Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@05:20:55 GMT

نقش لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات بیت‌المقدس۷

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۷۰۵۳

نقش لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات بیت‌المقدس۷

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از عملیات بیت‌المقدس ۱۰، جنگ وارد مرحله جدیدی شد. عراق که به‌طور بی‌سابقه‌ای تقویت شده بود، با استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی، تجهیزات وسیع و پیشرفته روسی و فرانسوی و نیز به‌کارگیری تجارب گذشته، صحنه جنگ را به نفع خود تغییر داد و درحالی‌که یگان‌های رزمایشی ایران، در جبهه شمالی مستقر بودند، در ۲۸ فروردین ۱۳۶۷ با هجوم غافلگیرانه و متکی به سلاح‌های شیمیایی، منطقه فاو را باز پس گرفت و در ۴ خرداد ۱۳۶۷ نیز منطقه شلمچه را از تصرف قوای ایران خارج ساخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز بعد، درحالی‌که ارتش عراق آماده می‌شد تا به جزایر مجنون حمله کند، عملیات بیت المقدس ۷ طراحی شد. هدف از این عملیات، انهدام قوای دشمن در شلمچه بود تا موازنه جنگ، دوباره به نفع خودی تغییر کند.

منطقه عملیاتی، همان منطقه عملیات کربلای ۵ (منطقه عمومی شلمچه) حدفاصل پاسگاه بوبیان تا جاده شلمچه بود.

در این عملیات فرماندهی عملیات بر عهده قرارگاه کربلا بود و لشکر ۴۱ ثارالله مأموریت داشت رزمایش عملیات کربلای ۵ را تکرار کند؛ با این تفاوت که وضعیت زمین عملیات تغییر کرده بود و از وسعت زمین‌های آب‌گرفته به‌طور چشمگیری کاسته شده بود.

لشکر ۴۱، از کانال ادب تا مرز بین‌المللی آرایش گرفته بود. زرهی و ادوات لشکر نیز پشت دژ مرزی و زاغه مهمات لشکر هم، پشت دژ سلمان قرار داشتند. لشکر ۴۱ ثارالله می‌بایست با عبور از کانال ادب، وارد جاده فاطمه‌الزهرا (س) می‌شد و پس از پیشروی و پاک‌سازی جاده به‌سوی کانال ماهی گسترش می‌یافت.

پس از شناسایی زمین، سه محور برای حمله انتخاب شد و گردان‌های ۴۱۰ و ۴۰۸ که استعداد آنها فقط یک گروهان بود، برای شکستن خط دشمن برگزیده شدند.

این بخش درباره نقش لشکر ۴۱ ثارالله در عملیات بیت المقدس ۷ به کتاب اطلس لشکر ۴۱ ثارالله در هشت سال دفاع مقدس منتشر شده در انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.

کد خبر 4639227

منبع: مهر

کلیدواژه: دفاع مقدس دوران دفاع مقدس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روکش آسفالت 36 کیلومتر از محور بیرجند – نهبندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از اجرای روکش آسفالت 36 کیلومتر از محور بیرجند _ نهبندان خبرداد و گفت: با هدف بهبود وضعیت تردد و ارتقای ایمنی عبور و مرور، عملیات روکش آسفالت محور شریانی وکریدوری بیرجند - زاهدان در حوزه شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و نهبندان آغاز شد.


 سید محمد فرخی با بیان اینکه محور بیرجند – زاهدان یکی از مهمترین محور‌های مواصلاتی استان است، افزود:  پروژه‌های متعدد جهت بهبود عملکرد محور تعریف شده  که ابتدا لکه گیری و درزگیری انجام و سپس مسیر لایه نهایی اجرا می‌ شود.


رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت:  با اجرای این عملیات، شاهد تردد ایمن و افزایش عمر مفید جاده خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر دو شهید خوزستانی شناسایی‌شده پس از ۴۰ سال
  • مراسم وداع با پیکر مطهر شهید عشیری لیوسی در دزفول
  • قطعه ای از بهشت در زمین + فیلم
  • ۱۵ اردیبهشت، تشییع پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس در خوزستان
  • بازگشایی جاده ارتباطی روستای گو بخش مرکزی نیکشهر
  • عملیات روکش آسفالت محور بیرجند نهبندان به طول ۳۶ کیلومتر
  • عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا
  • ۴۰هکتاربه پارکینگ شلمچه افزوده شد/پیشرفت۸۰درصدی مخزن آب شرب چذابه
  • روکش آسفالت ۳۶ کیلومتر از محور بیرجند – نهبندان
  • روکش آسفالت 36 کیلومتر از محور بیرجند – نهبندان