Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آنجا که در تولید بتن پلیمری به دلیل قیمت بالای رزین مصرفی ملاحظاتی از نظر اقتصادی وجود دارد با افزودن مواد پلیمری دورریز مانند ضایعات موکت اصلاح شده می‌توان این مشکل را تا حدودی رفع کرد. این مواد می‌توانند به عنوان یک سبک‌دانه برای ساخت بتن‌های سیمانی مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرحی پژوهشی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با استفاده از ضایعات موکت اصلاح شده، خواص مکانیکی بتن را بهبود دادند.

ضایعات موکت به عنوان یک سبکدانه می‌تواند منجر به تولید یک بتن پلیمری سبک وزن شده تا در کاربردهای مختلف ساختمانی که نیاز به استحکام بالا به همراه وزن کمتر دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

حسین فشندی مجری طرح پژوهشی «بررسی اثر ضایعات نساجی (موکت) به عنوان سبک‌دانه در بتن پلیمری» گفت: هر سال میزان زیادی ضایعات نساجی (موکت) در کارخانه‌های تولیدی این محصول ایجاد می‌شود. موکت و فرش از جمله موادی هستند که از نظر حجمی و وزنی درصد بیشتری از ضایعات نساجی را در بر می‌گیرند که مقدار زیادی از آنها قابل برگشت به چرخه تولید نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: بنابراین در محل‌های دفن زباله دور انداخته می‌شوند یا درصد کمی از آنها برای مصرف در صنایع مختلف بازیافت می‌شوند. به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی استفاده دوباره از این نوع ضایعات نساجی یا برگشت آنها به چرخه تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حمید رضا پاکروان مجری دیگر این طرح نیز گفت: به همین منظور طرح پژوهشی برای اصلاح خصوصیات فیزیکی و مکانیکی ضایعات موکت تعریف شد تا با استفاده از آن اثربخشی این ضایعات را بهبود دهیم و همزمان خواص فیزیکی و مکانیکی بتن را بهبود بخشیم.

وی افزود: موکت به دلیل ساختار الیافی و فشرده آن، نوعی سازه پلیمری است که خواص مناسبی همچون چگالی پایین دارد و می‌تواند به تولید محصولات بتنی سبک‌تر کمک کند. در این طرح، اصلاح سطح بر روی قطعات برش خورده موکت انجام شد تا علاوه بر افزایش ثبات ابعادی این سازه الیافی، درگیری آن با ماتریس بتنی افزایش یابد.

پاکروان افزود: در نهایت اصلاح ضایعات موکت برای تقویت خصوصیات بتن انجام شد و به دانش فنی آن دست یافتیم. ساخت بتن‌های سبک، تغییر رفتار شکنندگی بتن و افزایش باربری در کرنش‌های بیشتر و دستیابی به سنگدانه سبک بر پایه ضایعات نساجی از اهداف این طرح پژوهشی بود.

کد خبر 4638101 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بتن محقق ایرانی دانشگاه صنعتی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۳۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم) فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم) راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری (فیلم)

دیگر خبرها

  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • برگزاری مراسم گرامیداشت تولد مختومقلی فراغی شاعر ایرانی قوم ترکمن در همه شهرستان‌های گلستان
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • کرم معجزه
  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)