Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مرتضی فاطمی مجری برنامه اختیاریه گفت: ما باید از ساخت برنامه هایی با موضوع و محوریت مسئولین به سمت ساخت برنامه های پاسخ گو از سوی مسئولین برای مردم باشیم و باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه گری از مسئولین داشته باشد. ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سید‌مرتضی فاطمی مجری و تهیه‌کننده برنامه اختیاریه در برنامه ( تیتر یک) موسسه فرهنگی قدس که با‌ موضوع نقد و بررسی این برنامه تلویزیونی ‌برگزار شد، اظهار داشت:‌ همه دوستانم می‌دانند که من پیش از اینها روزنامه‌نگار بودم در سال 93 که من بعد از سال‌ها سردبیری هفته‌نامه فرهنگی سیاسی پنجره را برعهده داشتم؛ مدیر وقت شبکه افق از من خواست که این نشریه و این محصول رسانه‌ای مکتوب را به یک مجله تصویری تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری برنامه اختیاریه بیان کرد: از آن جایی که ژانر تصویری در تلویزیون با نشریه مکتوب خیلی فرق دارد ما سعی کردیم که با آزمون خطایی که داشتیم و یک پیش تولید قوی تجربه رسانه مکتوب را به یک رسانه تصویری که خروجی آن برنامه مناظره محور 180 درجه که بیش از نود قسمت به موضوعات کلان کشور را در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می پرداخت و برای نخستین‌بار چهره‌های متفاوت و خاصی را به تلویزیون دعوت کرد بسازیم که از قضا خیلی هم مورد استقبال مردم واقع شد.

فاطمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برنامه اختیاریه در ماه مبارک رمضان بعد از 20 برنامه‌ای که قبل از این از تلویزیون پخش شد به یک باره از مسئول محوری به سمت مردم‌محوری رفت گفت: زمانی که شبکه 5 تغییر مدیریت داد از من خواسته شد که برنامه‌ای شبیه 180 درجه بسازم ولی من با این برنامه موافق نبودم چون معتقد بودم اکنون دیگر زمانی برای ساخت این برنامه نیست و تاکید داشتم که باید یک برنامه‌ای گفت‌وگو محور شاخته شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه دیگر فضای جامعه از بحث‌های دو قطبی عبور کرده و اکنون در یک موضوع خاص باید صحبت شود و در واقع زمان آن رسیده که در این گونه برنامه‌ها حرف‌های مردم در آنها گفته شود و ما باید از ساخت برنامه‌هایی با موضوع مسئولیت به سمت ساخت برنامه‌های پاسخ گویی از مسئولان برای مردم باشیم و باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه‌گری از مسئولان داشته باشد اما به دلایلی از جمله اینکه به خیلی از برنامه‌ها اجازه داده نمی‌شود که حرف‌های صریح بزنند و در واقع این رسانه ملی ما است که ظرفیت لازم را برای انجام گفت‌وگوی واقعی را ندارد برنامه‌هایی از این دست کمتر ساخته می‌شود.

هدف اولم در «اختیاریه» سرگرم‌سازی استامشب؛ پخش برنامه تلویزیونی «اختیاریه» با حضور «مرضیه هاشمی»«اختیاریه» برنامه شبانه شبکه 5 شد

وی افزود: آنجا بود که پیشنهاد دادم برنامه‌ای بسازیم که با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و هنری در آن صحبت کنیم از ابتدا هم تمایل نداشتیم که این برنامه با سانسور اجرا شود و می‌خواستیم که در این برنامه گفت‌وگوی‌های صریحی داشته باشیم و خواست ما بیان حرف‌های جدی بود. در ابتدا با همین منظور چندبرنامه‌ای را قبل از ماه مبارک ساختیم و پخش شد و به این شکل ساخت برنامه «اختیاریه» برای ماه مبارک شکل گرفت.

مجری برنامه اختیاریه عنوان کرد: ما طی سه هفته 200 سوژه مختلف را به همت همکاران رسانه‌ای خودم معرفی شد که از بین این تعداد به 30 سوژه خاص ترسیدیم که همگی شاهد پخش آن از تلویزیون بود.

وی افزود: در صدا و سیما اصلی وجود دارد به این معنا که سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند برخی معتقدند رسانه یعنی سرگرمی اما  سرگرمی که متاسفانه بعضا هیچ محتوایی در آن وجود ندارد پس طبیعی است که برای مسئولان رسانه ساخت این گونه برنامه‌ها اولویت است چون هیچ استرسی برایشان ندارد؛ هر برنامه‌سازی به سراغ برنامه‌هایی پرخطری مثل برنامه اختیاریه نمی‌رود.

فاطمی بیان کرد: برای همین است که اکنون تقریبا در تلویزیون تعداد خیلی اندکی از این نوع برنامه ساخته و پخش می‌شود که متاسفانه همان تعداد هم دیگر تعطیل شده‌اند و در حال حاضر در تلویزیون فضای کاملا یک طرفه جریان دارد و در واقع یا برنامه‌ها سرگرمی صرف هستند یا برنامه‌هایی است که دغدغه و مخاطبی ندارد.

فاطمی در پاسخ به این سئوال که اگر اتفاقی که برای عادل فردوسی پور رخ بدهد نظرت چیست و چه واکنشی داری؟ گفت: من داور جشنواره جام جم امسال بودم و برنامه نود را در بین برنامه‌های ترکیبی به عنوان بهترین برنامه انتخاب کردیم اما متاسفانه می‌بینید که برنامه نود بعد از 20 سال تعطیل شد و من قبلا هم گفته‌ام اینجا هم می‌گویم که با این همه هیچ اتفاقی رخ نداد دیگر من را که 10 برنامه پخش داشته داشته‌ام باید حساب کار دستم بیاید اما روزی که اختیاریه را شروع کردم دقیقا به همکارانم همین قضیه را گوشتزد کردم اما گفتم بیاییم این 10 قسمت را به شکلی بسازیم که اگر 10 سال دیگر هم به آن نگاه کردیم از آن با اعتقادمان یاد کنیم.تلاش کردم که جایی که مردم حرف دلشان را می‌زنند حذفشان نکنم.

این مجری در زمینه گوشی که همیشه در گوش مجری به عنوان یک کنترل‌کننده عمل می‌کند گفت: این گوشی یکی از آزاردهنده‌ترین وسایلی است که هر مجری می‌تواند داشته باشد؛ این وسیله مرتب مجری را از گفتن فلان موضوع نهی می‌کند و مجری مجبور است مرتب میان حرف مهمان بیاید و این قضیه برای مخاطب خیلی اذیت‌کننده است که البته این قضیه هم دو دلیل دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این موارد این است شما یک ساعت زمان دارید و باید یک روایت را از نقطه یک به نقطه برسانید که در غیر این صورت برگرداندنش به نقطه ابتدایی سخت است؛ دوم اینکه بعضی زمان‌ها فشار وجود دارد که این سئوال پرسیده نشود اما من در این برنامه تلاش کردم که جایی که مردم حرف دلشان را می‌زنند حذفشان نکنم.

هویت برنامه اختیاریه کاملا واحد است

این مجری در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه «اختیاریه» یک کپی‌بردار یا از برنامه ماه عسل بود یا نه گفت: خیر؛ کپی‌برداری در دو حال رخ می‌دهد فرم و محتوا؛ در فرم هیچ کپی رخ نداده ما از ابتدا تا انتها به سادگی اعتقاد داشتیم؛ نمونه‌اش دکور این برنامه است؛ در محتوا هم اولویت ماه عسل اشک بود در حالی که برنامه ما تلفیقی از اشک و لبخند بود و همین‌ها نشان از این است که این دو برنامه هیچ شباهتی باهم نداشتند؛ البته این سئوال برای من خوشحال‌کننده است این که یک برنامه با 10 قسمت پخش با یک برنامه با 10 سال سابقه قیاس می‌شود ولی من فکر می‌کنم هویت برنامه اختیاریه کاملا واحد است و من سعی کرده‌ام که در این برنامه قصه‌گو باشیم و دراماتیک به موضوعات نگاه کنیم.

تلویزیون شجاعت ندارد

در ادامه محمدحسین جعفریان؛ به عنوان کارشناس رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا برنامه‌های تلویزیونی حالا مشکلات مردم نمی‌شوند گفت: تلویزیون این روزها به یک سوپر مارکت تبدیل شده و این روزها هم هر شبکه‌ای را که باز می‌کنید یک باشگاه بخت‌آزمایی می‌بیند برای همین من احساس می‌کنم که مدیریت صدا و سیما دارد یک امتیاز از مخاطب می‌گیرد و یک امتیاز به او می‌دهد برای همین اولویت شاید خیلی مواقع مردم نباشند و اولیتش امتیاز دادن و امتیاز گرفتن باشد انتظاری که شما دارید باید از قوه قضایی بخواهید چیزی که رسالت یک رسانه است شجاعت است که متاسفانه ما همین را کم داریم.

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند

به گزارش قدس خراسان، مساجد از صدر اسلام نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی، علمی و سیاسی اسلام داشتند و پایگاهی برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بوده‌اند، این نقش مساجد در پیش از انقلاب نیز رونق خاصی در برخی مساجد شاخص شهر مشهد داشت که در نتیجه این فعالیت‌ها در مساجد انقلاب به بلوغ خود رسیده و در سال ۵۷ به پیروزی رسید.

مساجد پس از انقلاب نیز به روند رو به رشد ادامه دادند اما با افزایش جمعیت و تأسیس بیشتر مساجد در مشهد کم‌کم این فعالیت‌ها در برخی مساجد کمرنگ شده و کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد به حاشیه رفته است، به‌ گونه‌ای که در برخی مساجد تنها نمازجماعت اقامه می‌شود و هیچ فعالیت دیگری صورت نمی‌گیرد.

برای بررسی علمی و دقیق این موضوع به سراغ هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

وکیلی اظهار کرد: از زمان تأسیس مسجد در صدر اسلام و در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد یک کاربرد اساسی و بنیادی داشت که مبتنی بر آن تعریف کاربردهای متفاوتی از آن تحت نظارت شارع و رهبر دین به میدان می‌آمد و عمل می‌شد.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کاربرد اصلی مسجد محل عبادت است و مشخصاً کلمه مسجد از سجده و سجود می‌آید به این معنا که مسجد محل نماز خواندن است، گفت: نماز و سجده عالی‌ترین مرتبه نماز است، اما با توجه به اینکه در دین اسلام نماز بسیار توصیه شده و عمود دین خوانده شده است، مسجد به عنوان عالی‌ترین مکان عبادت در نظر گرفته شده، اما قرآن و سیره پیامبر(ص) نمی‌گوید در مسجد فقط نماز بخوان چون عالی‌ترین سطح عبادت است؛ چرا که دیگر مناسک شرعی نیز عبادت است و در مساجد انجام می‌شده و عبادت به معنای اعم در مسجد به عنوان پایگاه اصلی انجام می‌شده است.

توجه به عبادت و مسجد به معنای اعم کلمه در صدر اسلام

وی افزود: برنامه‌های عبادی همچون اعتکاف و پرداخت صدقه و زکات نیز در مسجد انجام می‌شده، این موارد نشان‌دهنده این است که در مسجد عبادات خاص و مناسک شرعی نیز انجام می‌شده، به عنوان مثال در آیه ولایت، امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز زکات داده‌اند، بنابراین مسجد را نباید به یک حکم فقهی و نماز محدود کرد.

وکیلی درباره معنای عبادت در اسلام نیز گفت: عبادت در اسلام یک معنای اعم دارد، همان طور که حضرت محمد(ص) فرموده‌اند: «یک ساعت تفکر از ۷۰سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است»، امام رضا(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست؛ عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است». با این معنا بقیه عبادات مانند گفت‌وگوهای علمی نیز در مسجد انجام می‌شده است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محل تدریس و بحث و گفت‌وگوی علمی بوده و جایگاه فرهنگی و علمی داشته است، عنوان کرد: اکنون نیز برخی مسجد و مجتمع فرهنگی می‌سازند که در واقع همان گستره مفهوم مسجد است؛ چرا که باید در مسجد کار فرهنگی خوب انجام شود همان کارکردی که در صدر اسلام نیز از آن استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز پیامبر(ص) بسیاری از مشاوره‌های سیاسی و نظامی را در مسجد انجام می‌دادند، همچنین بسیاری از خطبه‌ها درباره امور سیاسی و کشورداری را در مسجد ایراد می‌کردند، بنابراین مسجد محل انجام عبادات به معنای کامل است.

وکیلی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: در سیره پیامبر(ص) به لحاظ گروه‌های اجتماعی انحصاری وجود نداشت و در مسجد مردان و زنان در همه رده‌های سنی، همچنین فقرا و اغنیا می‌توانستند حضور داشته باشند.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم الگوی درستی برای تمدن نوین اسلامی از مسجد داشته باشیم و عرضه و احیا کنیم، باید مسجد با تمامی کارکردهایش احیا شود، اگر مسجد را تنها به محلی برای خواندن نماز جماعت تبدیل کنیم، درِ مسجد نیم ساعت پیش از اذان باز شود و یک ساعت پس از اقامه نماز بسته شود و کارکرد دیگری برای این فضای معنوی و الهی تعریف نشود، این کار تناسبی با کارکردهایی که در صدر اسلام و در سیره معصومین(ع) در مسجد انجام می‌شده، ندارد.

وی درباره پیشینه فعالیت‌های مساجد در پیش از انقلاب گفت: در سال‌های ۲۰ تا ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد محل توجه و بهره‌برداری از ابعاد چندگانه خودش شد، یعنی متدینان و عالمان دینی به این موضوع بیشتر اهمیت دادند که مسجد نباید تنها محل نماز باشد، بلکه باید محلی برای تربیت جامعه و نسل جوان باشد، به همین دلیل در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در مساجد مهمی در شهر مشهد فعالیت‌های دیگری گزارش و دیده شده، از جمله در مسجد کرامت، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد بناها، مسجد حوض لقمان، مسجد فیل و مسجد صاحب الزمان(عج) کارکردهای چندگانه‌ای همچون کارکردهای اجتماعی، امور خیریه، تربیتی، آموزش قرآن و معارف و کلاس‌های معارف و احکام فقهی انجام می‌شده است.

تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد

وکیلی افزود: در این مساجد فعالیت‌ها و کنش‌های سیاسی نیز به صورت محسوس و نامحسوس در پیش از انقلاب انجام می‌شد، فعالان سیاسی در مساجد مشهد با یکدیگر آشنا می‌شدند و نخستین رفتارهای تشکیلاتی برای حرکت‌های سیاسی را تمرین می‌کردند. همچنین انجام فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و اردو و کوهنوردی از پایگاه‌های مساجد در پیش از انقلاب آغاز شد، به ویژه مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب کلاس‌های آموزشی داشتند، نقش مهمی در آن زمان ایفا کردند و در پس از انقلاب نیز این برنامه‌ها اجرا می‌شد.

دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب نیز مساجد با همین کارکرد جلو آمدند اما متأسفانه در برخی از مساجد این کارکردها مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ چرا که اکنون فعالیت برخی مساجد مشهد به همان ساعات نماز جماعت محدود شده و این مکان بزرگ با سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و هزینه‌هایی که برای ساخت آن‌ها صرف شده است، گاهی اوقات صبح تا ظهر یا بعد از ظهر و شب‌ها تنها به مجلس ترحیم اختصاص پیدا می‌کند، در حالی که برخی مساجد دیگر جلسات بصیرتی، دوره‌های تربیتی و کلاس‌های درسی برای همه گروه‌های سنی و جنسی برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید کاری کنیم سه مکان مهم مسجد، مدرسه و خانه به هم پیوند بخورند و دارای کارکردهای مشترک باشند، گفت: بخشی از کارکردهای مدرسه را باید مسجد بر عهده بگیرد و برعکس برخی کارکردهای مسجد مانند اقامه نماز جماعت را مدرسه اجرا کند، خانواده نیز باید به ‌گونه‌ای با مسجد و مدرسه در ارتباط باشد تا این سه مکان مکمل یکدیگر باشند، اگر بتوانیم این‌ها را به درستی با یکدیگر مرتبط کنیم و خانواده‌ها کودکانشان را درون این مثلث تربیت کنند، نتایج خوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل می‌شود.

خبرنگار: فریده خسروی

دیگر خبرها

  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!
  • مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • «کودک شو» : تلاش بودجه‌سوز برای استمرار یک تجربه‌ی تمام‌شده
  • ببینید | ردپای آبی
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • مجری اسبق برنامه سینمایی هفت: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید
  • «به افق فلسطین» وایرال می‌شود اما نه به هر قیمتی!/ مخاطب افت نکرد
  • مردم پنج دهه از صدای اسکویی خاطره دارند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند