Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، "ابوالفضل کوده ئی" روز سه شنبه در همایش بین المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران در ساری افزود: در شرایط فعلی برای اجرایی شدن این مصوبه مجلس شورای اسلامی برنامه ریزی ما تأمین ۵۰ تا ۶۰ درصد از این سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی داخلی و یا ایرانیان خارج از کشور است.
وی اضافه کرد: دولت برای تأمین ۴۰ درصدی مابقی سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاران خارجی نیز مشوق‌های زیادی را برای کاهش ریسک به خصوص در شرایط تحریمی فعلاً از جمله معافیت مالیاتی، تضمین سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی خارجی‌ها در ایران و شناخت حق مالکیت ۱۰۰ درصدی را به مرحله اجرا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی امنیت و انتقال سود حاصل از سرمایه گذاری را مهمترین مؤلفه مورد نیاز برای سرمایه گذاران خارجی در کشور دانست و اظهارداشت: در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران از هر لحاظ در موضوع امنیتی از امنیت قابل اتکاء بالایی برخوردار است و دولت نیز طبق قانون برنامه ششم برگشت سود انتقاع از سرمایه گذاری به کشور مورد خواهان سرمایه گذار خارجی را نیز تضمین کرده است.
**** فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران خارجی همسایه ایران
مدیرکل روابط اقتصاد خارجی سازمان سرمایه گذاری ایران گفت: ما برای سرمایه گذاری خارجی به خصوص همسایگان خود احترام زیادی قائلیم و مشوق‌های خوبی نیز برای آنها مطابق با قانون برنامه ششم در نظر گرفتیم.
کوده ئی اظهار داشت: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور افزون بر هزار فرصت سرمایه گذاری در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری برای سرمایه گذاران خارجی وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانند در این حوزه‌ها سرمایه گذاری داشته باشند.
وی از سرمایه گذاران داخلی نیز خواست تا با بهره گیری از مشوق‌هایی مالیاتی و گمرکی که دولت برای آنها قائل شد نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند تا بتوانند از این مشوق‌ها بهره مند شوند.
کوده ئی هیچ اشاره‌ای به میزان سرمایه گذاری خارجی و داخلی که در یک سال گذشته در ایران انجام شد نکرد و ارایه آمار را پایان تیرماه سال جاری موکول کرد.
نخستین همایش بین المللی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران صبح امروز با شرکت ۱۰۰ سرمایه گذار خارجی از ۱۳ کشور جهان در ساری برگزار شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که همزمان وزیر معین کابینه دولت دوازدهم مسوولیت در قرارگاه اقتصاد مقاومتی مازندران را بر عهده دارد، سخنران اصلی این همایش یکروزه بود.
روز گذشته نیز نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران برای نخستین بار در ساری در ۱۸۶ غرفه از سوی ۱۴۵ واحد تولیدی و صنعتی برگزار شد.
۶۹۸۲/‏۱۸۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۵۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به آمار و ارقام موجود، میزان صادرات این بخش در سال ۱۴۰۲ را یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که برابر با یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده، حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: صادرات صنایع غذایی جهان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام شده و نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در این سال در مقایسه با صادرات صنایع غذایی در جهان، ۰.۳ درصد بوده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه صنایع غذایی سهم ۳.۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم ۱۸ درصدی از کل اشتغال صنعتی را دارد، گفت: سهم صنایع غذایی از ارزش‌افزوده بخش صنعت حدود ۱۱ درصد و سهم صادرات آن نیز ۳.۷ درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر ۸ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی ثبت شده با اشتغال ۳۶۱ هزار نفر و تولید ۴۰ میلیون تن فرآورده غذایی در کشور فعال هستند.

وی همچنین میزان صادرات این بخش در سال ۱۴۰۲ را یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار برآورد کرد و گفت: این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که برابر با یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده، حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

خلیلی با نگاهی به ظرفیت‌های بی‌بدیل ایران در تولید انواع محصولات غذایی، تأکید کرد: اقلام عمده صادراتی در جهان عبارتند از محصولات لبنی، شیرینی و شکلات، نوشیدنی‌ها، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و شرکت‌های ایرانی به ویژه در قالب برند حلال که متقاضیان فراوانی در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان دارد، می‌توانند از فرصت‌های موجود بهره ببرند و حجم صادرات صنایع غذایی را افزایش دهند.

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران خاطرنشان کرد: این بخش به دلیل دارا بودن مزیت‌های نسبی در صادرات، ایجاد ارزش‌افزوده، سطح اشتغال‌زایی بالا و توسعه فعالیت‌های کشاورزی می‌تواند نقش مؤثری در اقتصاد ایران بازی کند. بنابراین باید تأمین نیازهای آن را در اولویت قرار دهیم.

به اعتقاد این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، افزایش تولید و امنیت غذایی، جلوگیری از صدور مواد اولیه خام کشاورزی، وابستگی کم به مواد اولیه وارداتی، پایین بودن میزان سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر بخش‌های صنعتی و انحصار تولید در برخی محصولات از جمله مزایای این صنعت است که با تکیه بر آنها باید زمینه تولید و صادرات آسان‌تر را برای آن مهیا کرد.

خلیلی در ادامه به مهم‌ترین چالش‌های صنعت غذای ایران اشاره کرد. به باور او فعالان صنایع غذایی ایران با نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده در تأمین مواد اولیه بسته‌بندی، افزایش قیمت تمام شده با توجه به تصمیمات ارزی در داخل کشور، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، شناسنامه‌دار نبودن بخش زیادی از محصولات کشاورزی و اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات، مواجه هستند.

وی همچنین کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت‌ها و خرید دستگاه‌های بسته‌بندی جدید را به عنوان یک چالش جدی مطرح کرد و گفت: زمان طولانی چرخش سرمایه به دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی و پایین آمدن کیفیت مواد غذایی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری در روند صادرات، معضل دیگری است که همچنان نتوانستیم برای حل آن، اقدام کنیم.

کد خبر 6100732

دیگر خبرها

  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • ثبت‌نام و رسیدگی به تقاضای سرمایه‌گذاران در طرح‌های پایداری تأمین گاز طبیعی آغاز شد
  • ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تسریع شود
  • رشد ۵۹ درصدی تجارت خارجی استان سمنان
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی