Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی و ساخت ۲۰۰ هزار واحد توسط شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری، گفت: در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهادیه افزود: روش مشارکتی به این شیوه است که شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید اقدام می‌کند. زمین و پروانه از شرکت عمران شهرهای جدید به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ارایه و در مقابل سرمایه‌گذاری و ساخت نیز توسط انبوه سازان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای مسکونی که در شهرهای جدید در طرح اقدام ملی احداث می شود حدود ۷۵ درصد در اختیار انبوه‌سازان قرار دارد. بنابراین به محض آنکه آمادگی پیش‌فروش و فروش در آن واحدها اتفاق بیفتد، انبوه‌سازان به دنبال مشتری خواهند رفت و واحدهای مسکونی را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند در شهرهای جدید از این امکان، بهره ببرند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که مردم عادی چطور می‌توانند برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند و آیا سامانه‌ای برای ثبت‌نام وجود دارد؟، گفت: هم‌اکنون در شهرهای جدید، سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند، وجود ندارد. در عین‌حال، به نظر می‌رسد با پیشرفت فیزیکی که شرایط را برای پیش‌فروش و یا فروش مهیا می‌کند، این امکان فراهم خواهد شد.

فرهادیه در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شرکت بازآفرینی شهری، توضیح داد: در بازآفرینی شهری ۸۰ هزار واحد از ۱۰۰ هزار واحد بازآفرینی که قرار است احداث شود، مربوط به اشخاص حقیقی است که خود در بافت‌های موردنظر صاحب زمین هستند و می‌خواهند از تسهیلات، اعم از بانکی، تخفیف در عوارض و یا امکانات زیرساختی استفاده کنند. بنابراین در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، سامانه‌ای را برای ثبت نام مردم متصور نخواهیم بود.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ادامه داد: ۲۰ درصدی که شرکت بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد احداث می‌کند، کلید به کلید با زمین‌های داخل بافت فرسوده تعویض می‌شود. بدین‌معنا کسی که در بافت فرسوده یک ملکی را دارد می‌تواند از این واحدهای تولید شده کلید به کلید استفاده کند و زمین خود را واگذار کند.

فرهادیه شیوه واگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی را که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تولید و به مردم عرضه خواهد شد را نیز تشریح کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سامانه‌ای را برای شناسایی متقاضیان در دست طراحی دارد که به محض آنکه سامانه آماده شود، در معرض استفاده عمومی قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند به این سامانه رفته و نیاز خود را اعلام کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اقتصاد انقلاب اسلامی زمین مسکن وزارت نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۴۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • اجرای ۱۰۰ درصدی بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن بازآفرینی در آذربایجان‌غربی
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران