Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، امروز دوشنبه، ۲۰ خردادماه این تفاهم‌نامه‌ آموزشی ـ پژوهشی بین سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و خداداد غریب‌پور، معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در محل این سازمان منعقد شد.
همکاری در حوزه‌های مرتبط پژوهش و فناوری به‌منظور تولید، توسعه، ارتقاء و انتقال فناوری‌های مورد نیاز ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، ارائه خدمات علمی و پژوهشی در پروژه‌های پژوهشی ایمیدرو، مشارکت در شناسایی نیاز‌ها و تعریف طرح‌ها و پروژه‌های فناورانه مورد نیاز ایمیدرو، شناسایی پژوهش‌های لازم در زمینه‌ طراحی، ساخت و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی، ارائه‌ راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها در زمینه‌ توسعه‌ فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای انتقال دانش فنی، طراحی، تدوین و اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ـ تخصصی مورد نیاز ایمیدرو از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تفاهم‌نامه به مدت ۵ سال توسط کمیته‌ای مشترک و متشکل از دو نهاد و سازمان پیگیری می‌شود.   اصرار بر کاربردی کردن تحقیقات علمی و فناورانه
سیدحمیدرضا طیبی در این مراسم با بیان اینکه یکی از اهداف تأسیس جهاددانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی با موضوع تولید فناوری مورد نیاز صنایع و پیگیری تا کاربردی کردن کامل این تحقیقات بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم کار ما در این حوزه، کاربردی کردن تحقیقات است؛ به طوری‌که در حوزه‌های پزشکی تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه به صورت کمکی هزینه می‌شود و در حوزه‌های مهندسی نیز کاربردی کردن و کسب درآمد از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین اصرار داریم که تحقیقات کاربردی شود.   وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای معدن و صنایع معدنی کشور، اظهار کرد: از ابتدا علاقه به ورود به معدن و صنایع معدنی داشتیم و توسعه‌ فناوری در این صنایع را به منظور ارتقای بهره‌وری هدف قرار داده‌ایم.   رئیس جهاددانشگاهی افزود: علاقه داشتیم در بحث مهندسی پایه و فرآیند‌ها تأمین مواد اولیه و توسعه‌ تجهیزات فعالیت داشته باشیم، با توجه به نگاه دکتر غریب‌پور به فناوری، از توسعه‌ همکاری‌ها با این سازمان به شدت استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که با وجود تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضاء رسید، شاهد توسعه‌ فناوری در این حوزه باشیم.   دکتر طیبی بیان کرد: هر کشوری باید صاحب علم و فناوری باشد و این علم و فناوری را مرتب به‌روز کند تا بتواند به رقابت در بازار بپردازد. هم‌چنین طبیعت انقلاب ما ایجاب می‌کند که چنین باشد و بدون علم و فناوری کشور حیات ندارد.

یک گام مهم در ایجاد تحول در حوزه‌ تکنولوژی معدن در صنایع معدنی
خداداد غریب‌پور، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه کشور ما به روحیه کار تیمی و نزدیک واحد‌های صنعتی با واحد‌های علمی نیاز دارد، اظهار کرد: در حوزه علم، یافته‌های علمی ما بد نیست، اما در استفاده از این علم در عمل چندان موفق نبوده‌ایم.
وی ادامه داد: از تبدیل علم به عمل، تکنولوژی حاصل می‌شود. در این زمینه و در حوزه‌ دانش فنی وابستگی ما به کشور‌های خارجی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های تحریم ما را اذیت می‌کند.
غریب‌پور افزود: با جهاددانشگاهی دست در دست هم دادیم تا بتوانیم در این شرایط حساس با تکیه بر دانش محققان و اندیشمندان یک گام ملی برداریم و ظرفیت بالای فنی و علمی را در کنار هم قرار داده و در زمینه‌های آموزش، پژوهش و دانش فنی ارزش افزوده ایجاد کنیم.   وی گفت: بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد با دانشگاه‌ها و هماهنگی وزارت علوم، قطب‌بندی کشور به ۱۰ قطب علمی و بر اساس ظرفیت‌های علمی استان‌ها انجام شد، ضمن اینکه با شرکت‌های بزرگ صنعتی نیز تفاهم‌نامه امضاء کردیم.
رئیس ایمیدرو ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جهاددانشگاهی به امضاء رسیده، گامی مهم در ایجاد تحول در حوزه‌ تکنولوژی معدن در صنایع معدنی به حساب می‌آید و بنا داریم تفاهم‌نامه را تبدیل به قرارداد و قرارداد را تبدیل به عملیات کنیم، به طوری که یک سال دیگر شاهد محصول یا خروجی این همکاری مشترک باشیم.   غریب‌پور تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه‌ ضعف کار‌های علمی و تحقیقاتی چند دهه‌ اخیر در کشور، اثربخش نبودن این کار‌ها بوده و به این دلیل که در راستای اهدف انجام نشده از تأثیرگذاری لازم برخوردار نبوده است.   وی افزود: امیدواریم تفاهم‌نامه‌ امروز فتح بابی در این حوزه باشد؛ ضمن اینکه کمال کار آن است که تفاهم‌نامه تبدیل به کار عملیاتی شود.
معاون وزیر در پایان بیان کرد: امسال ۲۷ طرح تحقیقاتی را بر اساس تقاضای واحد‌ها شناسایی کردیم؛ به این معنی که اعلام نیاز کرده‌اند و ما نیز سعی می‌کنیم رابطه‌ خود با جهاددانشگاهی را بر اساس تقاضای واحد‌ها و ظرفیت علمی جهاددانشگاهی تنظیم کنیم.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا دانشگاه جهاددانشگاهی تفاهم نامه ایمیدرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۱۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادایران در راستای اقدامات خود برای ترویج فرهنگ وقف فناورانه و افزایش مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین در راستای هم‌­افزایی با نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت کشور و استفاده از ظرفیت سامانه‌های تامین­ مالی جمعی خیریه بخش خصوصی، اقدام به عقد توافق­‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه شرکت دانش بنیان و فناور فعال در این زمینه کرده ­است.


مراسم اعطای این توافق‌نامه‌ها با حضور حبیب ­الله آسوده، معاون توسعه مشارکت­‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)، حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین­ مالی و توسعه سرمایه­ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و همچنین سه شرکت قاصدک سامانه، مجمع ترنم صبح ­سپید عام­ المنفعه و بنیاد جهادی مهرالرضا (ع) عام ­المنفعه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

حمیدرضا شکری دستیار مردمی‌سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری در ابتدای این نشست، گفت: رویکردی که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار معاونت علمی قرار گرفت، مسئله «نوآوری فراگیر» بود و هدف از این رویکرد انتقال توانمندی ­های زیست بوم فناوری از طرق مختلف به جامعه است.

شکری ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ که قانون حمایت از شرکت ­های دانش‌­بنیان کلید خورد تا به امروز جهش قابل توجهی را در رشد شرکت­های دانش‌­بنیان، فناور و خلاق پیش رو داشته ­ایم. از ۵۵ شرکت دانش‌­بنیان به ۱۰ هزار شرکت دانش‌­بنیان رسیده ­ایم و پس از شش سال حمایت از شرکت­‌های خلاق امروز شاهد فعالیت بیش از دو هزار شرکت خلاق هستیم و چیزی حدود ۱۲ هزار شرکت فناور در کشور مشغول فعالیت هستند که البته به تمام این موارد می‌­توان توانمندی نخبگان را هم اضافه کرد.

وی افزود:  برنامه ملی آبادیران، اساسا با یک چنین دغدغه ­ای (بهره­ گیری از توانمندی­‌های زیست بوم علم و فناوری برای محرومیت ­زدایی) کلید خورد و در این راستا سامانه تامین ­مالی جمعی آبادیران سال گذشته ایجاد و امسال با رویکرد جامع تری وارد میدان شده ­است و طی آن می­ کوشیم تا عرصه را برای جمع ­آوری کمک ­های مردمی در بستری مجازی و آنلاین فراهم کنیم.

شکری در ادامه بیان کرد: نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت، گروه ­های جهادی و مردمی هم می­ توانند در این سامانه تعریف پروژه کنند و معاونت علمی به این پروژه‌ها اعتبار بخشی کرده و بستر لازم جهت کمک دانش‌بنیان­‌ها به رفع نیازمندی ­های مناطق کمتر برخوردار را فراهم می ­کند.

مدیر برنامه ملی آبادیران درباره این توافقنامه توضیح داد:  در توافق­نامه ­ای که امروز با کمیته امداد امام­ خمینی (ره) امضا کردیم، مقرر شد تا این نهاد در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از آن دست طرح ­هایی که در راستای ماموریت­ هایش قرار می ­گیرد، حمایت کند.

شکری در خصوص قابلیت ­های این سامانه تامین­ مالی گفت: این سامانه، متصل به سامانه‌های تامین ­مالی جمعی شرکت ­های دانش‌بنیان است و زمینه را برای به کارگیری توانمندی­‌های دانش‌­بنیان به حل مسائل اقشار کمتر برخوردار و مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می‌­کند.

در ادامه این نشست، عبدالمجید مرشدی، مدیر کل دفتر تامین ­مالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری  گفت: اکنون پس از دو دهه از عمر زیست ­بوم فناوری و نوآوری وقت آن رسیده ­است تا ماحصل این دو دهه تلاش خود را در عرصه اقتصاد و تولید ناخالص ملی عرضه کند.

مرشدی ادامه داد: سکو‌های تامین­ مالی از جمله اقداماتی است که می­‌تواند زمینه این اثرگذاری را تسهیل کند.

وی افزود: از رهگذر اقداماتی که در برنامه ملی آبادیران رقم خورد، فرهنگ­سازی خوبی در حال انجام است و می­ تواند به مثابه الگو و مدلی در دیگر عرصه تسری یابد و طرح ­ها وارد بحث­‌های پلتفرمی­ شود و مردم بتوانند در حل مسائل کلان کشور مشارکت کنند.

حبیب‌الله آسوده، معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره)، در ادامه این نشست بر جایگاه  زیست بوم علم و فناوری در حل مسائل کلان کشور تاکید کرد و با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی، دو سال گذشته بر دانش‌­بنیان کردن کسب و کار‌ها تاکید بسیار داشته و شاهد این امر، محوریت شعار سال در سال­‌های گذشته است.

وی  ایجاد ارزش، مشارکت مردم و دانش‌بنیان شدن اقتصاد را سه ضلع اساسی توافق­نامه تامین ­مالی دانست و افزود: محصول این توافق­نامه بی‌شک آبادی ایران و کاهش فقر و نابرابری ­ها است.

معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره) در پایان به دو رویکرد کمیته امداد امام­ خمینی در عملیاتی کردن این توافق­نامه اشاره کرد و گفت: پای­ کار آوردن مشارکت مردم و ترویج فرهنگ زکات مسئله ما است که می­ کوشیم تا با همت مردم و پشتیبانی معاونت علمی این مهم را به انجام برسانیم.

آسوده اضافه کرد: توافق با سامانه‌های تامین ­مالی جمعی محدود به این سه شرکت نبوده و سامانه‌هایی که تمایل به همکاری با سامانه تامین مالی جمعی آبادیران دارند، می‌توانند با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران تعامل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • داده‌های آموزشی هوش مصنوعی عرصه جدید رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکزی با یک واحد صنعتی