Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@23:42:53 GMT

آغاز به کار فعالیت شوراهای اجتماعی محلات شهر همدان

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۰۹۶۰

آغاز به کار فعالیت شوراهای اجتماعی محلات شهر همدان

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی دبیرخانه دبیرخانه شوراهای اجتماعی محلات شهر همدان؛ عباس صوفی گفت: شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات پس از گذشت روند قانونی کار، وضعیت عملیاتی به خود گرفته است تا با اجرای این طرح، روحی تازه را در کالبد مدیریت شهری، شاهد باشیم.
وی اظهار کرد: شورای اجتماعی محلات به صورت آزمونه در 4 محله شهر همدان با هدف مشارکت شهروندان در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری و در راستای ارتقای کمی و کیفی خدمات راه‌اندازی شد که امید است این مهم، بسط و گسترش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صوفی با بیان اینکه تشکیل شورای اجتماعی محله در محلات کوی شهید مدرس، جولان، محمدیه و کوثر مدنظر قرار گرفته است؛ افزود: دبیرخانه مرکزی شوراهای اجتماعی محلات به عنوان سیاستگذار در مرکز همایش‎های قرآنی و بین‌المللی شهر و دبیرخانه‌های عملیاتی نیز در مناطق و نواحی شهرداری همدان مستقر هستند.
شهردار همدان با اشاره به برنامه‎ریزی‌های آموزشی دبیرخانه مرکزی شوراهای اجتماعی محلات، عنوان کرد: محوریت این آموزش‌ها شامل آشنایی با مبانی مدیریت شهری، دستورالعمل شوراهای اجتماعی محلات، کار گروهی، ارتباط موثر و برنامه‌ریزی محلی است که در 2 گروه کارکنان شهرداری و اعضای شورای‌های اجتماعی محلات پیش از آغاز به کار رسمی این شوراها، برگزار می‌شود.
صوفی بیان کرد: این امور نشان می‌دهد که بهترین حالت ممکن وضعیت این شورا در شناسایی بهتر مشکلات محله، انگیزه داوطلبانه بودن عضویت در شورا، اعتماد مردم به شهرداری، هم‌افزایی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان در محلات، هویت اجتماعی و احساس تعلق و برنامه‌های مرتبط با وضعیت محله است.
وی با بیان اینکه حضور دیگر دستگاه‌های دولتی و دیگر نهادها موجب هم‌افزایی در تصمیم‌گیری‌ها و افزایش رضایت مندی شهروندان خواهد شد؛ از همه آنان دعوت کرد تا در اجرای این طرح هم‌قدم با شهرداری، مشارکت داشته باشند.
شهردار ادامه داد: البته شهرداری همدان در قالب تفاهم‌نامه‌ای با سازمان های آموزش‌و‌پرورش، بسیج، نیروی انتظامی، کمیته امداد و دانشگاه علوم پزشکی استان به منظور اتخاذ تصمیمات بهتر، نمایندگان این دستگاه‌ها و نهادها را در شورای اجتماعی محلات به عضویت درآورده است که در آینده نزدیک دیگر سازمان‌ها نیز در جمع این شورا قرار خواهند گرفت.
صوفی با اشاره به اهمیت شورای اجتماعی محله به عنوان نهادی تازه تأسیس از نظر رویکرد مشارکتی جدید و متفاوت؛ عنوان کرد: در این اقدام ارزشمند به دنبال تقویت جلب مشارکت‌های مردمی محله در راستای رويکرد نوين در مشارکت شهروندي با توجه به وضعيت شوراي اجتماعي محلات هستیم که به دليل شکل ساختاري، برنامه‌ها و مصوبات از الگوي نويني تبعيت مي‌کند.
وی با تأکید بر اینکه همواره به دنبال تقویت بیشتر مشارکت شهروندان در تصمیمات شهری بوده‎ایم؛ معتقد است: بهره‌مندی از دیدگاه و مشارکت مردم در ارتقای سطح کیفی خدمات‌رسانی مدیریت شهری مهمترین اصل در شکل‌گیری این شورای محلی است.

اداره هر محله شهر بر اساس نظر و مشارکت مردم
شهردار همدان یادآور شد: با توجه به اینکه شهرداری نهادی اجتماعی و خدماتی است، حضور داوطلبانه شهروندان در قالب شورای اجتماعی محله به عنوان مهمترین محرک با رویکرد تعامل بیشتر در راستای رسیدن به شهری آرمانی، زیبا، مدرن و آباد مدنظر ما بوده و هست؛ بنابراین با این گام تا حدودی ثابت کرده‎ایم که مشتاق دریافت ایده‌های شهری و دیدگاه‌های کارشناسانه قشرهای مختلف، صاحب‌نظر و دلسوز همدان هستیم.

صوفی تأکید کرد: شهرداری همدان باید با اتکا به مشارکت شهروندان و با بهره‌گیری از منابع مردمی، شهر را اداره و طرح‌های شهری را اجرا کند.
وی با بیان اینکه قصد داریم با اجرای بهتر طرح شورای اجتماعی محلات همدان با همراهی و مشارکت شهروندان در کشور الگوی برتری باشیم؛ ادامه داد: با شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات شاخص‌های شهری افزایش یافته و این مهم ارتباط مستقیمی با تفکر شورایی در محلات دارد.

صوفی همچنین عنوان کرد: اداره این شورا در دستانِ معتمدان و مردم هر محله خواهد بود که ایفای این نقشِ اجتماعی توسط مردم، اتفاق مبارکی در مدیریت شهری محسوب می‌شود و امیدواریم پیگیری و رفع مشکلات و معضلات محلات را شتاب ببخشد.
شهردار همدان در پایان با تأکید بر ضرورت تشکیل شوراهای اجتماعی محلات، گفت: این طرح می‌تواند موجب نگاه ریزبینانه‌تر مدیریت شهری در مشکلات محلات و همچنین برانگیختن حس مشارکت شهروندی و مدیریت بهتر شهر و در نهایت افزایش رضایتمندی مردم همدان شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان شورای شهر شورای اجتماعی محلات شورای محلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: در راستای تحقق اهداف سیاست‌های کلی قضائی و اجرای بیانات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان بسیج حقوق‌دانان استان سیستان و بلوچستان منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان و به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، حجت‌الاسلام غلامرضا نجفی اظهار کرد: در زمینه ارتقای سواد حقوقی و قضائی جامعه و تأکیدات ریاست قوه قضائیه و گسترش میزان مشاوره‌های حقوقی در جامعه با هدف آشنا کردن مردم با حقوق و وظایف خود، افزایش کارآمدی نظام در عرصه قضائی و ارتقای عدالت، همچنین افزایش صلح و سازش و استفاده از معتمدان و متنفذان می‌توان باعث کاهش برخی مشکلات و معضلات در جامعه شد.

وی افزود: جامعه هدف و دامنه فعالیت این طرح، همه شهروندان و اعضای خانه‌های سازش و مراجعان مردمی برای اخذ مشاوره حقوقی و ملاقات با مشاوران و کارشناسان حقوقی با اولویت محلات حاشیه‌نشین شهر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بیان کرد: در همین راستا محورهای مشاوره در زمینه حقوقی کیفری، خانواده، رعایت حقوق شهروندی، انعقاد قراردادها مانند خریدوفروش املاک و خودرو و همچنین آشناسازی مردم با قوانین و مقررات حقوقی است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته طرح قاضی مدرسه در سطح استان انجام شد و در سال‌جاری با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای همچون عکس نوشته، اینفوگرافی و پادکست با توجه به جامعه هدف در بسترهای مختلف شبکه اجتماعی به صورت مستمر انجام خواهد شد.

نجفی اذعان کرد: هدف بر آن است تا با شناسایی مساجد پرمخاطب محلات شهری در تمام شهرستان‌های استان با حضور وکلای مجرب و کارشناسان حقوقی، ارتقای آگاهی‌های همگانی به نحو مؤثر عملیاتی شود، علاوه بر این با استفاده از ابزارهای تعاملی قوه قضائیه همچون سامانه سجام یا سامانه سامع و توسعه گفتمان مردمی کردن راهبرد پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، بدون شک مردم نقش و مشارکت موثرتری در احیا و نهادینه‌سازی مقوله پیشگیری از آسیب‌های پر تکرار محلات ایفا کنند.

معاون رئیس کل دادگستری استان با اشاره به نقش و جایگاه مساجد در تحولات اجتماعی محلات خاطرنشان کرد: شاخص پایبندی مذهبی در محلات و بین ساکنان استان بالاست بنابراین با همکاری بسیج حقوقدانان و مرکز وکلا و از طریق معاضدت‌های حقوقی و ارتقای دانش پیشگیرانه به ویژه در حوزه تبیین جرایم و مجازات‌های پرتکرار می‌توان به نحو مؤثری فرآیند شکل‌گیری پرونده‌های مفتوحه در دستگاه قضائی را مدیریت و مهار کرد.

کد خبر 751317

دیگر خبرها

  • شرح وظایف هیئت امنای محلات تهران
  • هیئت امنای محلات تهران چه کارکردی دارد؟
  • ساختار هیأت امنای محلات تهران شبیه فعالیت شورایاری‌هاست/حضورنهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا
  • توسعه هر منطقه‌ مرهون بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های اجتماعی است
  • شوراهای اسلامی در احصاء مطالبات مردم و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها پیشگام باشند
  • پایان عملیات بازپیرایی بوستان شهری کوچه بیوک در یزد
  • شوراهای اسلامی تجلی حضور مردم در حکمرانی هستند
  • انعقاد تفاهم‌نامه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در سیستان و بلوچستان
  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • ارزیابی ۱۵۷ طرح‏نامه رویداد «ریحان‌شهر»