عشقی میان خسرو، مهراد و مهربانو ناگهان با شخصی مواجه میشود که از مسجد گوهرشاد خاطره دارد! در این سریال هیچ پیشزمینه و اطلاعات بیشتری از حرکت عظیم و خودجوش مردمی در قیام علیه شبیخون رضاخانی به فرهنگ ایرانی و اسلامی دیده نمیشود.
به اندازه یک دعا هم به رمضان نزدیک نشدند
از سهگانه سریالهای مناسبتی ماه رمضان، تنها یک سریال در چند قسمت پایانی و آنهم به صورت خیلی گذرا، به حلول ماه رمضان پرداخت و متأسفانه در همان سریال هم آنقدر پرداختن به ماه رمضان سطحی بود که کارگردان فراموش کرده دعای مشهود «مجیر» برای زمان بعد از اذان صبح است و در زمان افطار دعای دیگری خوانده میشود. فقر اطلاعات در زمینه مناسک مذهبی ماه رمضان در میان سازندگان سه سریال مناسبتی ماه رمضان را میتوان یکی از دلایل عدم ورود این مجموعهها به مباحث مرتبط با ماه مهمانی خدا دانست.
پوششی بهتر از لباس منافقین نبود؟!
در قسمت آخر سریال «برادر جان»، نوع پوشش و لباس عاطفه (نسیم ادبی) به سوژهای در فضای مجازی تبدیل شد. تشابه غیرقابل انکار این پوشش، با لباس فرم زنان عضو گروهک منافقین باعث تعجب مخاطبان تلویزیون شد. اگرچه پیش از این نیز چنین تشابههایی رخ داده، اما تکرار آن در تلویزیون سؤالبرانگیز شده است. آیا چنین تشابهی را میتوان به پای عرض ارادت سمپاتهای درونی این گروهک تروریست گذاشت؟!
از آن فاجعهآمیزتر این بود که در نظام عریض و طویل نظارت و ممیزی در صداوسیما چنین گاف آشکاری را ندیدهاند.
پایان ناامیدکننده سریالها
فارغ از اینکه در سریالهای مناسبتی امسال، هیچ نکته اخلاقی مهمی مشاهده نشد، مسئله حقطلبی و حقالناس که در سریال «برادر جان» به آن پرداخته شده بود در نهایت با یک پایان ناامیدکننده مواجه شد و تمام یک ماه کلنجار رفتن دو شخصیت اصلی این سریال «چاووش» و «کریم بوستان» بر سر احقاق حق و درگیری خانوادگی برای حقالناس، در قسمت نهایی رنگ باخت و همه چیز به منطق آبکی فیلمفارسیها ختم به خیر شد.
این در حالی است که میشد برای نشان دادن اهمیت حقالناس، شخصی که مال مردم را خورده است، حداقل متنبه شود که نشد!
کریم بوستان قهرمان ماه رمضان!
موفقترینهای سریالهای ماه رمضان سال ۹۸ را میتوان تیتراژهای پایانی سریالها دانست. استفاده از خوانندههای بنام موسیقی و انتخاب اشعار از شاعران شناخته شده باعث شد حتی اگر سریالهای فاقد محتوا از تلویزیون پخش شود، تیتراژ آنها کمی از نقاط ضعف این سریالها بکاهد. در بعد بازیگری نیز بازی استاد علی نصیریان در نقش «کریم بوستان» سریال برادر جان، بیشترین حجم از تشویقها و نظرات مثبت را از آن خود کرده است. در بسیاری از نقدهای منتشر شده بر سریالهای رمضانی تلویزیونی، ایفای نقش هنرمندانه استاد نصیریان در نقش مردی که سالهاست برای رسیدن به حق خود تلاش کرده، دیده شده است.
لزوم بازتر شدن دایره اعتماد مدیران تلویزیون
سازمان صداوسیما سنتی را پایهگذاری کرده است که هر ساله بعد از پایان پخش مجموعههای تلویزیونی ماه رمضان یا نوروز در مراسمی درونسازمانی، ضمن تقدیر از سازندگان و بازیگران این سریالها، روی موفقیتهای تلویزیون در جذب مخاطب مانور میدهد.
امسال میتوان امیدوار بود که نگاه واقعبینانهتری نسبت به آنچه در ماه رمضان از تلویزیون پخش شد، انجام شود و به جای تقدیرهای درونسازمانی که باعث حیف و میل بودجه این رسانه میشود، برای ساخت سریالهای آتی، کار کارشناسی صورت گیرد و نگاه بازتر به فیلمسازان و دور شدن از دایره بسته همکاری با چند نویسنده و کارگردان خاص میتواند به نتایج بهتری برای تلویزیون و البته مردم منجر شود.
منبع: جنوب نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.