Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@14:19:28 GMT

فاقد مجوز محیط زیست بودن معدن شاهوار

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۱۷۶۹

فاقد مجوز محیط زیست بودن معدن شاهوار

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حمید ظهرابی در حاشیه اجلاس سالانه سازمان نظام مهندسی معدن درباره معدن شاهوار با اظهار اینکه این معدن مجوز محیط زیست ندارد گفت: بدون مجوز محیط زیست برای این معدن پروانه بهره برداری صادر شده است و علیه معدن شکایت کرده بودیم و پیش بینی می شد روزی این معدن به دلیل شرایط خاص محیط زیستی مورد اعتراض مردم قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فعالیت های معدنی در حوزه محیط زیست به دلیل اصلاح قوانین و مقررات محدودیت هایی مواجه است گفت: در حال حاضر استعلام از این سازمان در زمینه معادن فقط در مناطق چهارگانه تحت مدیریت انجام می شود.

وی افزود: این درحالی فعالیت های معدنکاری و معدنکاوی اثرات بسیار گسترده ای دارد و مسائل مربوط به تخریب و آلودگی محیط زیست نیاز به آن دارد که در قوانین و مقررات اصلاح و بازنگری صورت گیرد.

ظهرابی یادآور شد: مسائل محیط زیست را در فعالیت های معدنکاری به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار و پایدار شدن توسعه بخش های معدن اعمال کنیم.

ظهرابی تصریح کرد: در حوزه معدن باید ملاحظات زیست محیطی را جدی تر مورد توجه قرار دهیم زیرا هم اصلاح قوانین و مقررات لازم است و هم آوردن تکنولوژی های جدید در این حوزه ضرروت دارد و آموزش و تقویت نیروی انسانی نیز بسیار موثر خواهد بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با عنوان اینکه باید در انتقال تکنولوژی و الگوسازی فعالیت های معدن کاری با رعایت ملاحظات زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و دانش تکنولوژی را وارد کنیم گفت: مازندران ظرفیت های طبیعی بسیار بالایی دارد و ظرفیت های هر استان متناسب با منابع آن باید مورد توجه قرار گیرد و در بخش معدن نیز ظرفیت های زیادی دارد و در حفظ محیط زیست و تدوام آن تلاش کنیم.

ظهرابی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و با اصلاح قانون معادن، مجوز محیط زیست فقط در مناطق چهارگانه منحصر شده و کمتر از ۱۰ درصد معادن مجوز زیست محیطی می گیرند گفت: این درحالی که در آینده شاهد افزایش معارضات محیطی زیست و معدن خواهیم بود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به مهر افزود: در حال حاضر آماری نداریم که چنددرصد معادن ملاحظات زیست محیطی را رعایت می کنند و این کار نیازمند بررسی دقیق است ولی آنهایی که در حاضر حاضر مجوز می گیرند کمتر از ۱۰ درصد برای اخذ مجوز به این سازمان مراجعه می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چه کنیم که با سرنوشت معدن یورت مواجه نشویم رعایت قانون را اصلی مهم دانست و گفت: قانون در بخش معدن باید اصلاح شود و پس از آن قوانین و مقرراتی درنظر گیریم و سازمان مهندسی معدن باید در پایش به محیط زیست کمک کند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست معاون معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • حذف کیسه‌های پلاستیکی در ایران | آب دریای خزر باز هم عقب‌نشینی کرد
  • توضیحات سلاجقه درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی
  • چرا پروژه بارورسازی ابر‌ها در ایران به بن‌بست خورد؟
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد