تخریب قبور ائمه بقیع نقشه دنیای غرب بود/ مقاومت؛ بزرگترین درس ائمه(ع)
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۰۶۴۸
بقیع تنها یک گورستان نیست، بلکه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخی فرزندان، اصحاب، تابعین و بستگان پیامبر خدا(ص) و نزدیک به 10 هزار نفر از شخصیتهای نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است. پیشینه این قبرستان به دوران قبل از اسلام میرسد، لیکن در اسناد به روشنی مشخص نیست که قدمت آن به چه تاریخی مربوط است و از چه زمان مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک میسپردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پس از تسلّط سعودیان بر حجاز، با توجه به پیوند فکری و مذهبی آنان با محمدبن عبدالوهاب، در هر شهر و منطقهای که وارد میشدند، آثار و ابنیه ساخته شده بر روی قبور بزرگان صدر اسلام را خراب و ویران میکردند. وهابیون، بار نخست در سال 1221 هـ.ق بخشی از بناهای قبرستان بقیع را ویران کرده و سپس با تکمیل سلطه خود بر حجاز درهشتم شوال سال 1344 هـ.ق تمامی این بناها و گنبدها و آثار را ویران و اموال و اشیای گرانقیمت موجود در این اماکن را به تاراج بردند و نه تنها در مدینه، بلکه در هرجا گنبد و بارگاه و زیارتگاهی بود، به ویرانی آن اقدام کردند.
این حادثه را میتوان دردناکترین حادثه اسلامی معاصر دانست که از سوی سومین حکومت وهابی رقم خورد و حمله وحشیانهای به مرقدهای مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(ص) صورت گرفت و تلخی این واقعه هرگز از اذهان شیعیان پاک نخواهد شد.
هدف وهابیان؛ از بین بردن آثار شیعیان
آیتالله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با ایکنا از قم، در این رابطه اظهار کرد: مسئله تخریب بقیع در هشتم شوال 1344 هجری قمری توسط وهابیون آل سعود انجام شد.
وی ادامه داد: وهابیون هدفشان از این تخریب از بین بردن آثار شیعیان است، چراکه شعیان و سایر مذاهب اسلامی اعتقاد به تجلیل و احترام گذاشتن به ائمه(ع) دارند؛ برخی هم معتقدند اهل بیت پیامبر(ص) مورد احترام هستند اما این احترام را در رابطه با قبور آنان قبول ندارند.
استاد حوزه علمیه افزود: سؤال بنده این است اگر قبر پیامبر(ص) مورد احترام است چه اشکال دارد قبور اهل بیت پیامبر(ص) نیز مورد احترام باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است تخریب قبور ائمه بقیع محصول واردشده و نقشه دنیای کفر بود تا مقدسات مردم را مورد حمله قرار دهند، چرا که میبینند مردم با تواضع به قبور ائمه و امامزادهها اظهار محبت کرده و ایمان، اعتقاد، شور و اشتیاق آنان نسبت به تجلیل از ائمه(ع) روز به روز بیشتر میشود.
ائمه معصومین(ع) در مسیر مقاومت قرار داشتند
آیتالله فقیهی با اشاره به حماسه اربعین، گفت: مسلمانان باید کنار یکدیگر با مقاومت مقابل نقشههای استکبار بایستند و این مقاومت را باید از امام حسین(ع) فرابگیرند؛ مقاومت یک جریان مذهبی است که برابر ظلم و بیدادگری قرار دارد و امروز هم مورد تأکید مقام معظم رهبری است.
وی تصریح کرد: یکی از راههای مستکبرین از بین بردن مظاهر مورد علاقه مردم است که وهابیون این اقدام خبیثانه را انجام داده و گنبد و بارگاه امام حسن مجتبی(ع)، امام صادق(ع)، امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) را در قبرستان بقیع تخریب کرده و «یوم الهدم» نامگذاری کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به چرایی شهادت ائمه معصومین(ع)، بیان کرد: علت شهادت ایشان این بوده که در مسیر مقاومت قرار داشتند و مقابل سلاطین جور میایستادند؛ گاهی علنی جنگ میکردند و گاهی بنابر مصلحت مردم تن به صلحنامه میدادند؛ به عنوان مثال امام سجاد(ع) با دعاهای صحیفه سجادیه مقاومت کرده و به مردم یادآوری میکردند که دشمنانشان ظالماند و امام حسین(ع) با شهادت درس مقاومت داده است.
وی با اشاره به مطرح کردن مسئله مقاومت از سوی مقام معظم رهبری، گفت: ایشان آگاهترین فرد به احکام اسلام، شرایط سیاست روز و دلسوزترین برای مردم است و منافع ملی را در نظر میگیرد و اگر فرمانی دهد به مصلحت مردم است.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: همگی باید مقابل فرمان مقام معظم رهبری، یکپارچه تسلیم باشیم و مقاومت را سرلوحه کارمان قرار دهیم تا دشمنان هیچگاه نتوانند به اهدافشان برسند؛ همچنان که با مدیریت و درایت مقام معظم رهبری مردم در کمال آرامش و صبوری سختیها را تحمل میکنند و همین موجب عقبنشینی غرب و طرفدارانش میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن قم بقیع فقیهی جامعه مدرسین مقاومت رهبری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۰۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
مراسم بزرگداشت شیخ صدوق، امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در آستان شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
آیتالله علیرضا اعرافی؛ مدیر حوزههای علمیه کشور، در این مراسم سخنرانی کرد و ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) گفت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صندوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صندوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: وی در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که بنده به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صندوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
آغوش باز ایرانیان برای اسلاممدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی در ادامه با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود. طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
لزوم تبدیل بقعه شیخ صندوق به مرکز فقهیحجتالاسلام والمسلمین نصرتالله رستمی؛ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری، در ابتدای این مراسم گفت: امروز سالروز شهادت امام صادق(ع) است که در تقویم با روز بزرگداشت مقام شامخ شیخ صندوق مصادف شده است لذا لازم است ابتدا این روز را تسلیت عرض کنم. به اذعان اهالی ولایتمدار و شهید پرور شهرستان ری، در چند سال اخیر این بقعه مبارکه تبدیل به نهادی فرهنگی شده است. این اتفاق با زحمات همکارانم و پرسنل زحمتکش این بقعه انجام شده است.
وی افزود: در سالیان اخیر برخی بزرگان درباره استفاده از این بقعه به عنوان یک مرکز فقهی صحبتهایی مطرح کرده و قولهایی هم دادهاند اما هنوز این وعدهها محقق نشده است لذا عاجزانه از محضر آیت الله اعرافی، درخواست دارم ترتیبی اتخاذ بفرمایند که ما در سال تحصیلی جدید بتوانیم شاهد باشیم که این مکان تبدیل به مرکزی فقهی و تفسیری شده است. یقینا نیت رئیس سازمان اوقاف هم همین است و به ما امر کردند این موضوع را پیگیری کنیم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)