Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی روزهای آینده گزارشی درباره اقدامات ایران مرتبط با «مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا»، ارائه خواهند کرد و در جریان این گزارش به دو برنامه بعدی ایران پس از این ۶۰ روز اشاره خواهند داشت.

سید حسین نقوی‌حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی درباره اجرای برجام گفت: در راستای دو اقدامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ روز نخست اعلام شد، تاکنون پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تاکید کرد: آقای صالحی در روز‌های آینده گزارشی درباره اقدامات ایران مرتبط با «مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا»، ارائه خواهند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین رئیس سازمان انرژی هسته‌ای در جریان این گزارش به دو برنامه بعدی ایران  پس از «مهلت ۶۰ روزه به اروپا»، اشاره خواهند داشت.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: ایران دو نقشه و برنامه کاملا تعریف شده برای پایان این ۶۰ روز دارد که اعلام خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر وزیر امورخارجه آلمان به ایران و تاثیر این سفر بر اجرای برجام گفت: آمد و رفت های اینگونه مورد استقبال ماست و این خود نشان می‌دهد که ایران مورد توجه دیپلماسی جهانی است. البته ما مایل نیستیم که این آمد و رفت‌ها به معنای واسطه‌گری بین ایران و آمریکا معنا پیدا کند.   عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه شاید کشورهای چون آلمان تمایلی بر واسطه‌گری بین ایران و آمریکا داشته باشند، بیان داشت: ما به هیچ وجه مایل به این رویکرد نیسیتم. ما مناسباتمان را با آمریکا واسطه پذیر نمی‌دانیم و معتقدیم که آمریکایی‌ها باید رفتارشان را در قبال ایران تغییر دهند.   به گزارش میزان، پس از خروج آمریکا از برجام و عدم انجام تعهدات کامل از سوی ۵ کشور باقی مانده برجام، دولت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت بنا به تصمیم شورای عالی امنیت ملی، به سران ۵ کشور باقیمانده در برجام اعلام کرد از دو اقدامی که تا کنون در برجام انجام می‌داد، به مدت ۶۰ روز صرف‌نظر خواهد کرد.

از روز آغاز اجرای برجام تا امروز، هر وقت مواد غنی شده جمهوری اسلامی ایران به ۳۰۰ کیلوگرم  می‌رسید، ایران در قبال دریافت کیک زرد، این مواد غنی شده را به کشور دیگری می‌داد، اما از امروز این فروش - در مرحله اول به مدت ۶۰ روز - متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر هرگاه آب سنگین جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد - طبق گفته رئیس جمهور -  اضافی آن را به کشور دیگری می‌فروختیم، اما از امروز این فروش متوقف می‌شود.

بنابراین ایران از امروز دو اقدام خود در برجام را متوقف می‌کند و طبق گفته روحانی این امر در توقف دو فروش است؛ یعنی نه اورانیوم غنی شده خود و نه آب سنگین خود را از امروز نمی‌فروشد؛ البته این اعلام برای ۶۰ روز است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنبن اعلام کرد به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر ظرف ۶۰ روز پای میز مذاکره آمدند و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما مخصوصا نفت و بانک تامین شد، به نقطه اول برمی‌گردیم اگر در پایان این ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به این دو اقدام تاکید کرد در برجام توافق شده بود که غنی‌سازی در سطح ۳.۶۷ نگه داشته شود که در صورت عدم به توافق رسیدن در این ۶۰ روز، ما از این سطح عبور خواهیم کرد. همچنین قرار بود راکتور آب سنگین اراک با مشارکت کشور‌های مذاکره‌کننده در برجام نوسازی شود که در صورت عدم به توافق رسیدن در این ۶۰ روز، ما هم در این زمینه تصمیم جدیدی خواهیم گرفت و برنامه قبل از برجام را برای این راکتور ادامه خواهیم داد.

بنابراین طبق اعلام رئیس جمهور، طرف‌های مقابل ایران در برجام از امروز به مدت ۶۰ روز فرصت دارند موارد اعلامی جمهوری اسلامی را برآورده کنند در غیر این صورت علاوه بر توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین، غنی‌سازی ایران از سطح ۳.۶۷ عبور خواهد کرد و همچنین ایران درباره نوسازی راکتور آب سنگین اراک تصمیم جدی خواهد گرفت.

البته رئیس جمهور امروز در جلسه هیئت وزیران به طرف‌های ایران در برجام هشدار داد اگر آن‌ها بخواهند نسبت به این اقدام ایران اعتراض کنند و پرونده را به شورای عالی امنیت ببرند، با یک اقدام بسیار قاطع از سوی جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

سخنان مهم رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت

بیانیه شورای عالی امنیت ملی خطاب به کشور‌های عضو برجام

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مهلت 60 روزه اروپا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بنا به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و به منظور شرکت در سی امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است، عصر روز دوشنبه با امیرعبداللهیان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار  تاکید کرد: سفر شما به ایران در زمانی درست بویژه با توجه به شرایط پیچیده و حساس منطقه انجام شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت جایگاه و نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود: اتخاذ مواضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای جنابعالی بعنوان مدیرکل آژانس علاوه بر کمک موثر در همکاری های ایران و آژانس، در بازگشت امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیز تاثیرگذارست.

امیرعبداللهیان ضمن تشریح ابعاد عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح کشورمان علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تاکید کرد: به دلیل بی عملی شورای امنیت سازمان ملل، گزینه‌ای جز دفاع مشروع براساس حقوق بین‌الملل در مقابل جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم متجاوز باقی نماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برخی تهدیدات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر بکارگیری بمب اتمی را تهدیدی آشکار برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و وظیفه بسیار مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال اینگونه اظهارات خطرناک توسط مقامات رژیمی دارای زرادخانه تسلیحات اتمی را مورد تاکید ویژه قرار داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سوابق بدعهدی آمریکا در توافقات گذشته در مورد برنامه صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران، تاکید کرد: نباید همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار داشته باشد.

وی افزود:  این همکاری می بایست در مسیر درست خود ادامه یابد و در عین حال باید احساس کنیم که در قبال این همکاری، گشایش ایجاد می‌شود.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به تهران و حضورش در کنفرانس هسته‌ای اصفهان، نقش و موضع ایران در برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه را حائز اهمیت خواند و رویکرد ایران در برسمیت شناختن و تقویت همکاری اطمینان بخش با آژانس را در همین راستا ارزیابی کرد.

گروسی تاکید کرد: تقویت روند همکاری بین ایران و آژانس موجب ناکامی طرف هایی خواهد شد که با هر توجیه و بهانه‌ای بدنبال تشدید درگیری، تنش و تقابل در منطقه هستند.

وی با اشاره به سفر موفقیت آمیز قبلی خود به تهران و حصول توافق با ایران، ابراز امیدواری کرد در این سفر نیز توافقات خوبی در راستای تقویت همکاری طرفین صورت پذیرد و در این راستا بر اهمیت مشورت و رایزنی بین ایران و آژانس برای دستیابی به تفاهم برای حل و فصل موضوعات تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • اسلامی: دشمنان هنوز هم‌ با ایران ‌هسته‌ای مخالفند
  • باید برای اعتلای عزت ملی خودباوری را سرلوحه قرار دهیم/ اصفهان قطب صنعت هسته‌ای ایران است
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • غربی‌ها علاقه‌مند به روابط نزدیک ایران و روسیه نیستند/ اسرائیل مخالف صنعت هسته‌ای ایران است
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
  • تعامل‌های با آژانس نباید متاثر از تهمت‌ها و پرونده سازی ها باشد
  • بررسی روند تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس در دیدار گروسی با اسلامی
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان