موضوع آقازادگی و حقوقهای نجومی از دردهای امروز جامعه است
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۶۷۶۵
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دوری مسؤلان از مردم را از دردهای امروز جامعه دانست و یادآور شد: امروز مسؤلان بین مردم نیستند لذا درد مردم را درک نمیکنند، سرمایهها و فرصتهایی هم که بین مردم است نمیبینند و جدی نمیگیرند، یکی دیگر از دردها همین بساط آقازادگی است خوب خود آقایان هم به آن دامن زدند و مشکل دیگر حقوقهای نجومی و امکانات است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: درد در مورد مسؤلان زیاد است، ولی اگر بخواهیم در مورد فرهنگ صحبت کنیم باید سؤال کنیم کدام مسؤل شایسته بوده، صالح بوده، سر جای خودش نشسته و درک درست و عمیقی از فرهنگ داشته، تحلیل صائب داشته این هم میگذاریم کنار، درباره دستگاههای فرهنگی حرف میزنیم به نظر من دستگاههای فرهنگی اگر جای خودشان را با مردم اشتباه نگیرند میدانداری نکنند، تصدیگری نکنند، سیاستگزاری و حمایت کنند و برای مجموعههای خودجوش فرهنگی آتش به اختیار تسهیلگری کنند اتفاقا خیلی ثمرات و برکات بیشتری میبینیم و زود بازده هم هست.
این مسؤل فرهنگی در پاسخ به این سؤال که «نظام باید یک دستگاه محاسبهگر ایجاد کند تا این دوگانگی فرهنگی در کشور از بین برود» تصریح کرد: خوب حضرت آقا این را تسهیل کردند و گفتند وقتی ستاد و مقر فرماندهی مختل است آتش به اختیار. من دارم از شمای جوان آتش به اختیار خودجوش فرهنگی مؤمن میپرسم که آن دستگاه محاسباتی و آن عقلانیت جامع را فرض کنید نهادهای سیاستگزار بالای سری نظام ایجادش نکردند، البته یک کارهایی کردند و انصافا نمیتوانیم بگوئیم هیچ کاری نکرند، ولی خیلی با آن چیزی که باید فاصله دارد خوب برای پدید آوردنش با هم باید وقت بگذاریم.
حجتالاسلام قمی همچنین اضافه کرد: سر نمره کلان فرهنگی یک توافقاتی داریم مثلا این جمعیت چند میلیونی که میروند راهیان نور این واقعیت دارد، جمعیت شبهای قدر، محرم، اربعین، اعتکاف واقعیت دارد و هر کدام هم یک عددی دارد بخشی از جامعه را پوشش میدهد و برخی هم خیلی فراگیرتر است، نمیخواهیم نبینیم نکات مثبت را، میخواهیم ببینیم، ولی دردها و نابسامانیها را هم میخواهیم جدی بگیریم، چون همین طور قدم به قدم و سنگر به سنگر عقبنشینی کردیم الان سبک زندگیمان حتما لطمه دیدهتر و صدمه دیدهتر از قبل است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نکته اینجاست که نمیخواهیم رجعت به سنت کنیم و بگوئیم هر کاری ۲۰ یا ۴۰ سال قبل کردیم درست است، ادامه داد: میخواهیم بفهمیم درستش کدام است در این دوره با این فنآوریهایی که در اختیار داریم و نمیخواهیم حذفش کنیم میخواهیم بفهمیم چطور میتوان با تعامل از اینها استفاده کرد و بر آنها مسلط شد و از آن بهره گرفت.
وی در پاسخ به این سؤال که امروز چه برنامههایی برای فرهنگسازی داریم و اینکه آیا در سطح حاکمیتی اراده و عمل جدی برای رساندن خوراک فکری مناسب وجود دارد» عنوان کرد: ما در دهه ۶۰ دوره پر فروغی در حوزه فرهنگ داشتیم، ولی آن تهاجم عجیب و گسترده دهههای ۷۰ و ۸۰ را هم نداشتیم، این نابسامانیها وجود دارد، این نکته خیلی دردناک را باید مرور کرد اینکه ما از جیب چقدر خوردیم از ریشه مذهبیمان از بزرگواری و نجابت مردممان از سرمایه اجتماعی روحانیت که در طول قرنها ایجاد شده بود از بزرگی حضرت امام (ره) و حضرت آقا، کسانی که مردم قبولشان کردند، چراکه اکثر مردم ما امام را مقدس و شخصیت زلال و آسمانی میدانند.
عضو شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: با این سرمایههای غنی دستگاههای فرهنگی حاکمیتی نمرهشان واقعا قابل قبول نیست واقعا نمره قبولی نمیگیرند، اما از دستگاههای فرهنگی حاکمیتی که بگذرم به پدیدهای میخواهم اشاره کنم و اینکه انقلاب اسلامی یک چیزی بزرگتر از حاکمیت دولت است مردم در بطنش قرار دارند اتفاقا دستگاهها و پدیدههای مردمی فرهنگی خوب بودند یعنی هیئتها خوب بودند آنجا که مردم کار کردند نمره خوبی گرفتند جاهایی که به مردم برمیگردد ما موفق عمل کردهایم.
رئیس سازمان تبلغات اسلامی با اشاره به حرکت پیادهروی اربعین گفت:
در این مورد هیچ کدام از دستگاههای حاکمیتی نمیتوانند سینهشان را بدهند جلو بگویند کار ما بوده اتفاقا هر چقدر از مردمی بودن فاصله دادیم به این اتفاق صدمه هم زدیم یعنی اتفاقا آن جایی که مردم اراده کردهاند و توی این مسیر گام برداشتند نمره خوبی داریم، ولی اینکه چطور میشود این سرمایه را فراوری کرد و به یک گنج بزرگ فرهنگی رساند خیلی تا آن نقطه فاصله داریم مثلا ما مسجد را اصلا جدی نگرفتیم فنآوریهای عجیب فرهنگی، تربیتی و انسانی که در آن است را جدی نگرفتیم.
وی ادامه داد: یک پیامی حضرت آقا سال ۸۹ به اجلاس نماز دادند و به ویژگیهای مسجد اشاره کردند که از آن جمله محل تلاقی فردیت و اجتماع، محل تلاقی دنیا و آخرت، محل تلاقی مسائل فرهنگی با مسائل اجتماعی است. چه پیوندهایی میتواند در مسجد اتفاق بیفتد و چقدر همبستگیهای اجتماعی ما را میتواند زیاد کند و چقدر میتواند نزاع و سنگر باشد در این نبرد پیچیده تمدنی که درگیر آن هستیم. خیلی از جوانها مأمنشان و محل استفادهشان باید مسجد باشد که نیست نماز جمعه آن طور که در اسلام به آن توصیه میشود و از آن توقع میرود نیست. این سرمایههای اصیلی که خودمان داریم مثل همین روضههایی که هست، مثل همین ماه مبارک، ما چه استفاده مؤثری از قرآن کردیم.
مدیر دورههای معرفتی اسلام ناب با ذکر این نکته که نمرهای که دستگاههای حاکمیتی میگیرند نمره خوبی نیست، گفت: چاره از نظر من این است که نقش مردم را پر رنگ کنیم یعنی هر جا امور فرهنگی با محوریت مردم و مردم سالاری دینی انجام شده موفق بوده چراکه مردم بلدند میروند راهنمایی میگیرند، از عالمان دینی که از دل قرآن حرف میزنند راهبرد میگیرند. این مسیری است که مردم قرنها رفتند، قرار بود دستگاههای حاکمیتی بیایند پشتیبانی کنند، حمایت کنند آن چیزی که میخواستیم نشد آن چیزی هم که اتفاق افتاده هیچ ربطی به خواستههای ما ندارد.
این مسؤل فرهنگی در پایان با اشاره به اینکه اگر ما در نظامیگری، فنآوری، امنیت و پژوهش جلو بودیم در فرهنگ خیلی باید به خودمان سخت بگیریم، چون روح انقلابمان فرهنگی بوده، یادآور شد: باید شعارهای انقلاب را مرور کنیم، ما در فرهنگ نمره خوبی نمیگیریم، نه اینکه انقلاب و مردم نمره بدی میگیرند نه، نمره قبولی میگیریم، ولی دستگاههای فرهنگی کوتاهی زیاد کردند باید تا میشود سر جای خودشان قرار بگیرند باید مجموعههای مؤمن مردمی و جوانها را تقویت کنیم، بیانصافی هم نکنیم دستگاهها یک کارهای مفیدی هم کردند، ولی فاصله با مطلوبیت زیاد است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: قمی حجت الاسلام قمی بدون توقف برنامه بدون توقف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما