Web Analytics Made Easy - Statcounter

هماهنگی آبه با ترامپ پیش از سفر به تهران، ایستادگی ترامپ بر موضع ۲۰۱۶، چشم ‌آمریکا به تحریم اینستکس، عدم اجرای موفق قوانین مربوط به بهبود مستمر محیط کسب و کار از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۱ خرداد است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، هماهنگی آبه با ترامپ پیش از سفر به تهران، ایستادگی ترامپ بر موضع ۲۰۱۶، چشم ‌آمریکا به تحریم اینستکس، عدم اجرای موفق قوانین مربوط به بهبود مستمر محیط کسب و کار از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۱ خرداد است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم اجرای موفق قوانین مربوط به بهبود مستمر محیط کسب و کار

«رحیم زارع» شب گذشته (دوشنبه 20 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در بررسی عملکرد دولت در رونق تولید با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید در جلسه علنی 20 خرداد مجلس درباره عملکرد دولت در بهبود وضعیت ایران در شاخص‌های کسب و کار با اشاره به اینکه دولت در این باره موفق عمل نکرده است، گفت: وضعیت ایران در آخرین گزارش‌های بین المللی نشان می‌دهد دولت در سال اول اجرای قانون برنامه ششم موفق به اجرای حکم ماده 22 این قانون درباره بهبود محیط کسب و کار نشده است.

 

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پایش مؤلفه‌های محیطی کسب و کار از اجرا نشدن صحیح و کامل قوانین مربوط به بهبود مستمر محیط کسب و کار حکایت دارد، افزود: بر اساس این گزارش بند الف ماده 22 قانون برنامه ششم دولت را مکلف کرده با اصلاح قوانین، مقررات و رویه‌ها، محیط کسب و کار را به گونه‌ای امن، سالم، سهل و شفاف سازد تا در پایان سال چهارم اجرای قانون برنامه، رتبه ایران در دو شاخص رقابت پذیری بین المللی و شاخص‌های بین المللی حقوق مالکیت در میان کشور‌های منطقه سند چشم انداز به رتبه سوم ارتقا یابد و هر سال 20 درصد از این هدف محقق شود.

 

وی با بیان اینکه در شاخص انجام کسب و کار نیز ایران هر سال 10 رتبه ارتقا یافته است، گفت: بر این اساس به کمتر از 70 در پایان اجرای قانون برنامه می رسد.

 

وظیفه دولت است که در رابطه با آفات عمومی تمهیدات لازم را بیاندیشد

«محمدرضا کیخا» شب گذشته (دوشنبه 20 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با موج جدید ورود ملخ ها به کشور با اشاره به اعزام تیمی از کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به چند استان گفت: در مجموع طی مکاتباتی که به عمل آمد ارزیابی‌ها از موضوع صورت گرفت، سازمان حفظ نباتات با حجمی از امکانات در نظر گرفته شده خوب عمل کرده است.

 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با وجود عملکرد خوب سازمان حفظ نباتات در مقابله با ملخ ها اما این مسئله به این معنا نیست که در مبارزه با آفت خوب عمل کرده ایم، گفت: مقابله با این افت به دلیل مسئله سیلاب‌ها و تعطیلات نوروز صدای کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع گم شد و به گوش کسی نرسید. وزیر جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با وزیر کشور داشتند اما با تاخیر يک ماهه از سوی وزارت کشور و تأخیر دو ماه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مواجه شدیم.

 

کیخا ادامه داد: قرار شد ۱۰ میلیارد تومانی که اولین درخواست وزیر جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کند اما کمک با تاخیر فایده‌ای ندارد.

 

چشم ‌آمریکا به تحریم اینستکس

اینستکس یا همان ساز و کار دور زدن تحریم های ایران از سوی اروپا هنوز اجرایی نشده و این مساله انتقاد شدید ایران را به دنبال دارد تا جایی که چندی دیگر با تمام شدن ضرب الاجل ۶۰ روزه دست به اقدامات جدید برای کاهش تعهدات خود در برجام خواهد زد.

 

اروپا نیز در مقابل تلاش دارد ایران را به اجرای همین ساز و کار نصفه و نیمه که تنها به تامین دارو و  غذا اکتفا دارد راضی کند. در همین زمینه نیز روز گذشته وزیر خارجه آلمان راهی ایران شد و در گفت و گو با مقامات کشورمان مدیر اینستکس را به همراه داشت.

 

ایران نیز در مقابل تاکید دارد که اینستکس تا زمانی که به فروش نفت و تبادلات مالی تهران در دنیا کمک نکند دردی از ما دوا نمی کند.

 

اما با وجود همه این مشکلات بر سر راه این ساز و کار حالا گفته شده که آمریکا می خواهد اینستکس را تحریم کند.

 

در این خصوص، یک مقام آگاه آمریکایی در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده است که آمریکا در حال ارزیابی اعمال تحریم‌های جدیدی بر ضد ایران است که یکی از این اقدامات ممکن است شرکت ایرانی متناظر با اینستکس را هدف قرار دهد. به گفته این منبع، اینستکس ایرانی نهادی موازی با بانک مرکزی ایران است که پیش‌تر در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته است. وی هم‌چنین ادعا کرده است بانک مرکزی ایران استانداردهای جهانی در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت نکرده است.

 

طبق ترجمه ایسنا، ژانویه امسال کشورهای اروپایی به منظور محافظت از از تجارت محدود شده خود با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا از ساز و کار مالی ویژه خود به نام اینستکس رونمایی کردند که در فرانسه مستقر است و یک شرکت متناظر با خود در ایران دارد. اگر تحریم‌های جدید آمریکا اعمال شوند، احتمالاً تلاش‌های اروپایی‌ها برای تجارت با ایران از طریق دور زدن استفاده از دلار و نظام مالی آمریکا بیش از پیش با مشکل مواجه خواهند شد.

 

ایستادگی ترامپ بر موضع ۲۰۱۶

«دونالد ترامپ» از زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده تبلیغاتی خود را بر پاره کردن برجام استوار کرد. او پس از انتخاب شدن نیز برجام را به این امید که بتواند معاهده جدیدی با ایران امضا کند پاره کرد و از آن خارج شد.

 

اگرچه به صورت ساعتی و روزانه برنامه های او برای کشاندن ایران پای میز مذاکره تغییر می کند اما ترامپ همچنان از موضع اصلی خود یعنی تلاش برای امضای معاهده جدید هسته ای با ایران کوتاه نیامده است.

 

تلاش های متفاوت او برای کشاندن ایران پای میز مذاکره موجب شده تا برخی از رسانه ها و کارشناسان تحلیل اشتباهی در خصوص تغییر موضع رئیس جمهوری آمریکا داشته باشند.

 

این در حالی است که کاخ سفید بازهم بر موضع اصلی ترامپ تاکید دارد و در این زمینه روز گذشته نیز اظهار نظری در همین راستا داشته است.

 

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که تنها راه‌حل پایان بحران با ایران دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با تهران است.

 

طبق ترجمه فارس، وی در ادامه گفت که تهدیدات اخیر ایران درباره عدم پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، گامی بزرگ در مسیری اشتباه است.

 

اورتگاس همچنین هشدار داد که واشنگتن هر شرکتی که چه در بخش نفتی و چه در دیگر بخش‌ها از فعالیت‌های ایران حمایت مالی کند، مجازات خواهد کرد.

 

قیمت خودرو کاذب بالا رفته بود/ شاهد کاهش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی خودروهای خارجی هستیم

«محمدرضا منصوری» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به کاهش قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو کاذب بالا رفته بود. اگر با قیمت دلار نیز قیمت خودرو را مقایسه می کردیم زمانی که قیمت دلار کاهش یافت، قیمت خودرو همچنان افزایش پیدا می کرد که همین نشان می دهد قیمت خودرو واقعی نیست.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قیمت برخی از خودروهای خارجی افزایش 100 درصدی داشت و شاید علت آن عرضه کم و بازار سیاهی که دلالان ایجاد کرده بودند، بود.

 

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی در روزهای اخیر بین 20 تا 25 درصد کاهش داشته است، گفت: طبیعی است که اگر روابط ما بهتر شود هم قیمت دلار کاهش پیدا می کند و هم اینکه امکان واردات خودرو وجود دارد و همین موضوع در کاهش قیمت خودرو موثر خواهد بود و آن موقع است که شاهد افت شدید قیمت خودروهای خارجی و داخلی خواهیم بود.

 

منصوری تصریح کرد: در حال حاضر تولید خودروهای داخلی کمی بهتر شده است و شرکت های خودروساز تولیدشان را بیشتر کرده اند که امیدواریم عرضه بیشتر و بیرون کردن دلال ها از بازار باعث شود مقداری بازار خودرو سر و سامان بگیرد.

 

وی گفت: با مجموعه این عوامل می توانیم امیدوار باشیم که همانند سال های قبل که مشتری چندانی برای خرید خودرو نبود دیگر صف های طولانی برای خودرو ایجاد نشود.

 

سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه به زمان دیگری موکول شد

علیرضا رحیمی»، عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه 21 خرداد گفت: با توجه به اینکه دولت به لحاظ زمانی درخواست تغییر در زمان بررسی سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه داشته است و نمایندگان سوال کننده نیز موافقت داشته اند، قاعدتا زمان طرح سوالات از آقای ظریف به وقت دیگری موکول می شود.

 

هماهنگی آبه با ترامپ پیش از سفر به تهران

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن فردا ۲۲ خرداد راهی تهران می شود. این سفر مقام ژاپنی پس از ۴۱ سال به ایران صورت می گیرد اما گفته شده دلیل اصلی آن درخواست رئیس جمهوری آمریکا از نخست وزیر ژاپن است.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که دو هفته گذشته در ژاپن به سر می برد اعلام کرد که از نخست وزیر این کشور خواسته تا به ایران سفر کند.

 

رسانه ها این اظهارات ترامپ را ماموریت «شینزوآبه» برای میانجی گری بین ایران و‌‌ آمریکا تلقی کردند.

 

در تائید این تحلیل رسانه ها، حالا نخست وزیر ژاپن پیش از سفر به تهران در تماسی تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا به هماهنگ کردن برخی از نکات پرداخته است.

 

در این رابطه، خبرگزاری کیودو به نقل از سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره اوضاع ایران تلفنی گفتگو کرد. این گفتگوی تلفنی یک روز پیش از دیدار وی از ایران صورت گرفته است.

 

طبق ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان، «یوشیهیده سوگا»، سخنگوی کابینه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد مقامات دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای از جمله اوضاع ایران تلفنی گفتگو کردند. یکی از منابع آگاه دولت ژاپن به دلیل ماهیت حساس موضوع این تماس تلفنی به لحاظ دیپلماتیک از ارائه جزییات درباره این تماس ۲۰ دقیقه‌ای سرباز زد.

 

اما ایران نیز در پاسخ به احتمال میانجی گری ژاپن در این سفر صراحتا اعلام کرده که باید منتظر بماند و ببیند که نخست وزیر این کشور حامل چه پیامی است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان مجلس استان بوشهر نماز عید فطر عید فطر صنایع دستی استان همدان دهه کرامت شبستان بیرجند بیرجند سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه

به گزارش همشهری‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

کد خبر 848875 برچسب‌ها ایران و اسرائیل ایران و آمریکا خبر ویژه تحریم فلسطین

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟