Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سال ۲۰۱۰ به بعد روند تحولات فدراسیون روسیه در مناسبات بین المللی به ثمر نشستن تلاش‌هایی که توسط دولتمردان این کشور در عملیاتی کردن استراتژی‌های کلان خود جهت حضور با ثبات و مؤثر در مناسبات بین المللی تدارک دیده بودند تحلیل می‌گردد.

به عبارتی پس از تدوین برنامه‌های مختلف راهبردی ویژه با مأموریت‌های متعدد و چند وجهی شامل ابعاد: "اقتصادی، نظامی و فرهنگی" شاهد نقش پر رنگ فدراسیون روسیه در معادلات جهانی و ثبات به عنوان کارگزاری مؤثر در مناسبات بین المللی و جایگاهی تصمیم گیر و تصمیم ساز حتی برای ساختار نظام بین الملل هستیم؛ هر چند این ثبات و اثرگذاری به مذاق آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خوش نیاید؛ اما نمی‌توان این اثرگذاری را کمرنگ نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه ساده اندیشی است که فقط روسیه را به دلایل صرف داشتن تسلیحات پیشرفته و اتمی، ذخایر انرژی، وسعت سرزمینی و شرایط ژئوپولیتیک خاص آن بسنجیم. روسیه اکنون دوره آزمون و خطا را طی کرده و از اشتباهات و عدم شایسته سالاری‌هایی که سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی برای آن سرزمین را رقم زد به عنوان درسی برای تدوین آینده‌ای روشن و متفاوت استفاده کرده است.

عبور از بحران اقتصادی؛ افزایش نرخ رشد اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری خارجی، جذب نخبگان دانشگاهی، حرکت در مسیر ایجاد اقتصاد و تولیدات مولّد در برابر خام فروشی و وابستگی به اقتصاد رانتیر، ورود به عرصه صنایع خودرو سازی مدرن و لوکس با قابلیت رقابت با اروپا؛ انجام برنامه‌های راهبردی فرهنگی با برنامه "هویت روسی در سرزمین بزرگ و یکپارچه"؛ انسجام گرایی با رویکرد مرکز گرایی، جذب حداکثری و اتحاد آفرینی در میان جامعه در کشوری که تنوع فراوان قومیتی، نژادی و دینی را دارا است همراه با استفاده از این تنوع در توسعه همکاری‌ها، دوستی‌ها و مشارکت حداکثری نسل جوان و آموزش دیده در عرصه کلان مدیریتی کشور از نمونه‌های قابل اشاره می‌باشد.

ورای موارد فوق حضور پر رنگ روسیه در دو منطقه "اوراسیا و اورآتلانتیک" با سیاست " مرکز گرایی واقع گرایانه با ابزار عمل گرایی" که دکترین سیاست خارجی ولادیمیر پوتیین می‌باشد موجب شده تنظیم راهبردهای روابط بین المللی فدراسیون روسیه به عنوان کشوری دارای موقعیت تعیین کننده در معادلات استراتژیک جهانی در کنار آمریکا و با رقابت دوشادوش با ایالات متحده آمریکا سنجیده شود و این رقابت موجب محدودیت و کاهش ضریب عمق نفوذ و یکجانبه گرایی طرف آمریکایی گردد. این امر کارشناسان روابط بین الملل را بر آن داشته که نظریه جهان چندقطبی را با قوت بیشتری دنبال کنند.

همانطور که اشاره شد روسیه با گسترش همکاری‌های راهبردی با کشورهای حوزه اوراسیا در محدودیت نفوذ آمریکا در این منطقه مؤثر بوده؛ همچنین با حمایت از کشورهای شرقی و آسیایی در مسیر ارتقا جایگاه خود در معادلات بین المللی کوشیده و با تقویت سازمان همکاریهای شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کاسپین در رونق اقتصادی و ایجاد بازار بزرگ تجاری و مالی منطقه‌ای با مشارکت کشورهای مذکور مناسب عملکرده که بونداد آن موجبات ایجاد بازاری رقابتی در منطقه را فراهم کرده که کاملاً مغایر با سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکایی‌ها در نگاه به شرق می‌باشد و اثرات مثبتی در بی اثر کردن تحریم‌های غیر قانونی و انحصارطلبانه ای که آمریکایی‌ها علیه کشورهای مستقل جهان مانند جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کنند را پدید می‌آورد.

نمونه بارز این امر توافق بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در دریای کاسپین به مدت سه سال می‌باشد که ظرفیت ویژه تجاری برای ایران در عرصه بازرگانی، اقتصادی و توریستی در پی خواهد داشت.

روسیه با بهره گیری از فرصت سرزمینی خود که پهنه‌ای "اروپایی و آسیایی" است در شرایطی که اتحادیه اروپا با مسائل و اختلافات عدیده داخلی بویژه بعد از طرح‌های یک جانبه گرایانه بریتانیا برای عملی‌ای کردن برگزیت و یا مسائل حل نشده بحران مهاجرت و شوک‌های اقتصادی مواجه شده از این فرصت استفاده کرده و نفوذ خود را در محدوده سنتی گذشته خود، شرق اروپا را نیز افزایش داده؛ برای نمونه موفقیت قاطع "زلنسکی" در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در مقابل شعارهای روس هراسانه و دو قطبی سازی رئیس جمهور سابق اوکراین " پروشنکو" حاصل عمق نفوذ روسیه در این حوزه با وجود تبلیغات و فشارهای فراوان غرب می‌باشد. فارغ از موارد مذکور رویکرد روسیه در مواجهه با آمریکا در مسائل پیش روی در سوریه طی چند سال اخیر و عدم امکان یکه تازی آمریکا در سوریه بدون توجه به نقش روسیه و سایر بازیگران منطقه‌ای در این راستا است.

شایان ذکر است توسعه صنایع مولد نظامی استراتژیک و اقدام جدید این کشور در ساخت و به آب انداختن بزرگترین کشتی یخ شکن هسته‌ای جهان گویای برنامه‌ای مدون و راهبردی برای ورود به دریای شمالی که اهمیتی ویژه هم در عرصه امنیتی و هم اقتصادی دارد می‌باشد.

لذا با اتخاذ دکترین"ملی گرایی مرکز گرایانه" که شامل توجه به ملی گرایی مبتنی بر واقع گرایی جهت تبدیل شدن به یکی از کانون‌های قدرت در جهان چند قطبی آینده همراه با توجه به منافع ملی به عنوان شاخص اصلی جهت گیری در تصمیم سازی ها و توسعه مناسبات با کشورهای حوزه " اسلاو، جداشدگان از شوروی، قفقاز، غرب آسیا و خاورمیانه و از همه مهم‌تر ایجاد نوعی موازنه خرد گرایانه بین تنظیم روابط با کشورهای شرقی و غربی، موجب شده است که جایگاه روسیه در آینده نظام بین الملل به عنوان کشوری مؤثر و تصمیم ساز پیش بینی گردد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گزارش یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۰۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد

کمیسر کل آنروا گفت، مجموع کمک‌های مسدود شده توسط کشورهای کمک‌کننده به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حال حاضر ۲۶۷ میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا هفته گذشته اعلام کرده بود در مجموع ۴۵۰ میلیون دلار کمک به حالت تعلیق درآمده است.

به نقل از لوریان لوژور، وی در ژنو اعلام کرد به لطف بازگشت برخی از کمک‌کنندگان، کمک کشورهای جدید و موفقیت جمع‌آوری کمک‌های خصوصی، «امروز در وضعیت بهتری نسبت به سه ماه پیش هستیم.»

آنروا که تقریباً همه کمک‌ها به غزه را هماهنگ می‌کند، از زمانی که رژیم صهیونیستی ۱۳ هزار کارمند این آژانس در غزه را به مشارکت در عملیات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر متهم کرد، دچار بحران شد.

این امر باعث شده است که چندین کشور کمک‌کننده، از جمله ایالات متحده، تمام کمک‌های مالی به آژانس را به حالت تعلیق درآورند و توانایی آن را برای فعالیت در منطقه محاصره شده تهدید کنند، درحالی‌که سازمان ملل درباره قحطی قریب‌الوقوع هشدار داده است.

لازارینی افزود چندین کشور تصمیم گرفته‌اند کمک‌های خود را از سر بگیرند، اما نه همه که نشان می‌دهد «۲۶۷ میلیون دلار» همچنان بلوکه شده است که بیشتر آن به تعلیق کمک‌های آمریکا بستگی دارد.

وی توضیح داد آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که به دلیل ممنوعیت کنگره تا مارس ۲۰۲۵ تعلیق کمک‌ها را حفظ خواهد کرد درحالی‌که بریتانیا و اتریش هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. تصمیم سوئیس به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس آنروا اظهار کرد کشورهای جدید، از جمله الجزایر و عراق، تمایل خود را برای کمک به این آژانس ابراز کرده‌اند و همچنین بیش از ۱۱۵ میلیون دلار در شش ماه از طریق کمک‌کنندگان خصوصی جمع‌آوری‌شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • اساتید در شکل‌گیری شخصیت انسان‌هایی که آینده جامعه را می‌سازند، بسیار مؤثر هستند
  • قصه فراق از تحصیل
  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • سرگیجه در کشتی؛ محمدعلی گرایی به تیم ملی دعوت شد
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد
  • دعوت از گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی
  • محمدعلی گرایی به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی دعوت شد