Web Analytics Made Easy - Statcounter

موضوع ازدواج باعث ثبات شخصیتی انسان‌ها و رسیدن آن‌ها به آرامش می‌شود، که پیامبر گرامی اسلام(ص) در اهمیت ازدواج می‌فرماید: « کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است»..

قرآن و به تعبیری اسلام، برنامه منسجمی برای این جهت از زندگی بشر دارد. (همان گونه که در سایر مسائل نگاه جامع وجود دارد)، مساله‌ای که از یک سو، توالد و تناسل بشر در آن قرار دارد و از سویی نیاز غریزی انسان را تامین می‌کند و از سویی نیز اولین و مهم‌ترین کانون اجتماع را تشکیل می‌دهد و اولین حلقه تربیتی نیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این میان، افرادی گویا مشکل بعضی جوانان را در ازدواج دانسته و با درک این واقعیت و واقعیت‌های زمانه مراکزی را گاهی تاسیس می‌کنند که بعضی از آن‌ها مسیر درستی برای پیدا کردن شریک زندگی را به افراد نشان نمی‌دهند.

باید کمی تامل کرد که آیا تمرکز صرف بر این مراکز برای امر مهمی مانند ازدواج منطقی به نظر می‌رسد. تا چه اندازه می‌توان بر معتمدان محلی برای این امر تاکید کرد.

ضرورت احیای واسطه‌گری ازدواج

فرامرز سنگری آبیز، پژوشگر علوم اجتماعی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه مراکز همسریابی باید فلیترهایی برای کار و فعالیت داشته و قانونمند باشند، بیان کرد: در این مراکز باید از جامعه‌شناسان و روانشناسان مجرب استفاده کنیم تا این روانشناسان بررسی کنند دو نفری که به هم معرفی شده‌اند به لحاظ سبک زندگی، ویژگی‌های رفتاری و .. با یکدیگر تناسب دارند یا خیر.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که مراکز همسریابی باید مدنظر قرار بدهند، این است که تا از صحت مشخصات ارائه شده توسط فرد اطمینان حاصل نکرده‌اند نباید مشخصات فرد مقابل را به او بدهند و حتما باید با فرد حضوری گفت‌وگو کنند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: حتی اگر قرار است ثبت‌نام در این مراکز به صورت اینترنتی انجام شود، باید این نکته اعلام شود که ثبت در سامانه این مرکز زمانی قطعی خواهد شد که فرد حضوری مراجعه کند، چرا که اطلاعات هویتی فرد دیگری را می‌خواهند به او بدهند.

سنگری آبیز گفت: از آنجایی که در فضای مجازی فرد اطلاعات هویتی واقعی خود را اعلام نمی‌کند، نمی‌توان به سایت‌های همسریابی اطمینان کرد و از طرف دیگر برخی از افراد که به بهانه ازدواج در سایت‌های همسریابی فعال هستند، هدفی جز لذت جویی ندارند.

وی با رد صحت و سلامت مراکز همسریابی به شکل اینترنتی، افزود: بیشتر این مراکز بدون اخذ مجوز فعالیت کرده، به مراکز فسق و فجور تبدیل شده و تنها مرکزی برای یافتن همسران موقت می‌شوند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی بیان کرد: متاسفانه در مراکز همسریابی مشخصات کامل افراد محرز نمی‌شود و این امر خود دلیلی قاطع بر اطمینان بخش نبودن این مراکز است.

سنگری آبیز با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی و محلی منطقه، تصریح کرد: باید در بحث ازدواج از معتمدان محلی خود بهره ببریم و با استفاده از تجارب آنان زمینه ازدواج‌های موفق را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه معتمدان محلی جلوه‌های مختلف روانی و اجتماعی را مورد نظر قرار می‌دهند و باتوجه به آن باعث ازدواج می‌شوند، افزود: درست است که این واسطه‌های ازدواج آسیب‌هایی دارند اما آسیب‌های آنان به مراتب کمتر از آسیب‌های مراکز همسریابی اینترنتی است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی بیان کرد: در کار این واسطه‌های بومی و محلی بحث انتفاع مطرح نیست و شاید مدرک تحصیلی قابل قبولی نداشته باشند، اما چون به دنبال سودجویی نیستند، می‌توانتند موفق‌تر از مراکز همسریابی اینترنتی عمل کنند.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه این واسطه‌های ازدواج هم کفو بودن را مدنظر قرار می‌دهند، اما مراکز همسریابی این ویژگی‌ها را مدنظر قرار نمی‌دهند.

سنگری آبیز با بیان اینکه مسئولان از افرادی که به عنوان معتمد محلی شناخته شده‌اند، بهره نمی‌برند، یادآور شد: مسئولان باید معتمدان محلی را به رسمیت شناخته و از ظرفیت آنان در بحث ازدواج بهره ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی ازدواج معتمدان محلی مراکز همسریابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۲۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی به همت اداره جهاد کشاورزی شهرستان اهر بمناسبت گرامیداشت روز ملی گندم و نان، جشنواره پخت نان و غذا‌های نان پایه با مشارکت ۸۰ شرکت کننده از نانوایان، کشاورزان و اهالی روستا‌های این شهرستان برگزار شد.

علی نجفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با بیان اینکه سالانه ۲۵ هزار تن گندم در این شهرستان تولید می‌شود گفت: این جشنواره باهدف معرفی نان‌های باکیفیت سنتی، صنعتی و محلی و همچنین ترغیب خانواده‌ها برای استفاده نان‌های باکیفیت برگزار شد.

دیگر خبرها

  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • ۹۸ درصد رانندگان تبریز قانونمند هستند
  • (عکس‌) تیپ متفاوت هادی چوپان با لباس محلی
  • ابراهیم رئیسی دکترا گرفت +عکس
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند