راهکار علی لاریجانی برای ارتقای جامعه
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۳۹۳۷۰
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه داشتن انضباط فکری و استدلالات در جامعه امری مهم است، گفت: باید به جای هیجانات در جامعه به سمت رشد عقلانی حرکت کنیم.
به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین سالگرد درگذشت حجتالاسلام والمسلمین احمد احمدی رئیس سابق سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) گفت: آخرین خواسته آن مرحوم که در دیدار با من مطرح شد و امیدوارم وزیر علوم آن را پیگیری کند، اتمام ساختمان در حال احداث سمت بود که البته مراسم نخستین سالگرد درگذشت وی در همین ساختمان برگزار شده و امیدوارم عملیات عمرانی آن پایان پذیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
لاریجانی: ایرانیها در برابر آمریکا مقاومت میکنند لاریجانی: هیچکدام از کشورهای بزرگ تحریم ها علیه ایران را قبول ندارندوی افزود: مرحوم احمدی شخصیتی جامعالاطراف، پارسا و زحمتکش بود و شاگردان خوبی داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از کسانی که در دانشگاه تهران به زمان تدریس مفید مقید بود، حجتالاسلام احمدی بود ضمن اینکه وی مطالب بسیار مفیدی را هم به دانشجویانش اعلام میکرد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: حجتالاسلام احمدی در ترجمه آثارش بسیار دقیق بود، ضمن اینکه ترجمه کتاب فلسفی کار سادهای نیست، زیرا مترجم باید فهم بسیار بالایی از مطالب داشته باشد.
وی افزود: شاگردان حجتالاسلام احمدی به خوبی میدانند که وی آشنایی بسیار عمیقی با افکار کانت و دکارت داشت، البته ایرادات متنوعی هم به دیدگاههای کانت گرفته بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحثهای فلسفی هیچگاه متوقف نشده و باید در کشمکشهای فکری همواره حاضر بوده و بحثها در جامعه عقلی باشد.
لاریجانی گفت: گاهی اوقات که من در شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، برخی افراد حرفهای عمیق و استدلالی مطرح نمیکردند و به همین دلیل حجتالاسلام احمدی که در آن نشستها حضور داشت، از این وضعیت ناراحت بود.
وی افزود: حجتالاسلام احمدی که روزگاری نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود در مصاحبهای از عدم مباحث استدلالی در پارلمان انتقاد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: داشتن انضباط فکری و استدلالات در جامعه امری مهم و حیاتی محسوب میشود، ضمن اینکه به جای هیجانات، باید مبانی عقلانی را به کار برد که اگر این امر محقق شود، ارتقای جامعه را نشان خواهد داد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز و جوامع مختلف سیاسی، مبانی عقلانی در مراودات و روابط وجود ندارد.
وی گفت: تا حدی زیادی رشدیافتگی در جامعه به رشد عقلانی بازمیگردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دکتر احمدی ورای دستهبندیها و جناحبندیهای سیاسی چپ و راست بود و نگرانی زیادی درباره جهان اسلام داشته و علقه زیادی هم به تفکر حضرت امام خمینی (ره) داشت.
لاریجانی تصریح کرد: تحقق عدالت در جامعه یکی از مباحثی است که حجتالاسلام احمدی مرتباً آن را دنبال میکرد و از اینکه برخی مباحث در جامعه بدون پختگی لازم بیان میشود، ناراحت بود.
وی ادامه داد: حجتالاسلام احمدی همواره با عقیدهاش زندگی کرده و هرآنچه که میفهمید را اجرایی میکرد که البته این روش و منش وی برگرفته از دیدگاههای علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجتالاسلام احمدی فردی عالم، فرهیخته و وارسته بود که هم معرفت داشت و هم این معرفت را در شخصیت خود بنا کرده بود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: انتشارات سمت یکی از خیرات حجتالاسلام احمدی در دوره زندگی بابرکت وی بوده است که البته وضعیت این انتشارات را با دقت زیادی دنبال میکرد.
وی افزود: حجتالاسلام احمدی به واژگان فارسی و ساختار ادبی آن بسیار دقت میکرد و علاقه ویژهای هم به شاهنامه داشت. همچنین خدمات علمی زیادی از مرحوم احمدی به جا مانده است.
منبع: فارسمنبع: مشرق
کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز قتل همسر نجفی ارتقای فرهنگی جامعه علی لاریجانی فلسفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۳۹۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
دکتر مجید دهقان معتقد است: لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حدود 12 سال از طرح لایحه امنیت زنان در مجلس میگذرد و با وجود اینکه رهبر انقلاب در دیداری که همین امسال با بانوان کشور داشتند بر تسریع رسیدگی به آن تأکید کردند همچنان لایحه امنیت زنان در راهروهای مجلس معطل مانده است. از یک سو برخی به آن برچسب فمنیستی بودن میزنند و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از فعالین انقلابی حقوق زنان از حقانیتش دفاع میکنند و آن را زاییده نگاه اصیل انقلاب اسلامی به زنان میدانند. هنوز چالشهای زیادی میان موافقین و مخالفین لایحه وجود دارد. این روزها یک بار دیگر جزئیات لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس بررسی شد. در همین راستا حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در یادداشتی به ارائه دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است که در ادامه از نظر میگذرانید.
گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهههای بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مسألهاش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اِشکالی بر دین مینگریست. دوم این که خانوادهگرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف و با حضور اجتماعی زنان مخالفت میکرد.
اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تأکید او بر خانواده نیز سر از پردهنشینی زن در نمیآورد.
دوران کلیگویی درباره الگوی سوم تمام شده است / برچسب فمنیستی زدن به لایحه تأمین امنیت زنان از سوی نوتحجرگرایان
سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانوادهگرایی با پردهنشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهیدمطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همانگونه که انقلاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله برای زنان جذاب بود.
پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعداً اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مسأله خانواده" را گفتمان اصولگرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بینماینده ماند.
سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مسأله زنان را جدای از مسأله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح میکند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را میرود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سَر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت میکند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند.
این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری میکند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرمانگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی میکند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما میبرد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیفتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مسأله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه.
لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بیدفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفتههای نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟
خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آینده، زنان بیپناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا مجلس یازدهم بالاخره مسأله زنان را به رسمیت میشناسد و پناهی در این دوران بیپناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است.
پایان پیام/