Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@10:31:14 GMT

سفر آبه و ماس به تهران؛ کلید بازگشت آرامش به منطقه کجاست

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۵۴۷۴

سفر آبه و ماس به تهران؛ کلید بازگشت آرامش به منطقه کجاست

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود با توجه به نگرانی کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی از بالا گرفتن تشنج و تنش در منطقه در هفته‌های اخیر گفت: تنش جدید در منطقه ما نتیجه "جنگ اقتصادی" آمریکا علیه ایران است که شخص آقای ترامپ آن را اعلام کرده و گفت که در جنگ اقتصادی با ایران هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او راه حل عبور از وضعیت متشنج ایجاد شده در منطقه را هم گفت. ظریف تاکید کرد: تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف این جنگ اقتصادی است. نمی‌توان توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی در جریان باشد و کسانی که از آن حمایت می‌کنند یا آن را به راه انداخته‌اند، در امان باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا نقش مهمی در پایان دادن به این تنش می‌توانند داشته باشند و از نقش آفرینی آنها در این عرصه استقبال می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در جریان کنفرانس خبری و دیدار محمد جواد ظریف با وزیر خارجه آلمان که به عنوان اولین مقام اروپایی و عضو برجام بعد از اجرایی شدن تصمیم جدید "کاهش تعهدات" برجامی از سوی ایران به تهران آمده است، موضوع جنگ اقتصادی و ضرورت پایان دادن به آن برای از بین بردن تنش در منطقه بود؛ امری که پیش‌بینی می‌شود در دیدار شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن با مقامات عالی کشورمان مورد تاکید قرار گیرد.

بدون شک کلید اصلی بازگشت آرامش به منطقه و دور شدن وقوع جنگ در آن، بازگشت همه طرف‌های درگیر به تعهدات قانونی و حقوقی شأن طبق موافقت‌نامه‌ها و توافق‌های دو و چند جانبه از جمله برجام است.

شاید برخی کشورها در منطقه و برخی در خارج منطقه به شکلی غیر واقع‌بینانه ابتدا بر این تصور بودند که می‌توانند با تحریم‌های همه جانبه و تنگ کردن فضای تنفس سیاسی و امنیتی و اقتصادی ایران، از نقش و نفوذ کشور در منطقه بکاهند اما امروز با وجود خروج آمریکا از برجام و گذشت یک سال از بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و همراهی تمامی کشورها در وسیع‌ترین و کم سابقه‌ترین شکل ممکن با این تحریم‌ها، بر همگان روشن شده است که ایران حریف آسانی نیست، به علاوه این طور نیست که آنها جنگ اقتصادی علیه مردم ایران در تمامی ابعاد اجتماعی سیاسی اقتصادی و حتی انسانی و ضروری به راه بیندازند و در عین حال در امان هم باشند.

ایران در یک سال گذشته در سطوح مختلف از سیاست "صبر استراتژیک" پیروی کرده اما بعد از یک سال که تلاش‌های دیپلماتیک به نتیجه مطلوب و قابل توجهی از سوی سه کشور اروپایی برای جبران خروج آمریکا از برجام به نتیجه نرسید تصمیم به اقدام متقابل گرفت. در نتیجه تصمیم ایران و نیز اقداماتی که به طور متقابل در برابر تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا انجام شد در عمل تنش و نگرانی‌ها نسبت به این‌که هر لحظه ممکن است حادثه یا اتفاقی در منطقه میان این دو گروه رخ دهد و زنجیره‌ای از اتفاقات غیر قابل کنترل را رقم زند افزایش یافت.

امروز منطقه به معنای واقعی آبستن تحولات و اتفاقات غیرمنتظره و در عین حال قابل پیش‌گیری است از این رو هر یک از کشورهای حاضر در آن و نیز کشورهایی که از پی آرامش در آن منفعتی دارند، تلاش می‌کنند تا به سهم و توان خود فشار این دیگ بخار را کاهش دهند.

از این رو می‌توان گفت که سفر وزیر خارجه آلمان و نیز نخست وزیر ژاپن در هفته جاری به تهران و دیدار با مقامات کشورمان در سطوح مختلف نه لزوماً ایجابی بلکه سلبی است. این مقامات بیش از آنکه ایده و پیشنهاد مبسوط و مکتوبی برای کاهش تنش داشته باشند تنها سعی دارند از در هم تنیده شدن بیشتر این کلاف به هم پیچیده جلوگیری کنند.

مواضع ایران و آمریکا در پیگیری سیاست "مقاومت حداکثری" و "فشار حداکثری" به طور جدی از سوی دو طرف دنبال می‌شود و هیچ نشانه‌ای از این‌که یک طرف به دنبال عقب‌نشینی از مواضع خود باشد دیده نمی‌شود.

همان‌طور که ایران قبلاً هم اعلام کرده است انتظار دارد تا سه کشور اروپایی در قالب اینستکس یا هر طرح و برنامه دیگری معاملات نفتی و بانکی ایران را تسهیل کنند و این مساله در تمامی دیدارهایی که تحت عنوان میانجی‌گری یا درخواست برای میانجی‌گری از سوی کشورهای مختلف در این مدت انجام شده به گوش این مقامات از سوی ایران رسیده است.

از این رو، انتظار است موضوع توقف یا تعلیق تحریم فروش نفت و تعاملات بانکی ایران از سوی مقامات مختلف به ویژه نخست‌وزیر ژاپن که روز چهارشنبه به تهران خواهد آمد به گوش مقامات آمریکایی و اروپایی رسانده شود تا بتواند به مذاکراتی امیدبخش و نتیجه بخش بینجامد.

اگر ژاپن، آلمان، عمان، عراق و هر کشور دیگری که می‌خواهد به عنوان میانجی‌گر در موضوع ایران وارد شود باید در گام اول اختیارات واقعی و کافی به عنوان یک میانجی‌گر را داشته باشد که بتواند شروط دو طرف را بشنوند و اجرایی کند.

آنچه به ایران مربوط است این‌که، ایران خواهان بازگشت آمریکا به برجام و رفع تمامی تحریم‌ها و جبران خساراتی است که در این مدت یک سال به ایران وارد شده است. تا زمانی که به موقعیت و پله اول در زمان اجرایی شدن برجام باز نگردیم و به ویژه نفت ایران از تحریم‌های خصمانه آمریکا خارج نشود امکان مذاکره وجود نخواهد داشت.

اگر کشورهای اروپایی، خریداران نفت از حوزه خلیج فارس و همسایگان ایران در این حوزه نگران بروز جنگ در منطقه هستند، باید بدانند که این آمریکاست که پیش از این، جنگ یکجانبه اقتصادی علیه ایران را در حوزه تحریم‌های نفتی و بانکی و غیره آغاز کرده است و باید بیش از ایران آنها را از ادامه این جنگ بازدارند.

ایران از تلاش و نقش آفرینی هر کشوری که بتواند در این مسیر اقدامی مؤثر انجام دهد استقبال می‌کند.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است
  • باقری: کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است