Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «محمد پور کاظمی» امروز چهارشنبه در کارگاره آموزشی بین المللی آبزی پروری پایدار با همکاری دانشگاه واخنینگن هلند و این موسسه علمی در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تهران برگزار شد، افزود: همکاری بین محققان ایرانی و هلندی از سال ۲۰۰۶ آغاز شد و پروژه هایی مانند تولید بستنی از کنسانتره ماهی، اسنک حجیم شده از اضافات فیله کپور، پنیر ماهی، سوسیس غنی شده، کنسرو کوفته ماهی و مواردی دیگر از جمله فعالیت های مشترک این دو کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، هلندی ها تاکنون پیشنهادات قابل توجهی برای بهبود و توسعه زنجیره تولید در صنعت شیلات داشته اند که بدون شک می تواند به ارتقای سطح تولید و عرضه بهتر محصولات نهایی به بازار بسیار موثر باشد.

پورکاظمی با بیان اینکه هلندی‌ها سابقه بسیار خوبی در افزایش بهره وری و ارزش افزوده محصولات شیلاتی دارند، گفت: معرفی روش های جدید و اصلاح نژاد، ایجاد ارزش افزوده برای محصولات شیلاتی، معرفی گونه های ماهی آزاد برای آبزی پروری، اضافه شدن ریزماهیان مانند کیلکا، ساردین و فانوس ماهیان به زنجیره غذایی و مصرف مستقیم انسانی پس از فراوری و تولید ارزش افزوده از ضایعات ماهی به ویژه محصولات بیوشیمیایی، دارویی و بهداشتی از دیگر پروژه هایی است که به شکل مشترک با کارشناسان و محققان هلندی دنبال می شود.

در همین ارتباط معرفی دو گونه ماهی سوکلا و سی باس، برای پرورش در قفس در جنوب کشور و ماهی سوف در دریای خزر در دستور کار قرار گرفته تا به اهداف تعیین شده برای تولید ماهی در قفس نزدیک‌تر شویم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور معتقد است که مصرف ماهی به شکل سنتی و کبابی باید به مرور زمان تغییر کرده و به جای آن از روش های دیگر مثل برگر، فیله و محصولات آماده طبخ که ضایعات آن در مراکز فرآوری بهره برداری می شود به روش بخارپز و گریل استفاده شود که این موضوع می تواند در حفظ مواد معدنی ماهی مانند آنزیم ها، مواد معدنی و ویتامین ها و اسیدهای چرب غیراشباع بسیار موثر باشد. بر همین اساس، یکی از پروژه هایی که به شکل مشترک با هلندی ها انجام خواهد شد، تمرکز بر ایجاد تنوع محصول به ویژه در ماهیان میکتوفیده (فانوس ماهیان) است که بتوان روغن ماهی، امگا۳ و پودر فرآوری شده برای مصارف انسانی تولید کرد.

پورکاظمی گفت: اصلاح نژاد ماهی تیلاپیا با هدف تولید ماهی عقیم و نر و همچنین اصلاح نژاد ماهی آزاد و سوف دریایی از دیگر برنامه های مشترک و تحول زای طرف ایرانی با مشارکت هلندی ها خواهد بود که در صنعت شیلات تحول قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

وی اظهارداشت: تازه ترین علوم و فنون دنیا در این کارگاه با تاکید بر اصلاح نژاد، فرآوری و تجارت آبزیان مطرح شد که بی شک برای بهره برداران صنعت شیلات، محققان وکارشناسان امر بسیار مفید است.

پورکاظمی معتقد است، همکاری مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با دانشگاه واخنینگن هلند، مدت هاست پایه ریزی شده و محققان علوم شیلاتی کشور تاکنون توانسته‌اند از تجربیات ارزنده پژوهشگران هلندی بهره مند شوند، ضمن اینکه روابط متقابل در انتقال جدیدترین یافته‌های علمی و تجربیات جهانی برای طرفین نقشی تأثیرگذار داشته است.

وی افزود: همکاری های گسترده بین ایران و هلند به غیر از موارد ذکر شده، در زمینه های تغییر اقلیم، تبادل دانشجو، ارزیابی ذخایر و مواردی از این دست توسعه یافته و آینده روشنی در بطن این روابط از لحاظ انتقال دانش و بومی سازی تکنولوژی های نوین نهفته است.

کارگاه آموزشی بین المللی یک روزه آبزی پروری پایدار با حضور پنج تن از اساتید دانشگاه واخنینگن هلند با محوریت (اصلاح نژاد، فرآوری و تجارت آبزیان) امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ۹۸ در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تهران برگزار شد.