Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سیدمهران وحدتی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت دشت‌های کرمانشاه از نظر فرونشست زمین گفت: تاکنون فرو نشست جدی در سطح دشت‌های استان نداشته ایم.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین همراه با لوله‌زایی در آبخوان‌ها رخ می‌دهد، افزود: لوله‌زایی قابل توجه و معنادار تاکنون فقط به صورت جزیی در چاه‌های مشاهده‌ای در محدوده آبخوان‌های دشت مطالعاتی روانسر سنجابی به میزان کمی مشاهده شده که در صورت تدام می‌تواند این محدوده را با مشکلاتی مواجه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: همچنین در محدوده دشت حسن آباد شیان نیز امکان بروز مشکل وجود دارد.

وحدتی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها را مهمترین راهکار برای مقابله با ایجاد فرونشست زمین در دشت‌های در معرض خطر استان دانست و تاکید کرد: از آنجایی که عامل اصلی فرونشست زمین افت مشهود سطح آب‌های زیرزمینی است، اجرای این طرح می‌تواند به حفظ سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست دشت‌ها کمک کند.

وی عنوان کرد: در قالب این طرح از طریق انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل بهره‌برداری چاه‌های مجاز، تقویت سفره‌های زیرزمینی با تغذیه مصنوعی و... در نهایت تعادل بین تغذیه و تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت می‌گیرد و از تخلیه شدید این سفره‌ها و فرونشست جلوگیری خواهد شد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به پیامد‌های متعدد ایجاد فرونشست زمین داشت و یادآور شد: یکی از مهمترین این پیامد‌ها تغییر تخلل موثر سفره‌های آب زیرزمینی و نبود امکان تغذیه مجدد آن‌ها از طریق رواناب‌های حاصل از بارندگی است.

وحدتی ادامه داد: به علاوه در صورتی که فرونشست همراه با شکستگی باشد می‌تواند به ابنیه و تاسیسات سطح زمین آسیب وارد کند.

وی اظهار کرد: فرونشست پیامد‌های دیگری از جمله لوله‌زایی چاه‌ها، تغییر کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، بایر شدن اراضی حاصلخیز کشاورزی و در نهایت کاهش تولیدات کشاورزی را به همراه دارد .

 

انتهای پیام/د

برخی از مناطق در معرض خطر فرونشست

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۵۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: طی ۱۲ ماه سال گذشته، ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه، ایمن‌سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سیدشهرام کهریزی اظهار کرد: سال گذشته ۱۰ نقطه پرحادثه مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ایمن‌سازی و مشکل ۳۱ نقطه پرحادثه رفع شده است.

وی افزود: ۹ نقطه مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نیز در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصدی دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اکیپ‌های امانی راهداری در حال رفع و ایمن‌سازی نقاط پرحادثه در راه‌های فرعی، روستایی و سایر نقاط با احتمال وقوع حادثه هستند که طی ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۱ نقطه پرحادثه مازاد بر مصوبات در شهرستان‌ها ایمن سازی انجام شده است.

کهریزی اضافه کرد: در شهرستان پاوه ۱۰ نقطه، اسلام‌آباد غرب ۴ نقطه، دالاهو ۳ نقطه، روانسر یک نقطه، ثلاث باباجانی ۳ نقطه، جوانرود ۳ نقطه، سرپل ذهاب ۳، هرسین ۲ و شهرستان کرمانشاه دو نقطه ایمن‌سازی شده است.

وی اضافه کرد: شناسایی نقاط پرحادثه در محورهای مواصلاتی اهمیت بالایی دارد و امروزه معیارهای استانداردسازی محورها تغییر کرده است؛ بنابراین باید نقاط خطرساز در محورهای مواصلاتی به صورت مستمر شناسایی و برنامه‌ریزی برای رفع و اصلاح آن‌ها در اولویت قرار گیرد، زیرا این مهم علاوه بر افزایش ضریب ایمنی راه‌ها، در کاهش تصادفات جاده‌ای نیز نقش بسزایی دارد.

کد خبر 748785

دیگر خبرها

  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • ایمن‌سازی ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت