Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،مرغ بومی یا مرغ محلی و یا در بعضی از مناطق به مرغ جهادی نیز معروف است همان طور که از اسمش مشخص است به صورت خانگی و شرایط و موقعیت جفرافیایی هر منطقه می‌تواند پرورش پیدا کند و از بازده اقتصادی خوبی چه از لحاظ گوشت و یا تخم در بازار برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیاز به تجهیزات خاص و حرفه‌ای ندارد و با تهیه آب و دانه و لانه می‌توان شروع به پرورش این گونه کرد.

هرچند استفاده از تجهیزات مدرن در مزرعه پرورش مرغ بومی منجر به دریافت سود بیشتری هنگام فروش آن می‌شود.

از مزایای پرورش مرغ بومی، مقاوم بودن نسبت به شرایط و تغیرات آب و هوایی و تلفات کمتر نسبت به مرغ صنعتی است و با رعایت بهداشت و واکسیناسیون می‌توان در مقابل بیماری‌ها از آن مراقبت و تولید و مثل مرغ بومی را حفظ کرد.

آغاز طرح پرورش مرغ بومی در چهار ماه گذشته با همکاری تعدادی از خیرین و مسئولان بخش دیشموک اجرایی شد.

این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی با هدف اشتغال پایدار در روستا‌ها و حمایت از اقتصاد خانواده و تولید داخل با توجه به نام گذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری به صورت خود جوش در وقت غیر اداری بدون استفاده از بودجه دولتی و با تأمین مالی از سوی روحانی قصه گو حجت الاسلام اسماعیل آذری نژاد برای ۶۵ خانواده واقع در روستا‌های درغک، شوتاور، وگراب دیشموک وحومه شهر دیشموک شروع شد.

در ابتدای این طرح بعد از صحبت وتشکیل جلسات با شورا و دهیاری روستا‌ها و جامعه هدف که افراد نیازمند، ولی مستعد کار در زمینه مورد نظر بودند شناسایی شده و در مرحله بعد دوره آموزشی برای آن‌ها اجرا شد.

مسئول جهاد کشاورزی بخش دیشموک در این رابطه  می‌گوید: با توجه به حساسیت کار دوره آموزش ۴۵ روزه برای زنان خانه دار برگزار شد.

محمد جواد رحیمی گفت: در این دوره نحوه پرورش مرغ بومی، آماده سازی جایگاه و تجهیزات ساده از وسایل داخل خود روستا به متقاضیان و آموزش تغذیه و خوراک مرغ‌های بومی و همچنین بحث بهداشت، واکسیناسیون، و بیماری‌های رایج طیور بومی به زنان آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از متقاضیان دوره‌های آموزشی لازم برای پرورش مرغ بومی را فرا گرفتند، گفت: از امکانات و تجهیزات روستا‌ها برای تأمین مکان نگهداری و پرورش مرغ محلی استفاده شد.

گلی کرمی یکی از زنان روستایی روستای درغک، طرح پرورش مرغ محلی را طرحی مناسب برای درآمد زایی برای زنان روستایی دانست و گفت: آموزش‌های لازم از سوی جهاد کشاورزی بخش دیشموک به زنان روستا ارائه شد.

وی اضافه کرد: در اجرای این طرح ۸۰ قطعه مرغ تحویل گرفتم که تعداد زیادی از آن‌ها به مرحله تخم گذاری رسیده اند.

وی درآمدزایی این طرح را مناسب دانست و افزود: با پرورش ۱۰۰ قطعه مرغ بومی با توجه به قیمت تخم مرغ بومی که الان هر عدد آن نزدیک به هشت هزار ریال است روزانه ۸۰۰ هزار ریال فروش و درآمدزایی دارم.

اسماعیل آذری نژاد روحانی قصه گویی که کار‌های فرهنگی و انسان دوستانه او مورد توجه همه رسانه‌ها و بخصوص فضای مجازی قرار گرفته در این رابطه با اشاره به محرومیت بخش دیشموک افزود: این طرح با جمع آوری کمک‌های مردمی برای زنان خانه دار و فقیر روستا‌های بخش دیشموک اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در این طرح یک هزار و ۵۵۰ قطعه مرغ دو رگه از استان مازندان به بخش دیشموک حمل شد.

آذری نژاد افزود: با اولویت بندی و با توجه به شرایط زندگی زنان روستا ۲۵ تا یکصد مرغ تخم گذار به زنان روستایی تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سردسیر بودن منطقه و عدم آموزش کافی زنان خانه دار تعداد زیادی از مرغ‌های محلی تلف شد، گفت: در صورت ارائه آموزش‌های بیشتر، این طرح توجیه اقتصادی خوبی برای زنان سرپرست خانوار خواهد داشت.

آذری نژاد افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده در راستای اشتغال زایی و درآمد زایی زنان روستایی تسهیلات پرورش مرغ محلی به زنان روستایی پرداخت می‌شود.

وی میزان این تسهیلات را سه میلیون ریال ذکر کرد و گفت: در صورتی که زنان در این طرح تعداد مرغ‌ها را از ۱۰ به ۲۰ قطعه افزایش دهند تعدادی از اقساط وام آن‌ها بخشیده خواهد شد.

آذری نژاد اضافه کرد: در صورت استقبال زنان روستایی، طرح پرورش مرغ محلی بومی در منطقه محروم دیشموک توسعه داده می‌شود.

بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۷۵ روستا یکی از محروم‌ترین بخش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

انتهای پیام/پ

اجرای طرح پرورش مرغ بومی در روستاهای استان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اشتغال اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۹۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال ۹۲ هزار نفری تعاونی‌های زنان در کشور

مطابق آخرین آمارها ۷۰۰۰ تعاونی زنان با عضویت بیش از ۶۶ هزار نفر و ایجاد ۹۲ هزار فرصت شغلی در کشور فعالیت دارند و تشکیل تعاونی های زنان در دولت سیزدهم رشد ۲۲ درصدی داشته است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تعاونی‌های زنان نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، اشتغالزایی و درآمدزایی دارند.سیر تاریخی فعالیت بانوان در ایران نشان می‌دهد زنان از دیرباز در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی و مشاغل هنری گرفته تا تولید فرش دستباف و امور باغی و کشاورزی فعالیت داشته و سهم بسزایی از تولید و اشتغال خُرد و خانگی را در قالب تعاونی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌ عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌ها و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

در کشور ما نیز طی یک دهه گذشته بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیاری با عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند.این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلف اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌ خدمات، کشاورزی، صنایع غذایی،صنایع ‌دستی، گلیم، فرش دستباف و گیاهان دارویی بوده است.

آنطور که حامد ویس کرمی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - گفته ۴۵ درصد از تعاونی‌های زنان در گرایش‌های فرش دستباف، صنعت و صنایع دستی، ۱۸ درصد در گرایش کشاورزی، ۲۳ درصد در رشته خدمات و ۱۴ درصد در سایر گرایش‌ها فعالیت دارند.

طبق گزارش ها ۴۵ درصد از تعاونی‌های زنان در گرایش‌های فرش دستباف، صنعت و صنایع دستی، ۱۸ درصد در گرایش کشاورزی، ۲۳ درصد در رشته خدمات  و ۱۴ درصد در سایر گرایش‌ها فعالیت دارند.

وی تقویت تعاونی های زنان را از برنامه های وزارت تعاون در سال جاری ذکر کرده و می گوید خوشبختانه دستگاه‌ها همکاری خوبی با تعاونی ها دارند و حمایت از تعاونی‌ها منجر به ایجاد اشتغال پایدار و امنیت شغلی می شود.
معاون وزیر تعاون درعین حال آماری از تعداد تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم ارائه کرده و می گوید:از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۲۲۳ شرکت تعاونی زنان با ۱۲ هزار و ۱۹۶ نفر عضو و ۱۸ هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه دوره قبل رشد ۲۲ درصدی داشته است.

به گفته ویس کرمی، در حوزه‌های گردشگری نیز ظرفیت‌های کسب و کار و اشتغال خوبی برای بانوان در بخش تعاونی کشور وجود دارد.

تعاونی‌های زنان تعاونی‌هایی هستند که حداقل  ۷۰ درصد اعضا آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس تازه ترین آمار تعداد  ۷۰۰۰  تعاونی زنان با عضویت بیش از ۶۶ هزار نفر و ۹۲ هزار فرصت شغلی در کشور فعال هستند. 

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به اعضای شرکت‌های تعاونی زنان از محل منابع بانک توسعه تعاون، حمایت مالی در قالب وام و کمک بلاعوض با هدف توسعه بازار و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله برنامه‌های حمایتی معاونت امور تعاون از تعاونی‌های زنان بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • مهارت آفرینی در بستر دستگاه تعلیم و تربیت باید فراهم شود
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • محور اصلی کار بنده توجه به اشتغال و کسب و کار است
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در میبد
  • سطح رفاه اجتماعی در لرستان را ارتقا دهیم
  • اشتغال ۹۲ هزار نفری تعاونی‌های زنان در کشور
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است