Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا،یکی از شاخص‌های سنجش توسعه هر کشور، رشد کمی رسانه‌هاست. اما رسانه در مطالعات ارتباطی فقط به عنوان شاخصی برای سنجش به کار نمی رود بلکه وسیله‌ای برای امکان‌پذیر شدن توسعه اجتماعی و تسهیل و تغییر شرایط و افراد نیز کاربرد دارد.

از مهمترین رسانه‌ها در قرن اخیر سینماست که در ارزیابی‌های مراکز بین المللی ازمیزان توسعه یافتگی فرهنگی، عدالت اجتماعی و رفاه عمومی از جایگاه تعیین کننده برخوردار است تا جایی که بر اساس ارزیابی‌ها، هر چه تعداد کل صندلی‌های در یک کشور بیشتر و تعداد صندلی‌های خالی سینما کمتر باشد، آن کشور از سطح رفاهی و توسعه یافتگی فرهنگی بیشتر برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان مازندران هم با توجه به شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی ساکنان این استان، سینماها وضعیت مطلوبی ندارند.

بنا به  گزارشی از  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، سهم جمعیت بیش از سه میلیون و 300 هزار نفری استان فقط هفت سینما با هشت سالن است .

غیر از شهر بابل با 2 سینما، هیچ یک از شهرهای مازندران دو سینما ندارند و به ازای هر 443 هزار نفر جمعیت یک سینما وجود دارد. بیشتر سالن‌های سینمایی مازندران وابسته به حوزه هنری و فقط سینما جهان نمای چالوس وابسته به بخش خصوصی است.

شهرهای آمل ، ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس و تنکابن و بابل دارای سینما هستند و سینماهای دیگر شهرهای مازندران مخروبه اند یا تعطیل و فروخته و تغییر کاربری داده اند.

فعال بودن تنها یک سینما در مرکز مازندران

در حال حاضر مرکز مازندران دارای سه سینما به نام های فرهنگ، ایران و سپهر است که در تنها سینما سپهر فعال است .

این در حالیست که شهر ساری با حدود 350 هزار جمعیت یک سینما با 450 صندلی دارد که در دو ماه سال 98 حدود 70 هزار نفر از فیلم های روی پرده سینما دیدن کردند.

سید علی سیدپور در این خصوص اظهار داشت: در مجموع حدود 121 هزار نفر از فیلم‌های 4 سینمای تحت مدیریت حوزه هنری در مازندران دیدن کردند.

ساخت پردیس سینمایی نیازمند مساعدت شهرداری ساری

وی افزود: ساخت پردیس سینمایی درمکان سینمای ایران سابق در ساری که از چندین سال قبل به دلیل فرسودگی تعطیل شده بود در انتظار مساعدت شهرداری این شهر است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری مازندران گفت :چنانچه شهرداری ساری بتواند هزینه نوسازی را به دلیل کارکرد فرهنگی از حوزه هنری دریافت نکند ، حوزه هنری آمادگی ساخت پردیس سینمایی در مرکز مازندران را در 6 طبقه دارد.

وی افزود:رایزنی با شهرداری برای بخشودگی هزینه نوسازی انجام و وعده‎هایی نیز از سوی مسئولان این نهاد خدماتی داده شد؛ امیدواریم با عملیاتی شدن آن ساخت پردیس سینمایی در دستو کار قرار گیرد.

سیدپور با اعلام اینکه در سال گذشته 340 هزار نفر از شهروندان مازندرانی از فیلم‎های سینما دیدن کردند، تصریح کرد: در حال حاضر حوزه هنری چهار سالن سینما با 2 هزار صندلی در شهرهای مازندران دارد.

وی با بیان اینکه حوزه هنری ساخت سینما کوچک با 70 صندلی را درطبقه فوقانی سینما سپهر ساری در دست اجرا دارد در صورت ادامه انجام فعالیت ساخت، این سالن تا پایان تیرماه سالجاری به بهره برداری می رسد.

سیدپور به نیمه کاره ماندن سینما فرهنگ ساری اشاره کرد و ادامه داد: سالن انتظار این سینما تکمیل شد و به دلیل نداشتن پارکینگ فعلا فعالیت ساختمان متوقف شد.

وی تصریح کرد: سینما هنر پویا بوده و هدف ما در سینما پویا بودن مخاطبین است بنابراین سعی کردیم در جریان سینماداری شرایط را برای مخاطب تسهیل کنیم وتا در رده مخاطبین فعال باشند.

جوانان و میانسالان بیشترین مخاطبین سینما

سیدپور با بیان اینکه برای جذب جوانان و نوجوانان درسینماهای استان برنامه ریزی‎های گسترده انجام داده ایم ، گفت: درحال حاضر مخاطبین ما جوانان و میانسالان هستند .

مدیر امورسینمایی حوزه هنری مازندران تصریح کرد: برنامه ریزی برای حضور اقشار مختلف مردم در سینماهای استان انجام گرفته است، با این برنامه ریزی شاهد حضور دانشجویان، کارمندان و اقشار کارگری در سینماهای استان هستیم.

وی با بیان اینکه در شهرهای غرب مازندران دو سینما را از دست داده ایم ، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای احیاء سینما های خاموش در دستور کار قرار دارد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تغییر کاربری رشد ساری بهشهر بابلسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۰۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد


مهدی چراغ کارشناس حقوقی قوه قضائیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تصویری که از زندان ها در فلیم های سینمایی ارائه می شود گفت: متاسفانه بینندگان فیلم های سینمایی تصویر درستی از مسائل حقوقی در آثار نمی بینند و معمولا در پایان فیلم معمایی و جنایی با یک حس بد و ناامید کننده نسبت به دستگاه قضایی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه می توان از رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش استفاده کرد، افزود: روایت درست در سینما می تواند موجب کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضایی شود. سینما می تواند همانند یک مدرسه امور حقوقی را به مردم آموزش دهد.

چراغ اظهار داشت: بیشتر فیلم های سینمایی که در دهه نود تولید شده اند روی جرائم عمد تاکید داشتند و یا در این فیلم ها، زندان محل قاچاق مواد مخدر و حتی محل جرائم سازمان یافته دیگری بوده است. متاسفانه هیچ یک از آثار جنبه آموزشی زندان ها را نشان نداده اند. در صورتی که سینما می تواند تصویر واقعی از بازپروری زندانیان را نشان دهد.

وی افزود: ستاد دیه و یا سازمان زندان ها در اکثر مناسبت ها برای زندانیان مالی قدم های بزرگ برمی دارند اما خیلی کم دیده شده که داستان این کمک ها در فیلم های سینمایی روایت شود. در حالی که این روایت ها می تواند دیدگاه مردم را به زندانیان تغییر دهد و آنها را به مشارکت در آزادسازی زندانی های غیرعمد تشویق کند.

این کارشناس حقوقی، آشنایی نویسنده و کارگردان با مسائل حقوقی را یکی از شرایط اصلی ساخت فیلم درباره پرونده های حقوقی دانست و گفت: عدم آگاهی فیلمسازان از مسائل حقوقی باعث می شود که هیچ کدام از آثار، پرداخت درستی به کانون اصلاح و تربیت نوجوانان و همچنین کارگاه های فرهنگی و مهارت آموزی در زندان ها نداشته باشند. باید کارشناسان حقوقی و فیلمسازان با مشارکت یکدیگر برای ساخت فیلم های واقعی از پرونده های حقوقی قدم بردارند. 

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • این خبرها را از دست ندهید
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد + آمار
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان