Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:31:57 GMT

حادثه نفتکش ها، اتهام مضحکی که حتی ژاپن هم نپذیرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۰۲۲

حادثه نفتکش ها، اتهام مضحکی که حتی ژاپن هم نپذیرفت

مقامات آمریکایی با انتشار ویدئویی سیاه و سفید مدعی شدند سرنشینان یک قایق ایرانی در حال برداشتن یک مین عمل نکرده چسبیده به نفتکش "کوکوکا کوریجس" ژاپن هستند و همین مدرک غیر مستدل کافی بود تا ایران را عامل حمله معرفی کنند و بگویند این انفجار از طریق مین صورت گرفته است.
اما "یوتاکا کاتادا" رئیس ژاپنی شرکت "کوکوکا سانجیو" روز گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد خدمه کشتی شاهد بوده‌اند که کشتی با یک شی پرنده مورد حمله قرار گرفته است نه از طریق مین و یا اژدر دریایی که آمریکا ادعا می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مقام ژاپنی با استناد به اظهارات سرنشینان نفتکش فوق تاکید کرد که تصور نمی‌کنم یک بمب ساعتی یا یک شی چسبیده به کنار نفتکش، در کار بوده باشد بلکه حمله از طریق هوا صورت گرفته است.
کاتادا در تکمیل استدلال خود و رد ادعای آمریکا تصریح کرد سوراخ‌های ایجاد شده در نفتکش "کوکوکا کوریجس" بالای خط آب کشتی بوده است و این نشان می دهد احتمال اینکه اژدر این سوراخ‌ها را ایجاد کرده باشد صفر است.
او گفت این نفتکش در حال حاضر به سمت یک بندر در خور فکّان در امارات متحده عربی در حال حرکت است.
رئیس ژاپنی شرکت "کوکوکا سانجیو" افزود در صورتی که این مسیر کشتیرانی مسدود نشده باشد، محموله متانول این نفتکش توسط کشتی دیگری به مقصد برنامه ریزی شده آن منتقل خواهد شد.
دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند اولین شناور ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد. یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.
این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

حادثه نفتکش ها روشن شود
در همین حال وزیر امور خارجه ژاپن گفته است کشورش تلاش می کند حقایق بیشتری را پیرامون حملات روز پنجشنبه علیه دو کشتی نفتکش از جمله یک کشتی ژاپنی در دریای عمان به دست آورد.
آمریکا اگرچه بدون ارایه هیچگونه دلیل و مدرکی ایران را مقصر این حادثه اعلام کرد اما "کونو تارو" وزیر خارجه ژاپن گفت کشورش می خواهد درک درستی از وضعیت پیدا کرده و خطرات آینده را ارزیابی کند.
او اظهار داشت روز پنجشنبه در مورد همین موضوع با "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا مکالمه تلفنی داشته است.
کونو گفت: ژاپن با ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر به تبادل اطلاعات خواهد پرداخت تا دریابد چه اتفاقی افتاده است و چگونگی واکنش خود را تعیین کند.

ضرورت حفظ ثبات در خاورمیانه
اما نخست وزیر ژاپن نیز به حادثه نفتکش ها واکنش نشان داد و بدون اشاره به اسم گروه و یا کشور خاصی این اقدام را محکوم کرد و گفت: توکیو علیرغم تشدید تنش در خاورمیانه به تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ادامه می دهد.
آبه گفت: تمام طرفهای درگیر باید برای ممانعت از ایجاد شرایط غیرقابل پیش بینی و هرگونه عامل تنش زا خویشتن داری بیشتری از خود نشان دهند.

واکنش ها
در موضوع انفجار نفتکش ها تنها مقامات ژاپن نبودند که سناریوی آمریکا برای تنش آفرینی در منطقه را نپذیرفتند خیلی از کشورها و شخصیت های دیگر هم این داستان را باور نکردند، رسانه های فرانسه به نقل از کارشناسان و مقامات آمریکا، فرانسه و ایران تاکید کردند که شواهد معتبری دال بر دخالت ایران در حادثه حمله به نفتکش های ژاپنی و اتریشی وجود ندارد.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم گفته است ویدیوی آمریکایی ها که در ارتباط با حمله به دو نفتکش در دریای عمان منتشر شده برای اثبات مسئولیت این اقدام کافی نیست.
اتهامات واهی آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد.
از سوی دیگر تهران قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران این حادثه را بسیار مشکوک توصیف کرده و گفته که شواهد واشنگتن، اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران صورت گرفته است./‏

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه دریایی جدید در غرب یمن

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO)، لندن امروز دوشنبه از وقوع یک حادثه امنیتی در فاصله ۵۴ مایل دریایی در غرب یمن خبر داد.

بر اساس اعلام الجزیره، اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا خبر داد: یک افسر شرکت امنیتی اعلام کرد که یک کشتی در ۵۴ مایل دریایی المخا در غرب یمن آسیب دیده است.

افسر امنیتی شرکت از آسیب دیدن کشتی خبر داد و افزود: به خدمه آسیبی نرسیده است و کشتی به مسیر خود به سوی بند بعدی در حرکت است.

ادامه دارد ....

کد خبر 6092498

دیگر خبرها

  • لحظه اصابت پهپاد انتحاری ارتش یمن به کشتی اسرائیلی+ فیلم/ مخالفت وزیرخارجه انگلیس به تروریستی اعلام کردن سپاه/ هشدار مهم انصارالله به آمریکا درباره حمله به یمن/ حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • تصاویر حمله پهپادی یمن به کشتی سیکلادیس آمریکا
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • طوفان الاقصی| حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی 
  • بیانیه مهم ارتش یمن درباره حمله امروز به یک کشتی تا دقایق دیگر
  • حادثه دریایی جدید در غرب یمن
  • محمود خسروی وفا: می توانیم در المپیک ناگویا ژاپن شانس پنجمی داشته باشیم؛ کشتی امید اول ماست
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • وقوع یک حادثه در آب‌های شرق یمن