Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-27@02:15:16 GMT

آمار رسانه ملی گویای چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۳۴۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،  مرکز آمار ایران هر ساله خلاصه ای از فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی را منتشر می کند. در گزارش مرکز آمار ایران آمده است؛ از حدود ۹۱/۵ درصدی که سیمای جمهوری اسلامی را تماشا کردند، ۹۹/۵ درصد در روزهای غیرتعطیل مخاطب سیما بودند و ۹۴ درصد نیز در روزهای تعطیل به تماشای برنامه های سیما نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس جمع بندی مرکز آمار ایران سرانه تماشای برنامه های سیما در سال ۹۶، چهار ساعت و پنجاه و دو دقیقه در روز بوده است. در گزارش مرکز آمار به یافته های آماری در خصوص رفتار خانوارها در موضوعاتی همچون سرانه مطالعه و ورزش و رفتن به سینما هم اشاره شده است.
نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما نشان می‌دهد، نوروز ۹۷ ویژه برنامه‌های تلویزیون، ۸۳/۴ درصد مخاطب داشته‌ است. نظر سنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در تهران و ۳۲ شهر کشور، نشان می‌دهد تلاش شبکه‌های تلویزیونی و عوامل تولید سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی برای نوروز ۹۷ یکی از پربیننده‌ترین نوروز‌ها را برای رسانه ملی رقم زده است؛ به طوری که میزان بینندگان تلویزیون در هفته اول نوروز امسال، ۸۳/۴ در صد بوده است.
بر اساس این نظرسنجی سریال‌های نوروزی ۸۰/۶ در صد و برنامه‌های ویژه تحویل سال ۶۶/۳ درصد بیننده داشته و سایر برنامه‌های تلویزیونی پخش شده در این ایام هم ۷۹ درصد بیننده به خود اختصاص داده است. از میان ۱۲ برنامه شاخص بررسی شده در هفته اول نوروز ۹۷، که در ساعات منتهی به تحویل سال از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است، برنامه‌های بهار نارنج، دورهمی، یک یک و اینک بهار با میانگین میزان رضایت ۸۵ درصدی مخاطب به ترتیب از بیشترین در صد بیننده برخوردار بوده‌اند و اجرای احسان علیخانی و مهران مدیری بیشترین رضایت مخاطبان را در پی داشته است.
براین اساس ۷۵ درصد از بینندگان تلویزیون در این نظر سنجی، رضایتی بیش از ۹۲ درصد از سریال "پایتخت ۵" داشته‌اند و سری دوم مجموعه "دیوار به دیوار‌"؛ مجموعه‌"کلاه قرمزی"، "‌تعطیلات رویایی " و "هیئت مدیره" در مجموع با کسب رضایتی بیش از ۷۵ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی از نظر تعداد مخاطبان قرار دارند. علاقه‌مندان به برنامه‌های سرگرمی تلویزیون، از میان تولیدات ویژه نوروز امسال، بیشترین اقبال را به برنامه دورهمی نشان دادند. به طوری که این برنامه توانست ۶۸/۵ درصد بیننده و ۹۵ درصد رضایت مخاطب را به خود اختصاص دهد.
براساس این نظر سنجی، ویژه برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز ۲۰ درصد مخاطب داشته است. در سه سال گذشته بیش از ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان با هدف جذب مخاطبان داخل کشور راه‌اندازی شده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در سال ۹۵ نیز میزان بینندگان تلویزیونی در سراسر کشور ۲ درصد و در تهران حدودا ۵ درصد افزایش داشته است. با توجه به آمار ارائه شده در این گزارش، شبکه یک سیما در سطح ملی بیشترین میزان بیننده را در سال ۸۸ (۷۸ درصد) و کمترین مخاطب را در سال ۹۲ ( ۶/۵۸ درصد) تجربه کرده است. ولی آمارهای سال گذشته در مرکز از افزایش ۶/۶۸ درصدی این شبکه خبر می دهد. در تهران نیز آمار بینندگان شبکه های تلویزیونی از افزایش ۹ درصدی بینندگان شبکه یک خبر می دهد.
شبکه دو سیما نیز در طول سال های ۸۸ تا ۹۳ با کاهش مخاطبان خود روبه رو بوده است، به طوری که در طول این سال ها میزان بینندگان به مرور تا ۱/۱۹ درصد کاهش را نشان می دهد. با مقایسه آمار دو ساله ۹۳ (۹/۵۴ درصد) و سال ۹۴ (۶۷ درصد) شاهد افزایش تقریبا ۱۳ درصدی این شبکه هستیم. با مطالعه آمار بینندگان شبکه های سه و چهار طی سال های ۹۳ و ۹۴ نیز به ترتیب افزایش ۴ و ۱۰ درصدی بینندگان ملاحظه می شود. در دیگر شبکه ها نیز افزایش ۶ تا ۱۰ درصدی مشاهده می شود. این تحقیق برگرفته از نظرسنجی های مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی است که طی سال‌های ۸۸ تا ۹۴ انجام شده و در آن از جامعه آماری افراد بالای ۱۱ سال نمونه گیری شده است.
منابع:
خبرگزاری صداوسیما

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید

  آقای محمدرضا زارع برزشی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما فعال کردن تعاونی‌ها و مجموعه‌های صادراتی را بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید عنوان کرد.    وی مشارکت مردم در تولید را منوط به فراهم شدن اقتصاد شفاف، شرایط مساعد و امنیت اقتصادی دانست و افزود: برای تحقق این امر مردم بایستی فضای امن کسب و کار را به طور ملموس حس کنند و بدانند در صورت ورود به اقتصاد سرمایه‌ی خود را از دست نمی‌دهند.    بُرزشی به وظیفه مرکز صنایع خلاق و فرش ایران برای تحقق شعار سال اشاره کرد و ادامه داد: فعالیت‌های مهمی با رویکرد افزایش مشارکت مردم و اشتغال و در نتیجه جهش تولید در سال ۱۴۰۳ در این مرکز هدفگذاری شده است.    وی با اشاره به لزوم بهره مندی از خلاقیت و نوآوری در پیشبرد صنایع گفت: عنصر خلاقیت در جهت تقویت صنایع و ایجاد کسب کار و تولید محصولات نوین با استفاده حداکثری از علم و دانش، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و خلق ثروت همچون جوامع صنعتی دیگر جز در سایه تعامل جدی و موثر دستگاه‌های مربوطه اعم از دانشگاه ها، مراکز علمی، واحد‌های صنعتی و دانش بنیان و دستگاه‌های متولی سیاستگذاری و حمایت کننده و قانون گذار میسر نخواهد بود.   رونمایی از برنامه راهبردی هنرصنعت فرش دستباف به زودی    ­سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران به اقدامات و برنامه‌های دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برنامه راهبردی در حوزه تخصصی اسباب بازی و سرگرمی، برنامه راهبردی در حوزه تخصصی طلا، نقره و جواهر و برنامه راهبردی در حوزه تخصصی البسه و تجهیزات ورزشی با برگزاری جلسات و اخذ نظرات کارشناسان مرتبط در بخش دولتی، خصوصی و انجمن‌ها سال گذشته تدوین شد و برنامه راهبردی هنر صنعت فرش دستباف نیز به زودی رونمایی خواهد شد.   وی همچنین به برنامه‌ها و اقدامات این مرکز در سال ۱۴۰۳ برای رشد تولید و مبارزه با کالای تقلبی و قاچاق در حوزه اسباب‌بازی، فلزات گرانبها و جواهرات، تجهیزات و البسه ورزشی و فرش دستباف اشاره کرد و افزود: ساماندهی کد تعرفه و آیسیک (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) این مرکز در رشته فعالیت‌های تعریف شده، پیگیری جدی طرح درج کد شناسه و رهگیری بر روی محصولات، کنترل صادرات و واردات به وسیله وضع قوانین تشویقی در کشور برنامه ریزی شده است.    براساس اعلام سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران؛ آمار واحد‌های تولیدی در رشته فعالیت‌های مختلف این مرکز در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشته است که براین اساس در رشته فعالیت طلا، نقره، جواهر و بدلیجات با ۷ درصد افزایش، اسباب بازی و سرگرمی ۱۰ درصد افزایش، در رشته فعالیت تجهیزات و البسه ورزشی در سه بخش تجهیزات ورزشی ۷ درصد افزایش، توپ‌های ورزشی ۱۱ درصد افزایش و چمن مصنوعی ۵۰ درصد افزایش و در حوزه فرش دستباف با ۱۱ درصد رشد تولید روبرو بوده ایم.

دیگر خبرها

  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • راه اندازی مرکز آنژیوگرافی ملایر در آینده‌ای نزدیک
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم ۳۰۰ میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی
  • واگذاری روابط حاکم بر اقتصاد به مردم شرط تحقق مشارکت مردمی در تولید
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون