Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ همزمان با آغاز عملیات پاک‌سازی شهر سنندج، برادران شهید نمکی به اسارت نیروهای کومله در می‌آیند. ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، سال 1355 بود که شهید رحمت‌الله نمکی کم‌کم فعالیت‌های انقلابی‌اش را آغاز کرد. دل‌خوشی از رژیم نداشت و به کمک برادرانش کتاب‌خانه کوچکی در منزل برای اهل خانه درست کرده بود و این مسئله باعث شده بود اعضای خانواده‌اش نسبت به مطالعه کتاب علاقه‌مند شوند و اطلاعات خوبی در زمینه‌های مذهبی و سیاسی به دست آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید نمکی دوستانی داشت که با خودش هم‌فکر بودند و جلسات مشترکشان را گاهی در منزل و گاهی هم در بیرون از خانه برگزار می‌کردند و بیشتر بحثشان درباره اوضاع مملکت و ظلم و ستم رژیم ستم‌شاهی به مردم مظلوم و محروم بود.

شهید رحمت‌الله نمکی بعد از مدتی همراه با برخی از دوستانش کتابخانه مسجد جامع شهر سنندج را در سال 1355 راه‌اندازی و تعدادی کتب دینی و مذهبی را در کتاب‌خانه جمع‌آوری می‌کند. مدت‌زمان زیادی نمی‌گذرد که همین کتابخانه پایگاهی می‌شود برای روشنگری جوانان سنندجی.

باگذشت زمان نهضت اسلامی به اوج خود می‌رسد و رحمت‌الله به همراه برادران و تعدادی از هم‌فکرانش اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) را با زحمت زیاد از تهران و سایر شهرها تهیه و شبانه به‌صورت مخفیانه در سطح شهر توزیع می‌کنند.

شهیدان نمکی مسجد را به‌عنوان اولین پایگاه انقلابی خود انتخاب کرده بودند و بعد از پیروزی انقلاب، زمانی که به اسارت گروهک‌های ضدانقلاب درآمدند بازهم در مسجد زندانی شدند. گروهک‌های ضدانقلاب مساجد سطح شهر سنندج را به‌عنوان بنکه (پایگاه نظامی) خود انتخاب کرده بودند.

کنگره 5400 شهید کردستان|همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی + فیلمروایت دیدار امام خامنه‌ای با مادر 4 شهید/ تمجید رهبری از عظمت مرحومه «خانیان»کنگره 5400 شهید کردستان|«عثمان فرشته»؛ شهیدی که در مقابل تیرهای بی‌امان دشمن سر خم نمی‌کرد

اردیبهشت‌ماه سال 1359 همزمان با آغاز عملیات پاک‌سازی شهر سنندج، برادران شهید نمکی به اسارت نیروهای کومله در می‌آیند. مادر شهیدان نمکی همان روز چادر سر می‌کند و برای یافتن فرزندانش به‌طرف مقرهای نظامی نیروهای ضدانقلاب حرکت می‌کند. در آن روزها نیروهای ضدانقلاب به خاطر شلوغی شهر و آغاز عملیات پاک‌سازی، یکی‌یکی سنگرها و مقرهای خود را تخلیه و عقب‌نشینی می‌کردند.

نیروهای ضدانقلاب برادران نمکی را همراه با تعدادی دیگر از زندانیان به مسجد امین منتقل می‌کنند. چند روز بعد و به دلیل پیشروی رزمندگان سپاه اسلام، نیروهای ضدانقلاب مجبور می‌شوند زندانی‌ها را در مسجد هژاره در محله جور آباد نگهداری کنند.

برادران شهید نمکی در طول مدتی که در دست نیروهای کومله اسیر بودند، در بنکه‌ها و مساجد سطح شهر که دیگر در دست نیروهای ضدانقلاب بود، زندانی می‌شوند؛ مساجد سطح شهر که یک روز پایگاه جوانان انقلابی بود به مقر امنی برای نیروهای ضدانقلاب تبدیل‌ شد.

برادران شهید نمکی و دوستان انقلابی‌شان همان‌گونه که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مساجد گرد هم جمع می‌شدند و اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را چاپ، تکثیر و در سطح شهر توزیع می‌کردند، حالا بعد از به ثمر رسیدن انقلابشان در همان مساجد سطح شهر در چنگال نیروهای ضدانقلاب زندانی بودند.

دیگر خبری از کتابخانه مسجد جامع شهر سنندج که یک روز کتب دینی و مذهبی در آن‌ها دیده می‌شد نبود و به‌جای آن کتاب‌های کمونیستی و ضد دینی گردآوری می‌شد. مردم سطح شهر دیگر اجازه نداشتند برای برپایی نماز جماعت وارد مساجد شوند و اگر کسی هم به مسجد می‌آمد باید پای صحبت‌های ضد دینی نیروهای ضدانقلاب می‌نشست.

منبع: دبیرخانه ستاد کنگره 5400 شهید استان کردستان

انتهای پیام/ن

R7564/P/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم حضور قضات به ویژه دادستان‌ها در بطن جامعه، دادستان تهران به اتفاق جمعی از معاونان خود در شامگاه سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در مسجد مفتخر در منطقه قیطریه، ضمن شرکت در نماز مغرب و عشا با نمازگزاران دیدار و به مشکلات و مسائل حقوقی و قضائی آنان رسیدگی کرد.

همچنین بر اساس برنامه‌ریزی مدون دادستانی تهران، به منظور تحت پوشش قرار دادن تمامی مساجد پایتخت، معاونان و سرپرستان هر ناحیه از دادسرای تهران مأموریت یافته‌اند در معیت تعدادی از قضات، به صورت ماهانه در مساجد واقع در نواحی دادسرای تحت مدیریت خود حضور یافته و نسبت به حل مشکلات و ارشاد قضائی شهروندان اقدام کنند.

گفتنی است دادستان تهران و معاونان وی، علاوه بر حضور ماهانه در مساجد، در برنامه هفتگی ملاقات مردمی دادسرای تهران، نیز ضمن دیدار چهره به چهره با مراجعان به مسائل و مشکلات حقوقی و قضائی آنان رسیدگی و دستورات و ارشادات لازم را صادر می‌کنند.

کد خبر 6087186

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • فرماندهی فارغ‌التحصیل از دانشگاه کوچه و بازار