Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگا خبری رای الیوم با اشاره به توسعه توانمندی‌های بومی یمنی‌ها گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ‏در آخرین مرحله ساخت و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته هستند.به گزارش بلاغ،روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی به قلم «کامل المعمری»، روزنامه‌نگار یمنی با عنوان «آیا حوثی‌ها قادر به فراری دادن جنگنده‌های ائتلاف و تغییر معادله نظامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. غیرمنتظره آتی چیست و کجا اتفاق خواهد افتاد؟» تایید کرد، یمنی‌ها ‏در آخرین  مرحله ساخت و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته هستند.

نویسنده یادداشت را با چند سوال آغاز کرد و نوشت:  اینکه نیروهای صنعا می‌گویند در مراحل پایانی آمادگی توسعه و ساخت سیستم‌های پدافند هوایی گوناگون هستند، چه معنایی می‌دهد؟ آیا موشک‌های پدافند هوایی قادرند جنگنده‌های ائتلاف را از آسمان یمن فراری دهند، بخصوص که ائتلاف سعودی-اماراتی هواپیماهایی مدرن در اختیار دارد؟ اگر نیروهای صنعا حتی به صورت جزیی موفق به چنین کاری شوند اوضاع چه تغییری خواهد کرد؟

به عقیده نویسنده این نخستین بار نیست که دولت صنعا از توسعه سیستم دفاع هوایی و بکارگیری مجدد آن خبر می‌دهد. پیش از این اظهارات مشابهی از سوی مقامات نظامی و رهبران حوثی بیان شده است، اما اظهارات اخیر وزیر دفاع نشان می‌دهد که آنها در مرحله نهایی قرار دارند. یعنی فقط مرحله استقرار این سامانه‌ها در مناطق مختلف باقی مانده است، اگر عملا شروع به انجام همین کار هم نکرده باشند.

المعمری افزود: اخیرا نیروهای صنعا توانستند چندین هواپیمای بدون سرنشین مدرن مدل «ام کیو» را در مدت کوتاهی در صنعاء، الحدیده، صعده و حتی نجران سرنگون کنند برخی این موضوع را عادی و طبیعی می‌دانند؛ اما از دیدگاه کارشناسان نظامی تحولی مهم و بی سابقه شمرده می‌شود بخصوص که این هواپیماها از نوع ام کیو و تولید شرکت جنرال اتومکس آمریکاست که از مدرن‌ترین هواپیماهای چند منظوره شمرده می‌شود و هزینه هر کدام از آنها به 56 میلیون دلار آمریکا می‌رسد.

به گفته این خبرنگار یمنی، هواپیماهای مذکور را ارتش آمریکا در ماموریت‌های اطلاعاتی خود و جمع‌آوری اطلاعات به کار می‌گیرد بعدا آن را ارتقا داده و از آن در رهگیری اهداف استفاده می‌کند تا همان ماموریت اف 16 را انجام دهد.

المعمری نوشت: مسئله قابل توجه این است که با وجود اینکه قوی‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی در عربستان و امارات نتوانستند پهپادی را که از یمن به سمت اهدافی در ابوظبی، دبی و ریاض با هزینه‌ای تقریبا ده هزار دلاری برخاسته شناسایی کنند، سامانه‌های پدافند هوایی در صنعا و الحدیده و حتی در مناطق درگیری در نجران هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی را که افتخار صنایع نظامی آمریکاست سرنگون می‌کنند و این پاردوکسی غیرعادی است که ما را در برابر سوال‌های متعددی قرار می‌دهد.

نویسنده با بیان اینکه  آمادگی قریب الوقوع سیستم پدافند هوایی در یمن  در این مقطع خاص توسط شواهدی در میدان جنگ تایید شده است، گفت: نیروهای صنعا از حالت دفاعی به تهاجمی درآمده‌اند. بنابراین نیاز به این سامانه‌ها عمدتا در فراری دادن هواپیماهای ائتلاف در جبهه‌های نبرد و بر فراز شهرهایی است که هنوز بانک اهداف ائتلاف در آنجا وجود دارد.

المعمری تاکید کرد: بنابراین زمان اجرای عملیات تهاجمی گسترده رسیده است که در آن نیروهای صنعا اقدام به آزادسازی مناطق تحت تسلط نیروهای یمنی مورد حمایت ائتلاف خواهند کرد  و این قضیه  به تایید مقامات نظامی صنعا رسیده است به این معنا که جنگنده‌های ائتلاف مانع عملیات نمی‌شوند بخصوص در مناطق بازی که نیروی هوایی دست برتر را دارد.

نویسنده، برتری نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در جنگ زمینی را هم گزاف ندانست و گفت:  برای آنهایی که نظرشان با ما مخالفند یک مثال می‌زنیم. در نبرد صحرای میدی در استان حجه واقع در مرزهای عربستان که مساحت آن به  6 هزار کیلومتر مربع می‌رسد و منطقه‌ای باز است، تسلط بر آن از طریق هوایی راحت است یعنی نیروی هوایی نود درصد کار را انجام بدهد و مابقی را نیروهای زمینی انجام بدهند این چیزی است که محاسبات نظامی می‌گوید.

وی افزود: اما کسانی بودند که این قاعده را شکستند. ده‌ها بار پیشروی نیروهای تحت حمایت ائتلاف و صدها حمله هوایی نتوانست به تسلط بر این منطقه کوچک جغرافیایی منجر شود و اگر برخی اوقات هم پبشروی‌هایی داشتند، اما نیروهای صنعا بلافاصله ابتکار عمل را به دست گرفتند. این تلاش‌های ناکام نیروهای ائتلاف برای پیشروی در میدی حتی تا دو روز پیش ادامه داشت.

به عقیده نویسنده، درست است که در جنگ هوایی دست برتر از آن کشورهای ائتلاف است و آنها هواپیماهای مدرنی در اختیار دارند. از همین رو سرنگونی آنها به یک سامانه پدافند هوایی با فناوری دقیق و کارآمد حداقل برای گریز آنها نیاز دارد؛  اما این سامانه‌های دفاع هوایی که دولت صنعا در اختیار دارد چیست؟ چه نوعی است؟ میزان تاثیر آن چقدر است؟ آیا واقعا به دست یمنی‌ها توسعه یافته یا حوثی‌ها آن را  به ادعای ائتلاف از ایران گرفته‌اند؟

المعمری نوشت: شاید پاسخ همه این سوال‌ها را به دلیل کاملا محرمانه بودن مسائل دفاعی یمن ندانیم؛ اما چیزی که می‌دانیم این است که یمن در دوره علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن در سال 2008 از سیستم‌های پدافند هوایی سنتی و غیر مدرنی از جمله «بوک ام 1» و «اوسا» برخوردار بود، اما به دلایل صرفا فنی از آنها استفاده نکرد. علاوه بر این شمار محدودی موشک سام 6  و شماری موشک های دوش پرتاب سام 7 و ایگلا در اختیار داشت. ائتلاف در نخستین روز حمله طوفان قاطعیت از نابودی کامل این سامانه‌ها  خبر داد؛ اما سخنگوی نظامی نیروهای ائتلاف عربی در ژانویه 2018 اعلام کرد که حوثی‌ها توانمندی نظامی خود را ارتقا داده‌اند و اگر حوثی‌ها آن را از ایران گرفته باشند با اینکه کاملا منکر آن می‌شوند، این خود عیبی بزرگ برای ائتلاف است که یمن را از زمین و دریا و هوا محاصره کرده و این سخنان نفعی برای کشورهای ائتلاف نمی‌رساند.

نویسنده تاکید کرد: روزهای آتی جزئیات بیشتری درباره قدرت دفاع هوایی حکومت صنعا فاش می‌شود که از آمادگی قریب الوقوع  قدرت این سامانه‌ها در برخورد با جنگنده‌های اف 15 و اف 16  و یوروفایتر و تورنادو خبر داده است. پس آیا حوثی‌ها موفق می‌شوند معادله نظامی را به نفع خود متحول کنند؟

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی ارتش این کشور ۶ پهپاد اوکراینی را در آسمان استان های ورونژ، ریازان، بلگورود و کورسک رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است که «دیشب تلاش جدید رژیم کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی با استفاده از پهپاد علیه اهدافی در داخل خاک روسیه خنثی شد.»

این بیانیه درباره جزییات این حمله افزود: سامانه‌های پدافند هوایی ۶ فروند پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ سه فروند پهپاد بر فراز قلمرو استان ورونژ، یک فروند بر فراز قلمرو استان ریازان، یک فروند بر فراز قلمرو استان بلگورود و یک فروند پهپاد بر فراز قلمرو کورسک.»

وزارت دفاع روسیه دیروز سه شنبه نیز در بیانیه ای درباره روند ادامه «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین اعلام کرد: یگان غرب نیروهای روسیه مواضع سودمندتری را به دست آوردند به نحوی که ۵ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن حدود ۹۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان شرق روسیه نیروهای اوکراین را در دونتسک هدف قرار دادند، تلفات اوکراین بالغ بر ۱۰۰ پرسنل نظامی بود. نیروهای اوکراین در نبرد با یگان جنوب روسیه حدود ۴۴۰ پرسنل نظامی، ۲ تانک، یک خودروی زرهی و یک هویتزر ام ۱۹۸ را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: اما از سوی دیگر، یگان مرکز ارتش روسیه مواضع را بهبود بخشید، نیروهای اوکراین در دونتسک را هدف قرار داد و ۹ ضدحمله دفع شد. دشمن در این محور حدود ۱۴۵ نظامی را از دست داد. پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی، ۶ موشک اتاکمز آمریکایی و ۲ بمب هدایت شونده هامر ساخت فرانسه را در یک روز سرنگون کرد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093746

دیگر خبرها

  • طوفان الاقصی| حمله هوایی ائتلاف آمریکایی- انگلیسی به یمن
  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد