Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایدز یا "نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی بدن" بیماری غیر قابل درمانی است که از طریق تماس خون یا مایعات درونی بدن فرد بیمار با خون افراد سالم منتقل می‌شود.

طی این بیماری، ویروس نقص ایمنی انسان موسوم به HIV سیستم دفاعی بدن را به شدت تضعیف می‌کند تا حدی که فرد توان مقابله با بیماری‌های جزئی را نداشته و در نهایت به علت بیماری‌های عفونی یا قارچی جان خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس آمار بدست آمده، علائم ایدز بسته به پیشرفت بیماری ممکن است متفاوت باشد. در ابتدای بروز بیماری، افراد مبتلا ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی از خود نشان دهند که تشخیص آن‌ها از نشانه‌های آنفلوآنزا و عفونت‌های گوارشی یا تنفسی غیر ممکن است.

از نشانه‌های اولیه ورود ویروس HIV به بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


سردرد
تب
خستگی
تورم غدد لنفاوی
کهیر
درد عضلات و مفاصل
گلو درد

این علائم ممکن است چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد. جالب است بدانید در این دوره تست‌های HIV نیز قادر به تشخیص بیماری نیستند. این در حالی است که فرد در این مرحله، ناقل بیماری محسوب شده و ویروس را به بدن افراد انتقال می‌دهد.

از طرفی، افراد ممکن است ۱۰ سال ناقل ویروس اچ آی وی باشند و هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

علائم شایع بیماری ایدز

بر اساس آمار‌های پزشکی، نشانه‌های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه‌های آن سبوریک درماتیتیس است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش‌های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست‌ها و پا‌ها ظاهر می‌شود.

در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می‌یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رویت شود. این حالت معمولاً حدود ۲ الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می‌دهد.

ضایعات پوستی و برفک
عفونت ویروس اچ آی وی ممکن است با انواع مختلف ضایعات پوستی همراه باشد. عفونت‌های پوستی با ضایعات تبخال و تاول‌های کوچکِ پر شده از مایع مشخص می‌شوند. این تاول‌ها بسیار دردناک بوده و به سرعت در سطح پوست گسترش می‌یابند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ضایعات پوستی ناشی از تضعیف سیستم دفاعی بدن به شکل فلس‌های نقره‌ای چسبنده به چشم می‌خورند. بد نیست بدانید این ضایعات و تاول‌های پوستی ممکن است منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی شوند.

از دیگر علائم اولیه ابتلا به ایدز می‌توان به بروز برفک در سطح پوست اشاره کرد که با لکه‌های سفید یا تاول‌های غیر عادی در زبان یا دهان مشخص می‌شوند.

تورم غدد لنفاوی
یکی دیگر از نشانه‌های ظاهری عفونت HIV، بزرگ‌تر شدن غدد لنفاوی است که از بدو ورود ویروس به بدن آشکار می‌شود و ممکن است ۲ یا سه هفته ادامه یابد.

غدد لنفاوی در تمام بدن وجود دارند و بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن محسوب می‌شوند. غدد متورم و آسیب دیده ناشی عفونت ویروس اچ آی وی معمولاً در گردن، زیر بغل، کشاله ران ظاهر می‌شوند.

در چنین حالتی حجم غدد لنفاوی ممکن است افزایش یابد و در نهایت اندازه آن به یک توپ گلف برسد! این غدد ملتهب معمولاً در برابر لمس حساس و دردناک هستند.

خستگی و بیحالی مداوم
واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدنتان می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بی‌حالی کنید. خستگی مداوم و طولانی مدت می‌تواند از علائم اولیه ایدز باشد.

نداشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری باعث نگرانی روزافزون مردم برای ابتلا به این بیماری می‌شود، مخصوصا افرادی که اطلاعات نصفه نیمه‌ای درباره این بیماری دارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و نگران ابتلا به این بیماری، توصیه می‌کنیم تست‌های آزمایشگاهی را انجام دهید.


استفراغ و اسهال
اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نشانه‌ای از ویروس ایدز است، از این رو آن دسته از افرادی که به مدت ۷ روز پیاپی دچار حالت تهوع شدید و استفراغ شدند حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش‌های اولیه صورت گیرد.

تشخیص دقیق بیماری ایدز تنها از طریق آزمایش خون امکان پذیر است و در صورتی که شما فردی در معرض خطر ابتلا به این بیماری می‌باشید و این علائم را نیز تجربه کرده اید، مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک و انجام تست‌های آزمایشگاهی را به شما توصیه می‌کنیم.   منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پیشگیری از ایدز ویروسHIv علایم ایدز تب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟

به گزارش همشهری آنلاین، جهان پس از پشت سر گذاشتن چهارمین سال همه‌گیری جهانی کروناویروس جدید عامل بیماری کووید اکنون با شیوع بی‌سابقه سویه جدید H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان در میان گاوهای شیری در آمریکا روبرو شده که یادآور آسیب‌پذیری انسان‌ها در برابر تهدیدات ویروسی جدید است.

جرمی فارار، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) هفته گذشته گفت که خطر سرایت این سویه جدید به انسان «نگرانی بزرگی» است. آنفلوانزای پرندگان به ندرت انسان را مبتلا می کند اما میزان کشندگی بالایی دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای پرندگان در میان انسان‌ها از سال ۲۰۰۳ به ۵۲ درصد رسیده است.

علت نگرانی دانشمدان چیست؟

این واقعیت که ویروس آنفلوانزای پرندگان در حیوانات پستانداری مانند گاو پیدا شده است، نشان می دهد که این ویروس جهش یافته است و این وضعیت آن را یک قدم به آلوده کردن انسان نزدیکتر می کند.

ویروس آنفلوانزای پرندگان یا آنفلوانزای مرغی چند دهه است که به عنوان عامل حتمالی ایجاد همه‌گیری جهانی یا عالمگیری آینده مطرح بوده است، اما همانطور که از نام آن پیداست، تا به حال عمدتاً پرندگان را تحت تأثیر قرار داده است.

پل دیگارد، استاد ویروس شناسی و متخصص آنفلوانزا در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند می‌گوید: «این اخبار تائیدکننده توانایی ویروس آنفلوانزا برای غافلگیر کردن ما است. ما از لحاظ تاریخی احتمال ابتلای گاوها به آنفلوانزای نوع A را بسیار پایین می‌شمردیم. وضعیت کنونی ارزیابی تهدید را تا حدی بالا می‌برد. (ویروس H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان یک ویروس آنفلوانزای نوع A است).

شیوع سویه جدید چقدر گسترده است؟

جیمز وود، رئیس بخش دامپزشکی در دانشگاه کمبریج گفت: «من معتقدم که شیوع عفونت بسیار بیشتر از تعداد دامپروری‌های گزارش شده خواهد بود.»

وود توضیح داد که تشخیص RNA ویروسی در شیر نشان می‌دهد که این بیماری بسیار گسترده‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد است.

نتایج بررسی که پنجشنبه گذشته در آمریکا منتشر شد، نشان داد که از هر پنج نمونه شیر خرده فروشی یک نمونه حاوی قطعات ویروسی است.

آیا نوشیدن این شیر بی خطر است؟

شناسایی ذرات ویروسی در شیرهای خواروبارفروشی‌ها به این معنی نیست که نوشیدن آن خطرناک است. پاستوریزه کردن شیر ویروس آنفلونزا را از بین می‌برد و مقامات بهداشتی می‌گویند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات RNA شناسایی شده در شیر قادر به آلوده کردن کسی باشد، وجود ندارد.

سازمان‌های دولتی بهداشتی در آمریکا می‌گویند شیر عرضه شده در فروشگاه‌ها در این کشور بی‌خطر است

این سازمان‌ها همچنین می‌گویند پاستوریزاسیون «احتمالا» ویروس آنفلوانزای پرندگان را در شیر غیرفعال می کند، آنها در عین حال اذعان می‌کنند که «قبلاً هیچ مطالعه ای در مورد اثرات پاستوریزاسیون بر روی ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد ماکیان (مانند H۵N۱) در شیر گاو انجام نشده است.»

خطر سویه جدید برای انسان چیست؟

تا کنون، خطر برای انسان‌ها محدود بوده است، اما چیزهای زیادی در مورد این سویه نمی دانیم، زیرا بسیار جدید است.

حداقل یک مورد ابتلای انسانی به این سویه جدید ویروسی در آمریکا گزارش شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال انسان به انسان این ویروس که شاخص اصلی تهدید همه‌گیری جهانی است، وجود ندارد.

کارشناسان می‌گویند هیچ شاهدی وجود ندارد که این ویروس جدید از آمریکای شمالی به سایر کشورهای جهان رسیده باشد.

آیا واکسن آنفلوانزای پرندگان داریم؟

واکسن‌هایی وجود دارند که می‌توانند علیه ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان موثر باشند، اما هنوز مشخص نیست که تاثیربخشی آنها در مقابل یک سویه خاص از این ویروس‌ها چقدر است و شرکت‌ها با چه سرعتی می‌توانند تولید آنها را افزایش دهند.

یک شرکت سازنده واکسن آنفلوانزای پرندگان می‌گوید واکسنش احتمالا می‌تواند در انسان‌ها در برابر این سویه جدید به عنوان عامل یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان محافظت ایجاد کند.

سازمان دارویی اروپا نیز یک واکسن آنفلوانزای پاندمیک ساخت شرکت آسترازنکا را با استفاده از سویه H۵N۱ تایید کرده است.

کد خبر 847941 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - آنفلوآنزای مرغی

دیگر خبرها

  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟