Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-29@18:38:02 GMT

بازار پایه فرابورس چشم انتظار یک تصمیم

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۰۴۹۸

بازار پایه فرابورس چشم انتظار یک تصمیم

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مدتی است که مقرر شده که قوانین بازار پایه فرابورس تغییر کند. فرابورس ایران اعلام کرده بود که از اواخر خرداد ماه قانون جدید را به اجرا می‌گذارد اما این قانون موافقان و مخالفان خاص خود را داشته و دارد.

بر اساس این قوانین قرار بود سفارش‌های خرید و فروش از روی تابلو برداشته و معامله‌گران بازار پایه در هنگام سفارش‌گذاری از وضعیت سفارش‌های دیگران اطلاعی نداشته باشند این طور که مسئولان فرابورس اعلام کرده بودند این اقدام به این علت بود که سهامداران انتظارات خود را بر اساس تحلیل و تصمیم خود شکل دهند و تصمیم‌گیری درباره معاملات به دور از هیجانات کاذب و گمراه‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش امیر هامونی - مدیرعامل فرابورس ایران - نمایش سفارش‌های خرید و فروش در بازار پایه را باعث فراهم کردن امکان سیگنال‌دهی برخی افراد و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دانست و تاکید کرد که "این موضوع سبب می‌شود تا دستکاری قیمت و القای ظاهر گمراه‌کننده از روند معاملات با استناد به صف خرید یا فروش سهام مورد نظر توسط سیگنال دهنده‌ها راحت‌تر شود، اما با عدم نمایش سفارش‌های خرید و فروش، سهامداران به مراتب کمتر تحت تأثیر هیجانات قرار می‌گیرند و ورود سفارش‌ها به میزان بیشتری در نتیجه تصمیم و تحلیل خود سرمایه‌گذاران خواهد بود".

اما این قانون با مخالفان سرسختی رو به رو است به طوری که در جلسه‌ای که چند روز پیش در کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تشکیل شد بیش از ۸۰ درصد فعالان بازار سرمایه که در این جلسه حضور داشتند با آن مخالفت کردند همین موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

هامونی در واکنش به اعتراضاتی که درباره دستورالعمل جدید مطرح شد با بیان اینکه فرابورس دنبال محدود کردن سوءاستفاده کنندگان از بازار پایه است، گفت: بعد از اینکه زمان بندی اجرایی این دستورالعمل را مطرح کردیم؛ سوءاستفاده کنندگان اعتراض‌هایی کردند مبنی بر اینکه شفافیت و نقدشوندگی با اجرای این قانون تحت تأثیر گذاشته می‌شود و سرمایه مردم به خطر می‌افتد و بعضاً فعالان بازار سرمایه هم با آنها همراه شدند.

اما مخالفان به این راحتی‌ها راضی نمی‌شوند حتی برخی از آنها از مراجع تقلید سوال پرسیدند که آیا نشان ندادن سفارش‌های خرید و فروش بر روی تابلو سبب نمی‌شود که معاملات غرری باشد؟ که در موردی یکی از مراجع این اقدام را جایز نشمارد اما بعد از این اتفاق کمیته فقهی سازمان بورس رسماً در این مورد اظهار نظر کرد و گفت که این اقدام موجب غرری شدن معامله نمی‌شود.

در عین حال مخالفان این قانون معتقدند که اگر قرار است که سفارش‌های خرید و فروش برای معامله‌گران مشخص نباشد چرا باید این معاملات در مکانیزم بازار متشکلی همچون فرابورس انجام شود؟ از طرفی عده‌ای معتقدند که تعداد روزهای معامله نمادها در تابلوی‌های مختلف بازار پایه جدید و مخصوصاً آن‌هایی که در تابلوی قرمز و نارنجی هستند، احتمالاً کم می‌شود و این موضوع نقدشوندگی سهم را به خطر می‌اندازد.

اما در این زمینه وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. این موضوع قرار است بار دیگر این هفته در جلسه شورای عالی بورس مطرح شود. گفته می‌شود که دژپسند این روزها به خاطر این موضوعات تحت فشار قرار گرفته است اما چیزی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود این است که این تصمیم بدون توجه به حملات هر گروهی باید با تدبیر اتخاذ شود تا آسیبی به مکانیزم این بازار متشکل که سال‌ها برای آن تلاش شده، نرسد. همچنین نباید فراموش کرد که بیش از نیمی از شرکت‌هایی که سهامشان در فرابورس معامله می‌شود بازار پایه‌ای هستند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزیر اقتصاد کانون نهادهای سرمایه گذاری کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار کانون کارگزاران فرهاد دژپسند فرابورس شورای عالی بورس سازمان بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران

کیا یکی دیگر از کمپانی‌های خودروسازی است که یک محصول تمام برقی پیشرفته را امسال به بازار عرضه خواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار عرضه خودرو‌های برقی حسابی در این روز‌ها رونق گرفته است و بسیاری از خودروسازان در حال معرفی و رونمایی از جدیدترین محصولات خود هستند؛ گروه هیوندای هم از قافله خودروسازان عقب نیفتاده و در مورد خودرو‌های برقی مدت هاست که اقدامات بسیاری انجام داده است.

به نظر می‌رسد کمپانی کیا آماده است تا عملکرد تمام برقی مقرون به صرفه‌ای را در جدیدترین محصول خود رهبری کند؛ طبق اعلام مدیرعامل این شرکت خودروسازی، در سال ۲۰۲۴، یک خودرو EV۹ GT جدید به مدل EV۶ GT با عملکرد بالا در خط تولید ملحق خواهد شد.

کیا وعده داده است که EV۹ GT در ژانویه ۲۰۲۵ معرفی شود و رئیس و مدیر عامل کیا درباره جزئیات و مشخصات این محصول به تازگی گفته است: «EV۹ GT شتاب سریع و عملکرد رانندگی پایدار را ارائه خواهد کرد، GT خروجی قدرتمندی خواهد داشت که می‌تواند شاسی بلند تمام الکتریکی را تنها در چهار ثانیه به سرعت ۶۲ مایل در ساعت برساند. EV۹ GT دارای دو موتور با خروجی بالاست که روی یک سیستم تعلیق تقویت‌شده نصب شده‌اند.»

EV۹ از بسته باتری معماری ۸۰۰ ولتی گروه هیوندای استفاده می‌کند و می‌تواند از شارژر‌های سریع DC ۳۵۰ کیلوواتی برای شارژ از ۱۰ درصد (حدود ۲۰ تا ۳۰ مایل) به ۸۰ درصد (حدود ۲۱۵ تا ۲۲۰ مایل) در عرض ۲۴ دقیقه استفاده کند.

همچنین ممکن است این تنها تریم GT در خط تولید تمام الکتریکی کیا نباشد. این شرکت قصد دارد به عرضه انواع تریم GT از مدل‌های EV خود ادامه دهد. همچنین وعده می‌دهد تا با به روز رسانی‌ها و قابلیت‌های OTA بیشتر، راحتی و عملکرد را به حداکثر برساند. همچنین پیشرفت‌های دیگری در فناوری‌های مختلف آن با ذکر معماری نسل بعدی خودرو، رایانه‌های مرکزی با کارایی بالا، نرم‌افزار یکپارچه کنترل‌کننده و موارد دیگر از جمله کمک هوش مصنوعی برای بهره‌وری سوخت در مدل‌های مجهز به ICE انجام خواهد شد.

طبق اطلاعات رسیده این محصول کیا قرار است با قیمتی حدود ۶۶,۸۹۵ یورو به فروش گذاشته شود، رقمی که با نرخ امروز یورو در بازار ارز تهران، حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. این در حالیست که مدل‌های قدیمی سراتو و اپتیما؛ پرطرفدارترین محصولات کیا در بین ایرانیان این روز‌ها با قیمتی حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند و در صورت واردات این خودرو به کشور باید منتظر فروش آن با قیمتی نجومی باشد.

دیگر خبرها

  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید